Με αφετηρία την παραδοχή ότι «κάθε κρίση είναι ευκαιρία», ο καθηγητής διαφήμισης Σκοτ Γκαλογουεϊ εξηγεί πώς οι «μεγάλοι» γίνονται γίγαντες
Σαν έναν πελώριο, οικουμενικών διαστάσεων επιταχυντή διεργασιών και γεγονότων αντιμετωπίζει την COVID-19ο καθηγητής Σκοτ Γκάλογουεϊ. Γι’ αυτό και στο «Post Corona: Από την κρίση στην ευκαιρία», το τελευταίο βιβλίο του -ήδη μπεστ-σέλερ στον κατάλογο των «New York Times»- ο ίδιος υποστηρίζει κατά βάσιν ότι στον μεταπανδημικό κόσμο οι ισχυροί θα έχουν γίνει ισχυρότεροι. Ο καθηγητής διαφήμισης στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης, επισημαίνει ότι τους πρώτους μήνες της έξαρσης, από τον Μάρτιο έως τον Ιούλιο του 2020, ο κορωνοϊός είχε εξολοθρεύσει περίπου 500.000 ανθρώπους. Στην ίδια περίοδο, η κερδοφορία ορισμένων εταιρειών, κυρίως προϊόντων και υπηρεσιών τεχνολογίας, εκτοξεύτηκε στη στρατόσφαιρα. «Για την ακρίβεια», γράφει ο Γκάλογουεϊ, «οι 9 κορυφαίες εταιρείες τεχνολογίας στον κόσμο είδαν την εμπορική τους αξία να αυξάνεται κατά 2 τρισ. δολάρια. Αυτές που επωφελήθηκαν περισσότερο ήταν όσες απαρτίζουν την τετράδα των κολοσσών Amazon, Apple, Facebook και Google. Αυτές οι τέσσερις επιχειρήσεις ισοδυναμούν με το 21% της αξίας όλων των εισηγμένων εταιρειών στο Χρηματιστήριο της Wall Street». Το στοιχείο αυτό αποδεικνύει κατά τον Σκοτ Γκάλογουεϊ ότι η πανδημία ανοίγει τον δρόμο για μια άνευ προηγουμένου ανάπτυξη των εταιρειών τεχνολογίας, σε μια διαδικασία η οποία έχει μόλις αρχίσει.
Χρεοκοπία και επιτυχία
«Ενας ιός, με μέγεθος 400 φορές από τη διατομή μιας ανθρώπινης τρίχας, έχει αναγκάσει μια σφαίρα βάρους 13 δισ. τρισεκατομμυρίων τόνων όπως ο πλανήτης Γη να περιστρέφεται 10 φορές πιο γρήγορα απ’ ό,τι πριν ξεσπάσει η πανδημία», επισημαίνει χαρακτηριστικά ο Γκάλογουεϊ. Και αμέσως παραθέτει λίστα πασίγνωστων αμερικανικών επιχειρήσεων που χρεοκόπησαν κατά τη διάρκεια του προηγούμενου έτους, από τη Hertz έως εκείνη του John Varvatos. Ο Γκάλογουεϊ υποστηρίζει ότι η μεταπανδημική εποχή επιφέρει ένα άνευ προηγουμένου χάσμα ανάμεσα στους νάνους και τους γίγαντες του επιχειρηματικού κόσμου. Ωστόσο, εν μέσω βίαιων ανακατατάξεων θα υπάρξουν περιπτώσεις όπως της Tesla: στο τέλος του Ιουλίου 2020 η αυτοκινητοβιομηχανία του Ελον Μασκ σημείωνε άνοδο 242%, την ίδια στιγμή που η General Motors συρρικνωνόταν κατά 31%. Το μυστικό της Tesla κατά τον Γκάλογουεϊ, όπως και κάθε επιχείρησης η οποία εμφανίζει θετικό ισολογισμό, είναι η καινοτομία.
Υπογραμμίζοντας τον καταλυτικό ρόλο του κορωνοϊού ως του υπέρτατου επιταχυντή, ο Σκοτ Γκάλογουεϊ σημειώνει με έμφαση ότι «η Apple χρειάστηκε 42 χρόνια για να ανεβάσει την αξία της στο 1 τρισ. δολάρια - αλλά μόλις 20 εβδομάδες για να τη διπλασιάσει. Στο ίδιο διάστημα η Tesla όχι μόνο αναδείχθηκε στην πιο πολύτιμη αυτοκινητοβιομηχανία του πλανήτη, αλλά ξεπέρασε τη συνολική αξία όλων μαζί των ανταγωνιστριών της, όπως η Toyota, η Volkswagen, η Mercedes και η Honda».
Ορθολογική αισιοδοξία
Με αφετηρία την παραδοχή ότι η φράση «κάθε κρίση είναι και μια ευκαιρία» δεν έγινε κατά τύχη κλισέ, ο Σκοτ Γκάλογουεϊ αναλύει την πεποίθησή του ότι «η παροχή υγειονομικής περίθαλψης, η διοίκηση επιχειρήσεων, όπως και η εκπαίδευση δεν θα είναι ποτέ πια ίδιες. Εξαιτίας της COVID-19, επικεντρώνουμε κατά κύριο λόγο στα κρούσματα, τα οποία όμως αντιστοιχούν σε ένα πολύ μικρό ποσοστό του πληθυσμού. Το υπόλοιπο 99% όμως (σ.σ.: των Αμερικανών) έμαθε να έχει πρόσβαση στις υπηρεσίες υγείας χωρίς να πατήσει το πόδι του σε νοσοκομείο ή ιατρείο. Ακόμη και αν είναι βεβιασμένη, η υιοθέτηση της τηλε-ιατρικής ευαγγελίζεται μια έκρηξη καινοτομίας και ανοίγει ένα νέο μέτωπο απέναντι στο κόστος και τα λειτουργικά προβλήματα του συστήματος ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης.
Οι αλλαγές για τις οποίες ο Σκοτ Γκάλογουεϊ πιστεύει ότι έχουν κιόλας προχωρήσει πέραν του σημείου επιστροφής στην προ κορωνοϊού κατάσταση, βασίζονται σε ένα υπόβαθρο που επιτρέπει την αισιοδοξία για το μέλλον. Οπως σημειώνει ο καθηγητής στο βιβλίο του, «την παγκόσμια κρίση συνοδεύει η ωριμότητα. Μια ολόκληρη γενιά γνωρίζει πια την αξία της συλλογικής δράσης, της συνεργασίας, ακόμη και της αυτοθυσίας. Είναι μια γενιά που πιστεύει ότι η συμπόνια δεν είναι αδυναμία και ο πλούτος δεν είναι αρετή».
Το βιβλίο του καθηγητή διαφήμισης στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης, Σκοτ Γκάλογουεϊ, με τίτλο «Post Corona: Από την κρίση στην ευκαιρία», είναι ήδη μπεστ-σέλερ στον κατάλογο των «New York Times»