Η επιστροφή των supermini

Μια νέα γενιά μικρών και προσιτών ηλεκτρικών supermini βρίσκεται προ των πυλών, καθώς οι κατασκευαστές αρχίζουν να βρίσκουν τις απαντήσεις για χαμηλό βάρος και μειωμένο κόστος

Τα πρώτα βήματα της ηλεκτροκίνησης δεν ήταν ιδιαίτερα φιλικά για τη δημοφιλή κατηγορία των supermini, με τα πρώτα ηλεκτρικά μοντέλα από τους περισσότερους κατασκευαστές να είναι ογκώδη SUV ή μεγάλα χάτσμπακ. Τα αίτια πίσω από αυτό έχουν να κάνουν με τις βαριές μπαταρίες που είναι ασύμβατες με τη λογική ενός μικρού αυτοκινήτου, αλλά και το μεγάλο κόστος της ακόμα νέας τεχνολογίας ηλεκτροκίνησης που κάνει απαγορευτική τη χρήση σε οικονομικά προσιτά αυτοκίνητα. Τα ηλεκτρικά supermini ήταν μέχρι τώρα πολύ λίγα, όμως η κατηγορία αναμένεται πολύ σύντομα να ανθήσει εξαργυρώνοντας την πρόοδο που έχει συντελεστεί στη χημεία των μπαταριών αλλά και τη μείωση του κόστους που πλέον έχει προκύψει από τη συνεχώς αυξανόμενη παραγωγή ηλεκτρικών μοντέλων. Ο όμιλος Stellantis έχει τον πρωταγωνιστικό ρόλο στην κατηγορία αξιοποιώντας την πλατφόρμα e-CMP για τη δημιουργία ηλεκτρικών εκδόσεων των mainstream μικρών μοντέλων όπως τα Peugeot e-208, Opel Corsa-e, DS 3 E-Tense.


Ωστόσο είναι το νέο Citroën το ë-C3 που σηματοδοτεί τη μεγάλη ρήξη διότι πρόκειται, επιτέλους, για ένα φθηνό αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Το οποίο μάλιστα καταφέρνει να είναι τόσο προσιτό μολονότι κατασκευάζεται στην πολύ πιο ακριβή (από μεροκάματα μέχρι την αλυσίδα εφοδιασμού) Ευρώπη. Πόσο φθηνό; Θα ξεκινάει από 23.300 ευρώ σε οκτώ βασικές ευρωπαϊκές αγορές. Πώς κατάφεραν οι Γάλλοι να φτιάξουν ένα τόσο (αναλογικά) προσιτό ηλεκτρικό αυτοκίνητο; Η πρώτη εξήγηση είναι η χρήση της πολυχρηστικής πλατφόρμας της Stellantis Smart Car Platform. Η δεύτερη είναι η μπαταρία των 44 kWh LFP (λιθίου φωσφόρου σιδήρου) η οποία μπορεί να μην είναι τόσο αποδοτική όσο οι ιόντων λιθίου αλλά αποτελεί μια πολύ πιο απλή και φθηνή λύση. Η τρίτη εξήγηση έχει προφανώς να κάνει με την οικονομία κλίμακας που εξασφαλίζει ένας τόσο μεγάλος όμιλος όπως η Stellantis. Η αυτονομία του ë-C3 αγγίζει τα 320 km (WLTP). Χάρη στον ηλεκτροκινητήρα των 83 kW (113 PS) και το αυτόματο κιβώτιο μονής σχέσης, το ë-C3 χρειάζεται για τo 0-100 km/h περίπου 11”.


Πολύ σύντομα όμως το ë-C3 θα βρεθεί απέναντι σε δυνατούς ανταγωνιστές από τους ομίλους VW και Renault που έχουν στα άμεσα πλάνα τους την είσοδο στην κατηγορία των ηλεκτρικών supermini. Το πρωτότυπο VW ID.2all που παρουσιάστηκε πρόσφατα θα είναι ένα ηλεκτρικό στο μέγεθος του Polo με πρόβλεψη κόστους κάτω από τις 25.000 ευρώ. Θα είναι το πρώτο μοντέλο του ομίλου που θα βασίζεται στη νέα πλατφόρμα MEB Entry που έχει σχεδιαστεί για supermini ή ακόμα μικρότερα μοντέλα. Σε αντίθεση με την MEB που έχει πισωκίνητη και τετρακίνητη διάταξη μετάδοσης, η MEB Entry θα είναι αποκλειστικά προσθιοκίνητη. Ωστόσο η στενή τεχνολογική συγγένεια με την MEB συνεπάγεται ότι θα επωφελείται και αυτή από την κοστολογική μείωση εξαιτίας του μεγάλου όγκου παραγωγής. Ο Kai Grünitz, επικεφαλής Τεχνολογικής Εξέλιξης της VW, ισχυρίζεται πως η MEB Entry θα θέσει νέα πρότυπα. Είναι σημαντικά ελαφρύτερη και σε πρώτη φάση θα συνδυάζεται με ηλεκτροκινητήρα έως 226 PS. H VW αναφέρει αυτονομία της τάξης των 450 km, ευρυχωρία αντίστοιχη του Golf και τιμή Polo, ενώ η διάταξη με τον κινητήρα εμπρός επιτρέπει τη διαμόρφωση ενός πορτμπαγκάζ με μεγαλύτερη χωρητικότητα από αυτή του ID.3.


Την ίδια στιγμή η Renault, έχοντας στρέψει επάνω της τα φώτα της δημοσιότητας με το πρωτότυπο ηλεκτρικό R5 πριν από περίπου δύο χρόνια, είναι αποφασισμένη να εξασφαλίσει στην έκδοση παραγωγής του μοντέλου -όπως θα στα υπόλοιπα κόμπακτ ηλεκτρικά της- έναν πικάντικο οδηγικό χαρακτήρα ο οποίος θα κολακεύεται από το χαμηλό βάρος. Η νέα γενιά μικρών ηλεκτρικών Renault (όπως και αυτά της Nissan) θα βασίζεται στη νέα πλατφόρμα CMF-BEV. «Το Zoe ήταν ένα καλό ηλεκτρικό αυτοκίνητο, όμως ήταν ένα μοντέλο πρώτης γενιάς. Βασιζόταν σε με μια πλατφόρμα που χρησιμοποιούσε μόνο το ίδιο, με αποτέλεσμα να έχει πολύ υψηλό κόστος. Επιπλέον είχε ένα άνετο οδηγικό προφίλ, το οποίο, όμως, δεν προκαλούσε κάποιο αίσθημα απόλαυσης», μας λέει ο Maxime Vergnault, ένας από τους επικεφαλής μηχανικούς της Renault.

«Αν θεωρήσουμε το Megane E-Tech ως το επόμενο βήμα, τότε το R5 είναι η αρχή μιας νέας εποχής». Η πλατφόρμα CMF-BEV θα αποτελέσει τη βάση για ένα hot-hatch της Alpine αλλά και για το νέο Nissan Micra. Με ποιο τρόπο, όμως, η Renault θα μπορέσει να προσφέρει ένα προηγμένο τεχνολογικό πακέτο ηλεκτροκίνησης σε ανταγωνιστική τιμή; Ο υπεύθυνος εξέλιξης της CMF-BEV, Vincent Theuillon, μας εξηγεί: «Η νέα πλατφόρμα δανείζεται περίπου το 70% των εξαρτημάτων της από την υπάρχουσα CMF-B των συμβατικών μοντέλων όπως τα Clio και Captur. Αυτό μας επιτρέπει να έχουμε σημαντική εξοικονόμηση πόρων μειώνοντας έτσι το κόστος παραγωγής, το οποίο είναι περίπου 30% χαμηλότερο από αυτό της πλατφόρμας του Zoe. Στόχος μας είναι το νέο R5 να προσφέρει την καλύτερη αναλογία κόστους/απόδοσης». Υψηλές προσδοκίες; Σίγουρα. Ομως μην ξεχνάτε πως η Renault -περισσότερο και από την VW- είναι μια εταιρεία που ιστορικά έχει βασιστεί στα μικρά αυτοκίνητα, οπότε έχει την εμπειρία και όλες τις προϋποθέσεις για να πετύχει αυτό τον σκοπό._Jake Groves

ΤΑ ΜΥΣΤΙΚΑ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΠΛΑΤΦΟΡΜΩΝ
ΔΙΑΙΤΑ
Και οι δύο νέες πλατφόρμες έχουν σχεδιαστεί για να είναι ελαφρύτερες και φθηνότερες από αυτές που διαδέχονται. Η Renault ισχυρίζεται πως έχει πετύχει 30% μείωση του κόστους σε σχέση με το Zoe.

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ EV
Οι νέες πλατφόρμες των VW και Renault έχουν σχεδιαστεί για την υποστήριξη αποκλειστικά ηλεκτρικών μοντέλων σε αντίθεση με την e-CMP της Stellantis που ουσιαστικά είναι παραλλαγή αυτής που χρησιμοποιούν τα θερμικά μοντέλα του ομίλου.

ΑΠΟΔΟΣΗ
Η Renault είναι συντηρητική στις προβλέψεις της κάνοντας εκτίμηση για αυτονομία της τάξης των 400 km με μία φόρτιση, αφήνοντας ανοιχτές τις υποθέσεις σχετικά με την απόδοση, η οποία θα εξαρτηθεί άμεσα από το μέγεθος των μπαταριών που τελικά θα υιοθετηθούν. Η VW από τη μεριά της για το ID.2 μιλά για αυτονομία που θα φτάνει τα 450 km, αλλά και αρκετά πικάντικες επιδόσεις, όπως 0-100 km/h σε 7’’.

ΣΥΓΓΕΝΕΙΣ
Πιθανότατα τα R5 και ID.2 θα είναι τα πρώτα που θα δούμε και θα βασίζονται στις νέες πλατφόρμες των Renault και VW. Ωστόσο πολύ κοντά χρονικά αναμένεται και η πρεμιέρα συγγενικών μοντέλων όπως το νέο Nissan Micra (CMF-BEV) αλλά και το CUPRA UrbanRebel (MEB Entry).

Η νέα γενιά ηλεκτρικών supermini θα έχει υψηλότερες δυνατότητες, αλλά και τον προσιτό οικονομικό χαρακτήρα με τον οποίο έχουν συνδεθεί τα μικρά αυτοκίνητα
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr