Ψηφιακά διλήμματα
17.11.2023
08:00
Πολλοί κατασκευαστές αντιστέκονται στη χρήση λογισμικού από τρίτες εταιρείες ενώ άλλοι υποστηρίζουν αυτή τη νέα τάση. Ποιος θα αποδειχθεί τελικά σωστός;
Μια νέα διαμάχη έχει ξεσπάσει στους κύκλους της αυτοκινητοβιομηχανίας σχετικά με το λογισμικό που ελέγχει τα πολυσύνθετα συστήματα πολυμέσων και πλέον μεγάλο κομμάτι των λειτουργιών του αυτοκινήτου. Οι κατασκευαστές έχουν χωριστεί σε δύο στρατόπεδα: σε αυτούς που προχωρούν σε στρατηγικές συνεργασίες με μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας και σε αυτούς που επιλέγουν να εξελίξουν με ίδια μέσα την απαραίτητη τεχνολογία. Η Volvo, για παράδειγμα, επικοινωνεί το γεγονός πως η νέα γενιά του συστήματος πολυμέσων της χρησιμοποιεί το λειτουργικό Google Automotive με ελάχιστες τροποποιήσεις. Η Ferrari από τη μεριά της στην Purosanque δεν προσφέρει ενσωματωμένο σύστημα πλοήγησης. «Δεν διαθέτουμε την τεχνογνωσία ώστε να παρέχουμε την κυβερνοασφάλεια που προσφέρουν οι εξειδικευμένες εταιρείες λογισμικού», αναφέρει ο εμπορικός διευθυντής της ιταλικής φίρμας, Enrico Galliera. «Από τη στιγμή που δεν μπορούμε να προσφέρουμε κάτι στο επίπεδο που αρμόζει στην εταιρεία και στους πελάτες μας αποφασίσαμε να μην έχουμε σύστημα πλοήγησης. Αντί αυτού έχουμε ενσωματώσει ασύρματο Apple CarPlay και Android Auto».
Αλλα μεγάλα ονόματα, όπως οι Mercedes-Benz, η BMW και η GM, δεν αντιμετωπίζουν τόσο θερμά την ιδέα της εξάρτησης από την τεχνολογία τρίτων σε αυτό τον τομέα. Στόχος τους είναι να κερδίσουν τον χρήστη με τη δική τους τεχνολογία και όχι να ακολουθούν τις κατευθύνσεις που επιβάλλουν οι μεγάλοι τεχνολογικοί παίκτες. Ο επικεφαλής του τμήματος τεχνολογίας της Mercedes-Benz, Markus Schäfer, σημειώνει: «Κρατώντας τους χρήστες στο δικό μας οικοσύστημα μπορούμε να πετύχουμε τον καλύτερο και πιο αποδοτικό συνδυασμό του συστήματος πολυμέσων με τα συστήματα ασφάλειας και υποβοήθησης ADAS, αλλά και με όλες τις επιμέρους λειτουργίες του αυτοκινήτου. Το αυτοκίνητο πρέπει να είναι σε πλεονεκτική θέση έναντι των smartphones».
Το ίδιο υποστηρίζουν και στην BMW. «Μπορούμε να προσφέρουμε καλύτερη λειτουργικότητα και μια συνολικά πιο ευχάριστη εμπειρία χρήστη διότι εμείς γνωρίζουμε το αυτοκίνητό μας καλύτερα από τον καθένα», τονίζει ο υπεύθυνος ανάπτυξης τεχνολογιών συνδεσιμότητας της BMW, Stephan Durach. «Χρησιμοποιώντας το Apple CarPlay, για παράδειγμα, σε ένα ηλεκτρικό μοντέλο δεν μπορείς να αξιοποιήσεις την λειτουργία eRoute που διαθέτει το δικό μας σύστημα πλοήγησης και η οποία σχεδιάζει τη βέλτιστη διαδρομή για το συγκεκριμένο αυτοκίνητο με βάση τους υπολογισμούς των ενεργειακών αναγκών και τις διαθέσιμες υποδομές φόρτισης. Φυσικά η επιλογή της τεχνολογίας που θα χρησιμοποιήσει είναι απόφαση του πελάτη, όμως για εμάς αποτελεί μια πρόκληση και στόχος μας είναι να προσφέρουμε το καλύτερο προϊόν. Είμαι σίγουρος ότι σταδιακά ο κόσμος θα απομακρυνθεί από τα συστήματα αναπαραγωγής των smartphones».
Η GM από τη μεριά της ανακοίνωσε ότι θα αφαιρέσει από το λογισμικό των συστημάτων πολυμέσων τη συμβατότητα με τα Apple CarPlay και Android Auto. Πολλοί άνθρωποι του χώρου πιστεύουν πως οι αυτοκινητοβιομηχανίες μπορούν να κερδίσουν αυτόν τον αόρατο πόλεμο. Ωστόσο σε αυτή τη διαμάχη έχουν απέναντί τους τεχνολογικούς γίγαντες που συγκαταλέγονται μεταξύ των μεγαλύτερων εταιρειών παγκοσμίως. Μία από αυτές τις εταιρείες τεχνολογίας, η Harman (που ανήκει στην κορεάτικη Samsung και είναι κυρίως γνωστή για τα ηχοσυστήματα υψηλής πιστότητας Harman/Kardon), έχει αντιδράσει στη μεταβολή της συμπεριφοράς της αυτοκινητοβιομηχανίας νωρίτερα από κάθε άλλον. Το δικό της Ignite Store είναι ένα ψηφιακό κατάστημα εφαρμογών που έχει σχεδιαστεί για να παρέχει στους κατασκευαστές αυτοκινήτων μια πλατφόρμα για αξιόπιστες εφαρμογές, όπως τα Spotify και Tripadvisor, στο δικό τους σύστημα πολυμέσων. Μπορεί να θεωρείται και αυτό ένα προϊόν εξωτερικού συνεργάτη, όμως η Harman διαφημίζει την προσαρμοστικότητά του, η οποία επιτρέπει στους κατασκευαστές να τροποποιούν εύκολα τον κώδικά του με βάση τα δικά τους δεδομένα, αλλά και να λαμβάνουν όλα τα στοιχεία που συγκεντρώνονται από τη συμπεριφορά των χρηστών. «Από την πλευρά των κατασκευαστών όλα έχουν να κάνουν με τον έλεγχο», λέει ο Albert Jordan, αντιπρόεδρος του Ignite Store. «Η αξία ενός αυτοκινήτου στο μέλλον θα εξαρτάται από το λογισμικό του. Είναι φυσιολογικό κάθε κατασκευαστής αυτοκινήτου να θέλει να σχετίζεται όσο το δυνατόν περισσότερο με αυτόν το τομέα». Αυτή τη στιγμή η Tesla κάνει την καλύτερη δουλειά από κάθε άλλον στο συγκεκριμένο κομμάτι. «Η Tesla ξεκίνησε από την αρχή με το Model S να αναπτύσσει το δικό της λογισμικό. Φυσικά υπήρξαν πολλά προβλήματα νεότητας, όμως συνέχισε να το βελτιώνει διαρκώς. Σήμερα δεν νομίζω ότι θα δείτε κάποιον οδηγό Tesla να χρησιμοποιεί το smartphone του για την πλοήγηση, σωστά; Τόσο καλό έχει γίνει το σύστημά της».
Ποιος θα είναι λοιπόν ο νικητής σε αυτόν τον πόλεμο για το λογισμικό των αυτοκινήτων; Οι κατασκευαστές ή οι τεχνολογικοί κολοσσοί; «Δεν πρόκειται να δούμε ριζικές αλλαγές εν μια νυκτί», λέει ο Jordan. «Ομως γίνονται συνεχείς ζυμώσεις στον κλάδο μας και τελικά θα επικρατήσει αυτό που θα είναι πιο βολικό για τον κόσμο». Τη στιγμή λοιπόν που η Harman αντί της κόντρας προτείνει τη συνεργατική συμβίωση, η αυτοκινητοβιομηχανία δείχνει αποφασισμένη να αγωνιστεί για την ψηφιακή της ελευθερία. Η οποία βέβαια δεν σημαίνει ελευθερία και για όλους εμάς.
ΤΟ ΣΤΟΙΧΗΜΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ
Το αφεντικό της Ford, Jim Farley, ισχυρίζεται πως η πραγματική μάχη για το λογισμικό δεν αφορά τα συστήματα πολυμέσων αλλά τον έλεγχο της παραγωγικής διαδικασίας. Στόχος του είναι η Ford να κατασκευάζει περισσότερα εξαρτήματα με δικά της μέσα, κάτι που θα οδηγήσει στη μείωση του χρόνου εξέλιξης αλλά και του κόστους. «Το πρόβλημα είναι ότι πολλές φορές προκύπτουν προβλήματα ασυμβατότητας όταν πρέπει να χρησιμοποιήσεις λογισμικό και τεχνολογία από πολλές διαφορετικές εταιρείες. Επιπλέον αν, για παράδειγμα, χρειαστεί να αλλάξουμε το λογισμικό ελέγχου στον μηχανισμό κάποιου αυτόματου καθίσματος θα πρέπει να πάρουμε την άδεια της Bosch παρόλο που το κάθισμα γράφει Ford». Σε αντίθεση πάντως με την GM, η Ford θα διατηρήσει τη συνδεσιμότητα Android και Apple. «Το 70% των πελατών μας στις ΗΠΑ είναι και πελάτες της Apple», λέει ο Farley. «Δεν υπάρχει λόγος να πάω σε έναν πελάτη της Apple και να του πω "Καλή τύχη". Είναι μια μάχη που δεν μπορούμε να κερδίσουμε».
Αλλα μεγάλα ονόματα, όπως οι Mercedes-Benz, η BMW και η GM, δεν αντιμετωπίζουν τόσο θερμά την ιδέα της εξάρτησης από την τεχνολογία τρίτων σε αυτό τον τομέα. Στόχος τους είναι να κερδίσουν τον χρήστη με τη δική τους τεχνολογία και όχι να ακολουθούν τις κατευθύνσεις που επιβάλλουν οι μεγάλοι τεχνολογικοί παίκτες. Ο επικεφαλής του τμήματος τεχνολογίας της Mercedes-Benz, Markus Schäfer, σημειώνει: «Κρατώντας τους χρήστες στο δικό μας οικοσύστημα μπορούμε να πετύχουμε τον καλύτερο και πιο αποδοτικό συνδυασμό του συστήματος πολυμέσων με τα συστήματα ασφάλειας και υποβοήθησης ADAS, αλλά και με όλες τις επιμέρους λειτουργίες του αυτοκινήτου. Το αυτοκίνητο πρέπει να είναι σε πλεονεκτική θέση έναντι των smartphones».
Το ίδιο υποστηρίζουν και στην BMW. «Μπορούμε να προσφέρουμε καλύτερη λειτουργικότητα και μια συνολικά πιο ευχάριστη εμπειρία χρήστη διότι εμείς γνωρίζουμε το αυτοκίνητό μας καλύτερα από τον καθένα», τονίζει ο υπεύθυνος ανάπτυξης τεχνολογιών συνδεσιμότητας της BMW, Stephan Durach. «Χρησιμοποιώντας το Apple CarPlay, για παράδειγμα, σε ένα ηλεκτρικό μοντέλο δεν μπορείς να αξιοποιήσεις την λειτουργία eRoute που διαθέτει το δικό μας σύστημα πλοήγησης και η οποία σχεδιάζει τη βέλτιστη διαδρομή για το συγκεκριμένο αυτοκίνητο με βάση τους υπολογισμούς των ενεργειακών αναγκών και τις διαθέσιμες υποδομές φόρτισης. Φυσικά η επιλογή της τεχνολογίας που θα χρησιμοποιήσει είναι απόφαση του πελάτη, όμως για εμάς αποτελεί μια πρόκληση και στόχος μας είναι να προσφέρουμε το καλύτερο προϊόν. Είμαι σίγουρος ότι σταδιακά ο κόσμος θα απομακρυνθεί από τα συστήματα αναπαραγωγής των smartphones».
Η GM από τη μεριά της ανακοίνωσε ότι θα αφαιρέσει από το λογισμικό των συστημάτων πολυμέσων τη συμβατότητα με τα Apple CarPlay και Android Auto. Πολλοί άνθρωποι του χώρου πιστεύουν πως οι αυτοκινητοβιομηχανίες μπορούν να κερδίσουν αυτόν τον αόρατο πόλεμο. Ωστόσο σε αυτή τη διαμάχη έχουν απέναντί τους τεχνολογικούς γίγαντες που συγκαταλέγονται μεταξύ των μεγαλύτερων εταιρειών παγκοσμίως. Μία από αυτές τις εταιρείες τεχνολογίας, η Harman (που ανήκει στην κορεάτικη Samsung και είναι κυρίως γνωστή για τα ηχοσυστήματα υψηλής πιστότητας Harman/Kardon), έχει αντιδράσει στη μεταβολή της συμπεριφοράς της αυτοκινητοβιομηχανίας νωρίτερα από κάθε άλλον. Το δικό της Ignite Store είναι ένα ψηφιακό κατάστημα εφαρμογών που έχει σχεδιαστεί για να παρέχει στους κατασκευαστές αυτοκινήτων μια πλατφόρμα για αξιόπιστες εφαρμογές, όπως τα Spotify και Tripadvisor, στο δικό τους σύστημα πολυμέσων. Μπορεί να θεωρείται και αυτό ένα προϊόν εξωτερικού συνεργάτη, όμως η Harman διαφημίζει την προσαρμοστικότητά του, η οποία επιτρέπει στους κατασκευαστές να τροποποιούν εύκολα τον κώδικά του με βάση τα δικά τους δεδομένα, αλλά και να λαμβάνουν όλα τα στοιχεία που συγκεντρώνονται από τη συμπεριφορά των χρηστών. «Από την πλευρά των κατασκευαστών όλα έχουν να κάνουν με τον έλεγχο», λέει ο Albert Jordan, αντιπρόεδρος του Ignite Store. «Η αξία ενός αυτοκινήτου στο μέλλον θα εξαρτάται από το λογισμικό του. Είναι φυσιολογικό κάθε κατασκευαστής αυτοκινήτου να θέλει να σχετίζεται όσο το δυνατόν περισσότερο με αυτόν το τομέα». Αυτή τη στιγμή η Tesla κάνει την καλύτερη δουλειά από κάθε άλλον στο συγκεκριμένο κομμάτι. «Η Tesla ξεκίνησε από την αρχή με το Model S να αναπτύσσει το δικό της λογισμικό. Φυσικά υπήρξαν πολλά προβλήματα νεότητας, όμως συνέχισε να το βελτιώνει διαρκώς. Σήμερα δεν νομίζω ότι θα δείτε κάποιον οδηγό Tesla να χρησιμοποιεί το smartphone του για την πλοήγηση, σωστά; Τόσο καλό έχει γίνει το σύστημά της».
Ποιος θα είναι λοιπόν ο νικητής σε αυτόν τον πόλεμο για το λογισμικό των αυτοκινήτων; Οι κατασκευαστές ή οι τεχνολογικοί κολοσσοί; «Δεν πρόκειται να δούμε ριζικές αλλαγές εν μια νυκτί», λέει ο Jordan. «Ομως γίνονται συνεχείς ζυμώσεις στον κλάδο μας και τελικά θα επικρατήσει αυτό που θα είναι πιο βολικό για τον κόσμο». Τη στιγμή λοιπόν που η Harman αντί της κόντρας προτείνει τη συνεργατική συμβίωση, η αυτοκινητοβιομηχανία δείχνει αποφασισμένη να αγωνιστεί για την ψηφιακή της ελευθερία. Η οποία βέβαια δεν σημαίνει ελευθερία και για όλους εμάς.
ΤΟ ΣΤΟΙΧΗΜΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ
Το αφεντικό της Ford, Jim Farley, ισχυρίζεται πως η πραγματική μάχη για το λογισμικό δεν αφορά τα συστήματα πολυμέσων αλλά τον έλεγχο της παραγωγικής διαδικασίας. Στόχος του είναι η Ford να κατασκευάζει περισσότερα εξαρτήματα με δικά της μέσα, κάτι που θα οδηγήσει στη μείωση του χρόνου εξέλιξης αλλά και του κόστους. «Το πρόβλημα είναι ότι πολλές φορές προκύπτουν προβλήματα ασυμβατότητας όταν πρέπει να χρησιμοποιήσεις λογισμικό και τεχνολογία από πολλές διαφορετικές εταιρείες. Επιπλέον αν, για παράδειγμα, χρειαστεί να αλλάξουμε το λογισμικό ελέγχου στον μηχανισμό κάποιου αυτόματου καθίσματος θα πρέπει να πάρουμε την άδεια της Bosch παρόλο που το κάθισμα γράφει Ford». Σε αντίθεση πάντως με την GM, η Ford θα διατηρήσει τη συνδεσιμότητα Android και Apple. «Το 70% των πελατών μας στις ΗΠΑ είναι και πελάτες της Apple», λέει ο Farley. «Δεν υπάρχει λόγος να πάω σε έναν πελάτη της Apple και να του πω "Καλή τύχη". Είναι μια μάχη που δεν μπορούμε να κερδίσουμε».
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr