Οι αλλαγές στο ΕΣΡ πίσω από την «επίθεση φιλίας» του Παππά στο νομοσχέδιο για τα ΜΜΕ
Οι αλλαγές στο ΕΣΡ πίσω από την «επίθεση φιλίας» του Παππά στο νομοσχέδιο για τα ΜΜΕ
Στελέχη της αξιωματικής αντιπολίτευσης θεωρούν ότι οι αλλαγές που έφερε ο υπ. Επικρατείας σκοπό έχουν την επίτευξη της απαραίτητης Συνταγματικής πλειοψηφίας που θα του επιτρέψει να αλλάξει την σύνθεση του ΕΣΡ
Με διευρυμένη πλειοψηφία εγκρίθηκε επι της αρχής το νομοσχέδιο για την αδειοδότηση των ραδιοτηλεοπτικών συχνοτήτων στην Ολομέλεια της Βουλής καθώς, εκτός του ΣΥΡΙΖΑ και των ΑΝΕΛ, το Ποτάμι δήλωσε ότι το «υπερψηφίζει με κρύα καρδιά».
Νωρίτερα, ο υπουργός Επικρατείας Νίκος Παππάς με μια σειρά ήπιων νομοτεχνικών βελτιώσεων επιχείρησε να κάμψει τις ισχυρές ενστάσεις των κομμάτων της αντιπολίτευσης που θεωρούν ότι οι προωθούμενες διατάξεις καταστρατηγούν βασικά άρθρα του Συντάγματος και θέτουν τους όρους για την δημιουργία «νέων τζακιών διαπλοκής» αντί να «νοικοκυρέψουν» το τηλεοπτικό τοπίο.
Εκτός αυτού, στελέχη της αξιωματικής αντιπολίτευσης θεωρούν ότι η ύστατη «επίθεση φιλίας» που εξαπολύει ο αρμόδιος υπουργός δεν αποσκοπεί στην επίτευξη ευρύτερων συναινέσεων για την ψήφιση του νομοσχεδίου αλλά για την επίτευξη της απαραίτητης Συνταγματικής πλειοψηφίας που θα του επιτρέψει να αλλάξει την σύνθεση του ΕΣΡ. Η κοινοβουλευτική διαδικασία θα συνεχιστεί το ερχόμενο Σάββατο με την συζήτηση επι των άρθρων και την σχετική ψηφοφορία που αναμένεται αργά το απόγευμα.
Οι αλλαγές
Αναφορικά με τις βελτιώσεις, ο κ. Παππάς υποστήριξε ότι ενισχύεται ο ρόλος του ΕΣΡ χωρίς ωστόσο να καθίσταται δέσμια η αρμοδιότητά του να καθορίζει τον αριθμό των αδειών (σ.σ. αυτή παραμένει στην αρμοδιότητα του υπουργού). Συγκεκριμένα, το ΕΣΡ θα οφείλει να καταθέσει τεκμηριωμένη έκθεση – γνωμοδότηση για τον αριθμό των τηλεοπτικών αδειών.
Επίσης θα προκηρύσσει τον διαγωνισμό δημοπράτησης έχοντας ολοκληρώσει ένα πρώτο στάδιο προεπιλογής των υποψηφίων. Πρόσθεσε ωστόσο ότι «η γνώμη του ΕΣΡ και να θέλαμε δεν πρέπει να είναι δεσμευτική καθώς όπως παραδέχθηκε δεν έχει το νομικό εκτόπισμα για να το κάνει». Επίσης, μεταξύ των αλλαγών προβλέπεται ότι οι τηλεοπτικοί σταθμοί οφείλουν να έχουν τουλάχιστον 3 δελτία ειδήσεων και προγράμματα για ΑμΕΑ σε συγκεκριμένες ώρες.
Νωρίτερα, ο υπουργός Επικρατείας Νίκος Παππάς με μια σειρά ήπιων νομοτεχνικών βελτιώσεων επιχείρησε να κάμψει τις ισχυρές ενστάσεις των κομμάτων της αντιπολίτευσης που θεωρούν ότι οι προωθούμενες διατάξεις καταστρατηγούν βασικά άρθρα του Συντάγματος και θέτουν τους όρους για την δημιουργία «νέων τζακιών διαπλοκής» αντί να «νοικοκυρέψουν» το τηλεοπτικό τοπίο.
Εκτός αυτού, στελέχη της αξιωματικής αντιπολίτευσης θεωρούν ότι η ύστατη «επίθεση φιλίας» που εξαπολύει ο αρμόδιος υπουργός δεν αποσκοπεί στην επίτευξη ευρύτερων συναινέσεων για την ψήφιση του νομοσχεδίου αλλά για την επίτευξη της απαραίτητης Συνταγματικής πλειοψηφίας που θα του επιτρέψει να αλλάξει την σύνθεση του ΕΣΡ. Η κοινοβουλευτική διαδικασία θα συνεχιστεί το ερχόμενο Σάββατο με την συζήτηση επι των άρθρων και την σχετική ψηφοφορία που αναμένεται αργά το απόγευμα.
Οι αλλαγές
Αναφορικά με τις βελτιώσεις, ο κ. Παππάς υποστήριξε ότι ενισχύεται ο ρόλος του ΕΣΡ χωρίς ωστόσο να καθίσταται δέσμια η αρμοδιότητά του να καθορίζει τον αριθμό των αδειών (σ.σ. αυτή παραμένει στην αρμοδιότητα του υπουργού). Συγκεκριμένα, το ΕΣΡ θα οφείλει να καταθέσει τεκμηριωμένη έκθεση – γνωμοδότηση για τον αριθμό των τηλεοπτικών αδειών.
Επίσης θα προκηρύσσει τον διαγωνισμό δημοπράτησης έχοντας ολοκληρώσει ένα πρώτο στάδιο προεπιλογής των υποψηφίων. Πρόσθεσε ωστόσο ότι «η γνώμη του ΕΣΡ και να θέλαμε δεν πρέπει να είναι δεσμευτική καθώς όπως παραδέχθηκε δεν έχει το νομικό εκτόπισμα για να το κάνει». Επίσης, μεταξύ των αλλαγών προβλέπεται ότι οι τηλεοπτικοί σταθμοί οφείλουν να έχουν τουλάχιστον 3 δελτία ειδήσεων και προγράμματα για ΑμΕΑ σε συγκεκριμένες ώρες.
Ο κ. Παππάς είπε ότι αποσύρεται η διάταξη που ορίζει πως οι περιφερειακοί τηλεοπτικοί σταθμοί πρέπει να έχουν κατ' ελάχιστο 20 άτομα προσωπικό και σημείωσε ότι ο αριθμός θα καθοριστεί με υπουργική απόφαση των υπουργών Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Επικρατείας.
Τέλος, καθόρισε και τον τρόπο επιλογής προϊσταμένων στην Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης.
Πέραν αυτών κάλεσε την αντιπολίτευση να «κάνει την υπέρβαση και να στηρίξει το νομοσχέδιο» ενώ υποστήριξε ότι «οι διατάξεις σηματοδοτούν την ισχυρή προσπάθεια της κυβέρνησης να βάλει τάξη στο ραδιοτηλεοπτικό τοπίο».
Ενστάσεις από Κομισιόν;
Την ίδια ώρα πάντως ενισχύονται οι πληροφορίες που θέλουν τις αρμόδιες υπηρεσίες της Κομισιόν να εγείρουν ισχυρές ενστάσεις για μια σειρά διατάξεων του νομοσχεδίου. Είναι δε ενδεικτικό ότι ο εισηγητής της ΝΔ Λευτέρης Αυγενάκης κατέθεσε έγγραφα που όπως είπε αποτελούν σημεία των αναφορών των αρμόδιων κοινοτικών νομικών υπηρεσιών που αποδομούν τουλάχιστον οκτώ σημεία του σχεδίου νόμου μεταξύ των οποίων για την διαδικασία δημοπράτησης, κριτηρίων αναγνώρισης επένδυσης, εγείρουν ζήτημα στέρησης οικονομικής ελευθερίας ως προς τον περιορισμό των αδειών ενώ θέτουν σοβαρούς προβληματισμούς για την ανάθεση σε εταιρία της ΕΡΤ την διαδικασία παροχής δικτύου. Σύμφωνα με όσα είπε ο κ. Αυγενάκης αλλά και με όσα αναφέρουν τα έγγραφα που κατέθεσε:
Για την δημοπράτηση των αδειών περιεχομένου σημειώνεται : «δεδομένου ότι δεν τίθεται ζήτημα εκχώρησης ραδιοσυχνοτήτων (άρα σπάνιου πόρου) στους παρόχους περιεχομένου, δεν φαίνεται να στηρίζεται νομικά η επιλογή πλειοδοτικού διαγωνισμού. Το αντάλλαγμα για μια άδεια, θα πρέπει να είναι αντικειμενικό, διαφανές και αναλογικό προς τον επιδιωκόμενο σκοπό.
Στο νόμο δεν δίνεται καμία αιτιολογία για την επιλογή αυτής της μεθόδου. Επίσης, δεν ορίζεται τίμημα αλλά προβλέπεται ότι τιμή εκκίνησης θα οριστεί από τον υπουργό χωρίς κριτήρια διαμόρφωσης αυτής. Εκ της φύσεως του αντικειμένου της άδειας παροχου περιεχομένου, δεν νοείται δημοπρασία καθώς πέραν του ότι δεν τίθεται ζήτημα εκχώρησης συχνοτήτων, δεν υπάρχει και κανένα στοιχείο διαφοροποίησης της μίας άδειας παρόχου περιεχομένου μιας κατηγορίας (πχ ενημερωτικός πανελλαδικής εμβέλειας γενικής στόχευσης) από άλλη της ίδιας ακριβώς κατηγορίας : δηλαδή πχ εάν προκηρυχθούν 6 άδειες της ίδιας κατηγορίας, με την ίδια τιμή εκκίνησης, βάσει του μοντέλου που έχει προκριθεί, μπορεί ο ένας υποψήφιος να αγοράσει τη μία άδεια με 50 εκατομμύρια και ο άλλος μία άδεια ακριβώς ίδια με 10 εκατομμύρια κλπ.
Αυτό όμως συνιστά νόθευση ανταγωνισμού. Σε καμία χώρα στην Ευρώπη δεν προβλέπεται δημοπρασία για παρόχους περιεχομένου (χωρίς εκχώρηση δικαιωμάτων συχνοτήτων). Άδειες δίνονται στους αιτούντες που έχουν μία σειρά από προαπαιτούμενα και αναλαμβάνουν συγκεκριμένες υποχρεώσεις, οι οποίοι και καλούνται να καταβάλουν ένα εύλογο ετήσιο τέλος, αντίστοιχο των διαχειριστικών δαπανών της διοίκησης για την εποπτεία του ή κάτι ανάλογο [ενδεικτικά στην Κύπρο είναι 51. 000 το χρόνο και ένα ποσό επί των διαφημιστικών εσόδων για όλους, στο Λουξεμβούργο, ψηφίστηκε πρόσφατα νόμος βάσει του όποιου οι πάροχοι περιεχομένου καταβάλλουν στο αντίστοιχο ΕΣΡ 1.333ευρώ το χρόνο έναντι του κόστους της εποπτείας τους.
Για την έλλειψη κριτηρίων αναγνώρισης πραγματικής επένδυσης – απασχολούμενου προσωπικού, αναφέρεται : «Σύμφωνα με τη διαδικασία υπάρχει α)η φάση της προεπιλογής υποψηφίων και μετά β)η φάση της πλειοδοσίας. Ωστόσο, για να προκριθεί κάποιος υποψήφιος στη φάση της πλειοδοσίας αρκεί μόνο ο φάκελος του να πληροί τα ελάχιστα κριτήρια που θέτει ο νόμος, χωρίς κάποια διαδικασία άλλης αξιολόγησης, πχ βαθμολόγηση των υποψηφιοτήτων.
Αυτό σημαίνει ότι αν ένας υποψήφιος που δεν έχει πραγματοποιήσει καμία επένδυση (πχ μία κοινοπραξία ή νέα εταιρεία), προσκομίσει την εγγυητική επιστολή των 8.000.000 € και υπεύθυνες δηλώσεις ότι πχ θα προσλάβει τον ελάχιστο αριθμό εργαζομένων, ή ότι θα προβεί στις σχετικές επενδύσεις σε πρόγραμμα ή εξοπλισμό έχει τις ίδιες πιθανότητες να «χτυπήσει» μία άδεια με αυτές ενός υφιστάμενου νομιμως λειτουργούντος τηλεοπτικού φορέα , μόνο και μόνο εάν στα οικονομικά στοιχεία που έχει καταθέσει μπορεί να επαληθευτεί η δυνατότητά του να καταβάλει το μεγαλύτερο πλειστηρίασμα.
Ωστόσο, επί σειρά ετών, οι αναγνωρισμένοι από το Κράτος ως νομίμως λειτουργούντες σταθμοί είχαν υποχρεωθεί, βάσει σχετικών νομοθετημάτων, να συμμορφώνονται σε μία σειρά από υποχρεώσεις (πχ. ελάχιστο καταβεβλημένο μετοχικό κεφάλαιο, επένδυση για την υλοποίηση συγκεκριμένων κατηγοριών προγραμμάτων, ελάχιστο αριθμό προσωπικού διαφόρων ειδικοτήτων ) προκειμένου α) να διασφαλίζεται η νόμιμη λειτουργία τους και β) να είναι σε θέση να συμμετάσχουν στις αδειοδοτικές διαδικασίες που κατά καιρούς εξαγγελε η Πολιτεία.
Εν προκειμένω, όλες αυτές οι επενδύσεις σε εξοπλισμό και πρόγραμμα, οι χιλιάδες θέσεις εργασίας που διασφαλίστηκαν αγνοούνται από την Πολιτεία που τις επέβαλλε και που η ίδια ευθύνεται για την πολυετή καθυστέρηση στην προκήρυξη αδειών και εκλείπει κάθε κριτήριο αναγνώρισής τους κατά την αδειοδοτική διαδικασία.
Για τον ορισμό του αριθμού αδειών υποστηρίζεται : «Δεδομένης της δυνατότητας μεταφοράς μεγάλου αριθμού γραμμικών υπηρεσιών μέσω των ψηφιακών συχνοτήτων, δεν νοείται ο περιορισμός στον αριθμό των αδειοδοτούμενων παρόχων περιεχομένου. Η επίτευξη διαφάνειας και πολυμέρειας θα μπορούσε να επιτευχθεί απλώς με την υποχρέωση των αδειοδοτούμενων να πληρούν κάποιες προϋποθέσεις και να τηρούν συγκεκριμένες υποχρεώσεις υπό τον έλεγχο του ΕΣΡ.
Ο αυθαίρετος περιορισμός αδειών συνεπάγεται εκ των πραγμάτων αποκλεισμό προσώπων που θα ήθελαν να αναπτύξουν επιχειρηματική δραστηριότητα στον τομέα των ΜΜΕ, χωρίς να υπάρχει δικαιολογητική βάση. Ομοίως, η στέρηση σε έναν πάροχο περιεχομένου να διατηρεί περισσότερα του ενός προγράμματα (εφόσον η άδεια ταυτίζεται με συγκεκριμένο πρόγραμμα, που παραπέμπει στην αναλογική μορφή τηλεόρασης), άνευ άλλου τινός, αντίστοιχα περιορίζει την οικονομική ελευθερία ανάπτυξης σε έναν τομέα που εκ της φύσεώς του δίνει τη δυνατότητα (λόγω έλλειψης περιορισμού συχνοτήτων) να αναπτύξει περισσότερες μορφές οπτικοακουστικού περιεχομένου (πχ. πρόγραμμα γενικού περιεχομένου ενημερωτικού σταθμού και άλλο θεματικό ψυχαγωγικού περιεχομένου). Μόνοι περιορισμοί θα έπρεπε να είναι ζήτημα τήρησης κανόνων ανταγωνισμού και ο συνταγματικός περιορισμός σε σχέση με τον αριθμό ενημερωτικών μέσων».
Ν. Βούτσης: Tα λόμπι των Βρυξελλών καθορίζουν τις διάφορες αποφάσεις της Κομισίον
Για το ζήτημα των πιθανών εμπλοκών που μπορεί να προκύψουν από την ΕΕ, πήρε θέση ο Πρόεδρος της Βουλής Νίκος Βούτσης που υπενθύμισε όσα έγιναν στο προσκήνιο αλλά και στο παρασκήνιο την περίοδο που η ΝΔ επιχείρησε να φέρει τον Βασικό Μέτοχο. «Στήθηκε λόμπι στις Βρυξέλλες επι δύο μήνες από μεγάλα συμφέροντα ντόπια για τον Βασικό Μέτοχο και τελικά ηττήθηκε η προσπάθεια της ΝΔ. Μαζί με αυτούς ηττήθηκε η ευκαιρία να μπουν τα πράγματα σωστά και σε τάξη. Ενώ υπήρχε νομολογία για να θεωρηθεί πολιτιστικό προϊόν τα media θεωρήθηκε εμπορικό προϊόν. Και από τότε πέρασε ως εμπορικό λες και μιλάμε για μοσχάρι» ανέφερε χαρακτηριστικά ο Πρόεδρος της Βουλής για να προσθέσει «μας λέτε σήμερα να σας φέρουμε τα χαρτιά της Κομισιόν. Μα από εκεί ξεκίνησε η ιστορία. Φύγαμε από τον πολιτισμό, την ενημέρωση και όσα λεει το Σύνταγμα» είπε χαρακτηριστικά.
Ε. Βενιζέλος: Αναμέναμε νομοσχέδιο που θα κάνει πάταγο αλλά μας παρουσιάστηκε ένα «όχημα» διευκόλυνσης της διαπλοκής
Να σημειωθεί ότι η πρώτη συνεδρίαση στην Ολομέλεια ξεκίνησε με ένσταση για την συνταγματικότητα αρκετών διατάξεων από τον κ. Ευάγγελο Βενιζέλο και σφοδρή σύγκρουση κυβέρνησης και αντιπολίτευσης.
Αίσθηση επίσης προκάλεσε η τοποθέτηση του εισηγητή των ΑΝΕΛ Γιώργου Καρρά που σε εκείνη την φάση της συνεδρίασης είπε ότι «πρέπει να μπει τάξη στο ραδιοτηλεοπτικό τοπίο και αποτελεί μια αρχή η ψήφιση του νομοσχεδίου ακόμα και αν έχει ατέλειες» για να καταλήξει στο τέλος της συζήτησης να πει ότι το κόμμα του καταψηφίζει επι της αρχής.
Πάντως, η ένσταση συνταγματικότητας καταψηφίστηκε από τις ΚΟ ΣΥΡΙΖΑ, ΑΝΕΛ, Ποταμιού, ΚΚΕ και Ε.Κ.
Εκ μέρους της κυβέρνησης ο κ. Γιώργος Κατρούγκαλος υποστήριξε ότι προβάλλονται συνταγματικά επιχειρήματα προκειμένου να καλυφτεί το έλλειμμα επιχειρημάτων της αντιπολίτευσης αλλά και η πρόθεσή της «να υπερασπιστεί την σημερινή ανομία και ασυδοσία. Υποστήριξε ότι το νομοσχέδιο προβλέπει διαφανείς διαδικασίες για τις μετοχές των τηλεοπτικών εταιριών ενώ πρόσθεσε «Η άποψη για ελεύθερο αριθμό αδειών που θα το καθορίσει η αγορά είναι ακραία νεοφιλελεύθερη άποψη. Οι συχνότητες είναι δημοσιο αγαθό. Γιατί να το αφήσουμε στην διαφθορά; Γιατί να μην πληρώσουν; Αν χαρίζαμε τις άδειες θα δίναμε κομμάτι του εθνικού πλούτου». Σημείωσε τέλος ότι «όταν δεν είναι ρυθμισμένο το ραδιοτηλεοπτικό τοπίο δεν εκφράζεται η λαϊκή βούληση. Είδαμε τι έγινε στο δημοψήφισμα».
Ανταπαντώντας ο κ. Ευάγγελος Βενιζέλος επισήμανε πως « Δεν αρκούν οι διατάξεις του εμπορικού δικαίου για την διαφάνεια στο μετοχολόγιο των εταιριών . Υπάρχουν διεθνείς ελεγκτικές εταιρείες που μπορούν να σου πουν ποιος έχει τον έλεγχο , ποια τα συμφέροντα και ποια τα χρηματοδοτικά μέσα. Τροποποιείστε την διάταξη ώστε για κάθε υποψήφιο να υπάρχει έκθεση τπου να αποτυπώνει αυτή την κατάσταση για να ξέρει το ΕΣΡ, η επιτροπή Θεσμών της Βουλής και ο λαός».
Νωρίτερα, ο κ. Βενιζέλος αναπτύσσοντας την ένσταση υποστήριξε ότι μια σειρά άρθρων και διατάξεων του νομοσχέδιου προσκρούουν στο Σύνταγμα ενώ παράλληλα επισήμανε ότι οι προωθούμενες διατάξεις αντί να αντιμετωπίσουν την διαπλοκή, επιχειρούν να εκθρέψουν «την νεοδιαπλοκή».
«Το νομοσχέδιο είναι ψευδεπίγραφο και ενώ εκπέμπει την ιαχή «μπροστά να φάμε την διαπλοκή», στην ουσία διαμορφώνει τις προϋποθέσεις για να δημιουργηθούν νέα τζάκια στον χώρο της ενημέρωσης που στηρίζονται σε άγνωστα επιχειρηματικά συμφέροντα και συναλλάσσονται με την κυβέρνηση χωρίς δυνατότητα ελέγχου» είπε ο κ. Βενιζέλος για να αναφέρει σε άλλο σημείο «Θα περίμενε κανείς - μετά τα όσα προανήγγειλε ο πρωθυπουργός - να εισαχθεί ένα δρακόντειο νομοσχέδιο που εφαρμόζει το Σύνταγμα με άτεγκτο τρόπο και θεσπίζει κανόνες διαφάνειας, διασφαλίζει στην πράξη την απαγόρευση συγκέντρωσης για να χτυπηθεί η διαπλοκή. Ενώ όμως αναμέναμε ένα νομοσχέδιο που θα κάνει πάταγο, μας παρουσιάστηκε ένα «οχημα» διευκόλυνσης της αδιαφάνειας και της διαπλοκής».
«Αρχή ανδρα δείκνυσι» συνέχισε ο πρώην πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ και να επισημάνει προς τους παριστάμενους υπουργούς «ο υπουργός, ο πρωθυπουργός και συνολικά η κυβέρνηση, βρίσκονται τώρα αντιμέτωποι με τα ερωτήματα που έθεταν οι ίδιοι τα προηγούμενα χρόνια. Οι παλιοί, οι κακοί έχουν υποχωρήσει. Τώρα όμως είναι η νέα κυβέρνηση που φέρνει νομοσχέδιο που ενθαρρύνει τα συμφέροντα».
Επι των συνταγματικών ζητημάτων ο κ. Βενιζέλος είπε ότι: "
- Το άρθρο 4 του νομοσχέδιου προσκρούει στο άρθρο 14 του Συντάγματος «γιατί μέσω δήθεν ονομαστικοποίησης των μετοχών εισάγονται τότες εξαιρέσεις ώστε οποιαδήποτε εταιρία μπορεί να έχει τον έλεγχο των ΜΜΕ χωρίς να ξέρουμε ποια πρόσωπα είναι από πίσω. Παραπέμπει μεν στον βασικό μέτοχο αλλάζοντας όμως τις προϋποθέσεις. Εχουμε ονομαστικές μετοχές αλλά χωρίς οντότητες. Αν δεν ξέρουμε τα πρόσωπα πως θα ξέρουμε τις προϋποθέσεις και τα ασυμβίβαστα; Στην εποχή μας μπορούμε να μιλάμε για τον κανόνα της ονομαστικοποίησης όταν διεθνώς δεν προσφέρει τίποτα; Να μπει ρήτρα ώστε το ΕΣΡ να χρησιμοποιεί διεθνείς πρακτικές για την σύνταξη έκθεσης που θα καταγράφει πρόσωπα και χρηματοδοτικά μέσα των υποψηφίων ή των κατόχων. Το ζήτημα είναι το ποιος ελέγχει αλλά ακούμε για εξωχώριες εταιρίες. Ιδού η Ρόδος ιδού και το πήδημα»
- Το άρθρο 2 προβλέπει περιορισμένο αριθμό αδειών που τον καθορίζει ο υπουργός. Προσκρούει στου κανόνες περι νομοθετικής εξουσιοδότησης. Για ένα τόσο σημαντικό θέμα απαιτείται κανονιστικό Προεδρικό Διάταγμα. Αυτό είναι κραυγαλέο. Επι της ουσίας ο χάρτης συχνοτήτων και αριθμός αδειών πρέπει να συνδέεται με την ψηφιακή και όχι αναλογική πραγματικότητα. Η ρύθμιση πρέπει να προσφέρει τον μεγαλύτερο δυνατό αριθμό αδειών. Γιατί μας φοβίζουν οι πολλές άδειες; Η αγορά θα κρίνει πόσες θα επιβιώσουν. Όμως δεν μπορείς να περιορίζεις εξ αρχής. Μπορεί να θέλουν να εκφραστούν κοινωνικές οντότητες
- Περιορίζονται οι εξουσίες του ΕΣΡ. Το Σύνταγμα όμως παραπέμπει απ ευθείας στο ΕΣΡ και όχι στον υπουργό.
- Το νομοσχέδιο προβλέπει καθορισμός τιμήματος με δημοπρασία ανά άδεια. Αυτό όμως παραβιάζει τον κανόνα έλεγχου και την πολυφωνία. Γιατί δημοπρασία ανα άδεια και όχι συνολικά; Όταν το τίμημα υπερβαίνει την οικονομική λογική και το μέγεθος της διαφήμισης για πιο λόγο ενας επιχειρηματίας να δράσει ενάντια στο προσδοκώμενο όφελος; Για κάποιους αδιαφανείς λόγους
- Οι υφιστάμενες επιχειρήσεις είναι γνωστές έχουν προσωπικό, φορολογικές και ασφαλιστικές υποχρεώσεις προς το Δημόσιο και το Δημοσιο έχει συμφέρον να εισπράξει. Υπάρχουν δάνεια που εκκρεμούν. Στο νομοσχέδιο δεν υπάρχει πρόβλεψη τι γίνεται με τις υφιστάμενες επιχειρήσεις από πλευράς εργαζομένων ασφαλιστικών ταμείων και αξιώσεων Δημοσίου και τραπεζών που ανήκουν στο δημόσιο. Παραβιάζει και το κράτος δίκαιου και την αρχή της αναλογικότητας. Είναι μηχανισμός συνεχούς εκβιασμού και πίεσης ωσπου να έρθουν τα συμφέροντα που ετοιμάζονται και οργανώνονται που τα ξέρει η κυβέρνηση αλλά αγνοεί η Βουλή και η κοινωνία"
Στην κυβερνητική ρητορική περι πάταξης της διαπλοκής «πάτησε» ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Σωκράτης Φάμελλος για να αντικρούσει την ένσταση για την συνταγματικότητα των προωθούμενων διατάξεων του νομοσχεδίου.
Ο κ. Φάμελλος υποστήριξε ότι τα τηλεοπτικά κανάλια επι 15 χρόνια αφέθηκαν να χειραγωγούν την κοινωνία. «Η πολιτική ηγεσία έκανε το χατίρι στα συμφέροντα δίνοντάς τους άδεια για κανάλια και στην συνέχεια τα συμφέροντα έκαναν το χατίρι στην πολιτική ηγεσία ξεπληρώνοντας την» έιπε ο κ. Φάμελλος για να προσθέσει «Η μονοπώληση των ΜΜΕ φαλκιδεύει την λειτουργιά του πολιτεύματος».
Επίσης σημείωσε ότι το νέο νομοσχέδιο επιχειρεί να αντιμετωπίσει «τα τζάκια της διαπλοκής και την αδιαφάνεια», ενώ υποστήριξε ότι δεν περιορίζεται ο ρόλος του ΕΣΡ. Τέλος είπε «για τις υφιστάμενες επιχειρήσεις που αφέθηκαν 25 χρόνια να παραβιάζουν το Σύνταγμα και την Δημοκρατία αυτό που κάνει το νομοσχέδιο είναι να τους δίνει το δικαίωμα να μετέχουν στην διαδικασία»
Από την πλευρά της ΝΔ, ο κ. Κώστας Τζαβάρας εξήγησε ότι τα ζητήματα Συνταγματικότητας δεν αντιμετωπίζονται με θέματα «ιδεολογικής και πολιτικής ταυτότητας».
Πρόσθεσε ότι ο έλεγχος για το αν πληρούνται οι όροι προσφοράς του αγαθού ενημέρωσης γίνεται από την ανεξάρτητη αρχή και όχι από τον υπουργό ενώ υποστήριξε ότι είναι «Αντισυνταγματική η εξουσιοδότηση σε υπουργό να ορίζει τον αριθμό και την τιμή εκκίνησης της άδειας. Η εξουσιοδότηση δεν αφορά λεπτομερειακό θέμα και δεν αντέχει στον έλεγχο συνταγματικής προσέγγισης». «Αν αφήσουμε κατά μέρος τα παχιά λόγια για διαπλοκή και υποταγή θα πρέπει να ψηφίσουμε νόμο που θα έχει κριτήρια εξυπηρέτησης της αρχής νομιμότητας που λείπει παντελώς από το νομοσχέδιο».
Ο κ. Ανδρέας Λοβέρδος (Δημοκρατική Συμπαράταξη) κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι «τσακίζει τα μέσα για την διαφάνεια όπως είναι οι ανεξάρτητες αρχές. Ο υπουργός αποφασίζει για την δημοπρασία και τον αριθμό . Υποκλέπτουν αρμοδιότητες του ΕΣΡ. Γιατί είναι εγγυητής ο εκάστοτε υπουργός; Γιατί είναι αυτός και όχι το ΕΣΡ;».
Επίσης έθεσε ζήτημα αδιαφάνειας για την διάταξη των μετοχών ενώ σημείωσε ότι ο πραγματικός σκοπός της κυβέρνησης είναι «να κρατήσετε τα ΜΜΕ σε ομηρία. Το νομοσχέδιο για να εφαρμοστεί θέλει 2 χρόνια αλλά εως τότε θα κάνετε τα δικά σας κουμάντα». Από την πλευρά του ΚΚΕ ο κ. Θανάσης Παφίλης χαρακτήρισε τα ζητήματα συνταγματικότητας ως «ψευτοδιλήμματα».
Ο κ. Σπύρος Δανέλλης είπε ότι οι διατάξεις διαπνέονται από «νεοκαθεστωτική αντίληψη με ολοκληρωτικά στοιχεία» σημειώνοντας ωστόσο ότι « Δεν υπάρχει πρόδηλη αντισυνταγματικότητα». Ο ίδιος επισήμανε προς την κυβέρνηση πως υπάρχουν οι προϋποθέσεις για ευρύτερες συναινέσεις για την συγκρότηση νόμιμης λειτουργίας του ΕΣΡ και την κάλεσε να αναλάβει άμεσα τις σχετικές πρωτοβουλίες.
Εκ μέρους των ΑΝΕΛ ο κ. Βασίλης Κόκκαλης «επέστρεψε» την ένσταση υποστηρίζοντας ότι αντισυνταγματικά ήταν τα σχετικά νομοσχέδια των προηγούμενων κυβερνήσεων.
Τέλος, καθόρισε και τον τρόπο επιλογής προϊσταμένων στην Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης.
Πέραν αυτών κάλεσε την αντιπολίτευση να «κάνει την υπέρβαση και να στηρίξει το νομοσχέδιο» ενώ υποστήριξε ότι «οι διατάξεις σηματοδοτούν την ισχυρή προσπάθεια της κυβέρνησης να βάλει τάξη στο ραδιοτηλεοπτικό τοπίο».
Ενστάσεις από Κομισιόν;
Την ίδια ώρα πάντως ενισχύονται οι πληροφορίες που θέλουν τις αρμόδιες υπηρεσίες της Κομισιόν να εγείρουν ισχυρές ενστάσεις για μια σειρά διατάξεων του νομοσχεδίου. Είναι δε ενδεικτικό ότι ο εισηγητής της ΝΔ Λευτέρης Αυγενάκης κατέθεσε έγγραφα που όπως είπε αποτελούν σημεία των αναφορών των αρμόδιων κοινοτικών νομικών υπηρεσιών που αποδομούν τουλάχιστον οκτώ σημεία του σχεδίου νόμου μεταξύ των οποίων για την διαδικασία δημοπράτησης, κριτηρίων αναγνώρισης επένδυσης, εγείρουν ζήτημα στέρησης οικονομικής ελευθερίας ως προς τον περιορισμό των αδειών ενώ θέτουν σοβαρούς προβληματισμούς για την ανάθεση σε εταιρία της ΕΡΤ την διαδικασία παροχής δικτύου. Σύμφωνα με όσα είπε ο κ. Αυγενάκης αλλά και με όσα αναφέρουν τα έγγραφα που κατέθεσε:
Για την δημοπράτηση των αδειών περιεχομένου σημειώνεται : «δεδομένου ότι δεν τίθεται ζήτημα εκχώρησης ραδιοσυχνοτήτων (άρα σπάνιου πόρου) στους παρόχους περιεχομένου, δεν φαίνεται να στηρίζεται νομικά η επιλογή πλειοδοτικού διαγωνισμού. Το αντάλλαγμα για μια άδεια, θα πρέπει να είναι αντικειμενικό, διαφανές και αναλογικό προς τον επιδιωκόμενο σκοπό.
Στο νόμο δεν δίνεται καμία αιτιολογία για την επιλογή αυτής της μεθόδου. Επίσης, δεν ορίζεται τίμημα αλλά προβλέπεται ότι τιμή εκκίνησης θα οριστεί από τον υπουργό χωρίς κριτήρια διαμόρφωσης αυτής. Εκ της φύσεως του αντικειμένου της άδειας παροχου περιεχομένου, δεν νοείται δημοπρασία καθώς πέραν του ότι δεν τίθεται ζήτημα εκχώρησης συχνοτήτων, δεν υπάρχει και κανένα στοιχείο διαφοροποίησης της μίας άδειας παρόχου περιεχομένου μιας κατηγορίας (πχ ενημερωτικός πανελλαδικής εμβέλειας γενικής στόχευσης) από άλλη της ίδιας ακριβώς κατηγορίας : δηλαδή πχ εάν προκηρυχθούν 6 άδειες της ίδιας κατηγορίας, με την ίδια τιμή εκκίνησης, βάσει του μοντέλου που έχει προκριθεί, μπορεί ο ένας υποψήφιος να αγοράσει τη μία άδεια με 50 εκατομμύρια και ο άλλος μία άδεια ακριβώς ίδια με 10 εκατομμύρια κλπ.
Αυτό όμως συνιστά νόθευση ανταγωνισμού. Σε καμία χώρα στην Ευρώπη δεν προβλέπεται δημοπρασία για παρόχους περιεχομένου (χωρίς εκχώρηση δικαιωμάτων συχνοτήτων). Άδειες δίνονται στους αιτούντες που έχουν μία σειρά από προαπαιτούμενα και αναλαμβάνουν συγκεκριμένες υποχρεώσεις, οι οποίοι και καλούνται να καταβάλουν ένα εύλογο ετήσιο τέλος, αντίστοιχο των διαχειριστικών δαπανών της διοίκησης για την εποπτεία του ή κάτι ανάλογο [ενδεικτικά στην Κύπρο είναι 51. 000 το χρόνο και ένα ποσό επί των διαφημιστικών εσόδων για όλους, στο Λουξεμβούργο, ψηφίστηκε πρόσφατα νόμος βάσει του όποιου οι πάροχοι περιεχομένου καταβάλλουν στο αντίστοιχο ΕΣΡ 1.333ευρώ το χρόνο έναντι του κόστους της εποπτείας τους.
Για την έλλειψη κριτηρίων αναγνώρισης πραγματικής επένδυσης – απασχολούμενου προσωπικού, αναφέρεται : «Σύμφωνα με τη διαδικασία υπάρχει α)η φάση της προεπιλογής υποψηφίων και μετά β)η φάση της πλειοδοσίας. Ωστόσο, για να προκριθεί κάποιος υποψήφιος στη φάση της πλειοδοσίας αρκεί μόνο ο φάκελος του να πληροί τα ελάχιστα κριτήρια που θέτει ο νόμος, χωρίς κάποια διαδικασία άλλης αξιολόγησης, πχ βαθμολόγηση των υποψηφιοτήτων.
Αυτό σημαίνει ότι αν ένας υποψήφιος που δεν έχει πραγματοποιήσει καμία επένδυση (πχ μία κοινοπραξία ή νέα εταιρεία), προσκομίσει την εγγυητική επιστολή των 8.000.000 € και υπεύθυνες δηλώσεις ότι πχ θα προσλάβει τον ελάχιστο αριθμό εργαζομένων, ή ότι θα προβεί στις σχετικές επενδύσεις σε πρόγραμμα ή εξοπλισμό έχει τις ίδιες πιθανότητες να «χτυπήσει» μία άδεια με αυτές ενός υφιστάμενου νομιμως λειτουργούντος τηλεοπτικού φορέα , μόνο και μόνο εάν στα οικονομικά στοιχεία που έχει καταθέσει μπορεί να επαληθευτεί η δυνατότητά του να καταβάλει το μεγαλύτερο πλειστηρίασμα.
Ωστόσο, επί σειρά ετών, οι αναγνωρισμένοι από το Κράτος ως νομίμως λειτουργούντες σταθμοί είχαν υποχρεωθεί, βάσει σχετικών νομοθετημάτων, να συμμορφώνονται σε μία σειρά από υποχρεώσεις (πχ. ελάχιστο καταβεβλημένο μετοχικό κεφάλαιο, επένδυση για την υλοποίηση συγκεκριμένων κατηγοριών προγραμμάτων, ελάχιστο αριθμό προσωπικού διαφόρων ειδικοτήτων ) προκειμένου α) να διασφαλίζεται η νόμιμη λειτουργία τους και β) να είναι σε θέση να συμμετάσχουν στις αδειοδοτικές διαδικασίες που κατά καιρούς εξαγγελε η Πολιτεία.
Εν προκειμένω, όλες αυτές οι επενδύσεις σε εξοπλισμό και πρόγραμμα, οι χιλιάδες θέσεις εργασίας που διασφαλίστηκαν αγνοούνται από την Πολιτεία που τις επέβαλλε και που η ίδια ευθύνεται για την πολυετή καθυστέρηση στην προκήρυξη αδειών και εκλείπει κάθε κριτήριο αναγνώρισής τους κατά την αδειοδοτική διαδικασία.
Για τον ορισμό του αριθμού αδειών υποστηρίζεται : «Δεδομένης της δυνατότητας μεταφοράς μεγάλου αριθμού γραμμικών υπηρεσιών μέσω των ψηφιακών συχνοτήτων, δεν νοείται ο περιορισμός στον αριθμό των αδειοδοτούμενων παρόχων περιεχομένου. Η επίτευξη διαφάνειας και πολυμέρειας θα μπορούσε να επιτευχθεί απλώς με την υποχρέωση των αδειοδοτούμενων να πληρούν κάποιες προϋποθέσεις και να τηρούν συγκεκριμένες υποχρεώσεις υπό τον έλεγχο του ΕΣΡ.
Ο αυθαίρετος περιορισμός αδειών συνεπάγεται εκ των πραγμάτων αποκλεισμό προσώπων που θα ήθελαν να αναπτύξουν επιχειρηματική δραστηριότητα στον τομέα των ΜΜΕ, χωρίς να υπάρχει δικαιολογητική βάση. Ομοίως, η στέρηση σε έναν πάροχο περιεχομένου να διατηρεί περισσότερα του ενός προγράμματα (εφόσον η άδεια ταυτίζεται με συγκεκριμένο πρόγραμμα, που παραπέμπει στην αναλογική μορφή τηλεόρασης), άνευ άλλου τινός, αντίστοιχα περιορίζει την οικονομική ελευθερία ανάπτυξης σε έναν τομέα που εκ της φύσεώς του δίνει τη δυνατότητα (λόγω έλλειψης περιορισμού συχνοτήτων) να αναπτύξει περισσότερες μορφές οπτικοακουστικού περιεχομένου (πχ. πρόγραμμα γενικού περιεχομένου ενημερωτικού σταθμού και άλλο θεματικό ψυχαγωγικού περιεχομένου). Μόνοι περιορισμοί θα έπρεπε να είναι ζήτημα τήρησης κανόνων ανταγωνισμού και ο συνταγματικός περιορισμός σε σχέση με τον αριθμό ενημερωτικών μέσων».
Ν. Βούτσης: Tα λόμπι των Βρυξελλών καθορίζουν τις διάφορες αποφάσεις της Κομισίον
Για το ζήτημα των πιθανών εμπλοκών που μπορεί να προκύψουν από την ΕΕ, πήρε θέση ο Πρόεδρος της Βουλής Νίκος Βούτσης που υπενθύμισε όσα έγιναν στο προσκήνιο αλλά και στο παρασκήνιο την περίοδο που η ΝΔ επιχείρησε να φέρει τον Βασικό Μέτοχο. «Στήθηκε λόμπι στις Βρυξέλλες επι δύο μήνες από μεγάλα συμφέροντα ντόπια για τον Βασικό Μέτοχο και τελικά ηττήθηκε η προσπάθεια της ΝΔ. Μαζί με αυτούς ηττήθηκε η ευκαιρία να μπουν τα πράγματα σωστά και σε τάξη. Ενώ υπήρχε νομολογία για να θεωρηθεί πολιτιστικό προϊόν τα media θεωρήθηκε εμπορικό προϊόν. Και από τότε πέρασε ως εμπορικό λες και μιλάμε για μοσχάρι» ανέφερε χαρακτηριστικά ο Πρόεδρος της Βουλής για να προσθέσει «μας λέτε σήμερα να σας φέρουμε τα χαρτιά της Κομισιόν. Μα από εκεί ξεκίνησε η ιστορία. Φύγαμε από τον πολιτισμό, την ενημέρωση και όσα λεει το Σύνταγμα» είπε χαρακτηριστικά.
Ε. Βενιζέλος: Αναμέναμε νομοσχέδιο που θα κάνει πάταγο αλλά μας παρουσιάστηκε ένα «όχημα» διευκόλυνσης της διαπλοκής
Να σημειωθεί ότι η πρώτη συνεδρίαση στην Ολομέλεια ξεκίνησε με ένσταση για την συνταγματικότητα αρκετών διατάξεων από τον κ. Ευάγγελο Βενιζέλο και σφοδρή σύγκρουση κυβέρνησης και αντιπολίτευσης.
Αίσθηση επίσης προκάλεσε η τοποθέτηση του εισηγητή των ΑΝΕΛ Γιώργου Καρρά που σε εκείνη την φάση της συνεδρίασης είπε ότι «πρέπει να μπει τάξη στο ραδιοτηλεοπτικό τοπίο και αποτελεί μια αρχή η ψήφιση του νομοσχεδίου ακόμα και αν έχει ατέλειες» για να καταλήξει στο τέλος της συζήτησης να πει ότι το κόμμα του καταψηφίζει επι της αρχής.
Πάντως, η ένσταση συνταγματικότητας καταψηφίστηκε από τις ΚΟ ΣΥΡΙΖΑ, ΑΝΕΛ, Ποταμιού, ΚΚΕ και Ε.Κ.
Εκ μέρους της κυβέρνησης ο κ. Γιώργος Κατρούγκαλος υποστήριξε ότι προβάλλονται συνταγματικά επιχειρήματα προκειμένου να καλυφτεί το έλλειμμα επιχειρημάτων της αντιπολίτευσης αλλά και η πρόθεσή της «να υπερασπιστεί την σημερινή ανομία και ασυδοσία. Υποστήριξε ότι το νομοσχέδιο προβλέπει διαφανείς διαδικασίες για τις μετοχές των τηλεοπτικών εταιριών ενώ πρόσθεσε «Η άποψη για ελεύθερο αριθμό αδειών που θα το καθορίσει η αγορά είναι ακραία νεοφιλελεύθερη άποψη. Οι συχνότητες είναι δημοσιο αγαθό. Γιατί να το αφήσουμε στην διαφθορά; Γιατί να μην πληρώσουν; Αν χαρίζαμε τις άδειες θα δίναμε κομμάτι του εθνικού πλούτου». Σημείωσε τέλος ότι «όταν δεν είναι ρυθμισμένο το ραδιοτηλεοπτικό τοπίο δεν εκφράζεται η λαϊκή βούληση. Είδαμε τι έγινε στο δημοψήφισμα».
Ανταπαντώντας ο κ. Ευάγγελος Βενιζέλος επισήμανε πως « Δεν αρκούν οι διατάξεις του εμπορικού δικαίου για την διαφάνεια στο μετοχολόγιο των εταιριών . Υπάρχουν διεθνείς ελεγκτικές εταιρείες που μπορούν να σου πουν ποιος έχει τον έλεγχο , ποια τα συμφέροντα και ποια τα χρηματοδοτικά μέσα. Τροποποιείστε την διάταξη ώστε για κάθε υποψήφιο να υπάρχει έκθεση τπου να αποτυπώνει αυτή την κατάσταση για να ξέρει το ΕΣΡ, η επιτροπή Θεσμών της Βουλής και ο λαός».
Νωρίτερα, ο κ. Βενιζέλος αναπτύσσοντας την ένσταση υποστήριξε ότι μια σειρά άρθρων και διατάξεων του νομοσχέδιου προσκρούουν στο Σύνταγμα ενώ παράλληλα επισήμανε ότι οι προωθούμενες διατάξεις αντί να αντιμετωπίσουν την διαπλοκή, επιχειρούν να εκθρέψουν «την νεοδιαπλοκή».
«Το νομοσχέδιο είναι ψευδεπίγραφο και ενώ εκπέμπει την ιαχή «μπροστά να φάμε την διαπλοκή», στην ουσία διαμορφώνει τις προϋποθέσεις για να δημιουργηθούν νέα τζάκια στον χώρο της ενημέρωσης που στηρίζονται σε άγνωστα επιχειρηματικά συμφέροντα και συναλλάσσονται με την κυβέρνηση χωρίς δυνατότητα ελέγχου» είπε ο κ. Βενιζέλος για να αναφέρει σε άλλο σημείο «Θα περίμενε κανείς - μετά τα όσα προανήγγειλε ο πρωθυπουργός - να εισαχθεί ένα δρακόντειο νομοσχέδιο που εφαρμόζει το Σύνταγμα με άτεγκτο τρόπο και θεσπίζει κανόνες διαφάνειας, διασφαλίζει στην πράξη την απαγόρευση συγκέντρωσης για να χτυπηθεί η διαπλοκή. Ενώ όμως αναμέναμε ένα νομοσχέδιο που θα κάνει πάταγο, μας παρουσιάστηκε ένα «οχημα» διευκόλυνσης της αδιαφάνειας και της διαπλοκής».
«Αρχή ανδρα δείκνυσι» συνέχισε ο πρώην πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ και να επισημάνει προς τους παριστάμενους υπουργούς «ο υπουργός, ο πρωθυπουργός και συνολικά η κυβέρνηση, βρίσκονται τώρα αντιμέτωποι με τα ερωτήματα που έθεταν οι ίδιοι τα προηγούμενα χρόνια. Οι παλιοί, οι κακοί έχουν υποχωρήσει. Τώρα όμως είναι η νέα κυβέρνηση που φέρνει νομοσχέδιο που ενθαρρύνει τα συμφέροντα».
Επι των συνταγματικών ζητημάτων ο κ. Βενιζέλος είπε ότι: "
- Το άρθρο 4 του νομοσχέδιου προσκρούει στο άρθρο 14 του Συντάγματος «γιατί μέσω δήθεν ονομαστικοποίησης των μετοχών εισάγονται τότες εξαιρέσεις ώστε οποιαδήποτε εταιρία μπορεί να έχει τον έλεγχο των ΜΜΕ χωρίς να ξέρουμε ποια πρόσωπα είναι από πίσω. Παραπέμπει μεν στον βασικό μέτοχο αλλάζοντας όμως τις προϋποθέσεις. Εχουμε ονομαστικές μετοχές αλλά χωρίς οντότητες. Αν δεν ξέρουμε τα πρόσωπα πως θα ξέρουμε τις προϋποθέσεις και τα ασυμβίβαστα; Στην εποχή μας μπορούμε να μιλάμε για τον κανόνα της ονομαστικοποίησης όταν διεθνώς δεν προσφέρει τίποτα; Να μπει ρήτρα ώστε το ΕΣΡ να χρησιμοποιεί διεθνείς πρακτικές για την σύνταξη έκθεσης που θα καταγράφει πρόσωπα και χρηματοδοτικά μέσα των υποψηφίων ή των κατόχων. Το ζήτημα είναι το ποιος ελέγχει αλλά ακούμε για εξωχώριες εταιρίες. Ιδού η Ρόδος ιδού και το πήδημα»
- Το άρθρο 2 προβλέπει περιορισμένο αριθμό αδειών που τον καθορίζει ο υπουργός. Προσκρούει στου κανόνες περι νομοθετικής εξουσιοδότησης. Για ένα τόσο σημαντικό θέμα απαιτείται κανονιστικό Προεδρικό Διάταγμα. Αυτό είναι κραυγαλέο. Επι της ουσίας ο χάρτης συχνοτήτων και αριθμός αδειών πρέπει να συνδέεται με την ψηφιακή και όχι αναλογική πραγματικότητα. Η ρύθμιση πρέπει να προσφέρει τον μεγαλύτερο δυνατό αριθμό αδειών. Γιατί μας φοβίζουν οι πολλές άδειες; Η αγορά θα κρίνει πόσες θα επιβιώσουν. Όμως δεν μπορείς να περιορίζεις εξ αρχής. Μπορεί να θέλουν να εκφραστούν κοινωνικές οντότητες
- Περιορίζονται οι εξουσίες του ΕΣΡ. Το Σύνταγμα όμως παραπέμπει απ ευθείας στο ΕΣΡ και όχι στον υπουργό.
- Το νομοσχέδιο προβλέπει καθορισμός τιμήματος με δημοπρασία ανά άδεια. Αυτό όμως παραβιάζει τον κανόνα έλεγχου και την πολυφωνία. Γιατί δημοπρασία ανα άδεια και όχι συνολικά; Όταν το τίμημα υπερβαίνει την οικονομική λογική και το μέγεθος της διαφήμισης για πιο λόγο ενας επιχειρηματίας να δράσει ενάντια στο προσδοκώμενο όφελος; Για κάποιους αδιαφανείς λόγους
- Οι υφιστάμενες επιχειρήσεις είναι γνωστές έχουν προσωπικό, φορολογικές και ασφαλιστικές υποχρεώσεις προς το Δημόσιο και το Δημοσιο έχει συμφέρον να εισπράξει. Υπάρχουν δάνεια που εκκρεμούν. Στο νομοσχέδιο δεν υπάρχει πρόβλεψη τι γίνεται με τις υφιστάμενες επιχειρήσεις από πλευράς εργαζομένων ασφαλιστικών ταμείων και αξιώσεων Δημοσίου και τραπεζών που ανήκουν στο δημόσιο. Παραβιάζει και το κράτος δίκαιου και την αρχή της αναλογικότητας. Είναι μηχανισμός συνεχούς εκβιασμού και πίεσης ωσπου να έρθουν τα συμφέροντα που ετοιμάζονται και οργανώνονται που τα ξέρει η κυβέρνηση αλλά αγνοεί η Βουλή και η κοινωνία"
Στην κυβερνητική ρητορική περι πάταξης της διαπλοκής «πάτησε» ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Σωκράτης Φάμελλος για να αντικρούσει την ένσταση για την συνταγματικότητα των προωθούμενων διατάξεων του νομοσχεδίου.
Ο κ. Φάμελλος υποστήριξε ότι τα τηλεοπτικά κανάλια επι 15 χρόνια αφέθηκαν να χειραγωγούν την κοινωνία. «Η πολιτική ηγεσία έκανε το χατίρι στα συμφέροντα δίνοντάς τους άδεια για κανάλια και στην συνέχεια τα συμφέροντα έκαναν το χατίρι στην πολιτική ηγεσία ξεπληρώνοντας την» έιπε ο κ. Φάμελλος για να προσθέσει «Η μονοπώληση των ΜΜΕ φαλκιδεύει την λειτουργιά του πολιτεύματος».
Επίσης σημείωσε ότι το νέο νομοσχέδιο επιχειρεί να αντιμετωπίσει «τα τζάκια της διαπλοκής και την αδιαφάνεια», ενώ υποστήριξε ότι δεν περιορίζεται ο ρόλος του ΕΣΡ. Τέλος είπε «για τις υφιστάμενες επιχειρήσεις που αφέθηκαν 25 χρόνια να παραβιάζουν το Σύνταγμα και την Δημοκρατία αυτό που κάνει το νομοσχέδιο είναι να τους δίνει το δικαίωμα να μετέχουν στην διαδικασία»
Από την πλευρά της ΝΔ, ο κ. Κώστας Τζαβάρας εξήγησε ότι τα ζητήματα Συνταγματικότητας δεν αντιμετωπίζονται με θέματα «ιδεολογικής και πολιτικής ταυτότητας».
Πρόσθεσε ότι ο έλεγχος για το αν πληρούνται οι όροι προσφοράς του αγαθού ενημέρωσης γίνεται από την ανεξάρτητη αρχή και όχι από τον υπουργό ενώ υποστήριξε ότι είναι «Αντισυνταγματική η εξουσιοδότηση σε υπουργό να ορίζει τον αριθμό και την τιμή εκκίνησης της άδειας. Η εξουσιοδότηση δεν αφορά λεπτομερειακό θέμα και δεν αντέχει στον έλεγχο συνταγματικής προσέγγισης». «Αν αφήσουμε κατά μέρος τα παχιά λόγια για διαπλοκή και υποταγή θα πρέπει να ψηφίσουμε νόμο που θα έχει κριτήρια εξυπηρέτησης της αρχής νομιμότητας που λείπει παντελώς από το νομοσχέδιο».
Ο κ. Ανδρέας Λοβέρδος (Δημοκρατική Συμπαράταξη) κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι «τσακίζει τα μέσα για την διαφάνεια όπως είναι οι ανεξάρτητες αρχές. Ο υπουργός αποφασίζει για την δημοπρασία και τον αριθμό . Υποκλέπτουν αρμοδιότητες του ΕΣΡ. Γιατί είναι εγγυητής ο εκάστοτε υπουργός; Γιατί είναι αυτός και όχι το ΕΣΡ;».
Επίσης έθεσε ζήτημα αδιαφάνειας για την διάταξη των μετοχών ενώ σημείωσε ότι ο πραγματικός σκοπός της κυβέρνησης είναι «να κρατήσετε τα ΜΜΕ σε ομηρία. Το νομοσχέδιο για να εφαρμοστεί θέλει 2 χρόνια αλλά εως τότε θα κάνετε τα δικά σας κουμάντα». Από την πλευρά του ΚΚΕ ο κ. Θανάσης Παφίλης χαρακτήρισε τα ζητήματα συνταγματικότητας ως «ψευτοδιλήμματα».
Ο κ. Σπύρος Δανέλλης είπε ότι οι διατάξεις διαπνέονται από «νεοκαθεστωτική αντίληψη με ολοκληρωτικά στοιχεία» σημειώνοντας ωστόσο ότι « Δεν υπάρχει πρόδηλη αντισυνταγματικότητα». Ο ίδιος επισήμανε προς την κυβέρνηση πως υπάρχουν οι προϋποθέσεις για ευρύτερες συναινέσεις για την συγκρότηση νόμιμης λειτουργίας του ΕΣΡ και την κάλεσε να αναλάβει άμεσα τις σχετικές πρωτοβουλίες.
Εκ μέρους των ΑΝΕΛ ο κ. Βασίλης Κόκκαλης «επέστρεψε» την ένσταση υποστηρίζοντας ότι αντισυνταγματικά ήταν τα σχετικά νομοσχέδια των προηγούμενων κυβερνήσεων.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
Ειδήσεις
Δημοφιλή
Σχολιασμένα