Η αξία των υποδομών
Οι υποδομές για την εξυπηρέτηση ηλεκτρικών οχημάτων -και κυρίως οι σταθμοί φόρτισης- αποτελούν το πιο κρίσιμο απαραίτητο βήμα για την γρήγορη και απρόσκοπτη διάδοση της ηλεκτροκίνησης
Η χρήση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου χρειάζεται εξοικείωση με τη φόρτιση, καθώς επηρεάζει σημαντικά την εμπειρία χρήσης. Η συντριπτική πλεονότητα των σταθμών φόρτισης, οικιακών, ή κοινόχρηστων παρέχουν εναλλασσόμενο ρεύμα (AC), το οποίο μέσω του on-board φορτιστή του οχήματος το μετατρέπει σε συνεχές (DC), ώστε να επαναφορτιστεί η μπαταρία. Για να διαπιστώσουμε τη μέγιστη ισχύ φόρτισης του ηλεκτρικού αυτοκινήτου θα πρέπει να γνωρίζουμε την παροχή του σταθμού φόρτισης και τις αντίστοιχες προδιαγραφές του ενσωματωμένου φορτιστή.
Ετσι, για την επαναφόρτιση των μπαταριών των ηλεκτρικών οχημάτων έχουν καθιερωθεί διεθνώς διάφορα πρότυπα τα οποία, αναλόγως των αναγκών των χρηστών και των δυνατοτήτων ηλεκτροδότησης κάθε σταθμού φόρτισης ηλεκτρικού αυτοκινήτου, προφέρουν διαφορετική ποιότητα, ταχύτητα και δυνατότητες φόρτισης.
Το σημαντικότερο στοιχείο αφορά το δίκτυο ταχυφορτιστών που βρίσκονται στους αυτοκινητοδρόμους. Στην Ελλάδα ήδη μεγάλο μέρος των Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) εξοπλίζεται με σταθμούς των 50 kW ή και 100 kW. Παράλληλα, η Tesla έχει τοποθετήσει superchargers φορτιστές στο Golden Hall στο Μαρούσι έχοντας δυνατότητα φόρτισης έως και 150 kW ο κάθε ένας, όπως και στην Ε.Ο. Αθηνών-Πατρών, στον Ψαθόπυργο με ισχύ φόρτισης έως και 250 kW.
Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας
Κάτι που ορισμένες φορές τείνουμε να ξεχάσουμε είναι ότι ο βασικότερος σκοπός της ύπαρξης των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων είναι η προστασία του περιβάλλοντος. Για να να επιτελούν ωστόσο στο μέγιστο δυνατό τον σκοπό αυτό θα πρέπει το ρεύμα που καταναλώνουν να μην προέρχεται από καύση ορυκτών αλλά από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, όπως τα φωτοβολταϊκά, οι ανεμογεννήτριες, τα μικρά υδροηλεκτρικά φράγματα, ή μέσω της βιοενέργειας και γεωθερμίας. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι τόσο «καθαρά» όσο το ηλεκτρικό δίκτυο από το οποίο φορτίζονται. Διαφορετικά έχουν ελάχιστο θετικό ή μπορεί και αρνητικό αντίκτυπο στο περιβάλλον.
Στην Ευρώπη, όπου παρουσιάζεται και η σημαντικότερη αύξηση στις πωλήσεις αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων παγκοσμίως οι διαοφροποιήσεις ανάμεσα στις χώρες είναι πολλές φορές χαώδεις. Στην Πολωνία και το Κόσοβο τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην πραγματικότητα εκπέμπουν περισσότερο CO2 από αυτά με θερμικό κινητήρα διότι πολύ απλά τα ηλεκτρικά δίκτυα των συγκεκριμένων χωρών βασίζονται σχεδόν αποκλειστικά στον άνθρακα.
Στον αντίποδα, στην πυρηνική και υδροηλεκτρική Ελβετία η εξοικονόμηση άνθρακα ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου φτάνει στο 100% έναντι των θερμικών κινητήρων, στη Νορβηγία το 98%, στη Γαλλία το 96%, στη Σουηδία το 95% και στην Αυστρία το 93%
Χαμηλά στον κατάλογο βρίσκονται η Κύπρος με μόλις 4%, η Σερβία με 15%, η Εσθονία με 35% και η Ολλανδία με 37%. Η Ελλάδα βρίσκεται επίσης χαμηλά, 22η δηλαδή από τις συνολικά 32 χώρες που αναφέρει η μελέτη, με λίγο πάνω από 50%, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι η Γερμανία, είναι επίσης χαμηλά, μόλις μία θέση πάνω από τη χώρα μας, με 55%. Επίσης θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι μολονότι γίνονται τεράστιες επενδύσεις στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, όπως η αιολική και η ηλιακή, η χρησιμότητά τους μειώνεται διότι δεν έχουν αναπτυχθεί σε ανάλογο βαθμό τεχνολογίες που θα επιτρέπουν την αποθήκευση του ηλεκτρισμού που παράγεται από αυτές.
Αυτό στην περίπτωση της ηλεκτροκίνησης σημαίνει ότι η ποσότητα άνθρακα που εξοικονομείται από την οδήγηση ενός EV εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την ώρα της ημέρας που επαναφορτίζει.
Η φόρτιση το απόγευμα -όταν ο ήλιος και ο άνεμος είναι πιο διαδεδομένοι- εξοικονομεί 16%-18% περισσότερο άνθρακα απ՚ ό,τι τη νύχτα, όταν τα δίκτυα είναι πιο πιθανό να τροφοδοτούνται με αέριο ή άνθρακα. Ωστόσο είναι πολύ εύλογη η εικασία ότι οι περισσότεροι ιδιοκτήτες EV θα φορτίζουν το βράδυ που βρίσκονται στο σπίτι τους.
Στην Ελλάδα η πρώτη σοβαρή προσπάθεια άμεσης διασύνδεσης των ηλεκτρικών οχημάτων με ΑΠΕ γίνεται στην Αστυπάλαια. Πιο συγκεκριμένα η ελληνική κυβέρνηση συμφώνησε με τον όμιλο Volkswagen να δημιουργήσουν ένα «πρότυπο πάρκο έξυπνης και πράσινης διαβίωσης» με κυκλοφορία ηλεκτρικών οχημάτων, σκούτερ, ποδηλάτων και λεωφορείων για τις τοπικές μετακινήσεις.
«Πράσινος» Δακτύλιος
Από τον Οκτώβριο του 2021 έχει ξεκινήσει η εφαρμογή των περιοριστικών μέτρων κυκλοφορίας στο κέντρο της Αθήνας για τα παλαιάς τεχνολογίας οχήματα, που ουσιαστικά αποτελεί μια επικαιροποίηση του τρόπου εφαρμογής του «Δακτυλίου». Σε αυτό το πλαίσιο ακολουθείται μια εκδοχή που εφαρμόζεται διεθνώς σε πολλές μεγάλες ευρωπαϊκές και μη πόλεις και αφορά την εφαρμογή ενός «πράσινου» δακτυλίου, ή «ζώνη εξαιρετικά χαμηλών εκπομπών» όχι με κριτήριο την πινακίδα του οχήματος, αλλά εφαρμόζοντας μια πολιτική τιμολόγησης με βάση τη περιβαλλοντική ρύπανση κάθε οχήματος. Το εν λόγω σύστημα περιλαμβάνει την επιβολή σταθερών ή μεταβλητών αντιτίμων για την πρόσβαση του οχήματος στο κέντρο της πόλης, που εξαρτώνται από διάφορες παραμέτρους, όπως ο αριθμός διελεύσεων, η ώρα μέσα στην ημέρα, τα επίπεδα κυκλοφοριακής συμφόρησης, ο τύπος του οχήματος, ο τύπος καυσίμου και το επίπεδο εκπομπών ρύπων. Με αυτό τον τρόπο τα οχήματα τιμολογούνται με βάση την επιβάρυνση που προκαλούν όχι μόνο στην κυκλοφορία, αλλά κυρίως στο περιβάλλον και στη δημόσια υγεία. Αυτά ισχύουν για τις άλλες ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις. Στην Αθήνα -σύμφωνα με τις αποφάσεις κυβέρνησης και υπουργείων-, εκτός τα «μονά-ζυγά», τα οποία θα συνεχίσουν να μπορούν να κυκλοφορούν εναλλάξ τις καθημερινές, εντός του Δακτυλίου της Αθήνας κυκλοφορούν ελεύθερα τα ηλεκτρικά οχήματα, τα αυτοκίνητα που κινούνται με εργοστασιακά συστήματα φυσικού αερίου και υγραερίου, τα υβριδικά αυτοκίνητα και τα οχήματα κατηγορίας Euro 6 που εκπέμπουν κάτω από 120 gr/km CO2.
Εθνικός Κλιματικός Νόμος
Σε ό,τι αφορά την ηλεκτροκίνηση, ο Εθνικός Κλιματικός Νόμος φέρνει νέες ρυθμίσεις. Από την 1η Ιανουαρίου 2024 το 1/4 τουλάχιστον των νέων εταιρικών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης που ταξινοµούνται ανά εταιρεία σωρευτικά θα είναι αµιγώς ηλεκτρικά οχήµατα ή υβριδικά ηλεκτρικά οχήµατα εξωτερικής φόρτισης (plug-in), με εκπομπές ρύπων έως 50 gr CO2/km. Από την 1η Ιανουαρίου 2026 όλα τα νέα ταξί και το 1/3 των νέων ενοικιαζόμενων οχημάτων οχημάτων στην Περιφέρεια Αττικής και Θεσσαλονίκης θα είναι οχήματα μηδενικών εκπομπών. Επιπλέον, στις Δημόσιες συμβάσεις για προμήθεια ή για παροχή υπηρεσιών χρήσης οχημάτων, δίνεται η δυνατότητα αξιολόγησης προσφορών που παρέχουν οχήματα μηδενικών εκπομπών σε ελάχιστο ποσοστό 5%. Τέλος, θα απλοποιηθεί η διαδικασία εγκατάστασης φορτιστών ηλεκτρικών οχημάτων.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr