Συνθετικά καύσιμα
Οι κινητήρες εσωτερικής καύσης δεν έχουν παραδώσει ακόμα τα όπλα.
Τη στιγμή που η ηλεκτροκίνηση δείχνει συνυφασμένη με το μέλλον της αυτοκίνησης, η εμπορική διάθεση των συνθετικών καυσίμων έρχεται όλο και πιο κοντά στην υλοποίησή της. Κάτι τέτοιο θα βοηθούσε τα συμβατικά αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης να παραμείνουν στον δρόμο και στη ζωή μας ακόμα και όταν θα απαγορευτεί η πώληση νέων τέτοιων μοντέλων. Τα συνθετικά καύσιμα θα μπορούσαν να αποτελέσουν μια βιώσιμη εναλλακτική λύση για το μέλλον των αυτοκινήτων που χρειάζονται υγρά καύσιμα.
Τον πρώτο λόγο σε αυτή τη μάχη έχει φυσικά η χημεία. Το πλεονέκτημα προκύπτει από την αξιοποίηση του υδρογόνου, ενός στοιχείου που βρίσκεται σε αφθονία στη φύση και του οποίου η συλλογή είναι φυσικά σαφώς πιο βιώσιμη και φιλική για το περιβάλλον και τον πλανήτη απ’ ό,τι η εξόρυξη πετρελαίου. Η διαδικασία έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να έχει όσο το δυνατόν μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα εκπομπών άνθρακα. Το νερό ηλεκτρολύεται, ιδανικά με τη βοήθεια ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, και τα άτομα υδρογόνου που προκύπτουν από τη διαδικασία αναμειγνύονται με διοξείδιο του άνθρακα παράγοντας ένα υγρό καύσιμο, τη συνθετική μεθανόλη. Αυτό το παράγωγο στη συνέχεια μέσω διύλισης μετατρέπεται σε συνθετική βενζίνη, συνθετικό πετρέλαιο ή ακόμα και συνθετική κηροζίνη που μπορεί να χρησιμοποιηθεί στην αεροπλοΐα. Το γεγονός ότι πρόκειται για τεχνητό καύσιμο συνεπάγεται πως δεν υπάρχουν υποπροϊόντα από την καύση του και άρα είναι σημαντικά καθαρότερο. Η μείωση των εκπομπών CO2 φτάνει το 85%.
Εάν αυτά τα καύσιμα μπορούν να παραχθούν σε μέρη όπου υπάρχει πλεονάζουσα βιώσιμη ενέργεια, τότε αποτελούν ένα επιπλέον βήμα προς την μείωση εκπομπών CO2. Το μεγάλο πλεονέκτημα είναι πως μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τα συνθετικά καύσιμα ακόμα και σε κινητήρες 30 ετών χωρίς κανένα κίνδυνο ζημιάς. Δεν απαιτείται καμία αλλαγή στον κινητήρα, σε αντίθεση με τα καύσιμα E10 και E20 με προσμείξεις βιοκαυσίμων που κυκλοφορούν σήμερα. Συγκριτικά με τα συμβατικά ορυκτά καύσιμα, τα συνθετικά δεν έχουν καμία επίπτωση στην απόδοση, αντίθετα μάλιστα σε μερικές περιπτώσεις προσφέρουν περισσότερη ιπποδύναμη.
Την ίδια στιγμή, όμως, έχουν μειωμένες εκπομπές ρύπων με λιγότερα μικροσωματίδια και οξείδια αζώτου. Αυτό συμβαίνει γιατί τα συνθετικά καύσιμα αποτελούνται από οκτώ έως δέκα συστατικά στοιχεία, ενώ τα συμβατικά καύσιμα έχουν 30-40, εκ των οποίων πολλά είναι ιδιαίτερα επιβλαβή. Για να το θέσουμε στη σωστή βάση, οι εκπομπές του συνολικού κύκλου (well-to-wheel) ενός αυτοκινήτου που χρησιμοποιεί συνθετικά καύσιμα είναι ίδιες με αυτές ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Αυτά τα καύσιμα μπορούν να εξασφαλίσουν το μέλλον των αυτοκινήτων με θερμικούς κινητήρες για αρκετές δεκαετίες ακόμα. Καθώς ολοένα και περισσότερος κόσμος θα αγοράζει ηλεκτρικά αυτοκίνητα, τα συνθετικά καύσιμα θα μπορούν να αντικαταστήσουν εξ ολοκλήρου τα ορυκτά. Σήμερα υπάρχει δυνατότητα παραγωγής 130.000 lt συνθετικής βενζίνης ετησίως, ενώ μέχρι το 2026 αυτή η παραγωγή προβλέπεται να έχει αυξηθεί σε 550 εκατομμυρίων λίτρων ετησίως. Ποσότητα αρκετή για την τροφοδοσία περισσότερων από ένα εκατομμύριο αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης για ένα χρόνο.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr