Το Mastercard Innovation Forum 2024, η ετήσια εκδήλωση - σημείο αναφοράς για τον τομέα των πληρωμών στη χώρα, έφερε στο προσκήνιο κορυφαίους ομιλητές που εξέτασαν από διαφορετικές οπτικές γωνίες το μέλλον των συναλλαγών και ανέδειξαν την καινοτομία σε καταλύτη προόδου.
Έξι drones «σαπίζουν» στις αποθήκες της ΕΛΑΣ
Έξι drones «σαπίζουν» στις αποθήκες της ΕΛΑΣ
Αποκτήθηκαν έναντι 3.000.000 ευρώ από ισραηλινή εταιρεία, αλλά... έμειναν στις δοκιμαστικές πτήσεις - Γιατί το υπουργείο λέει, επισήμως, ότι δεν μπορούν να απογειωθούν
Στις αποθήκες της Διεύθυνσης Ειδικών Αστυνομικών Δυνάμεων στο Μαρκόπουλο σαπίζουν τα έξι μη επανδρωμένα αεροπλάνα που προμηθεύτηκε η Ελληνική Αστυνομία στο πλαίσιο του εκσυγχρονισμού της, με σκοπό να χρησιμοποιηθούν για περιπολίες στη φύλαξη χερσαίων και θαλάσσιων συνόρων, στην πρόληψη δασικών πυρκαγιών τους καλοκαιρινούς μήνες και σε περιπτώσεις καταδιώξεων και μεγάλων επιχειρήσεων.
Τα υπερσύγχρονα drones, όπως ονομάζονται στη γλώσσα των ειδικών, αποκτήθηκαν από ισραηλινή εταιρεία το περασμένο καλοκαίρι, όμως παραμένουν καθηλωμένα στα αζήτητα των σκοτεινών αποθηκών, με κίνδυνο να καταστραφούν, καθώς δεν υπάρχει ενδιαφέρον από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου για την αξιοποίησή τους.
Επίσημα, το υπουργείο λέει ότι δεν μπορούν να απογειωθούν, γιατί δεν υπάρχει κανονιστικό πλαίσιο λειτουργίας και πρέπει να αλλάξει το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο, σε συνεννόηση με την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας.
Βέβαια, εύλογο είναι το ερώτημα, γιατί τόσους μήνες δεν αλλάζει το νομοθετικό πλαίσιο, έτσι ώστε να χρησιμοποιηθούν τα δύο σμήνη των τριών μη επανδρωμένων αεροσκαφών αξίας 3.000.000 ευρώ, ειδικά τώρα που έχει προκύψει το τεράστιο θέμα των προσφυγικών και μεταναστευτικών ροών.
Γιατί, όπως λένε «πηγές» της Αστυνομίας, τα συγκεκριμένα drones, θα μπορούσαν να προσφέρουν εξαιρετικές υπηρεσίες καθώς έχουν τη δυνατότητα να μεταφέρουν εικόνα υψηλής ευκρίνειας ακόμα και τη νύχτα σε πραγματικό χρόνο κατευθύνοντας έτσι τη Frontex στα σημεία που ανιχνεύεται το πρόβλημα. Άλλωστε, η πρώτη επαφή για την ενημέρωση και προμήθεια των συγκεκριμένων μη επανδρωμένων σκαφών έγινε από τη Frontex αφού η εμπειρία έχει δείξει ότι προσφέρουν εξαιρετικές υπηρεσίας στον τομέα επιτήρησης των συνόρων και την αντιμετώπιση της παράνομης μετανάστευσης.
Τα υπερσύγχρονα drones, όπως ονομάζονται στη γλώσσα των ειδικών, αποκτήθηκαν από ισραηλινή εταιρεία το περασμένο καλοκαίρι, όμως παραμένουν καθηλωμένα στα αζήτητα των σκοτεινών αποθηκών, με κίνδυνο να καταστραφούν, καθώς δεν υπάρχει ενδιαφέρον από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου για την αξιοποίησή τους.
Επίσημα, το υπουργείο λέει ότι δεν μπορούν να απογειωθούν, γιατί δεν υπάρχει κανονιστικό πλαίσιο λειτουργίας και πρέπει να αλλάξει το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο, σε συνεννόηση με την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας.
Βέβαια, εύλογο είναι το ερώτημα, γιατί τόσους μήνες δεν αλλάζει το νομοθετικό πλαίσιο, έτσι ώστε να χρησιμοποιηθούν τα δύο σμήνη των τριών μη επανδρωμένων αεροσκαφών αξίας 3.000.000 ευρώ, ειδικά τώρα που έχει προκύψει το τεράστιο θέμα των προσφυγικών και μεταναστευτικών ροών.
Γιατί, όπως λένε «πηγές» της Αστυνομίας, τα συγκεκριμένα drones, θα μπορούσαν να προσφέρουν εξαιρετικές υπηρεσίες καθώς έχουν τη δυνατότητα να μεταφέρουν εικόνα υψηλής ευκρίνειας ακόμα και τη νύχτα σε πραγματικό χρόνο κατευθύνοντας έτσι τη Frontex στα σημεία που ανιχνεύεται το πρόβλημα. Άλλωστε, η πρώτη επαφή για την ενημέρωση και προμήθεια των συγκεκριμένων μη επανδρωμένων σκαφών έγινε από τη Frontex αφού η εμπειρία έχει δείξει ότι προσφέρουν εξαιρετικές υπηρεσίας στον τομέα επιτήρησης των συνόρων και την αντιμετώπιση της παράνομης μετανάστευσης.
Έμειναν στις δοκιμαστικές πτήσεις
Η ιδέα για την απόκτηση των συγκεκριμένων αεροσκαφών τύπου UAV (Unmaned Aerial Vehicle) ξεκίνησε όταν στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη ήταν ο Νίκος Δένδιας, σε μια προσπάθεια εκσυγχρονισμού της Αστυνομίας στα πρότυπα των ανεπτυγμένων χωρών. Και αυτό γιατί τα drones έχουν τη δυνατότητα να κινούνται αθόρυβα, να διαθέτουν κάμερες υπέρυθρες και θερμικές, να μεταδίδουν εικόνα σε πραγματικό χρόνο στο κινητό κέντρο επιχειρήσεων και να έχουν χρόνο συνεχούς πτήσης από τέσσερις έως 20 ώρες. Η ιδέα ολοκληρώθηκε από τον Βασίλη Κικίλια, ο οποίος επισκέφθηκε το Ισραήλ, έκλεισε τη συμφωνία, που αγγίζει τα 3.000.000 ευρώ και ξεκίνησε η εκπαίδευση των πέντε πρώτων αστυνομικών για το χειρισμό τους.
Πράγματι, ο επόμενος υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Γιάννης Πανούσης, παρέλαβε τα τρία πρώτα drones τον περασμένο Ιούλιο και μάλιστα, στις 3 Αυγούστου πραγματοποιήθηκαν οι πρώτες δοκιμαστικές πτήσεις στη λίμνη Κωπαΐδα της Βοιωτίας. Τα αποτελέσματα ήταν εξαιρετικά, καθώς διαπιστώθηκε ότι τα συγκεκριμένα μη επανδρωμένα αεροσκάφη θα προσέφεραν σημαντικές υπηρεσίες τόσο στην εποπτεία των συνόρων, στην πρόληψη των δασικών πυρκαγιών κατά τη διάρκεια των «καυτών» μηνών του καλοκαιριού, σε μεγάλες αστυνομικές επιχειρήσεις ακόμα και σε περιπτώσεις ρύθμισης κυκλοφορίας από την Τροχαία σε όλο το οδικό δίκτυο της χώρας, δεδομένου ότι δεν χρειάζονται διάδρομο για να απογειωθούν και να προσγειωθούν (απογειώνονται με ειδικό εκτοξευτήρα και προσγειώνονται με αλεξίπτωτο), ενώ το κέντρο ελέγχου είναι κινητό και μπορεί ανά πάσα στιγμή όλο το σύστημα να μεταφερθεί σε οποιοδήποτε σημείο της χώρας.
Και ενώ οι δοκιμαστικές πτήσεις συνεχίστηκαν, η αλλαγή στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου, δεν έδειξε το ίδιο ενδιαφέρον για τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη. Μάλιστα, ενώ έφθασε και το δεύτερο σμήνος των τριών μεγαλύτερων drones (2.5 μέτρα μήκος και άνοιγμα φτερών 4 μέτρα με 20 ώρες πτήση και εμβέλεια έως 100 χιλιόμετρα), ανέκυψε το πρόβλημα με το κανονιστικό πλαίσιο λειτουργίας.
Υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, που γνωρίζει άριστα την υπόθεση των drones, ανέφερε στο «Πρώτο ΘΕΜΑ» πως το κανονιστικό πλαίσιο λειτουργίας καθορίζεται και από την Ευρωπαϊκή Ένωση, πρέπει να υπάρχει άμεση συνεργασία με την ΥΠΑ και είναι μια διαδικασία αρκετά χρονοβόρα. Ξεκαθάρισε, δε, ότι τα drones των 3.000.000 δεν πρόκειται να χρησιμοποιηθούν μέσα στις πόλεις, όπως για παράδειγμα σε μεγάλες συγκεντρώσεις ή διαδηλώσεις, χωρίς ωστόσο να είναι σε θέση να διευκρινίσει πότε θα μπορέσουν να χρησιμοποιηθούν τα μη επανδρωμένα αεροπλάνα.
Επίσης, κανένας δεν γνωρίζει αν συνεχίζεται η εκπαίδευση των αστυνομικών-χειριστών, όπως φυσικά και ποια είναι η κατάστασή τους. Εάν, δηλαδή, τα παρκαρισμένα αεροπλάνα έχουν υποστεί βλάβη, χρειάζονται εκ νέου συντήρηση και ποιο είναι το κόστος του σέρβις και των ανταλλακτικών.
Από την ώρα της παραλαβής τους, βρίσκονται στις αποθήκες της Διεύθυνσης Ειδικών Αστυνομικών Δυνάμεων, με έδρα το πρώην Ολυμπιακό Σκοπευτήριο στο Μαρκόπουλο Αττικής, εκεί δηλαδή που εδρεύει και η υπηρεσία Εναέριων Μέσων της Ελληνικής Αστυνομίας.
Η ιδέα για την απόκτηση των συγκεκριμένων αεροσκαφών τύπου UAV (Unmaned Aerial Vehicle) ξεκίνησε όταν στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη ήταν ο Νίκος Δένδιας, σε μια προσπάθεια εκσυγχρονισμού της Αστυνομίας στα πρότυπα των ανεπτυγμένων χωρών. Και αυτό γιατί τα drones έχουν τη δυνατότητα να κινούνται αθόρυβα, να διαθέτουν κάμερες υπέρυθρες και θερμικές, να μεταδίδουν εικόνα σε πραγματικό χρόνο στο κινητό κέντρο επιχειρήσεων και να έχουν χρόνο συνεχούς πτήσης από τέσσερις έως 20 ώρες. Η ιδέα ολοκληρώθηκε από τον Βασίλη Κικίλια, ο οποίος επισκέφθηκε το Ισραήλ, έκλεισε τη συμφωνία, που αγγίζει τα 3.000.000 ευρώ και ξεκίνησε η εκπαίδευση των πέντε πρώτων αστυνομικών για το χειρισμό τους.
Πράγματι, ο επόμενος υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Γιάννης Πανούσης, παρέλαβε τα τρία πρώτα drones τον περασμένο Ιούλιο και μάλιστα, στις 3 Αυγούστου πραγματοποιήθηκαν οι πρώτες δοκιμαστικές πτήσεις στη λίμνη Κωπαΐδα της Βοιωτίας. Τα αποτελέσματα ήταν εξαιρετικά, καθώς διαπιστώθηκε ότι τα συγκεκριμένα μη επανδρωμένα αεροσκάφη θα προσέφεραν σημαντικές υπηρεσίες τόσο στην εποπτεία των συνόρων, στην πρόληψη των δασικών πυρκαγιών κατά τη διάρκεια των «καυτών» μηνών του καλοκαιριού, σε μεγάλες αστυνομικές επιχειρήσεις ακόμα και σε περιπτώσεις ρύθμισης κυκλοφορίας από την Τροχαία σε όλο το οδικό δίκτυο της χώρας, δεδομένου ότι δεν χρειάζονται διάδρομο για να απογειωθούν και να προσγειωθούν (απογειώνονται με ειδικό εκτοξευτήρα και προσγειώνονται με αλεξίπτωτο), ενώ το κέντρο ελέγχου είναι κινητό και μπορεί ανά πάσα στιγμή όλο το σύστημα να μεταφερθεί σε οποιοδήποτε σημείο της χώρας.
Και ενώ οι δοκιμαστικές πτήσεις συνεχίστηκαν, η αλλαγή στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου, δεν έδειξε το ίδιο ενδιαφέρον για τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη. Μάλιστα, ενώ έφθασε και το δεύτερο σμήνος των τριών μεγαλύτερων drones (2.5 μέτρα μήκος και άνοιγμα φτερών 4 μέτρα με 20 ώρες πτήση και εμβέλεια έως 100 χιλιόμετρα), ανέκυψε το πρόβλημα με το κανονιστικό πλαίσιο λειτουργίας.
Υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, που γνωρίζει άριστα την υπόθεση των drones, ανέφερε στο «Πρώτο ΘΕΜΑ» πως το κανονιστικό πλαίσιο λειτουργίας καθορίζεται και από την Ευρωπαϊκή Ένωση, πρέπει να υπάρχει άμεση συνεργασία με την ΥΠΑ και είναι μια διαδικασία αρκετά χρονοβόρα. Ξεκαθάρισε, δε, ότι τα drones των 3.000.000 δεν πρόκειται να χρησιμοποιηθούν μέσα στις πόλεις, όπως για παράδειγμα σε μεγάλες συγκεντρώσεις ή διαδηλώσεις, χωρίς ωστόσο να είναι σε θέση να διευκρινίσει πότε θα μπορέσουν να χρησιμοποιηθούν τα μη επανδρωμένα αεροπλάνα.
Επίσης, κανένας δεν γνωρίζει αν συνεχίζεται η εκπαίδευση των αστυνομικών-χειριστών, όπως φυσικά και ποια είναι η κατάστασή τους. Εάν, δηλαδή, τα παρκαρισμένα αεροπλάνα έχουν υποστεί βλάβη, χρειάζονται εκ νέου συντήρηση και ποιο είναι το κόστος του σέρβις και των ανταλλακτικών.
Από την ώρα της παραλαβής τους, βρίσκονται στις αποθήκες της Διεύθυνσης Ειδικών Αστυνομικών Δυνάμεων, με έδρα το πρώην Ολυμπιακό Σκοπευτήριο στο Μαρκόπουλο Αττικής, εκεί δηλαδή που εδρεύει και η υπηρεσία Εναέριων Μέσων της Ελληνικής Αστυνομίας.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα