Τα 223 «ναι» έσωσαν τα προσχήματα από τις παλινωδίες για την υπόθεση COSCO

Τα 223 «ναι» έσωσαν τα προσχήματα από τις παλινωδίες για την υπόθεση COSCO

Μετά από ένα 24ωρο θέατρο του παραλόγου, με επτά αλλαγές διορθώθηκαν οι «λαθροχειρίες» Δρίτσα - Κατάπληκτος από τους κυβερνητικούς χειρισμούς ο Κινέζος πρεσβευτής

Τα 223 «ναι» έσωσαν τα προσχήματα από τις παλινωδίες για την υπόθεση COSCO
Banana republic… αυτή είναι η εικόνα που δημιούργησαν οι επιπόλαιες νομοθετικές πρωτοβουλίες του υπουργείου Ναυτιλίας και της γενικής γραμματείας της κυβέρνησης αναφορικά με τη σύμβαση παραχώρησης του ΟΛΠ στην Cosco.

Η κυβέρνηση κατάφερε να μετατρέψει μια διαδικασία που θα λειτουργούσε ενισχυτικά για την αξιοπιστία της χώρας και τονωτικά για το επενδυτικό κλίμα σε θέατρο του παραλόγου. Η πρωτοφανής κυβερνητική «λαθροχειρία» στο συμφωνημένο με τους επενδυτές κείμενο δημιούργησε διεθνώς την εντύπωση -αν όχι πεποίθηση- ότι στη χώρα δεν υπάρχουν ακόμα αξιόπιστοι συνομιλητές.

Τα προσχήματα μπορεί να σώζονται από το τελικό αποτέλεσμα της σχετικής ψηφοφορίας καθώς το σύνολο σχεδόν της αντιπολίτευσης στήριξε την επένδυση ωστόσο το εικοσιτετράωρο θέατρο που παραλόγου που προηγήθηκε δημιουργεί δυσάρεστα συμπεράσματα που «υπονομεύουν» την αποστολή του Έλληνα πρωθυπουργού,
Αλέξη Τσίπρα, στην Κίνα.

Να σημειωθεί ότι το νομοσχέδιο έλαβε 223 θετικές ψήφους και 25 αρνητικές καθώς υπέρ ψήφισαν οι ΚΟ ΣΥΡΙΖΑ, ΝΔ, Δημoκρατική Συμπαράταξη, Ποτάμι, ΑΝΕΛ και Ένωση Κεντρώων ενώ καταψήφισαν ΚΚΕ και Χ.Α. Από τη διαδικασία έλειπαν 52 βουλευτές όλων των κομμάτων.
Κλείσιμο

Πυρά από την αντιπολίτευση

Οι επιπόλαιοι κυβερνητικοί χειρισμοί προκάλεσαν την έντονη αντίδραση των κομμάτων της αντιπολίτευσης με τον αρχηγό της ΝΔ, Κυριάκο Μητσοτάκη, να επισημαίνει ότι η κυβέρνηση διασύρει τη χώρα και διώχνει τις επενδύσεις.

«Με τον ερασιτεχνισμό σας διώχνετε επενδύσεις και θέσεις εργασίας. Διώχνετε κάθε προοπτική και ελπίδα των νέων ανθρώπων για να βρουν δουλειά. Ο Τσίπρας και συνολικά η κυβέρνηση είναι η επιτομή της υποκρισίας, της αναξιοπιστίας  και της αναποτελεσματικότητας. Σε μια εποχή που η προσέλκυση επενδύσεων πρέπει να αποτελεί πρώτη  προτεραιότητα εσείς κάνετε ότι περνά από το χέρι σας για να διώξετε τους επίδοξους επενδυτές. Βάζετε σε κίνδυνο της σχέσης της χώρας με την Κίνα για να κάνετε το χατίρι σε μια δράκα συνδικαλιστών» είπε χαρακτηριστικά ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

Ο κ. Σταύρος Θεοδωράκης μίλησε για παλινωδίες που διαλύουν και τα λιγοστά ψήγματα αξιοπιστίας της κυβέρνησης ενώ ο κ. Βασίλης Λεβέντης υποστήριξε τον κ. Δρίτσα λέγοντας ότι «Το ύφος της επιστολής των Κινέζων δεν ήταν το πρέπον. Δεν μου άρεσε που οι Κινέζοι έστειλαν μία σκληρή επιστολή σε μία χώρα, στην οποία θέλουν να επενδύσουν».

Το ιστορικό

Υπενθυμίζεται ότι η εμπλοκή προέκυψε όταν οι Κινέζοι επενδυτές διαπίστωσαν ότι το κείμενο της σύμβασης που κατέθεσε η κυβέρνηση στη Βουλή για να ψηφιστεί με κατεπείγουσα διαδικασία είχε ουσιώδεις διαφορές με όσα είχαν συμφωνήσει. Με επιστολή τους δε προς το ΤΑΙΠΕΔ αλλά και προς την αρμόδια επιτροπή της Βουλής εξέφρασαν την «πολύ δυσάρεστη έκπληξή τους» ενώ προειδοποίησαν ότι οι μονομερείς αλλαγές αφορούν κρίσιμα θέματα πάνω στα οποία στηρίχθηκε η οικονομική τους προσφορά.

Αρχικά, ο αρμόδιος υπουργός Θοδωρής Δρίτσας επιχείρησε να υποβαθμίσει τις αντιδράσεις των εκπροσώπων της εταιρείας ωστόσο σύμφωνα με πληροφορίες στο Μέγαρο Μαξίμου προκλήθηκε αιφνιδιασμός και έντονος εκνευρισμός με αποτέλεσμα να αναλάβει ειδικό ρόλο ο κ. Αλέκος Φλαμπουράρης. «Κύκλοι του υπουργείου Ναυτιλίας αλλά και του ΤΑΙΠΕΔ ανέφεραν ότι η αναπάντεχη εξέλιξη δεν προκλήθηκε από δικούς τους χειρισμούς αλλά από παρεμβάσεις που έκανε η γενική γραμματεία της κυβέρνησης κάτι άλλωστε που επιβεβαίωσε δημόσια και ο κ. Δρίτσας στην Βουλή. Από την πλευρά του Μαξίμου ωστόσο σημείωναν ότι υπάρχουν σημαντικές ευθύνες και για τον υπουργό.
Δρίτσας: Η γ.γ. της κυβέρνησης έκανε τις αλλαγές

Τελικά με την έναρξη σχεδόν της συζήτησης του νομοσχεδίου στην Ολομέλεια της  Βουλής ο κ. Δρίτσας κατέθεσε σειρά νομοτεχνικών βελτιώσεων προκειμένου να αντιμετωπιστεί η εμπλοκή που και ο ίδιος δημιούργησε.

Παράλληλα,  «κάρφωσε» στην πρωτολογία του τον γενικό γραμματέα, Μιχάλη Καλογήρου δίνοντας δημόσιες διαστάσεις στο ενδοκυβερνητικό blame game.  «Η Γενική Γραμματεία Κυβέρνησης και όχι το υπουργείο Ναυτιλίας, με κριτήριο όχι πολιτικό ή συμβατικό, αλλά ορθής και καλής νομοθέτησης, προέβη σε μια σειρά από αλλαγές, που δεν έχει καμία σχέση με παραβίαση συμφωνημένων όρων και κανόνων» είπε χαρακτηριστικά ενώ στη δευτερολογία επιχείρησε να διασκεδάσει τις εντυπώσεις για τον «εμφύλιο» σημειώνοντας: «Αναλαμβάνω όλη την ευθύνη γι' αυτό, αλλά ήταν και μια πρωτοβουλία της γενικής γραμματείας της κυβερνήσεως, στο πλαίσιο όλα τα σχέδια νόμου να τα ελέγχει και να παρεμβαίνει στο πλαίσιο της καλής νομοθέτησης».

Εκτός αυτών, ο υπουργός επανέλαβε για μια ακόμα φορά τη προσωπική του απολογία για τη σύμβαση παραχώρησης, με την οποία, όπως είπε, η κυβέρνηση δεν συμφωνούσε, αλλά «υπαναχώρησε σχεδόν καταναγκαστικά».

«Είχαμε πει εξ αρχής ότι δεν ήμασταν υπέρ των ιδιωτικοποιήσεων στο λιμάνι του Πειραιά. Αυτό το όραμα η κυβέρνησή μας δεν μπόρεσε να το υλοποιήσει εξαιτίας των εξελίξεων. Εξαιτίας ενός συμβιβασμού που είχε και επώδυνες λύσεις, αλλά και επιλογές όπως αυτή, που δεν ήταν συμβατές με τις προγραμματικές μας διακηρύξεις. Δεν είναι υπαναχώρηση, αλλά αλλαγή πλεύσης σε επιλογή σχεδόν καταναγκαστική» είπε χαρακτηριστικά, για να προσθέσει ωστόσο σε άλλο σημείο ότι είναι «άβολες οι καρέκλες της εξουσίας για εμάς. Ο λαός μας έδωσε την εντολή να παραμείνουμε».
 
«Σεβόμαστε τον παραχωρησιούχο και τη φίλη Κίνα»
 
«Γεννήθηκε ένα μείζον ζήτημα κυριολεκτικά εκ του μη όντος» υποστήριξε ο κ. Δρίτσας και, απευθυνόμενος στους βουλευτές της αντιπολίτευσης, ζήτησε να εξετάσουν πιο προσεκτικά τα κείμενα.

«Φυσικά σεβόμαστε και τον παραχωρησιούχο, σεβόμαστε και τη φίλη Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας και δεν έχουμε καμιά αντίρρηση να εξαντλήσουμε όλη την καλή πίστη για να μην υπάρχει η παραμικρή υποψία ότι η κυβέρνησή μας δεν είναι συνεπής προς τις υποχρεώσεις που αναλαμβάνει διεθνώς» τόνισε.
 
«Προσπαθήσαμε να βρούμε λύσεις για την υπέρβαση κάθε επιφύλαξης» είπε ο κ. Δρίτσας, εξηγώντας τι μεσολάβησε την ώρα που η συνεδρίαση είχε διακοπεί.
 
«Εμείς εξαντλήσαμε την προσπάθεια» τόνισε ο υπουργός Ναυτιλίας.
 
Κατά την άποψη που εξέφρασε ο Θοδωρής Δρίτσας, για το θέμα της Cosco «δεν υπήρχε κανένας λόγος να δημιουργηθεί όλη αυτή η αντίδραση και όλη αυτή η αναταραχή».
 
«Οι δικές μας παρεμβάσεις συνέτειναν στην καλή νομοθέτηση που εξυπηρετούν όλους, αλλιώς στο μέλλον μπορούν να δημιουργηθούν περισσότερες τριβές» υποστήριξε και εις ό,τι αφορά τις βελτιώσεις που παρουσίασε στη Βουλή» είπε ο κ. Δρίτσας: «Οι νομοτεχνικές βελτιώσεις μπορούν πραγματικά να βελτιωθούν, να δοκιμαστούν και στην πράξη και να αξιολογηθούν».
 
Μετά την κριτική που δέχθηκε η κυβέρνηση για τους χειρισμούς της, το Μέγαρο Μαξίμου εξέδωσε ανακοίνωση. «Όπως ξεκαθάρισε και ο Υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, Θοδωρής Δρίτσας, ο θόρυβος που έχει ξεσηκωθεί γύρω από το θέμα της κύρωσης της σύμβασης με τη COCSO, είναι επί ουσιαστικά ανύπαρκτου ζητήματος» ανέφερε σε γραπτή της δήλωση για το θέμα της κύρωσης της σύμβασης με την Cosco η κυβερνητική εκπρόσωπος Όλγα Γεροβασίλη.
 

«Η κυβέρνηση, σε συνεργασία με το ΤΑΙΠΕΔ, προχώρησε ως όφειλε στις απαιτούμενες βελτιώσεις, προκειμένου να είναι νομοτεχνικά άρτιες οι διατυπώσεις του κυρωτικού νόμου» πρόσθεσε στη δήλωσή της.
 
Και κατέληξε: «Οι υπερβολικές αντιδράσεις καθώς και η απόπειρα πολιτικής εκμετάλλευσης του ζητήματος, την παραμονή του ταξιδιού του Πρωθυπουργού στην Κίνα, δεν είναι τίποτα περισσότερο από ένα παιχνίδι εντυπώσεων. Το θέμα έχει ήδη διευκρινιστεί πλήρως και η σύμβαση θα κυρωθεί κανονικά».
 
Τριτολογία Δρίτσα

Να διασκεδάσει τις δυσάρεστες εντυπώσεις που προκάλεσε η κυβερνητική «λαθροχειρία» στην προς κύρωση συμφωνία παραχώρησης του ΟΛΠ στην Cosco επιχείρησε ο κ. Θοδωρής Δρίτσας, λίγο πριν την έναρξη της ψηφοφορίας στην Ολομέλεια της Βουλής.
 
Ο υπουργός Ναυτιλίας, επιχειρώντας να απαντήσει στον αρχηγό της ΝΔ, Κυριάκο Μητσοτάκη, που είπε ότι η κυβέρνηση πλήττει βάναυσα την αξιοπιστία της χώρας, υποστήριξε: «Η αξιοπιστία υπηρετείται με τον καλύτερο τρόπο από αυτή την κυβέρνηση και θα το δείτε, γιατί οι σχεδιασμοί μας είναι σχεδιασμοί προοπτικής και όχι σχεδιασμοί κατανάλωσης».
 
Κατά τα άλλα, ο υπουργός προχώρησε σε μια ακόμα απολογητική τοποθέτηση προκειμένου να εξηγήσει την προσωπική του μεταστροφή στο θέμα της πώλησης του λιμανιού του Πειραιά.
 
«Όταν κανείς υπερασπίζεται κάτι και μετά βρίσκεται σε άλλη θέση έχει ευθύνη να το εξηγεί. Έχω προσπαθήσει πολλές φορές να το εξηγήσω. Να είστε βέβαιοι ότι και η δική μου η στάση και όλων των μελών της κυβέρνησης δεν μπορεί να ερμηνευτεί με το εργαλείο της προσαρμογής και του βολέματος» είπε ο κ. Δρίτσας.
 
Για να προσθέσει: «Περνάμε περιόδους συγκλονιστικών αντιφάσεων και αντιθέσεων και πρέπει να μείνουμε πιστοί ότι αξίζει τον κόπο να παλεύουμε, ακόμα και όταν οι συνθήκες είναι αντίξοες και η πραγματικότητα δεν είναι αυτή που θα θέλαμε».
 
«Αναμετριόμαστε με τους εαυτούς μας καθημερινά. Το όραμα που διεκδικήσαμε δεν μπόρεσε να κατισχύσει και υποχώρησε με έντιμο τρόπο. Απευθυνθήκαμε στο λαό και μας έδωσε το δικαίωμα να συνεχίσουμε τη μάχη» είπε σε άλλο σημείο, για να υποστηρίξει ότι η κυβέρνηση έδωσε την μάχη για την βελτίωση της σύμβασης παραχώρησης, αλλά απέναντι της είχε  «κέντρα εξουσίας εσωτερικά και εξωτερικά» και «τον Τύπο που αντιμετώπιζε τις πρωτοβουλίες της κυβέρνησης ως απειλή για την επένδυση».
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα
δειτε ολες τις ειδησεις

Δείτε Επίσης