Το τελευταίο χρονικό διάστημα στη χώρα μας έχει εξελιχτεί σε μάστιγα η πώληση παλιών μεταχειρισμένων οχημάτων που εισάγονται από τρίτες χώρες. Κάποιοι επιτήδειοι εκμεταλλευόμενοι την ανελαστική ανάγκη του αγοραστικού κοινού για «φθηνό πετρελαιοκίνητο» παρανομούν παρουσιάζοντας ως σχεδόν καινούργια, οχήματα με πολλές εκατοντάδες χιλιάδες km. Είναι χαρακτηριστική η περίπτωση ενός Nissan Navara που είχε διανύσει 700.000km αλλά η σχετική ένδειξη στο ταμπλό έδειχνε ένα μηδενικό λιγότερο όταν πουλήθηκε. Σημειώστε ότι σύμφωνα με εκτιμήσεις φέτος σε λιανικές πωλήσεις στη χώρα μας θα πουληθούν περισσότερα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, απ’ ότι καινούργια. Σημεία των καιρών, συμφωνώ!
Υπάρχει όμως και ένα άλλο μεγαλύτερο θέμα από την εξαπάτηση του καταναλωτή, ένα θέμα που αφορά στο κοινωνικό σύνολο. Στην συντριπτική τους πλειοψηφία τα φθηνά μικρά πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα είναι προδιαγραφών Euro 2,3,4 που απαγορεύεται να κυκλοφορούν σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη. Αυτό παρακάμπτεται με μια τυπική/ψευδή δήλωση κατοικίας στην επαρχία. Σε μεγάλο ποσοστό πρόκειται τελικά για οχήματα που κυκλοφορούν καθημερινά σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη.
Θυμίζουμε ότι η άρση απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης το 2011 έγινε για τα πετρελαιοκίνητα οχήματα προδιαγραφών Euro 5 και άνω. Αυτές οι προδιαγραφές με τα φίλτρα dpf έλυσαν το πρόβλημα των μικροσωματιδίων. Τα αυτοκίνητα προδιαγραφών Euro 2,3,4 δεν έχουν τέτοια φίλτρα και η χρήση τους σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη απαγορεύονταν/απαγορεύεται γιατί προκαλεί σοβαρά προβλήματα υγείας καθώς τα μικροσωματίδια αιωρούνται και εισπνέονται. Η εισπνοή τους αποδεδειγμένα προκαλεί καρδιοπάθεια, αναπνευστικά προβλήματα, καρκινογενέσεις και άλλα. Ο τελικός καταναλωτής που βρίσκεται σε οικονομική δυσχέρεια και δεν μπορεί να αγοράσει καινούργιο αυτοκίνητο καταλήγει να δώσει τις λιγοστές του οικονομίες σ’ ένα όχημα που είναι πολύ περισσότερο καταπονημένο απ’ ότι του λένε άρα θα του βγάλει πολλές κοστοβόρες ζημίες άμεσα και κυρίως ρυπαίνει επικίνδυνα, όχι κάπου αλλού, αλλά εκεί που κινείται, στο σπίτι του, στη γειτονιά του, στη δουλειά του.