Φόρος τιμής στον Χάρι Ντιν Στάντον

Φόρος τιμής στον Χάρι Ντιν Στάντον

Στην τελευταία του ταινία «Lucky», ο θρυλικός ηθοποιός υποδύεται μια εκδοχή του εαυτού του. Όπως συνήθως άλλωστε.

Φόρος τιμής στον Χάρι Ντιν Στάντον
Είναι απίθανο: ενώ έχει εμφανιστεί σε πάνω από 150 έργα, ο Χάρι Ντιν Στάντον έχει κρατήσει πρωταγωνιστικό ρόλο μόνο σε 2 απ’ αυτά. Το πρώτο ήταν το αξεπέραστο «Παρίσι, Τέξας» του Βιμ Βέντερς, και το δεύτερο, που έμελλε να είναι το κύκνειο άσμα του, είναι το «Lucky» του σκηνοθέτη-ηθοποιού Τζον Κάρολ Λιντς. Στο πρώτο, υποδύεται έναν άντρα που αντιμετώπιζε την απώλεια του έρωτα. Στο δεύτερο, έρχεται αντιμέτωπος με τη δική του θνησιμότητα αποτυπώνοντας, σε μεγάλο βαθμό, την προσωπική του φιλοσοφία και καθημερινότητα.  

Εδώ, όπως και στο μεγαλύτερο μέρος του έργου του, ο Στάντον κρατά τους τόνους χαμηλούς. Η περφόρμανς του ανέκαθεν απλή και ταυτόχρονα βαθιά, έχει κερδίσει επαίνους από συναδέλφους και κοινό. Γι’ αυτό και έχει συνεργαστεί με ονόματα όπως ο Σαμ Πέκινπα, ο Φράνσις Φορντ Κόπολα, ο Ρίντλεϊ Σκοτ. Με τον Ντέιβιντ Λιντς είχε την πιο πιστή επαγγελματική και φιλική σχέση, είχε παίξει στην «Ατίθαση καρδιά», στην τηλεοπτική αναβίωση του «Twin Peaks» και το παραγνωρισμένο διαμαντάκι «Straight Story», όπου ο Στάντον παραδίδει μια από τις καλύτερες ερμηνείες του. Ήταν φίλος με τον Μπομπ Ντίλαν, με τον οποίο είχαν ηχογραφήσει ένα τραγούδι (αν δεν ήταν ηθοποιός, ο Στάντον θα είχε γίνει τραγουδιστής).




Κλείσιμο
Όταν ο Ντίλαν τον ρώτησε αν θέλει να το κρατήσει, εκείνος αρνήθηκε, και το τραγούδι χάθηκε για πάντα. Κάποτε συγκατοικούσε (και γλεντούσε) με τον Τζακ Νίκολσον, τα έλεγε με τον Μάρλον Μπράντο και τον Χάντερ Τόμπσον και πρόσφατα έβγαινε έξω ακόμα και με τον Όουεν Γουίλσον (!). Όποιος είχε περάσει χρόνο μαζί του, πάντα ήθελε κι άλλο. Εκείνος μιλούσε λακωνικά, αντιφατικά ενίοτε, αλλά τελικά πάντα... ήθελε κι άλλο, από τη ζωή, την επικοινωνία, το τραγούδι και το σινεμά. Εδώ ένα μικρό δείγμα από τη γοητεία του.

Όλα είναι σινεμά

Μεγαλώνεις. Στο τέλος καταλήγεις να αποδέχεσαι τα πάντα στη ζωή σου – τα βάσανα, τον τρόμο, την αγάπη, την απώλεια, το μίσος. Όλα. Όλα είναι μια ταινία ούτως ή άλλως.

Να ζεις στο παρόν

Πιστεύω ότι οι νεότεροι άνθρωποι είναι λιγότερο προσαρμοσμένοι και άρα περισσότερο ζωντανοί. Δεν παίρνω κάποιο ρόλο πατρικό ή εξουσίας απέναντί τους. Δεν το παίζω μέντορας. Προσπαθώ να συνδεθώ μαζί τους ισότιμα. Προσπαθώ να λειτουργώ απόλυτα στο παρόν.
Να αυτο-αναιρείσαι:

- Όλα αλλάζουν καθημερινά. Τα πράγματα δε διαφέρουν από παλιά, όπως τα βλέπω εγώ τουλάχιστον.

- Απέφυγα τη φήμη δεξιοτεχνικά. Όπως όλοι, θες να βγάλεις λεφτά και θες να γίνεις γνωστός. Ξέρεις, θες να γίνεις επιτυχημένος.

Περί επιλογών


- Είχα ευκαιρίες να γίνω πολύ πιο διάσημος, αλλά για κάποιο λόγο, ίσως είχε να κάνει με τα γονίδιά μου, απέρριψα πολλές ευκαιρίες. Θα μπορούσα να είχα γίνει πολύ πιο διάσημος και να πρωταγωνιστήσω σε πολλές ταινίες. Για κάποιο λόγο, δεν το κυνήγησα.

- Μου είπαν: θα γίνεις πιο διάσημος, θα βγάλεις πιο πολλά λεφτά και θα έχεις πιο πολλές γυναίκες επί και εκτός οθόνης απ’ ό,τι μέχρι τώρα στη ζωή σου. Και είπα όχι. Ακούστηκε σα να ήταν πολλή δουλειά. Αλλά αυτό ήταν κάτι που συνέβη εκείνη τη στιγμή. Εγώ δεν είχα να κάνω μ’ αυτό.





Για τον χαρακτήρα του Τράβις στο «Παρίσι, Τέξας»

- Δε μιλούσε για μισή ώρα από το ξεκίνημα της ταινίας, οπότε δεν έκανα τίποτα. Δεν προετοιμάστηκα. Απλά δε μιλούσα.

- Ταυτιζόμουν με το γεγονός ότι δε μιλούσε. Το σύνδρομο της σιωπής. Η σιωπή είναι μια ισχυρή δήλωση.

- Μετά από τόσα χρόνια, πήρα τελικά το ρόλο που ήθελα πάντα να παίξω. Ακόμα κι αν δεν έκανα καμία ταινία μετά το «Παρίσι, Τέξας» θα ήμουν ευτυχισμένος.

Για τον Χάντερ Τόμσον

- Εύχομαι... να είχα περάσει... πιο πολύ χρόνο... μιλώντας με τον Χάντερ [Τόμσον]... για το Βουδισμό.

Τραγούδι, σινεμά και ζωή

- Ο καθένας μπορεί να τραγουδήσει κι ο καθένας μπορεί να γίνει ηθοποιός του σινεμά. Είναι κάτι που απλά πρέπει να το μάθεις. 

- Έχω δουλέψει με μερικούς από τους καλύτερους. Όχι απλά σκηνοθέτες όπως ο Σαμ Πέκινπα κι ο Ντέιβιντ Λιντς, αλλά σεναριογράφους όπως ο Σαμ Σέπαρντ και τραγουδιστές όπως ο Μπομπ Ντίλαν, ο Γουίλι Νέλσον και ο Κρις Κριστόφερσον. Θα μπορούσα να τα είχα καταφέρει ως τραγουδιστής, αλλά διάλεξα την ηθοποιία, σα να της παραδόθηκα.

- Παραδίδομαι στην ηθοποιία όπως παραδίδομαι και στη ζωή. Είναι όλα μια μεγάλη φαντασμαγορία άλλωστε. Εν τέλει, εγώ δεν έχω καμία σχέση με αυτό. Απλά συμβαίνει και δεν υπάρχει καμιά απάντηση. 

Περί ψυχής


Είναι μια ψευδαίσθηση.
Περί ζωής
Γίνεται κουραστική μετά από λίγο.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
δειτε ολες τις ειδησεις

Δείτε Επίσης