«Τσουνάμι» από την κατάρρευση της 7ης μεγαλύτερης ναυτιλιακής στον κόσμο

«Τσουνάμι» από την κατάρρευση της 7ης μεγαλύτερης ναυτιλιακής στον κόσμο

Ποιοι Ελληνες επηρεάζονται - Γιατί η πτώση της παρομοιάζεται με αυτή της Lehman Brothers 

«Τσουνάμι» από την κατάρρευση της 7ης μεγαλύτερης ναυτιλιακής στον κόσμο
Φουρτούνες σε ολόκληρη τη ναυτιλιακή βιομηχανία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων προκαλεί η προσφυγή στη Δικαιοσύνη του κορεατικού κολοσσού Hanjin Shipping Co (7η μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία τακτικών γραμμών του κόσμου!) για προστασία από τους πιστωτές του.

Τις τελευταίες ημέρες 93 πλοία της Hanjin παραμένουν «εγκλωβισμένα» σε 51 λιμάνια σε 26 χώρες του κόσμου. Σύμφωνα με ναυτιλιακά στελέχη που μίλησαν στο πρακτορείο Bloomberg, «η πτώση της Hanjin Shipping μοιάζει με την αντίστοιχη της Lehman Brothers για τις αγορές».

Δείτε εδώ την ανάλυση του Bloomberg:


Κλείσιμο

«Η 7η μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία του κόσμου θέτει σε άμεσο κίνδυνο την επιστροφή στους πλοιοκτήτες 60 κοντέινερ με ναυλοσύμφωνα, εν μέσω μιας από τις χειρότερες περιόδους που διανύει η αγορά», επισημαίνουν στο «business stories» οικονομικοί αναλυτές. Στον κλάδο της έχει μερίδιο αγοράς που ανέρχεται σε ποσοστό  2,9% και διαχειρίζεται 132 containerships, εκ των οποίων τα 59 είναι ιδιοκτησίας της.

Η διαδικασία της πτώχευσης έγινε γνωστή λίγες ώρες αφότου κυκλοφόρησε η είδηση ότι ο μεγαλύτερος πιστωτής της Hanjin, η Korea Development Bank (KDB), αποφάσισε να σταματήσει τη χρηματοδότησή της.

Η είδηση προκάλεσε «εκνευρισμό» μεταξύ των ανεξάρτητων εφοπλιστών που έχουν ναυλώσει πλοία τους στη Hanjin Shipping, στους οποίους περιλαμβάνονται και ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες.

Το ενδιαφέρον στρέφεται στον Ελληνα πλοιοκτήτη δρα Ιωάννη Κούστα της Danaos, που επί του παρόντος προσπαθεί να αποφύγει το τσουνάμι που έχει προκαλέσει η πτώχευση της Hanjin Shipping.

Ο δρ. Ιωάννης Κούστας


Νωρίτερα, στα μέσα Ιουλίου, ο δρ Κούστας έπρεπε να υπερπηδήσει ένα ακόμη μεγάλο εμπόδιο: ο όμιλος προχώρησε σε συμφωνία μείωσης κατά 20% των ναύλων σε 13 πλοία που έχει χρονοναυλωμένα στη δεύτερη μεγαλύτερη εταιρεία μεταφορών της Κορέας, τη Hyundai Merchant Marine (HMM), για χρονική περίοδο διάρκειας τριάμισι ετών. Ως αντάλλαγμα ο όμιλος θα λάβει 39 εκατ. δολάρια σε γραμμάτια που λήγουν το 2024 και 4,6 εκατομμύρια μετοχές της HMM που θα μπορούν να διαπραγματευτούν ελεύθερα στο Χρηματιστήριο της Κορέας. Μετά την περίοδο των τριάμισι ετών οι τιμές των ναυλοσυμφώνων θα επανέλθουν στα αρχικά επίπεδα, βάσει της συμφωνίας.

Η HMM, ως μέρος του σχεδίου διάσωσής της και της αποφυγής της χρεοκοπίας, πραγματοποίησε παρόμοιες συμφωνίες για κούρεμα των μακροχρόνιων ναυλοσυμφώνων συνολικά με 22 ναυτιλιακές εταιρείες, των οποίων τα πλοία έχει ναυλώσει. Επίσης, ήρθε σε συμφωνίες και με άλλες ελληνόκτητες εταιρείες όπως η Navios Maritime Partners της Αγγελικής Φράγκου. Ωστόσο το κύμα διαδέχθηκε ένα ακόμη μεγαλύτερο, μεγέθους Mavericks, που ακούει στο όνομα Hanjin Shipping.

H Danaos Shipping, μεταξύ των ναυτιλιακών με τη μεγαλύτερη έκθεση στη Hanjin, κινδυνεύει να έρθει αντιμέτωπη με απώλειες ύψους 560 εκατ. δολαρίων, καθώς έχει ναυλώσει στην κορεατική εταιρεία οκτώ πλοία με ναυλοσύμφωνα μεγάλης διάρκειας, των οποίων οι πληρωμές έχουν ήδη καθυστερήσει. Συγκεκριμένα, έχει ναυλωμένα τρία πλοία μεταφορικής ικανότητας 10.100 εμπορευματοκιβωτίων το καθένα και πέντε 3.400 κουτιών έκαστο. 

Απόρροια της ιστορίας αυτής ήταν η μετοχή της Danaos να σημειώσει πτώση 16,2% από το διάστημα 31/8 έως 2/9. Πρόβλημα επίσης αντιμετωπίζει και η Navios Maritime Partners. Συνολικά υπολογίζεται ότι περισσότερες από 20 ναυτιλιακές εταιρείες με πάνω από 50 πλοία πλήττονται από την πτώχευση της Hanjin.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Danaos, δρ Ιωάννης Κούστας, εξέφρασε, μεταξύ άλλων, την απογοήτευσή του γιατί η Korean Development Bank απέτυχε να στηρίξει έναν παγκόσμιας κλάσης παίκτη στον κλάδο της μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων όπως η Hanjin. 

«Η Danaos υποστήριξε τη Hanjin στις προσπάθειές της να αναδιαρθρώσει τα επιχειρησιακά της σχέδια. Εκφράζω την αισιοδοξία ότι η Hanjin θα είναι σε θέση να επιτύχει την αναδιάρθρωσή της και να εξέλθει μέσα από τις διαδικασίες του πτωχευτικού δικαίου ως μια οικονομικά ισχυρή εταιρεία», τόνισε ο δρ Κούστας, για να προσθέσει: «Θα παρακολουθούμε στενά τη διαδικασία και θα επιδιώξουμε να διατηρήσουμε την αξία των περιουσιακών μας στοιχείων προς όφελος των μετόχων μας».

Οικονομικοί αναλυτές εκτιμούν ότι η Danaos ενδέχεται να βρεθεί σε δύσκολη κατάσταση όχι το 2016, ούτε το 2017, αφού θα ανταποκριθεί στην αποπληρωμή των υποχρεώσεών της, αλλά μέσα στο 2018. Οπως και στην περίπτωση της άλλης κορεατικής εταιρείας, της HMM, έτσι και με τη Hanjin, μεγάλα ναυτιλιακά σχήματα, μεταξύ των οποίων και η Danaos, ήταν πρόθυμα να τη στηρίξουν. Ωστόσο, όπως επισημαίνουν ξένα ΜΜΕ, η Hanjin έπεσε θύμα ενδοκορεατικής σύγκρουσης συμφερόντων. 

Προβλήματα προκαλούνται στη συμμαχία εταιρειών κολοσσών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, υπό την επωνυμία CKYHE στην οποία συμμετέχει η Hanjin μαζί με τις COSCO, K Line, Yang Ming και Evergreen. Οπως ανακοινώθηκε, δεν θα χρησιμοποιούνται πλέον τα πλοία της Hanjin προκειμένου να μην αντιμετωπίσουν προβλήματα οι πελάτες της CKYHE.

Η Hanjin Shipping είναι μέλος του Hanjin Group, το οποίο ελέγχει  την τρίτη μεγαλύτερη παγκοσμίως εμπορική αεροπορική εταιρεία, την Korean Air Lines Co. Επίσης, διαθέτει εταιρείες παροχής αεροπορικών υπηρεσιών, logistics κ.ά. Τα τελευταία χρόνια η εταιρεία ήταν ζημιογόνος, με το χρέος της να ανέρχεται πλέον στα 5,4 δισ. δολάρια. Η πτώχευση του κορεατικού κολοσσού προκάλεσε την αύξηση της τιμής των ναύλων στις μεγάλες εμπορικές γραμμές που συνδέουν την Ανατολή με τη Δύση. Μάλιστα, σύμφωνα με τους αναλυτές, θα συνεχίσουν να αυξάνονται, αφού οι ανταγωνιστές θα προσπαθήσουν να εκμεταλλευτούν τη μειωμένη πλέον προσφερόμενη χωρητικότητα πλοίων που θα μεταφέρουν προϊόντα. 

Η κατάρρευση της Hanjin σε γράφημα του Bloomberg



Ο όμιλος Danaos

Ο στόλος του ομίλου Danaos περιλαμβάνει 59  πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων,  συμπεριλαμβανομένων και τεσσάρων που αποκτήθηκαν από την Gemini Shipholdings Corp., όπου η Danaos διατηρεί το 49%, μεταφορικής ικανότητας από 2.200 έως 13.100 TEU. Τα πλοία είναι χρονοναυλωμένα σε ορισμένους από τους μεγαλύτερους ναυλωτές παγκοσμίως.

Αναλυτικά, τα έσοδα των πλοίων για το 2015 προέρχονται από τους εξής ναυλωτές: Οικονομικά στοιχεία β’ τριμήνου και α’ εξαμήνου έως 30/6/2016:
■ Καθαρά αποτελέσματα 47,7 εκατ. δολάρια για το β’ τρίμηνο του 2016 έναντι 38 εκατ. το αντίστοιχο τρίμηνο του 2015, ποσοστό αύξησης 25,5%. Καθαρά αποτελέσματα 94,9 εκατ., για το α’ εξάμηνο του 2016 έναντι 68,6 εκατ. το αντίστοιχο διάστημα του 2015, αύξηση 38,3%.
■ Εσοδα εκμετάλλευσης 137 εκατ. για το β’ τρίμηνο του 2016 έναντι 141,5 εκατ. το αντίστοιχο τρίμηνο του 2015, ποσοστό μείωσης 3,2%. Εσοδα εκμετάλλευσης 274,5 εκατ. για το α’ εξάμηνο του 2016 έναντι 280,1 εκατ. το αντίστοιχο διάστημα του 2015, μείωση 2%. 
■ EBITDA 99,9 εκατ. για το β’ τρίμηνο του 2016 έναντι 103,1 εκατ. το αντίστοιχο τρίμηνο του 2015, μείωση 3,1%. EBITDA 199,2 εκατ. για το α’ εξάμηνο του 2016 έναντι 205,9 εκατ. το αντίστοιχο διάστημα του 2015, μείωση 3,3%.
■ Σύνολο συμβατικών εσόδων εκμετάλλευσης 2,8 δισ. με χρονοναυλώσεις  που εκτείνονται μέχρι το 2028.
■ Κάλυψη ναυλώσεων 94,8% για τους επόμενους 12 μήνες όσον αφορά τα έσοδα εκμετάλλευσης και 84,7% κάλυψη ναυλώσεων όσον αφορά τις ημέρες λειτουργίας που καλύπτονται από χρονοναυλώσεις.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
δειτε ολες τις ειδησεις

Best of Network

Δείτε Επίσης