Πώς η κατανάλωση μπορεί να γίνει μια επαναστατική πράξη
01.06.2020
07:30
Όταν αγοράζετε, κάνετε επιλογές. Οι αποφάσεις που παίρνουμε όταν επιλέγουμε προϊόντα και υπηρεσίες έχουν αντίκτυπο στο περιβάλλον. Η τιμή δεν πρέπει να καθορίζει εξ ολοκλήρου μια επιλογή. Αν προσθέσουμε λίγα ακόμα κριτήρια στη λίστα, μπορούμε να κάνουμε τη διαφορά
Η έξυπνη κατανάλωση δεν είναι απλώς απάντηση στην οικονομική κρίση· είναι μια νέα φιλοσοφία στη σχέση του σύγχρονου ανθρώπου με τα ψώνια, που γεννήθηκε πολύ πριν ξεσπάσει η οικονομική κρίση. Τα σημερινά σουπερμάρκετ προσφέρουν στον καταναλωτή τη δυνατότητα να επιλέξει από έναν τεράστιο αριθμό προϊόντων και δεκάδων προσφορών. Χρειάζεται, λοιπόν, αρκετή σκέψη για να πάρουμε σωστές αγοραστικές αποφάσεις. Εδώ και ορισμένα χρόνια, οι ενώσεις καταναλωτών αλλά και οι λιανεμπορικές αλυσίδες που συναισθάνονται τον κοινωνικό τους ρόλο συμβουλεύουν τους καταναλωτές να πραγματοποιούν τα ψώνια τους με αυστηρά κριτήρια, από την υιοθέτηση των οποίων κανείς δεν βγαίνει χαμένος. Ούτε οι καταναλωτές, ούτε οι επιχειρήσεις ούτε και ο πλανήτης.
Έτσι, λοιπόν, ελέγχουμε την ημερομηνία λήξης των προϊόντων σε σχέση με τις ανάγκες μας, διότι δεν είναι ορθό ούτε προς το συμφέρον μας να συντηρούμε στο σπίτι προϊόντα. Έχει υπολογιστεί ότι περίπου το 25% των τροφίμων που αγοράζουμε καταλήγει στα σκουπίδια διότι δεν καταναλώθηκαν ολόκληρα ή στην ώρα τους –μάλιστα, το 8% των τροφίμων που καταλήγουν στα σκουπίδια δεν έχουν καν βγει από τη συσκευασία τους. Αυτό σημαίνει ότι συχνά αγοράζουμε αχρείαστα πράγματα.
Οπότε, πρέπει να προετοιμάζουμε από το σπίτι τη λίστα των προϊόντων που θέλουμε να αγοράσουμε, αποφεύγουμε τις πολύπλοκες ή ογκώδεις συσκευασίες (εφόσον δεν τις χρειαζόμαστε άμεσα), εκμεταλλευόμαστε τις προσφορές εφόσον αυτές καλύπτουν τις ανάγκες του νοικοκυριού μας και εξετάζουμε με προσοχή τις ποσότητες που αγοράζουμε σε σχέση πάντα με τον αριθμό των μελών της οικογένειάς μας. Προτιμάμε πάντα τις συσκευασίες με ανταλλακτικό για να εξοικονομούμε χρήματα και να αποφεύγουμε την άσκοπη κατανάλωση αχρείαστων συσκευασιών, επιλέγουμε όσο περισσότερα «συμπυκνωμένα» προϊόντα μπορούμε, ενώ προτιμάμε προϊόντα σε στερεή και όχι υγρή μορφή «γιατί τα τελευταία καταλαμβάνουν περισσότερο όγκο αφού περιέχουν περισσότερο νερό, που μεταφέρεται άσκοπα.
Η πράσινη κατανάλωση πηγαίνει ακόμη πιο πέρα. Συχνά, την αποκαλούμε «οικολογική», «υπεύθυνη» ή «βιώσιμη» κατανάλωση, δεν είναι όμως τίποτα περισσότερο από την αγορά και κατανάλωση προϊόντων και υπηρεσιών με το βλέμμα στραμμένο στα μεγάλα προβλήματα του περιβάλλοντος και την ευθύνη του καθενός μας απέναντι στον πλανήτη. Πράγματι, το περιεχόμενο της σακούλας με τα ψώνια μας μπορεί να αλλάξει τον κόσμο! Εύκολα μπορεί να διαπιστώσει κανείς πως πράσινη κατανάλωση δεν σημαίνει ούτε ότι πρέπει να στερηθούμε ούτε ότι πρέπει να ξοδευτούμε. Το αντίθετο μάλιστα!
Πράσινη ή οικολογική κατανάλωση σημαίνει να αγοράζουμε προϊόντα πιστοποιημένα, ποιοτικά και ανακυκλώσιμα. Προϊόντα τα οποία κατά την παρασκευή τους αξιοποίησαν το φυσικό πλούτο του πλανήτη χωρίς να τον εξαντλήσουν. Προϊόντα που κατά την παραγωγή τους χρησιμοποιήθηκε λιγότερη ενέργεια από ό,τι για άλλα ομοειδή. Προϊόντα που συνοδεύονται από ανακυκλώσιμη συσκευασία. Προϊόντα που φέρουν τις επίσημες οικολογικές σημάνσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η αξία των οποίων είναι πλέον αναμφισβήτητη.
Πράσινη κατανάλωση σημαίνει να αγοράζουμε φρούτα και λαχανικά της εποχής, προϊόντα που παράγονται όσο πιο κοντά γίνεται στον τόπο διαμονής μας, διότι είναι προϊόντα για την παραγωγή και διακίνηση των οποίων ξοδεύτηκε η λιγότερη δυνατή ενέργεια. Πράσινη κατανάλωση σημαίνει ακόμα περισσότερα χύμα προϊόντα στο καλάθι μας, αλλά και φυσικά πάνινες και επαναχρησιμοποιούμενες τσάντες, μια πρωτοβουλία που όλοι ακολουθήσαμε με απτά αποτελέσματα.
Έτσι, λοιπόν, ελέγχουμε την ημερομηνία λήξης των προϊόντων σε σχέση με τις ανάγκες μας, διότι δεν είναι ορθό ούτε προς το συμφέρον μας να συντηρούμε στο σπίτι προϊόντα. Έχει υπολογιστεί ότι περίπου το 25% των τροφίμων που αγοράζουμε καταλήγει στα σκουπίδια διότι δεν καταναλώθηκαν ολόκληρα ή στην ώρα τους –μάλιστα, το 8% των τροφίμων που καταλήγουν στα σκουπίδια δεν έχουν καν βγει από τη συσκευασία τους. Αυτό σημαίνει ότι συχνά αγοράζουμε αχρείαστα πράγματα.
Οπότε, πρέπει να προετοιμάζουμε από το σπίτι τη λίστα των προϊόντων που θέλουμε να αγοράσουμε, αποφεύγουμε τις πολύπλοκες ή ογκώδεις συσκευασίες (εφόσον δεν τις χρειαζόμαστε άμεσα), εκμεταλλευόμαστε τις προσφορές εφόσον αυτές καλύπτουν τις ανάγκες του νοικοκυριού μας και εξετάζουμε με προσοχή τις ποσότητες που αγοράζουμε σε σχέση πάντα με τον αριθμό των μελών της οικογένειάς μας. Προτιμάμε πάντα τις συσκευασίες με ανταλλακτικό για να εξοικονομούμε χρήματα και να αποφεύγουμε την άσκοπη κατανάλωση αχρείαστων συσκευασιών, επιλέγουμε όσο περισσότερα «συμπυκνωμένα» προϊόντα μπορούμε, ενώ προτιμάμε προϊόντα σε στερεή και όχι υγρή μορφή «γιατί τα τελευταία καταλαμβάνουν περισσότερο όγκο αφού περιέχουν περισσότερο νερό, που μεταφέρεται άσκοπα.
Η πράσινη κατανάλωση πηγαίνει ακόμη πιο πέρα. Συχνά, την αποκαλούμε «οικολογική», «υπεύθυνη» ή «βιώσιμη» κατανάλωση, δεν είναι όμως τίποτα περισσότερο από την αγορά και κατανάλωση προϊόντων και υπηρεσιών με το βλέμμα στραμμένο στα μεγάλα προβλήματα του περιβάλλοντος και την ευθύνη του καθενός μας απέναντι στον πλανήτη. Πράγματι, το περιεχόμενο της σακούλας με τα ψώνια μας μπορεί να αλλάξει τον κόσμο! Εύκολα μπορεί να διαπιστώσει κανείς πως πράσινη κατανάλωση δεν σημαίνει ούτε ότι πρέπει να στερηθούμε ούτε ότι πρέπει να ξοδευτούμε. Το αντίθετο μάλιστα!
Πράσινη ή οικολογική κατανάλωση σημαίνει να αγοράζουμε προϊόντα πιστοποιημένα, ποιοτικά και ανακυκλώσιμα. Προϊόντα τα οποία κατά την παρασκευή τους αξιοποίησαν το φυσικό πλούτο του πλανήτη χωρίς να τον εξαντλήσουν. Προϊόντα που κατά την παραγωγή τους χρησιμοποιήθηκε λιγότερη ενέργεια από ό,τι για άλλα ομοειδή. Προϊόντα που συνοδεύονται από ανακυκλώσιμη συσκευασία. Προϊόντα που φέρουν τις επίσημες οικολογικές σημάνσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η αξία των οποίων είναι πλέον αναμφισβήτητη.
Πράσινη κατανάλωση σημαίνει να αγοράζουμε φρούτα και λαχανικά της εποχής, προϊόντα που παράγονται όσο πιο κοντά γίνεται στον τόπο διαμονής μας, διότι είναι προϊόντα για την παραγωγή και διακίνηση των οποίων ξοδεύτηκε η λιγότερη δυνατή ενέργεια. Πράσινη κατανάλωση σημαίνει ακόμα περισσότερα χύμα προϊόντα στο καλάθι μας, αλλά και φυσικά πάνινες και επαναχρησιμοποιούμενες τσάντες, μια πρωτοβουλία που όλοι ακολουθήσαμε με απτά αποτελέσματα.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr