Η απειλή του πληθωρισμού
kasimatis_aleksandros

Αλέξανδρος Κασιμάτης

Η απειλή του πληθωρισμού

Η συσσώρευση εμπορευματοκιβωτίων σε λιμάνια της Ασίας και της Δυτικής Μεσογείου συνεχίζεται και ο πληθωρισμός μπορεί να εκπλήξει δυσάρεστα το δεύτερο εξάμηνο

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, ο πληθωρισμός τον Μάιο υποχώρησε στο 2,4% από 3,1% τον Απρίλιο, αν και τα επιμέρους στοιχεία δείχνουν σημαντικές ανατιμήσεις σε βασικά καταναλωτικά είδη και αγαθά, όπως τρόφιμα, καύσιμα, λιπαντικά, ασφάλιστρα υγείας, ζάχαρη κ.ά. Μία από τις κατηγορίες που σημειώθηκαν μεγάλες αυξήσεις (4,0%) ήταν οι μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως στις τιμές των καινούργιων και μεταχειρισμένων ΙΧ, ανταλλακτικών και αξεσουάρ αυτοκινήτου, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο καυσίμων κ.ά.

Θετική εξέλιξη η υποχώρηση του πληθωρισμού στην Ελλάδα τον Μάιο, αλλά τα νέα από το μέτωπο του πληθωρισμού διεθνώς δεν είναι ενθαρρυντικά. Στις αρχές του 2024 οι συγκλίνουσες εκτιμήσεις των αναλυτών ήταν ότι φέτος θα έχουμε όχι λιγότερες από έξι μειώσεις επιτοκίων από την Αμερικανική Ομοσπονδιακή Τράπεζα και την Τράπεζα της Αγγλίας. Έξι μήνες μετά δεν είχαμε καμία μείωση και οι εκτιμήσεις τώρα είναι πως τα επιτόκια μπορεί να μειωθούν λιγότερο από ό,τι πολλοί περιμένουν, καθώς ο πληθωρισμός φαίνεται να επιμένει και στις περισσότερες χώρες εξακολουθεί να κινείται πάνω από τα επίπεδα-στόχο των κεντρικών τραπεζών.

Μια σημαντική πηγή ανησυχίας για την εξέλιξη του πληθωρισμού το δεύτερο εξάμηνο είναι τα μεταφορικά και ειδικότερα τα ναύλα στις θαλάσσιες μεταφορές. Επτά μήνες τώρα οι Χούθι προκαλούν πλήγματα σε εμπορικά πλοία εκτοξεύοντας το κόστος των ναυλώσεων στα ύψη. Την περασμένη Δευτέρα βύθισαν το ελληνόκτητο πλοίο Tutor ενώ εδώ και μέρες αγνοείται η τύχη του ουκρανικού πλοίου γενικού φορτίου Verbena το οποίο επληξαν επίσης. Οι ναυτασφαλιστικές εταιρείες συζητούν νέο πλαίσιο λειτουργίας -διάβαζε αυξήσεις ασφαλίστρων- μπροστά στο ενδεχόμενο κλιμάκωσης των επιθέσεων, ενώ την περασμένη εβδομάδα, ο παγκόσμιος δείκτης εμπορευματοκιβωτίων της Drewry παρουσίασε αύξηση 2%, στα 4.801 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδών. Μια αύξηση που εκ πρώτης όψεως δεν δείχνει απειλητική, αλλά σε σχέση με την ίδια εβδομάδα πέρυσι παρουσιάζει ανοδική πορεία κατά 202%.

Η Drewry αναμένει ότι οι ναύλοι από την Κίνα θα συνεχίσουν να αυξάνονται λόγω των προβλημάτων συμφόρησης στα ασιατικά λιμάνια. Την ίδια στιγμή η συσσώρευση εμπορευματοκιβωτίων σε λιμάνια της Ασίας και της Δυτικής Μεσογείου συνεχίζεται. Σύμφωνα με αναλυτές της Linerlytica η συμφόρηση των λιμένων παγκοσμίως συνέχισε να αυξάνεται την περασμένη εβδομάδα, με πάνω από 2,4 εκατ. teu χωρητικότητας πλοίων να περιμένουν στα αγκυροβόλια από τις 16 Ιουνίου, εκ των οποίων το 60% βρισκόταν στην Ασία.

Κλείσιμο
Αυτά είναι καλά νέα για τους εφοπλιστές, αλλά όχι για τον πληθωρισμό ο οποίος μπορεί να εκπλήξει δυσάρεστα το δεύτερο εξάμηνο εφόσον φυσικά το πρόβλημα συνεχίσει να υφίσταται ή οξυνθεί περαιτέρω. Πολύ περισσότερο μάλιστα αν πηγαίνοντας προς τον χειμώνα σημειωθούν αυξήσεις και στις τιμές της ενέργειας.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ειδήσεις Δημοφιλή Σχολιασμένα