Προστατεύουμε οδηγούς και ξενοδόχους απο την αυθαιρεσία και τις καταχρηστικές πρακτικές των μεγάλων πλατφορμών
22.05.2019
06:59
Επανάσταση του διαδικτύου μέρος 2ο και θετικές ανατροπές
Η ψηφιακή επανάσταση της τελευταίας δεκαπενταετίας έχει φέρει μια σειρά από ανακατατάξεις στην οικονομία, στις μεθόδους εργασίας αλλά και στις υπηρεσίες που όλοι μας χρησιμοποιούμε. Στο επίκεντρο τη αλλαγής βρίσκονται οι διαδικτυακές πλατφόρμες.
Οι διαδικτυακές πλατφόρμες (π.χ. μηχανές αναζήτησης, κοινωνικά μέσα, πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου, καταστήματα εφαρμογών και ιστότοποι σύγκρισης τιμών) διαδραματίζουν όλο και περισσότερο κεντρικό ρόλο στην κοινωνική και οικονομική ζωή. Παρέχουν στους καταναλωτές τη δυνατότητα να βρίσκουν ηλεκτρονικές πληροφορίες και οι επιχειρήσεις να εκμεταλλεύονται τα πλεονεκτήματα του ηλεκτρονικού εμπορίου. Ωστόσο, εγείρουν και νέες προκλήσεις πολιτικής και νομοθεσίας. Ένα από τα θέματα που έχει προσελκύσει πρόσφατα μεγάλη προσοχή είναι ο ενδιάμεσος ρόλος μεταξύ των επιχειρήσεων που πωλούν τις υπηρεσίες και τα προϊόντα τους και τους πελάτες τους.
Πάνω σε αυτή την σχέση μεταξύ επιχειρήσεων και πλατφορμών είχα τη χαρά να δουλέψω ως εισηγήτρια στην επιτροπή Βιομηχανίας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Μετά από μήνες διαπραγματεύσεων, καταφέραμε να δημιουργήσουμε το πρώτο νομικό πλαίσιο στην Ευρώπη για την προστασία των Ευρωπαίων μικρών και μεσαίων επιχειρηματιών που χρησιμοποιούν πλατφόρμες και μηχανές αναζήτησης για την επιχειρηματική τους δραστηριότητα, όπως διαδικτυακούς πωλητές, προγραμματιστές εφαρμογών, αλλά και ξενοδοχειακές επιχειρήσεις που αποτελούν την κινητήρια δύναμη της ελληνικής οικονομίας.
Η προτεραιότητα μας ήταν να ενισχύσουμε την διαφάνεια μεταξύ επιχειρήσεων και πλατφορμών διασφαλίζοντας ότι οι όροι και προϋποθέσεις χρήσης των υπηρεσιών που συχνά επιβάλλουν οι πλατφόρμες θα είναι δίκαιοι και κατανοητοί στις επιχειρήσεις. Είναι πολύ σημαντικό για μια οικογένεια που έχει κάποια ενοικιαζόμενα δωμάτια να λαμβάνει δίκαιη μεταχείριση από εταιρείας όπως το Booking.com και η Google. Επιπλέον, καταφέραμε να εξασφαλίσουμε ότι σε περιπτώσεις αποκλεισμού ή όποιας άλλης ποινής κάποιας επιχείρησης από μια πλατφορμα θα υπάρχει μια σαφής δικαιολόγηση και έγκαιρη ειδοποίηση, παρέχοντας παράλληλα την δυνατότητα διόρθωσης. Ο στόχος μας ήταν να διασφαλίζουμε ότι οι μικρές επιχειρήσεις στην Ελλάδα που χρησιμοποιούν το διαδίκτυο και τις νέες τεχνολογίες, θα είναι ασφαλείς απέναντι στις τεράστιες πολυεθνικές.
Μια άλλη προτεραιότητα μας ήταν η διαφάνεια στις διαδικασίες που καθορίζουν τη σειρά κατάταξης, δεδομένου του ότι μπορούν να καθορίσουν σε μεγάλο βαθμό την επιτυχία μιας επιχείρησης. Για έναν επιχειρηματία που συνεργάζεται με εταιρείες όπως η Amazon, είναι σημαντικό να βρίσκεται στα πρώτα αποτελέσματα των αναζητήσεων. Το ίδιο ακριβώς ισχύει για έναν ξενοδόχο που χρησιμοποιεί το Trivago ή το Booking. Έτσι μετά από προσπάθεια μας καταφέραμε να δεσμεύσουμε τις πλατφόρμες και μηχανές αναζήτησης να αναφέρουν τις βασικές παραμέτρους που καθορίζουν την σειρά κατάταξης στους όρους και προϋποθέσεις, βοηθώντας έτσι του επιχειρηματίες να καταλάβουν πως μπορούν να έχουν καλύτερα αποτελέσματα και να αυξήσουν τον τζίρο τους.
Ένας ακόμα στόχος μας που επετεύχθη στον συγκεκριμένο φάκελο είναι ο εκδημοκρατισμός της χρήσης των δεδομένων που συλλέγουν οι πλατφόρμες και μηχανές αναζήτησης. Μετά από σκληρές διαπραγματεύσεις καταφέραμε να δώσουμε πρόσβαση στα δεδομένα που συλλέγουν οι πλατφόρμες από τις επαγγελματικές δραστηριότητες των επιχειρήσεων που τις χρησιμοποιούν.
Τέλος, καταφέραμε να συμπεριλάβουμε στο κείμενο διατάξεις που αναγκάζουν τις πλατφόρμες να διαχειρίζονται και να λύνουν τυχόν προβλήματα που προκύπτουν όσο το δυνατόν γρηγορότερα και αποτελεσματικότερα με σκοπό την μείωση πιθανών διαφυγόντων κερδών λόγω της καθυστερημένης αντίδρασης τους. Παλιότερα, ένα πρόβλημα με το Booking.com κατά τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου θα σήμαινε μεγάλες απώλειες για έναν ξενοδόχο με διαδικασίες που ήταν πολύ χρονοβόρες. Με τις παρεμβάσεις μας, το πρόβλημα οφείλει να λύνεται άμεσα από την πλατφόρμα, λύνοντας τα χέρια των επιχειρήσεων που τις χρησιμοποιούν.
Τα επαγγέλματα του μέλλοντος είναι εδώ. Αν θες να γίνεις “influencer” λοιπόν, μπορείς να πληρώσεις στο ηλεκτρονικό πορτοφόλι για τις πωλήσεις ενός προϊόντος, έργου ή υπηρεσίας που διαφημίζεις στο instagram. Και αυτό είναι μόνο η αρχή.
Οι νέες τεχνολογίες και οι καινοτομία φέρνουν μια σειρά από ευκαιρίες αλλά χρειάζεται να συνοδεύονται από έξυπνη νομοθεσία που δημιουργεί ένα δίχτυ προστασίας. Αυτός ήταν και ο στόχος μου την πενταετία που πέρασε. Να προωθήσω την χρήση των νέων τεχνολογιών στην Ελλάδα και στην Ευρώπη, ενώ προσπαθούμε να τις κάνουμε όσο πιο δίκαιες και ασφαλείς γίνεται, προστατεύοντας τους πολίτες και δημιουργώντας νέες οικονομικές ευκαιρίες.
Οι διαδικτυακές πλατφόρμες (π.χ. μηχανές αναζήτησης, κοινωνικά μέσα, πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου, καταστήματα εφαρμογών και ιστότοποι σύγκρισης τιμών) διαδραματίζουν όλο και περισσότερο κεντρικό ρόλο στην κοινωνική και οικονομική ζωή. Παρέχουν στους καταναλωτές τη δυνατότητα να βρίσκουν ηλεκτρονικές πληροφορίες και οι επιχειρήσεις να εκμεταλλεύονται τα πλεονεκτήματα του ηλεκτρονικού εμπορίου. Ωστόσο, εγείρουν και νέες προκλήσεις πολιτικής και νομοθεσίας. Ένα από τα θέματα που έχει προσελκύσει πρόσφατα μεγάλη προσοχή είναι ο ενδιάμεσος ρόλος μεταξύ των επιχειρήσεων που πωλούν τις υπηρεσίες και τα προϊόντα τους και τους πελάτες τους.
Πάνω σε αυτή την σχέση μεταξύ επιχειρήσεων και πλατφορμών είχα τη χαρά να δουλέψω ως εισηγήτρια στην επιτροπή Βιομηχανίας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Μετά από μήνες διαπραγματεύσεων, καταφέραμε να δημιουργήσουμε το πρώτο νομικό πλαίσιο στην Ευρώπη για την προστασία των Ευρωπαίων μικρών και μεσαίων επιχειρηματιών που χρησιμοποιούν πλατφόρμες και μηχανές αναζήτησης για την επιχειρηματική τους δραστηριότητα, όπως διαδικτυακούς πωλητές, προγραμματιστές εφαρμογών, αλλά και ξενοδοχειακές επιχειρήσεις που αποτελούν την κινητήρια δύναμη της ελληνικής οικονομίας.
Η προτεραιότητα μας ήταν να ενισχύσουμε την διαφάνεια μεταξύ επιχειρήσεων και πλατφορμών διασφαλίζοντας ότι οι όροι και προϋποθέσεις χρήσης των υπηρεσιών που συχνά επιβάλλουν οι πλατφόρμες θα είναι δίκαιοι και κατανοητοί στις επιχειρήσεις. Είναι πολύ σημαντικό για μια οικογένεια που έχει κάποια ενοικιαζόμενα δωμάτια να λαμβάνει δίκαιη μεταχείριση από εταιρείας όπως το Booking.com και η Google. Επιπλέον, καταφέραμε να εξασφαλίσουμε ότι σε περιπτώσεις αποκλεισμού ή όποιας άλλης ποινής κάποιας επιχείρησης από μια πλατφορμα θα υπάρχει μια σαφής δικαιολόγηση και έγκαιρη ειδοποίηση, παρέχοντας παράλληλα την δυνατότητα διόρθωσης. Ο στόχος μας ήταν να διασφαλίζουμε ότι οι μικρές επιχειρήσεις στην Ελλάδα που χρησιμοποιούν το διαδίκτυο και τις νέες τεχνολογίες, θα είναι ασφαλείς απέναντι στις τεράστιες πολυεθνικές.
Μια άλλη προτεραιότητα μας ήταν η διαφάνεια στις διαδικασίες που καθορίζουν τη σειρά κατάταξης, δεδομένου του ότι μπορούν να καθορίσουν σε μεγάλο βαθμό την επιτυχία μιας επιχείρησης. Για έναν επιχειρηματία που συνεργάζεται με εταιρείες όπως η Amazon, είναι σημαντικό να βρίσκεται στα πρώτα αποτελέσματα των αναζητήσεων. Το ίδιο ακριβώς ισχύει για έναν ξενοδόχο που χρησιμοποιεί το Trivago ή το Booking. Έτσι μετά από προσπάθεια μας καταφέραμε να δεσμεύσουμε τις πλατφόρμες και μηχανές αναζήτησης να αναφέρουν τις βασικές παραμέτρους που καθορίζουν την σειρά κατάταξης στους όρους και προϋποθέσεις, βοηθώντας έτσι του επιχειρηματίες να καταλάβουν πως μπορούν να έχουν καλύτερα αποτελέσματα και να αυξήσουν τον τζίρο τους.
Ένας ακόμα στόχος μας που επετεύχθη στον συγκεκριμένο φάκελο είναι ο εκδημοκρατισμός της χρήσης των δεδομένων που συλλέγουν οι πλατφόρμες και μηχανές αναζήτησης. Μετά από σκληρές διαπραγματεύσεις καταφέραμε να δώσουμε πρόσβαση στα δεδομένα που συλλέγουν οι πλατφόρμες από τις επαγγελματικές δραστηριότητες των επιχειρήσεων που τις χρησιμοποιούν.
Τέλος, καταφέραμε να συμπεριλάβουμε στο κείμενο διατάξεις που αναγκάζουν τις πλατφόρμες να διαχειρίζονται και να λύνουν τυχόν προβλήματα που προκύπτουν όσο το δυνατόν γρηγορότερα και αποτελεσματικότερα με σκοπό την μείωση πιθανών διαφυγόντων κερδών λόγω της καθυστερημένης αντίδρασης τους. Παλιότερα, ένα πρόβλημα με το Booking.com κατά τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου θα σήμαινε μεγάλες απώλειες για έναν ξενοδόχο με διαδικασίες που ήταν πολύ χρονοβόρες. Με τις παρεμβάσεις μας, το πρόβλημα οφείλει να λύνεται άμεσα από την πλατφόρμα, λύνοντας τα χέρια των επιχειρήσεων που τις χρησιμοποιούν.
Τα επαγγέλματα του μέλλοντος είναι εδώ. Αν θες να γίνεις “influencer” λοιπόν, μπορείς να πληρώσεις στο ηλεκτρονικό πορτοφόλι για τις πωλήσεις ενός προϊόντος, έργου ή υπηρεσίας που διαφημίζεις στο instagram. Και αυτό είναι μόνο η αρχή.
Οι νέες τεχνολογίες και οι καινοτομία φέρνουν μια σειρά από ευκαιρίες αλλά χρειάζεται να συνοδεύονται από έξυπνη νομοθεσία που δημιουργεί ένα δίχτυ προστασίας. Αυτός ήταν και ο στόχος μου την πενταετία που πέρασε. Να προωθήσω την χρήση των νέων τεχνολογιών στην Ελλάδα και στην Ευρώπη, ενώ προσπαθούμε να τις κάνουμε όσο πιο δίκαιες και ασφαλείς γίνεται, προστατεύοντας τους πολίτες και δημιουργώντας νέες οικονομικές ευκαιρίες.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr