Ξεκινά το ταξίδι στη γνώση για χιλιάδες μαθητές - Τι πρέπει να γνωρίζουν οι γονείς – Τι να κάνετε όταν τα παιδιά αντιδρούν
08.09.2014
18:33
Η Σγουρή Β. Γεωργιάδη, εκπαιδευτικός και συγγραφέας η οποία έχει γράψει μεταξύ άλλων το βιβλίο “Ο Λαλού θα πάει σχολείο” (εκδόσεις Διάπλαση), με αφορμή τις συχνές περιπτώσεις άρνησης των μικρών κυρίως παιδιών να περάσουν το κατώφλι του σχολείου, ειδικά κατά τις πρώτες μέρες της σχολικής χρονιάς.
Η κ. Γεωργιάδου τονίζει: “ως εκπαιδευτικός εν ενεργεία, αφού εργάζομαι ως Προισταμένη του Νηπιαγωγείου της Ελληνογαλλικής Σχολής Αγιος Παύλος Αθηνών εδώ και 17 χρόνια, κάθε χρόνο δουλεύω με κάθε ένα μαθητή το θέμα της σχολικής προσαρμογής είτε αυτή φαίνεται εύκολη, είτε αυτή παρουσιάζει κάποιες δυσκολίες.
Οι παράγοντες που επηρεάζουν την σχολική προσαρμογή, είναι πολλοί. Πολλά παιδιά δεν δεν μπορούν να δεχθούν τον αποχωρισμό από το περιβάλλον του σπιτιού, νιώθουν αδύναμα να σπάσουν την άρρηκτη σχέση τους με τη μητέρα ή το συγγενικό τους περιβάλλον, βιώνουν το άγχος της μοναξιάς και τη φοβία της εγκατάλειψης στο σχολείο από τους οικείους τους.
Έτσι είναι απαραίτητο να υπάρχει μια σωστή προετοιμασία από νωρίς, ώστε το παιδί να γνωρίζει που θα πάει, ποιοι θα είναι οι δάσκαλοί του, να κατανοήσει ότι θα είναι πάντα στη διάθεσή του για κάθε βοήθεια, ότι δε θα στερηθεί ή θα χάσει κάτι πηγαίνοντας στο σχολείο, αντίθετα μόνο θα κερδίσει χιλιάδες πράγματα. Αυτό προϋποθέτει μια χαλαρή, πλην όμως οργανωμένη παροχή πληροφοριών και βοήθεια από τους γονείς και το οικείο περιβάλλον, ώστε το παιδί να νιώσει ότι μπορεί να κάνει το βήμα άφοβα κι επειδή γονείς βιώνουν την αρχή της σχολικής ζωής του παιδιού τους έντονα, ταυτιζόμενοι πλήρως με το παιδί, θα πρέπει κι εκείνοι να είναι ψύχραιμοι και ήρεμοι απέναντι σε οποιαδήποτε αντίδραση του παιδιού σε περίπτωση που δεν μπει εύκολα στην τάξη από την πρώτη μέρα.
Ως εκπαιδευτικός προτείνω πάντα στους γονείς, συνεργασία και υπομονή, να μιλούν με θετικά λόγια για το σχολείο και τη δασκάλα καθώς και μια ήπια και σταθερή προετοιμασία του παιδιού για το ότι θα πάει στο σχολείο ή για την επάνοδό του σε αυτό μετά από διακοπές ή ακόμα και για την αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος που μπορεί να ναι κι αυτή μια αιτία άρνησης. Βοηθά πολύ αν τα παιδιά βρεθούν νωρίτερα στο χώρο του σχολείου όταν ακόμα δεν έχουν αρχίσει τα μαθήματα για να γνωρίσουν τη δασκάλα, να εξερευνήσουν την τάξη, τους χώρους, την αυλή, να δουν ότι πρόκειται για ένα ασφαλές και ευχάριστο μέρος, να αποκρυπτογραφήσουν δηλαδή μ' ένα τρόπο το σχολικό περιβάλλον και να αρχίσουν σιγά σιγά να το τοποθετούν στο μυαλό τους.
Επίσης είναι χρήσιμο να υπάρχει σταθερότητα από τη μεριά των γονιών και να φέρνουν τα παιδιά στο σχολείο. Οι εκπαιδευτικοί μπορούν με υπομονή αφιερώνοντας, όσο χρόνο χρειαστεί, (μιας και οι προσαρμογές δεν διαρκούν για όλους το ίδιο), να καταφέρουν να πείσουν το παιδί ότι στο σχολείο μπορεί να περνά υπέροχα, να διασκεδάζει, να μαθαίνει και να παίζει με πολλούς καινούργιους φίλους, κάτι που βοηθά ιδιαίτερα στο να θέλει το παιδί να έρχεται στο σχολείο : ένας ή περισσότεροι φίλοι.”
Και καταλήγει: “Η έναρξη της σχολικής ζωής είναι ένας σταθμός στη ζωή του παιδιού. Το σχολείο μπορεί να αναλάβει να το βοηθήσει να ενταχθεί και να λειτουργήσει θετικά σε ένα νέο πλαίσιο παρέχοντας του ευκαιρίες κοινωνικοποίησης και ποικίλα ερεθίσματα ώστε να ξεκινήσει ομαλά και η μαθησιακή του διαδικασία. Πάνω από όλα όμως όπως λέει και στο Λαλού, ο φίλος του ο Τρυποκάρυδος, “ το σχολείο είναι παράδεισος για σας τα παιδιά. Αν θες να κάνεις ένα μεγάλο ταξίδι στον κόσμο της γνώσης, το εισιτήριο, στο δίνει μόνο το σχολείο”.
Το θέμα της “πρώτης ημέρας στο σχολείο” περιγράφεται και στο βιβλίο “Πρώτη ημέρα στο σχολείο... για πάντα” του Ρ.Λ. Στάιν (εκδόσεις Ψυχογιός” )Οπως εξιστορείται: “Την πρώτη μέρα που ξυπνάει για να πάει στο σχολείο, ο Άρτι πέφτει από το κρεβάτι και χτυπάει το κεφάλι του. Όταν παραπονιέται στη μαμά του, εκείνη του απαντάει: «Απλώς έχεις αγχωθεί που θα πας σ’ ένα καινούριο σχολείο».
Οι παράγοντες που επηρεάζουν την σχολική προσαρμογή, είναι πολλοί. Πολλά παιδιά δεν δεν μπορούν να δεχθούν τον αποχωρισμό από το περιβάλλον του σπιτιού, νιώθουν αδύναμα να σπάσουν την άρρηκτη σχέση τους με τη μητέρα ή το συγγενικό τους περιβάλλον, βιώνουν το άγχος της μοναξιάς και τη φοβία της εγκατάλειψης στο σχολείο από τους οικείους τους.
Έτσι είναι απαραίτητο να υπάρχει μια σωστή προετοιμασία από νωρίς, ώστε το παιδί να γνωρίζει που θα πάει, ποιοι θα είναι οι δάσκαλοί του, να κατανοήσει ότι θα είναι πάντα στη διάθεσή του για κάθε βοήθεια, ότι δε θα στερηθεί ή θα χάσει κάτι πηγαίνοντας στο σχολείο, αντίθετα μόνο θα κερδίσει χιλιάδες πράγματα. Αυτό προϋποθέτει μια χαλαρή, πλην όμως οργανωμένη παροχή πληροφοριών και βοήθεια από τους γονείς και το οικείο περιβάλλον, ώστε το παιδί να νιώσει ότι μπορεί να κάνει το βήμα άφοβα κι επειδή γονείς βιώνουν την αρχή της σχολικής ζωής του παιδιού τους έντονα, ταυτιζόμενοι πλήρως με το παιδί, θα πρέπει κι εκείνοι να είναι ψύχραιμοι και ήρεμοι απέναντι σε οποιαδήποτε αντίδραση του παιδιού σε περίπτωση που δεν μπει εύκολα στην τάξη από την πρώτη μέρα.
Ως εκπαιδευτικός προτείνω πάντα στους γονείς, συνεργασία και υπομονή, να μιλούν με θετικά λόγια για το σχολείο και τη δασκάλα καθώς και μια ήπια και σταθερή προετοιμασία του παιδιού για το ότι θα πάει στο σχολείο ή για την επάνοδό του σε αυτό μετά από διακοπές ή ακόμα και για την αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος που μπορεί να ναι κι αυτή μια αιτία άρνησης. Βοηθά πολύ αν τα παιδιά βρεθούν νωρίτερα στο χώρο του σχολείου όταν ακόμα δεν έχουν αρχίσει τα μαθήματα για να γνωρίσουν τη δασκάλα, να εξερευνήσουν την τάξη, τους χώρους, την αυλή, να δουν ότι πρόκειται για ένα ασφαλές και ευχάριστο μέρος, να αποκρυπτογραφήσουν δηλαδή μ' ένα τρόπο το σχολικό περιβάλλον και να αρχίσουν σιγά σιγά να το τοποθετούν στο μυαλό τους.
Επίσης είναι χρήσιμο να υπάρχει σταθερότητα από τη μεριά των γονιών και να φέρνουν τα παιδιά στο σχολείο. Οι εκπαιδευτικοί μπορούν με υπομονή αφιερώνοντας, όσο χρόνο χρειαστεί, (μιας και οι προσαρμογές δεν διαρκούν για όλους το ίδιο), να καταφέρουν να πείσουν το παιδί ότι στο σχολείο μπορεί να περνά υπέροχα, να διασκεδάζει, να μαθαίνει και να παίζει με πολλούς καινούργιους φίλους, κάτι που βοηθά ιδιαίτερα στο να θέλει το παιδί να έρχεται στο σχολείο : ένας ή περισσότεροι φίλοι.”
Και καταλήγει: “Η έναρξη της σχολικής ζωής είναι ένας σταθμός στη ζωή του παιδιού. Το σχολείο μπορεί να αναλάβει να το βοηθήσει να ενταχθεί και να λειτουργήσει θετικά σε ένα νέο πλαίσιο παρέχοντας του ευκαιρίες κοινωνικοποίησης και ποικίλα ερεθίσματα ώστε να ξεκινήσει ομαλά και η μαθησιακή του διαδικασία. Πάνω από όλα όμως όπως λέει και στο Λαλού, ο φίλος του ο Τρυποκάρυδος, “ το σχολείο είναι παράδεισος για σας τα παιδιά. Αν θες να κάνεις ένα μεγάλο ταξίδι στον κόσμο της γνώσης, το εισιτήριο, στο δίνει μόνο το σχολείο”.
Το θέμα της “πρώτης ημέρας στο σχολείο” περιγράφεται και στο βιβλίο “Πρώτη ημέρα στο σχολείο... για πάντα” του Ρ.Λ. Στάιν (εκδόσεις Ψυχογιός” )Οπως εξιστορείται: “Την πρώτη μέρα που ξυπνάει για να πάει στο σχολείο, ο Άρτι πέφτει από το κρεβάτι και χτυπάει το κεφάλι του. Όταν παραπονιέται στη μαμά του, εκείνη του απαντάει: «Απλώς έχεις αγχωθεί που θα πας σ’ ένα καινούριο σχολείο».
Στο πρωινό, ο αδερφός του, ο Έντι, τον πιτσιλάει παντού με σιρόπια και ο Άρτι αναγκάζεται να φύγει από το σπίτι με γλιτσιασμένο μαλλί. Στο δρόμο για το σχολείο βρέχεται με λασπόνερα και φαίνεται σαν να τα έχει κάνει πάνω του. Αυτή δεν είναι η πρώτη μέρα στο σχολείο. Είναι η χειρότερη μέρα στο σχολείο.
Τη δεύτερη μέρα που ξυπνάει για να πάει στο σχολείο, ο Άρτι πέφτει από το κρεβάτι και χτυπάει το κεφάλι του. Όταν παραπονιέται στη μαμά του, εκείνη του απαντάει: «Απλώς έχεις αγχωθεί που θα πας σ’ ένα καινούριο σχολείο». Τι; Αυτή η μέρα είναι ολόιδια με τη χθεσινή.
Θα βρει ο Άρτι τρόπο να την αλλάξει ή θα μείνει παγιδευμένος στην πρώτη μέρα στο νέο σχολείο για πάντα;”
Καλή σχολική χρονιά σε όλους...
Τη δεύτερη μέρα που ξυπνάει για να πάει στο σχολείο, ο Άρτι πέφτει από το κρεβάτι και χτυπάει το κεφάλι του. Όταν παραπονιέται στη μαμά του, εκείνη του απαντάει: «Απλώς έχεις αγχωθεί που θα πας σ’ ένα καινούριο σχολείο». Τι; Αυτή η μέρα είναι ολόιδια με τη χθεσινή.
Θα βρει ο Άρτι τρόπο να την αλλάξει ή θα μείνει παγιδευμένος στην πρώτη μέρα στο νέο σχολείο για πάντα;”
Καλή σχολική χρονιά σε όλους...
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr