PLUG-N-DRIVE

Η αυτοκίνηση γυρνά σελίδα και με τη δύναμη του ηλεκτρισμού γράφει ένα νέο κεφάλαιο στο οποίο η ελευθερία της κινητικότητας και η απόλαυση της οδήγησης θα συνδυάζονται με ψηφιακή τεχνολογία αιχμής και την φιλικότητα προς το περιβάλλον

Γινόμαστε μάρτυρες της ιστορίας την ώρα που αυτή γράφεται, καθώς σήμερα η αυτοκίνηση βρίσκεται στο πιο σημαντικό σταυροδρόμι του ενός και πλέον αιώνα πορείας της. Η ηλεκτροκίνηση δεν είναι απλά μια τάση αλλά το μέλλον της κινητικότητας και δεν θα αλλάξει μόνο το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των οχημάτων, αλλά θα επαναπροσδιορίσει το ευρύτερο πλαίσιο χρήσης όπως και τη σχέση μας μαζί τους. Η μικροκινητικότητα, οι πρωτοποριακές υπηρεσίες car-sharing αλλά και προηγμένες εφαρμογές ψηφιακής διασύνδεσης είναι κάποιες από τις εκφάνσεις της, που μαζί με την μετεξέλιξη των αυτοκινήτων και τα επόμενα μεγάλα βήματα στην αυτόνομη οδήγησης (ελέως και του 5G δικτύου) θα βρουν μέσα από την ηλεκτροκίνηση πρόσφορο έδαφος για ανάπτυξη.

Είναι παραπάνω από δύσκολο να προβλέψουμε το μέλλον καθώς μιλάμε για μια νέα τεχνολογία που προχωρά με αλματώδη βήματα και πολύ σύντομα θα δώσει λύσεις σε πολλά καίρια ζητήματα. Η νέα γενιά μπαταριών ξηρού τύπου (solid state) είναι πολύ κοντά στην εφαρμογή σε μαζική παραγωγή και θα φέρει καταιγιστικές εξελίξεις καθώς θα έχει σχεδόν 2,5 φορές μεγαλύτερη ενεργειακή πυκνότητα, ταχύτερους και σημαντικά περισσότερους κύκλους φόρτισης. Επιπλέον οι solid state μπαταρίες αναμένεται να παίξουν σημαντικό ρόλο στη μείωση του κόστους των ηλεκτρικών οχημάτων, καθώς είναι άφλεκτες και δεν απαιτούν ακριβά συστήματα ψύξης, ενώ το μικρότερο μέγεθος θα παρασύρει προς τα κάτω και το συνολικό βάρος. Σε συνδυασμό με την παράλληλη ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης η αγορά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων προβλέπεται να γνωρίσει την πιο εντυπωσιακή άνοδο που έχει καταγραφεί στην ιστορία του αυτοκινήτου. Στο τέλος του 2020 ο αριθμός των ηλεκτρικών οχημάτων σε όλο τον πλανήτη έφτασε τα 11 εκατομμύρια ενώ μέχρι το τέλος της δεκαετίας αναμένεται να αυξηθεί στα 230 εκατομμύρια.



Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι λοιπόν καταδικασμένα να πρωταγωνιστήσουν και όχι μόνο επειδή οι μηδενικές εκπομπές ρύπων τα καθιστούν ιδανική λύση στην προσπάθεια για ριζική αλλαγή του περιβαλλοντικού προφίλ της αυτοκίνησης. Διαθέτουν πολλά χρηστικά και οικονομικά πλεονεκτήματα ώστε να κεντρίσουν την προσοχή. Σε κατασκευαστικό επίπεδο το μικρό μέγεθος των ηλεκτροκινητήρων αλλά και η απουσία αρκετών κλασικών μηχανολογικών συστημάτων δίνει την ευκαιρία για σημαντικά καλύτερη χωροταξική εκμετάλλευση σε σχέση με τα συμβατικά αυτοκίνητα. Την ίδια στιγμή η αθόρυβη λειτουργία των ηλεκτροκινητήρων δημιουργεί ένα πιο ήσυχο και ευχάριστο περιβάλλον στο εσωτερικό, ενώ παράλληλα το στοιχείο της ακαριαίας απόκρισης στο γκάζι κάνει την οδήγηση ενίοτε και απολαυστική. Ακόμα πιο σημαντικά είναι βέβαια τα οικονομικά κίνητρα καθώς το κόστος φόρτισης είναι σημαντικά χαμηλότερο από αυτό του ανεφοδιασμού με συμβατικά καύσιμα, οι ανάγκες τακτικής συντήρησης ελάχιστες, ενώ το κίνητρο της κρατικής επιδότησης για ηλεκτρικά οχήματα καθιστά την απόκτησή τους σχεδόν αντίστοιχα προσιτή με τα συμβατικά.



Βέβαια η ηλεκτροκίνηση θα απαιτήσει την αναπροσαρμογή αρκετών συνηθειών μας όπως για παράδειγμα την ενσωμάτωση του προγραμματισμού στον ανεφοδιασμό και στον σχεδιασμό των μετακινήσεων. Για όσους λοιπόν δεν αισθάνονται ακόμα έτοιμοι για τέτοιες αλλαγές τα plug-in υβριδικά μοντέλα έρχονται ως γέφυρα ανάμεσα στο σήμερα και το αύριο συνδυάζοντας όλα όσα γνωρίζουμε και έχουμε συνηθίσει να απολαμβάνουμε με πολλά από τα πλεονεκτήματα της ηλεκτροκίνησης. Τα plug-in υβριδικά έχουν μεγαλύτερες μπαταρίες και ισχυρότερους ηλεκτροκινητήρες σε σχέση με τα απλά υβριδικά μοντέλα και έτσι μπορούν να προσφέρουν τη δυνατότητα αμιγώς ηλεκτρικής κίνησης αφενός για μεγαλύτερο διάστημα και αφετέρου για πολλά περισσότερα σενάρια χρήσης. Εχουν έναν ή ακόμα και δύο ηλεκτροκινητήρες οι οποίοι συνεργάζονται με τον βασικό θερμικό κινητήρα χάρη στον οποίο εξασφαλίζεται απόλυτη ελευθερία κινήσεων, όπως και σε κάθε συμβατικό μοντέλο. Ο μέσος όρος της ηλεκτρικής αυτονομίας που προσφέρουν τα σύγχρονα plug-in υβριδικά κυμαίνεται στα 50-60 km κάτι που σημαίνει πως μπορούν να καλύψουν ένα πολύ μεγάλο ποσοστό ή και ακόμα και το σύνολο των καθημερινών αστικών μετακινήσεων χωρίς ανάγκη για καύσιμο και με μηδενικούς ρύπους. Η διευρυμένη ηλεκτρική αυτονομία περιορίζει σημαντικά τον χρόνο λειτουργίας του θερμικού κινητήρα και κατά συνέπεια τη συνολική κατανάλωση. Ενα plug-in υβριδικό έχει 30%-50% χαμηλότερη κατανάλωση από ένα αντίστοιχο απλό υβριδικό μοντέλο, με τα σύγχρονα μοντέλα στην συντριπτική πλειονότητά τους να κυμαίνονται κάτω από τα 2 lt/100 km και τα 50 gr/km εκπομπών CO2 στον κύκλο WLTP.



Παράλληλα, τα plug-in υβριδικά έχουν αρκετά ατού σε ό,τι αφορά την απόδοση και την ευελιξία διαμόρφωσης της μετάδοσης. Η τοποθέτηση ενός ηλεκτροκινητήρα στον αντίθετο άξονα από αυτόν που μεταδίδει την κίνηση ο θερμικός κινητήρας μπορεί εύκολα να προσδώσει χαρακτηριστικά τετρακίνησης χωρίς την ανάγκη ύπαρξης ενός πολύπλοκου κλασσικού συστήματος μετάδοσης σε όλους τους τροχούς. Και φυσικά η δυνατότητα ταυτόχρονης λειτουργίας θερμικού και ηλεκτρικού κινητήρα προσφέρει υψηλή συνδυαστική απόδοση ενώ η αμεσότητα των ηλεκτροκινητήρων προσθέτει μια ευχάριστη ζωντάνια στις επιδόσεις. Είναι λοιπόν σαφές ότι βρισκόμαστε μπροστά σε μια περίοδο που ο χαρακτήρας της αυτοκίνησης αλλά και της ευρύτερης κινητικότητας θα αποκτήσει μια νέα διάσταση. Αυτήν της βιωσιμότητας, μέσα από την υιοθέτηση νέων τεχνολογιών και συνηθειών πιο φιλικών για το περιβάλλον αλλά και για τον ίδιο τον άνθρωπο.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr