Έρχεται η μεγάλη ανατροπή;
Δύσκολα θα συνεχιστεί το σερί νικών (9) του Φέτελ στη Μελβούρνη. Ποιος είναι αυτός όμως που θα εκθρονίσει το Γερμανό πρωταθλητή;
Διαβάζοντας τους αριθμούς από το τελευταίο τετραήμερο βλέπει κανείς πως ταχύτεροι όλων ήταν οι πιλότοι των Williams και Mercedes. Επίσης στα διανυθέντα χιλιόμετρα χειμερινών δοκιμών συνολικά (12 μέρες) οι Ρόσμπεργκ, Χάμιλτον, Μάσα και Μπότας έχουν καταλάβει τις τέσσερις από τις επτά πρώτες θέσεις ενώ στα συνολικά χιλιόμετρα ομάδων Μercedes και Williams βρίσκονται στις δυο πρώτες θέσεις.
Με βάση αυτά και μόνο τα στοιχεία έχει βάση η τοποθέτηση του αγωνιστικού διευθυντή της Ferrari, Στέφανο Ντομενικάλι: «Εμείς συμπληρώσαμε περίπου 4000km, ενώ Mercedes και Williams από 5000km. Αυτό σημαίνει πως σαν ομάδες είναι καλύτερα προετοιμασμένες για το ξεκίνημα της χρονιάς. Είναι σε καλή φόρμα όπως έχουν δείξει ως τώρα. Εμείς έχουμε μια καλή βάση που χρειάζεται εξέλιξη».
Περάσαμε πολλές ώρες στο Μπαχρέιν παρατηρώντας τα μονοθέσια να στρίβουν σε γρήγορες καμπές στο σύμπλεγμα στροφών 5,6,7 αλλά και να φρενάρουν στη μεγάλη ευθεία εκκίνησης τερματισμού πριν την πρώτη στροφή. Το πρώτο συμπέρασμα είναι πως κανείς δεν είναι έτοιμος. Σε μια τέτοια ρευστή κατάσταση πολλά μπορεί ν’ αλλάξουν μετά από 10 μέρες δουλειάς στο εργοστάσιο.
Τούτου δοθέντος καταθέτουμε με σιγουριά πως με βάση όσα είδαμε στο Μπαχρέιν υπάρχει μια υπεροχή σε ιπποδύναμη, της γερμανικής μονάδας ισχύος. Mercedes, Williams, McLaren αλλά και Force India έφταναν με περισσότερη φόρα στο τέλος της ευθείας πριν τα φρένα. Αν αυτό γίνονταν μόνο στη Mercedes ή έστω και στη ΜcLaren θα μπορούσε κανείς να αφήσει περιθώρια και λόγω αεροδυναμικής απόδοσης του σχήματος και το πόσες αντιστάσεις παράγει. Όμως κατά την άποψή μας υπάρχει διαφορά ανάμεσα στη συνολική δύναμη της μονάδας ισχύος της Mercedes απ’ αυτή των Ferrari και Renault.
Οι μηχανικοί της F14T αλλάζουν ελαστικά στη Ferrari του Ράικονεν
Δεν είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε αν σε Ferrari και Sauber χρησιμοποιούσαν μια πιο συντηρητική διαμόρφωση της Ιταλικής μονάδας ισχύος, ή αν οι Ιταλοί έχουν έτοιμη για την Αυστραλία μια πιο αποδοτική χαρτογράφηση.
Ας δούμε όμως και κάτι άλλο αντιφατικό. Στις εκκινήσεις όπου παρακολουθήσαμε πολλές δεκάδες, ο Αλόνσο ήταν με διαφορά καλύτερος όλων. Η F14T δε σπίναρε σχεδόν καθόλου και μόλις έβαζε 2α στο κιβώτιο ο Ισπανός εκτινάσσονταν. Σημειώστε πως το ERS βάσει κανονισμών δε χρησιμοποιείται στην εκκίνηση, εκεί έχουμε μόνο τον turbo 1.6lt, 600PS κινητήρα. Θα ήταν αυθαίρετο να συμπεράνει κανείς μόνο απ’ αυτά πως η υπεροχή της Mercedes έγκειται στη συνδυασμένη λειτουργία της μονάδας ισχύος, όμως υπάρχουν ισχυρές ενδείξεις ως προς αυτό.
Η McLaren του Μπάτον μπαίνει στα πιτ...
Η Ferrari περνούσε καλύτερα από τις γρήγορες καμπές και έδειχνε πιο καλά ζυγισμένη, κρατάμε βέβαια επιφύλαξη για το φορτίο καυσίμου, η γενική εικόνα όμως αυτή είναι. Η F14T ακούγονταν να υστερεί σημαντικά στα κατεβάσματα στο τέλος της ευθείας. Θυμίζουμε πως φέτος το μεγαλύτερο ποσοστό ανάκτησης ενέργειας γίνεται από τον ηλεκτροκινητήρα MGU –K (Motor Generator Unit – Kinetic) που είναι συνδεδεμένος στο στρόφαλο. Όταν ο οδηγός αφήνει το πόδι του από το γκάζι, ο ηλεκτροκινητήρας, λειτουργώντας σα γεννήτρια «φρενάρει» το στρόφαλο και ανακτά ενέργεια που αποθηκεύεται στις μπαταρίες. Κατεβάζοντας ταχύτητα αυξάνονται οι στροφές του στροφάλου εδώ ακούγονταν να υστερεί η F14T σε χρόνο εμπλοκής, πιθανόν να χρειάζεται ακόμη εξέλιξη είτε το λογισμικό είτε η σύνδεση του ηλεκτροκινητήρα.
Αν έχετε οδηγήσει ηλεκτρικό αυτοκίνητο (σ.σ: το BMW i3 που οδηγήσαμε πρόσφατα είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα) ξέρετε καλά πως δεν μπορείς να ρολάρεις καθώς το σύστημα ανακτά ενέργεια, φρενάροντας το όχημα. Σε ερώτησή μας προς τον Ζαν Ερίκ Βερν της Toro Rosso για το αν αισθάνεται, την ανάκτηση ενέργειας ο Γάλλος μας εντυπωσίασε: «Είναι κάποιες στιγμές τόσο έντονη, που νιώθεις σα να τράβηξες χειρόφρενο».
Ο Σούτιλ μπλοκάρει τους τροχούς της Sauber C33
Σημειώστε πως από φέτος τα πίσω φρένα λειτουργούν ηλεκτρονικά (by wire) δηλαδή η εντολή πίεσης του οδηγού στο πεντάλ του φρένου γίνεται ρεύμα. Στο πίσω κύλινδρο πίεσης υπάρχει ένας αισθητήρας που μετρά την μεταβολή πίεσης (0-100bar) που προκαλεί το πάτημα του φρένου από τον οδηγό και στέλνει σήμα στην SECU. Στην SECU φτάνει επίσης η πληροφορία για τον επιθυμητό ρυθμό ανάκτησης ενέργειας που ρυθμίζει μέσω ενός διακόπτη 10 θέσεων ο οδηγός. Τα δυο ηλεκτρικά σήματα συνδυάζονται και ρυθμίζεται η πίεση στα πίσω φρένα. Ο χρόνος αντίδρασης του συστήματος είναι 0.001sec. Για αύξηση της πέδησης στον πίσω άξονα ο ηλεκτροκινητήρας φρενάρει περισσότερο το στρόφαλο ανακτώντας ενέργεια για μείωση της πέδησης μειώνεται αντίστοιχα η ανάκτηση, στιγμιαία.
Απ' όλα αυτά συμπεραίνουμε πως η Ferrari έχει πολλά περιθώρια εξέλιξης της μονάδας ισχύος ακόμη.
Η Williams όντως δείχνει σε καλό δρόμο όμως κανείς δεν μπορεί να ξέρει αν οι χρόνοι επετεύχθησαν με φορτίο καυσίμου εφάμιλλο των Mercedes. Σε κάθε περίπτωση η απουσία μεγάλων χορηγών από την ομάδα σε συνδυασμό με τους περιορισμένους πόρους, μας κάνουν να διατηρούμε επιφυλάξεις για το κατά πόσο θα είναι σε θέση να εξελίξουν σε ανταγωνιστικό ρυθμό την FW36. Θα στοιχημάτιζα πως οι πρωτιές στους χρόνους ήρθαν για να εντυπωσιαστεί κάποιος υποψήφιος χορηγός, λογικά μετά τους πρώτους αγώνες η ομάδα θα βρει τη θέση της στο μέσον του grid.
Από τις υπόλοιπες μεσαίες ομάδες Force India (Mercedes) και Sauber (Ferrari) αναμένεται να έχουν μια αξιοπρεπή παρουσία χωρίς εξάρσεις και χωρίς να αλλάζει κάτι δραματικά στους ρόλους τους.
Η McLaren ξεκίνησε καλά όμως στη συνέχεια προβλήματα αξιοπιστίας και το κυριότερο υστέρηση σε ρυθμό αγώνα δείχνουν πως η βρετανική ομάδα έχει δρόμο ακόμη για να πλησιάσει την κορυφή. Ο Μπάτον ήταν ξεκάθαρος την Παρασκευή το βράδυ: «Έχουμε ακόμη πολύ δουλειά να κάνουμε. Η βάση μας είναι καλή, το σχέδιο του μονοθεσίου είναι σωστό και νιώθω ότι υπάρχει μεγάλη δυναμική. Το νέο αεροδυναμικό πακέτο που θα χρησιμοποιήσουμε στον πρώτο αγώνα ελπίζω να μας βοηθήσει να μειώσουμε τη διαφορά που έχουμε από τις κορυφαίες ομάδες αυτή τη στιγμή. Αισθάνομαι πως υστερούμε περισσότερο απ' ότι εκτιμούσαμε αλλά δεν ανησυχώ».
O Μπάτον μας φάνηκε συγκρατημένα απαισιόδοξος..
Αφήσαμε για το τέλος τις ομάδες με κινητήρα Renault. Δεν έχουμε καμία αμφιβολία πως και φέτος η Red Bull θα είναι σε θέση να υπερασπιστεί τους τίτλους της. Αν θα τους χάσει, αυτό θα γίνει δύσκολα στο φινάλε. Όμως η Αυστριακή ομάδα από τη στιγμή που θα επιλυθούν τα προβλήματά της θα είναι και πάλι ανταγωνιστική, αυτό είναι ξεκάθαρο. Επίσης σε καλό δρόμο δείχνει να βρίσκεται και η Toro Rosso που τα πήγε ελαφρώς καλύτερα από τη μεγάλη ομάδα της Red Bull στις χειμερινές δοκιμές. Όλα αυτά βέβαια θα αποκρυσταλλωθούν όταν επιτέλους δουλέψει σωστά η μονάδα ισχύος της Renault.
Ο Λιούις Χάμιλτον μιλώντας σχετικά εξήρε τη θέση της Red Bull: «Το μονοθέσιο τους είναι εντυπωσιακό και συνήθως το πιο όμορφο είναι και το ταχύτερο οπότε είμαι σίγουρος πως θα είναι γρήγοροι και φέτος. Μόλις λύσουν τα προβλήματα με τη μονάδα ισχύος και τα συστήματα ηλεκτρονικών θα είναι πολύ δύσκολο να τους κερδίσει κανείς. Ο Φέτελ είναι ο πρωταθλητής και αυτός είναι ο στόχος όλων μας». Πέρα από το όποιο ψυχολογικό παιχνίδι μπορεί να κρύβει αυτή η ατάκα του Βρετανού εμπεριέχει σίγουρα και μεγάλη δόση αλήθειας.
Ο Λιούις Χάμιλτον μιλώντας στους δημοσιογράφους έχρισε φαβορί τη Red Bull
Για τη Lotus τα πράγματα δείχνουν πιο σύνθετα και κατά την άποψή μας πολύ δύσκολα η βρετανική ομάδα θα μπορέσει να κρατηθεί στο περσινό της επίπεδο. Είναι δεδομένο πως δε θα κερδίσει στο Άλμπερτ Παρκ όπως έκανε πέρυσι για λογαριασμό της ο Ράικονεν.
Τι θα γίνει στην Αυστραλία;
Κατά την άποψή μας φαβορί για τη νίκη είναι ο Ρόσμπεργκ και μάχη για το βάθρο θα δώσουν οι Αλόνσο, Χάμιλτον, Ράικονεν (σ.σ: η σειρά που τους αναφέρουμε δεν είναι τυχαία).
Στη δεκάδα θα βρίσκονται οι Μπάτον, Μάσα, Χούλκενμπεργκ, Σούτιλ, Μάγκνουσεν και Φέτελ. Δίνουμε ως φαβορί το Ρόσμπεργκ έναντι του Χάμιλτον γιατί έχει κάνει περισσότερα χιλιόμετρα, ολοκλήρωσε 3 προσομοιώσεις αγώνα και δείχνει να κατανοεί καλύτερα από το Χάμιλτον το πώς θα διαχειριστεί το καύσιμο ώστε να φτάσουν τα 100kg ως τον τερματισμό. Επίσης όπως φάνηκε στις προσομοιώσεις αγώνα η Mercedes έχει μια διαφορά 1 sec στο γύρο από τη Ferrari. Πόση από αυτή οφείλεται στην μεγαλύτερη ιπποδύναμη του κινητήρα της Mercedes αν όντως ισχύει αυτή η επισήμανσή μας και πόσο μπορεί να μειωθεί από τις αναβαθμίσεις που θα παρουσιάσει η Ιταλική ομάδα στην Αυστραλία μένει να το δούμε…
Ταχύτεροι χρόνοι στο δεύτερο 4ημερο δοκιμών στο Μπαχρέιν |
Θέση Πιλότος Ομάδα Χρόνος Διαφορά Μέρα |
1. Felipe Massa Williams-Mercedes 1m33.258s Σάββατο |
2. Lewis Hamilton Mercedes 1m33.278s +0.020s Κυριακή |
3. Nico Rosberg Mercedes 1m33.484s +0.226s Σάββατο |
4. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1m33.987s +0.729s Κυριακή |
5. Fernando Alonso Ferrari 1m34.280s +1.022s Κυριακή |
6. Sergio Perez Force India-Mercedes 1m35.290s +2.032s Πέμπτη |
7. Kimi Raikkonen Ferrari 1m35.426s +2.168s Σάββατο |
8. Nico Hulkenberg Force India-Mercedes 1m35.577s +2.319s Κυριακή |
9. Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Renault 1m35.701s +2.443s Κυριακή |
10. Daniel Ricciardo Red Bull-Renault 1m35.743s +2.485s Παρασκευή |
11. Kevin Magnussen McLaren-Mercedes 1m35.894s +2.636s Σάββατο |
12. Daniil Kvyat Toro Rosso-Renault 1m36.113s +2.855s Σάββατο |
13. Adrian Sutil Sauber-Ferrari 1m36.467s +3.209s Κυριακή |
14. Max Chilton Marussia-Ferrari 1m36.835s +3.577s Κυριακή |
15. Jenson Button McLaren-Mercedes 1m36.901s +3.643s Παρασκευή |
16. Jules Bianchi Marussia-Ferrari 1m37.087s +3.829s Σάββατο |
17. Esteban Gutierrez Sauber-Ferrari 1m37.303s +4.045s Κυριακή |
18. Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1m37.468s +4.210s Κυριακή |
19. Marcus Ericsson Caterham-Renault 1m38.083s +4.825s Σάββατο |
20. Kamui Kobayashi Caterham-Renault 1m38.391s +5.133s Κυριακή |
21. Romain Grosjean Lotus-Renault 1m39.302s +6.044s Κυριακή |
22. Pastor Maldonado Lotus-Renault 1m40.599s +7.341s Πέμπτη |
|
Συνολική διανυθείσα απόσταση στις 4 μέρες του 3ου τεστ |
|
Πιλότοι: |
Γύροι Km |
Valtteri Bottas 236 1277 |
Sergio Perez 213 1152 |
Felipe Massa 202 1093 |
Kevin Magnussen 197 1066 |
Fernando Alonso 196 1060 |
Esteban Gutierrez 192 1039 |
Nico Rosberg 192 1039 |
Nico Hulkenberg 189 1022 |
Adrian Sutil 181 979 |
Marcus Ericsson 172 930 |
Lewis Hamilton 159 860 |
Jules Bianchi 153 828 |
Kimi Raikkonen 141 763 |
Daniil Kvyat 136 736 |
Jean-Eric Vergne 135 730 |
Kamui Kobayashi 125 676 |
Max Chilton 105 568 |
Daniel Ricciardo 105 568 |
Sebastian Vettel 78 422 |
Jenson Button 74 400 |
Romain Grosjean 65 351 |
Pastor Maldonado 62 335 |
|
Ομάδες: |
Γύροι Km |
Williams 438 2370 |
Force India 402 2175 |
Sauber 373 2018 |
Mercedes 351 1899 |
Ferrari 337 1823 |
Caterham 297 1607 |
Toro Rosso 271 1466 |
McLaren 271 1466 |
Marussia 258 1396 |
Red Bull 183 990 |
Lotus 127 687 |
|
Κινητήρες: |
Γύροι Km |
Mercedes 1462 7912 |
Ferrari 968 5238 |
Renault 878 4751 |
|
Συνολικά χιλιόμετρα στις χειμερινές δοκιμές εξέλιξης: |
|
Πιλότοι: |
Km |
Nico Rosberg 2813 |
Fernando Alonso 2698 |
Kevin Magnussen 2471 |
Valtteri Bottas 2389 |
Lewis Hamilton 2159 |
Esteban Gutierrez 2122 |
Felipe Massa 2034 |
Adrian Sutil 1917 |
Nico Hulkenberg 1840 |
Kimi Raikkonen 1790 |
Sergio Perez 1777 |
Jenson Button 1683 |
Marcus Ericsson 1536 |
Kamui Kobayashi 1365 |
Jean-Eric Vergne 1347 |
Daniil Kvyat 1111 |
Jules Bianchi 982 |
Sebastian Vettel 866 |
Daniel Ricciardo 845 |
Pastor Maldonado 796 |
Max Chilton 704 |
Romain Grosjean 492 |
Felipe Nasr 471 |
Robin Frijns 412 |
Daniel Juncadella 359 |
|
Ομάδες: |
Km |
Mercedes 4973 |
Williams 4893 |
Ferrari 4489 |
McLaren 4153 |
Sauber 4039 |
Force India 3975 |
Caterham 3313 |
Toro Rosso 2458 |
Red Bull 1711 |
Marussia 1686 |
Lotus 1288 |
|
Κινητήρες: |
Km |
Mercedes 17994 |
Ferrari 10214 |
Renault 8770 |
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr