Τουρισμό θέλουμε, τουριστική παιδεία έχουμε;
02.07.2022
08:42
Η Ελλάδα έχει αναδειχθεί ως ένας από τους δημοφιλέστερους τουριστικούς προορισμούς διεθνώς, όμως, ο ζεστός ήλιος, το καλό φαγητό και οι κρυστάλλινες παραλίες δεν αρκούν για να φεύγουν οι επισκέπτες μας ικανοποιημένοι
Πρόσφατα, βρέθηκα σε κατάστημα εστίασης σε νησί των Επτανήσων, όπου ο τουρισμός πηγαίνει πολύ καλά και οι προοπτικές είναι εξαιρετικά ευοίωνες για αυτή τη σεζόν. Το κατάστημα βρίσκεται «πάνω στο κύμα» και πριν μερικά χρόνια λειτουργούσε ως καφετέρια. Οι ιδιοκτήτες του τα τελευταία χρόνια πρόσθεσαν και φαγητό και το λειτουργούν, όπως κατάλαβα, κάποιες ώρες την ημέρα ως καφετέρια και κάποιες ως εστιατόριο.
Πήγα στο κατάστημα το πρωί της περασμένης Κυριακής γύρω στις 11. Ζήτησα από την σερβιτόρα ένα τοστ και καφέ και εκείνη πρόθυμα τα έφερε. Λίγο αργότερα η σερβιτόρα και ένας συνάδελφός της άρχισαν να στρώνουν τα άδεια τραπέζια με τραπεζομάντηλα, προφανώς, για να στείλουν το μήνυμα στους πελάτες πως σε λίγο η καφετέρια μετατρέπεται σε εστιατόριο, οπότε ή φεύγεις ή παραγγέλνεις φαγητό. Μέχρι εκείνη την ώρα, εκτός από μένα στον χώρο ήταν λιγοστοί τουρίστες. Γύρω στις 12 ο σερβιτόρος ήρθε κοντά μου, στάθηκε πάνω από το τραπέζι και κοίταξε αν έχω τελειώσει με τον καφέ και το τοστ, τον κοίταξα με νόημα και του διευκρίνισα πως δεν έχω τελειώσει.
Σε λίγο έρχεται μια παρέα τεσσάρων Άγγλων μέσης ηλικίας. Πλησιάζουν ένα τραπέζι και τραβούν τις καρέκλες για να καθίσουν. Η νεαρή σερβιτόρα τρέχει προς το μέρος τους και με τα κάτω του μετρίου αγγλικά της τους ρωτά: «Food?», «No, coffee», απαντούν ανυποψίαστοι εκείνοι. «Here only food», λέει η σερβιτόρα ως γνήσιο τέκνο του Ξένιου Δία.
Οι τέσσερις Άγγλοι δεν είπαν τίποτα, απογοητευμένοι έφυγαν από το σημείο. Κι εγώ αναρωτήθηκα, ήταν τόσο δύσκολο με ένα χαμόγελο να τους πάρει η νεαρά παραγγελία; Δεν γνώριζε καν τι θα ζητούσαν, μπορεί να έπαιρναν καφέ και αργότερα να έτρωγαν και φαγητό, εκτός του ό,τι οι ξένοι συχνά κάνουν μεγάλους λογαριασμούς μόνο από ποτά, κρασί και μεζέδες.
Αλλά για να τα σκεφτεί η σερβιτόρα αυτά θα έπρεπε να διαθέτει τουριστική παιδεία και όχι μόνο εκείνη, τουριστική παιδεία θα έπρεπε να διαθέτει και ο ιδιοκτήτης του καταστήματος, που εκείνη την στιγμή βρισκόταν στον εσωτερικό χώρο του μαγαζιού του. Δεν νομίζω να είναι νόμιμο νωρίς το πρωί να λειτουργεί ένα κατάστημα για καφέδες και σνακ και αργότερα, ανάλογα με την βούληση του καταστηματάρχη να διώχνει τους πελάτες που δεν θα καθίσουν για φαγητό. Με στόχο πάντα το μεγαλύτερο κέρδος, χωρίς κανείς να σκεφτεί την ζημιά από μια τέτοια συμπεριφορά στην τουριστική εικόνα του νησιού ή και της χώρας μας γενικότερα.
Η Ελλάδα δεν έχει ανάγκη μόνο από τουρίστες αλλά και από επαναλαμβανόμενους επισκέπτες, που θα έρθουν στην χώρα μας, θα περάσουν καλά, θα επιστρέψουν ξανά και ξανά, θα την διαφημίσουν στους φίλους τους και θα γράψουν και θετικά σχόλια στα social media. Είτε μας αρέσει, είτε όχι, οι περισσότεροι επισκέπτες σε έναν τουριστικό προορισμό, πριν καν επιστρέψουν στη χώρα τους διακατέχονται από «συγγραφικό» οίστρο και γράφουν καλά και κακά σχόλια στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με τα αρνητικά να πιάνουν μεγαλύτερο χώρο, γιατί αν κάτι τους έχει ενοχλήσει είναι και αυτή η εσωτερική ανάγκη να το βγάλουν από μέσα τους και να το μοιραστούν...
Το παραπάνω περιστατικό με την καφετέρια που μεταμορφώνεται σε ταβέρνα, χωρίς καν να υπάρχει μια ειδοποίηση στον χώρο που να ενημερώνει την πελατεία, είναι μόνο ένα από τα πολλά που γνωρίζω και δυσφημούν τον ελληνικό τουρισμό ενώ καταδεικνύουν πως ως χώρα έχουμε έλλειμμα τουριστικής παιδείας, τουλάχιστον, σε έναν αριθμό εμπλεκομένων με τον τουρισμό. Πώς θα καλυφθεί αυτό το έλλειμμα; Μια καλή λύση θα ήταν η εσωτερική επιμόρφωση, δηλαδή, ξενοδοχεία, μικρές μονάδες ενοικιαζομένων δωματίων, καταστήματα εστίασης, ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα, τους χειμερινούς μήνες να αναλάβουν πρωτοβουλία για επιμόρφωση του προσωπικού τους. Επίσης, πολύ καλή δουλειά με επιμορφωτικά σεμινάρια σε ελληνικές πόλεις και νησιά κατά τους χειμερινούς μήνες κάνει και το Ινστιτούτο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) σε συνεργασία με τοπικούς φορείς και επαγγελματικές ενώσεις.
Ως χώρα, κατεξοχήν, τουριστική με τον τουρισμό κύριο πυλώνα της ελληνικής οικονομίας, το ενδιαφέρον μας δεν αρκεί να επικεντρώνεται στα 20 εκατ. τουρίστες που αναμένεται να μας επισκεφθούν αυτό το καλοκαίρι, αλλά, πώς τα επόμενα καλοκαίρια θα έρθουν στην Ελλάδα ακόμα περισσότεροι και κάποιοι θα έχουν παρακινηθεί από τις θετικές κριτικές εκείνων που έμειναν ικανοποιημένοι τις προηγούμενες σεζόν.
Πήγα στο κατάστημα το πρωί της περασμένης Κυριακής γύρω στις 11. Ζήτησα από την σερβιτόρα ένα τοστ και καφέ και εκείνη πρόθυμα τα έφερε. Λίγο αργότερα η σερβιτόρα και ένας συνάδελφός της άρχισαν να στρώνουν τα άδεια τραπέζια με τραπεζομάντηλα, προφανώς, για να στείλουν το μήνυμα στους πελάτες πως σε λίγο η καφετέρια μετατρέπεται σε εστιατόριο, οπότε ή φεύγεις ή παραγγέλνεις φαγητό. Μέχρι εκείνη την ώρα, εκτός από μένα στον χώρο ήταν λιγοστοί τουρίστες. Γύρω στις 12 ο σερβιτόρος ήρθε κοντά μου, στάθηκε πάνω από το τραπέζι και κοίταξε αν έχω τελειώσει με τον καφέ και το τοστ, τον κοίταξα με νόημα και του διευκρίνισα πως δεν έχω τελειώσει.
Σε λίγο έρχεται μια παρέα τεσσάρων Άγγλων μέσης ηλικίας. Πλησιάζουν ένα τραπέζι και τραβούν τις καρέκλες για να καθίσουν. Η νεαρή σερβιτόρα τρέχει προς το μέρος τους και με τα κάτω του μετρίου αγγλικά της τους ρωτά: «Food?», «No, coffee», απαντούν ανυποψίαστοι εκείνοι. «Here only food», λέει η σερβιτόρα ως γνήσιο τέκνο του Ξένιου Δία.
Οι τέσσερις Άγγλοι δεν είπαν τίποτα, απογοητευμένοι έφυγαν από το σημείο. Κι εγώ αναρωτήθηκα, ήταν τόσο δύσκολο με ένα χαμόγελο να τους πάρει η νεαρά παραγγελία; Δεν γνώριζε καν τι θα ζητούσαν, μπορεί να έπαιρναν καφέ και αργότερα να έτρωγαν και φαγητό, εκτός του ό,τι οι ξένοι συχνά κάνουν μεγάλους λογαριασμούς μόνο από ποτά, κρασί και μεζέδες.
Αλλά για να τα σκεφτεί η σερβιτόρα αυτά θα έπρεπε να διαθέτει τουριστική παιδεία και όχι μόνο εκείνη, τουριστική παιδεία θα έπρεπε να διαθέτει και ο ιδιοκτήτης του καταστήματος, που εκείνη την στιγμή βρισκόταν στον εσωτερικό χώρο του μαγαζιού του. Δεν νομίζω να είναι νόμιμο νωρίς το πρωί να λειτουργεί ένα κατάστημα για καφέδες και σνακ και αργότερα, ανάλογα με την βούληση του καταστηματάρχη να διώχνει τους πελάτες που δεν θα καθίσουν για φαγητό. Με στόχο πάντα το μεγαλύτερο κέρδος, χωρίς κανείς να σκεφτεί την ζημιά από μια τέτοια συμπεριφορά στην τουριστική εικόνα του νησιού ή και της χώρας μας γενικότερα.
Η Ελλάδα δεν έχει ανάγκη μόνο από τουρίστες αλλά και από επαναλαμβανόμενους επισκέπτες, που θα έρθουν στην χώρα μας, θα περάσουν καλά, θα επιστρέψουν ξανά και ξανά, θα την διαφημίσουν στους φίλους τους και θα γράψουν και θετικά σχόλια στα social media. Είτε μας αρέσει, είτε όχι, οι περισσότεροι επισκέπτες σε έναν τουριστικό προορισμό, πριν καν επιστρέψουν στη χώρα τους διακατέχονται από «συγγραφικό» οίστρο και γράφουν καλά και κακά σχόλια στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με τα αρνητικά να πιάνουν μεγαλύτερο χώρο, γιατί αν κάτι τους έχει ενοχλήσει είναι και αυτή η εσωτερική ανάγκη να το βγάλουν από μέσα τους και να το μοιραστούν...
Το παραπάνω περιστατικό με την καφετέρια που μεταμορφώνεται σε ταβέρνα, χωρίς καν να υπάρχει μια ειδοποίηση στον χώρο που να ενημερώνει την πελατεία, είναι μόνο ένα από τα πολλά που γνωρίζω και δυσφημούν τον ελληνικό τουρισμό ενώ καταδεικνύουν πως ως χώρα έχουμε έλλειμμα τουριστικής παιδείας, τουλάχιστον, σε έναν αριθμό εμπλεκομένων με τον τουρισμό. Πώς θα καλυφθεί αυτό το έλλειμμα; Μια καλή λύση θα ήταν η εσωτερική επιμόρφωση, δηλαδή, ξενοδοχεία, μικρές μονάδες ενοικιαζομένων δωματίων, καταστήματα εστίασης, ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα, τους χειμερινούς μήνες να αναλάβουν πρωτοβουλία για επιμόρφωση του προσωπικού τους. Επίσης, πολύ καλή δουλειά με επιμορφωτικά σεμινάρια σε ελληνικές πόλεις και νησιά κατά τους χειμερινούς μήνες κάνει και το Ινστιτούτο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) σε συνεργασία με τοπικούς φορείς και επαγγελματικές ενώσεις.
Ως χώρα, κατεξοχήν, τουριστική με τον τουρισμό κύριο πυλώνα της ελληνικής οικονομίας, το ενδιαφέρον μας δεν αρκεί να επικεντρώνεται στα 20 εκατ. τουρίστες που αναμένεται να μας επισκεφθούν αυτό το καλοκαίρι, αλλά, πώς τα επόμενα καλοκαίρια θα έρθουν στην Ελλάδα ακόμα περισσότεροι και κάποιοι θα έχουν παρακινηθεί από τις θετικές κριτικές εκείνων που έμειναν ικανοποιημένοι τις προηγούμενες σεζόν.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr