Συναρπαστικό ρεσιτάλ κουλτούρας

Στη Σωρρακώσταινα «βαριά βιομηχανία» ο τουρισμός. Στη Γαλλία η κουλτούρα. Ασε που ο πληθυσμός των τουριστών που ετησίως επισκέπτεται την Πόλη του Φωτός είναι πενταπλάσιος από τον αντίστοιχο που περιφέρεται σε ολόκληρη την ελληνική επικράτεια

Για παράδειγμα, οι Γάλλοι επενδύουν, ετησίως, σε πλήθος ξένων κινηματογραφικών ταινιών. Ακόμα και στις αμερικανικές. Για παράδειγμα, το «Leaving in Las Vegas» με τον Νίκολας Κέιτζ.

Για παράδειγμα, αμέτρητο πλήθος διανοουμένων και καλλιτεχνών από δεκάδες χώρες βρίσκουν καταφύγιο στη Γαλλία. Για παράδειγμα, ο Κορνήλιος Καστοριάδης και ο Κώστας Γαβράς. Οπως δεκάδες μαύροι θρυλικού μουσικοί της τζαζ, περιφρονημένοι στην πατρίδα τους, κατέφυγαν, συνέχισαν και έλαμψαν στο Παρίσι. Ανάμεσά τους, ας πούμε, η Νίνα Σιμόν.

Για παράδειγμα, το ετήσιο Φεστιβάλ των Καννών. Οπου άπαντες του αμερικανικού και χολιγουντιανού star system, με το που πατάνε το πόδι τους στα «άγια χώματα» υποκλίνονται με δέος στη γαλλική κουλτούρα. Εκεί ανακαλύφθηκαν ο Κουέντιν Ταραντίνο, οι αδερφοί Κόεν και άλλοι πολλοί.

Για παράδειγμα, στο Παρίσι η αγορά ενός βιβλίου είναι τόσο εύκολη και τόσο συνηθισμένη όπως εμείς εν Ελλάδι αγοράζουμε τσιγάρα από το περίπτερο της γειτονιάς μας.
Πάμε τώρα στο προκείμενο. Στην τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων. Οπου, αν δεν κάνω λάθος, η «μπαγκέτα» σύλληψης και εκτέλεσης δόθηκε στον 42χρονο σκηνοθέτη του θεάτρου Τομά Ζολί.

Ποια ήταν η πεμπτουσία αυτής της μεγαλειώδους διαφορετικότητας; Αυτής της παγκόσμιας πρωτοτυπίας; Το γεγονός συμμετοχής όλου του Παρισιού. Από τις στέγες, με εκείνες τις εναέριες πιρουέτες Γάλλων πρωταθλητών στο παρκούρ που διασχίζανε τις στέγες με καλυμμένα πρόσωπα. Γιατί καλυμμένα; Επειδή η «ανωνυμία» παραπέμπει στη λαϊκότητα. Τουτέστιν αυτοί οι πρωταθλητές μπορεί να προέρχονται από το πλήθος των γαλλικού λαού.

Γιατί στις στέγες; Επειδή εκεί κατοικεί το πλήθος της παριζιάνικης κοινωνίας. Γιατί τα ποταμόπλοια με τους αθλητές διασχίζανε τον La Seine; Τον Σηκουάνα; Επειδή αυτός ο ποταμός κόβει στη μέση την πόλη. Επομένως και η δεξιά αλλά και η αριστερή όχθη!

Γιατί ο Πύργος του Αϊφελ; Επειδή μοιάζει με τρίγωνο. Γιατί τρίγωνο; Λόγω Ευκλείδη. Γιατί ο Ευκλείδης; Λόγω επιστήμης και ορθολογισμού. Γιατί ένα μεταλλικό άλογο κάλπαζε στον Σηκουάνα με ιππέα μια γυναίκα, αξιωματικό της Χωροφυλακής; Λόγω διαστημικής τεχνολογίας και Τεχνητής Νοημοσύνης.

Γιατί η ολυμπιακή φλόγα τοποθετήθηκε σε εκείνη την τεράστια «φούσκα», κάτι σαν αερόστατο, κάτω ακριβώς από το τρίγωνο του Αϊφελ; Λόγω αναφοράς στην ανακάλυψη της φωτιάς, η οποία σε συνδυασμό με το τρίγωνο του Αϊφελ και το μεταλλικό άλογο παραπέμπει στις τομές αλλά και στη συνέχεια της επιστήμης.

Θα μπορούσε ποτέ εν Ελλάδι, ένστολοι μουσικοί της προεδρικής ορχήστρας να συνοδεύουν μελαμψή, ίσως μαύρη, τραγουδίστρια της ποπ; Ούτε μία στο δισεκατομμύριο. Ο Βελόπουλος, φερ’ ειπείν, θα εκτόξευε ροχάλες.

Θα μπορούσε ποτέ σε κάποια άλλη χώρα να συμμετέχει πλήθος πλασμάτων απ’ όλα τα στρώματα, απ’ όλες τις φυλές και απ’ όλες τις σεξουαλικές προτιμήσεις; Ποτέ των ποτών. Θα μπορούσε ποτέ ελληνικός εγκέφαλος να είχε συλλάβει την ιδέα σκηνών εντός θηριώδους βιβλιοθήκης; Ποτέ των ποτών. Τι σημαίνει αυτή η φοβερή σκηνή; Το βιβλίο η πρώτη, η βασική τροφή.

Αρα όλα αυτά μαζί σε ένα απίστευτο χωνευτήρι ετερόκλητων καταστάσεων και κατηγοριών. Αρα η σύνθεση των αντιθέτων. Αρα πορευόμαστε με τις διαφορετικότητές μας. Αρα όλοι μαζί. Και άρα όλοι μαζί σε μια ειρηνική εκεχειρία λόγω Ολυμπιακών Αγώνων. Αυτό το αρχικό και αθάνατο μήνυμα του Γάλλου βαρόνου Πιερ ντε Κουμπερτέν με την αναβίωση και πρώτη διεξαγωγή των Αγώνων στην Αθήνα του 1896.

Και κάτι ακόμα. Αυτή η τελετή έγινε αποκλειστικά για τους παρισταμένους; Οχι! Εγινε για την τηλεοπτική κάλυψη. Λάθος αυτό; Οχι. Η τηλεοπτική κάλυψη προς τέρψη δισεκατομμυρίων. Τόσο απλό.

Με απλά λόγια, το Παρίσι έπαιξε. Η παριζιάνικη κοινωνία έπαιξε. Η επιστήμη έπαιξε. Η γνώση έπαιξε. Η Γαλλική Επανάσταση έπαιξε. Η γαλλική μόδα έπαιξε. Η διαστημική τεχνολογία έπαιξε.

Οποιος συγκρίνει τη δική μας τελετή του 2004 με την παριζιάνικη είτε είναι παντελώς αναλφάβητος είτε φανατικός ελληνάρας. Αγαπητοί μου, η Γαλλία η super power της κουλτούρας. Υποκλίνομαι!
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr