Mια Ελληνίδα στο φεστιβάλ Βενετίας
08.09.2010
13:16
Η Αθηνά-Ραχήλ Τσαγκάρη είναι ένας πολυπράγμων άνθρωπος. Σκηνοθετεί, διδάσκει στο Τμήμα Κινηματογράφου και Τηλεόρασης του Πανεπιστημίου του Τέξας, διευθύνει ενίοτε το οπτικοακουστικό κομμάτι σε τελετές έναρξης Ολυμπιακών Αγώνων και αρχαιολογικών μουσείων ...
Η Αθηνά-Ραχήλ Τσαγκάρη είναι ένας πολυπράγμων άνθρωπος. Σκηνοθετεί, διδάσκει στο Τμήμα Κινηματογράφου και Τηλεόρασης του Πανεπιστημίου του Τέξας, διευθύνει ενίοτε το οπτικοακουστικό κομμάτι σε τελετές έναρξης Ολυμπιακών Αγώνων και αρχαιολογικών μουσείων, κάνει την παραγωγή σε ταινίες που κερδίζουν βραβεία στις Κάννες («Κυνόδοντας») και τώρα διαγωνίζεται με την ταινία «Attenberg» στο Φεστιβάλ Βενετίας, πλάι στη Σοφία Κόπολα και τον Ντάρεν Αρονόφσκι. Είναι η μόνη από τις τέσσερις ελληνικές συμμετοχές στο φετινό φεστιβάλ που βρίσκεται στο επίσημο διαγωνιστικό τμήμα. Και είναι και γυναίκα. We like.
Ποιος είναι ο λόγος που η ελληνική κινηματογραφία δεν έχει θέση στη διεθνή σκηνή, σε αντίθεση με τις κινηματογραφίες άλλων, μικρότερων ή πιο «φτωχών» χωρών;
Η ελληνική κινηματογραφία έχει πάρει ήδη τη θέση της διεθνώς - με νύχια και με δόντια. Σε σχέση με την οικονομική υποστήριξη άλλων μικρών εθνικών κινηματογραφιών από τις χώρες τους, είναι ηρωική η παρουσία της και καθόλου ευκαταφρόνητη. Καλό είναι να κρίνουμε τα μεγέθη της προβολής και διανομής των ταινιών μας σε σχέση με τα πραγματικά μεγέθη της κινηματογραφικής μας παραγωγής.
Η ταινία σας θα διαγωνιστεί ενώπιον μιας επιτροπής πρόεδρος της οποίας είναι ο Κουέντιν Ταραντίνο. Ποια είναι η άποψή σας για το σινεμά του;
Τον εκτιμώ και δεν παύει να με εκπλήσσει. Είναι η ακομπλεξάριστη άρση του διλήμματος καλλιτεχνικού - ψυχαγωγικού σινεμά.
Ποιος είναι ο λόγος που η ελληνική κινηματογραφία δεν έχει θέση στη διεθνή σκηνή, σε αντίθεση με τις κινηματογραφίες άλλων, μικρότερων ή πιο «φτωχών» χωρών;
Η ελληνική κινηματογραφία έχει πάρει ήδη τη θέση της διεθνώς - με νύχια και με δόντια. Σε σχέση με την οικονομική υποστήριξη άλλων μικρών εθνικών κινηματογραφιών από τις χώρες τους, είναι ηρωική η παρουσία της και καθόλου ευκαταφρόνητη. Καλό είναι να κρίνουμε τα μεγέθη της προβολής και διανομής των ταινιών μας σε σχέση με τα πραγματικά μεγέθη της κινηματογραφικής μας παραγωγής.
Η ταινία σας θα διαγωνιστεί ενώπιον μιας επιτροπής πρόεδρος της οποίας είναι ο Κουέντιν Ταραντίνο. Ποια είναι η άποψή σας για το σινεμά του;
Τον εκτιμώ και δεν παύει να με εκπλήσσει. Είναι η ακομπλεξάριστη άρση του διλήμματος καλλιτεχνικού - ψυχαγωγικού σινεμά.
Περιγράφετε την ταινία σας ως «αστικό γουέστερν». Πώς ακριβώς εννοείτε τον όρο;
Η περιγραφή μιας ταινίας ανήκει στους θεατές και όχι στους δημιουργούς της. Το γουέστερν είναι ένα είδος που αγαπώ και μελετώ, γιατί δανείζεται πολλά στοιχεία από την αρχαία ελληνική τραγωδία. Το «Attenberg» δανείστηκε τη δομή ενός κλασικού γουέστερν στη σχέση των τεσσάρων ηρώων μεταξύ τους, καθώς και στη σχέση τους με την πόλη-φάντασμα.
Τελικά τι σημαίνει Attenberg;
Αν ο τίτλος ήταν μια ελληνική λέξη, θα μου κάνατε αυτή την ερώτηση; Ο θεατής που θα δει την ταινία ελπίζω πως θα έχει έτοιμη την απάντηση. Και αν δεν την έχει, τουλάχιστον θα διαφωνήσει.
Ποια πράγματα από την ελληνική πραγματικότητα ταιριάζουν στη φράση «it’s all greek to me»;
Η ελληνική πραγματικότητα στο σύνολό της. Υστερα από 15 χρόνια εκτός Ελλάδας νιώθω καθημερινά σαν εξωγήινη και προσπαθώ μάταια να καταλάβω πώς λειτουργεί ο μηχανισμός «Ελλάδα». Αυτό δεν είναι απαραίτητα κακό. Εξάπτει οργή και απορία - καλά στοιχεία για κάποιον που κάνει σινεμά.
Ποιες είναι οι αγαπημένες σας ένοχες απολαύσεις; Υπάρχουν προϊόντα που αναγνωρίζετε ως άνευ αξίας, όμως δεν χορταίνετε να τα καταναλώνετε;
Οταν επέστρεψα στην Ελλάδα και πρωτοείδα Αννίτα Πάνια είχα μείνει άφωνη. Αποτελεί μια μορφή εθνογραφικής ηδονοβλεψίας για τη χώρα μου.
Ποιο λάθος στην καριέρα σας δεν θα θέλατε να επαναλάβετε και γιατί;
Δεν είμαι έτοιμη γι’ αυτή την ψυχανάλυση. Θα χρειαστώ ολόκληρο το ένθετο.
Η περιγραφή μιας ταινίας ανήκει στους θεατές και όχι στους δημιουργούς της. Το γουέστερν είναι ένα είδος που αγαπώ και μελετώ, γιατί δανείζεται πολλά στοιχεία από την αρχαία ελληνική τραγωδία. Το «Attenberg» δανείστηκε τη δομή ενός κλασικού γουέστερν στη σχέση των τεσσάρων ηρώων μεταξύ τους, καθώς και στη σχέση τους με την πόλη-φάντασμα.
Τελικά τι σημαίνει Attenberg;
Αν ο τίτλος ήταν μια ελληνική λέξη, θα μου κάνατε αυτή την ερώτηση; Ο θεατής που θα δει την ταινία ελπίζω πως θα έχει έτοιμη την απάντηση. Και αν δεν την έχει, τουλάχιστον θα διαφωνήσει.
Ποια πράγματα από την ελληνική πραγματικότητα ταιριάζουν στη φράση «it’s all greek to me»;
Η ελληνική πραγματικότητα στο σύνολό της. Υστερα από 15 χρόνια εκτός Ελλάδας νιώθω καθημερινά σαν εξωγήινη και προσπαθώ μάταια να καταλάβω πώς λειτουργεί ο μηχανισμός «Ελλάδα». Αυτό δεν είναι απαραίτητα κακό. Εξάπτει οργή και απορία - καλά στοιχεία για κάποιον που κάνει σινεμά.
Ποιες είναι οι αγαπημένες σας ένοχες απολαύσεις; Υπάρχουν προϊόντα που αναγνωρίζετε ως άνευ αξίας, όμως δεν χορταίνετε να τα καταναλώνετε;
Οταν επέστρεψα στην Ελλάδα και πρωτοείδα Αννίτα Πάνια είχα μείνει άφωνη. Αποτελεί μια μορφή εθνογραφικής ηδονοβλεψίας για τη χώρα μου.
Ποιο λάθος στην καριέρα σας δεν θα θέλατε να επαναλάβετε και γιατί;
Δεν είμαι έτοιμη γι’ αυτή την ψυχανάλυση. Θα χρειαστώ ολόκληρο το ένθετο.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr