Αποδείξεις δαπανών: δύο πρόσφατοι νόμοι και ένας αναμενόμενος
04.10.2011
14:58
Πολύ τυχεροί οι Ελληνες φορολογούμενοι! Για πολλά γεγονότα μπορούν να έχουν παράπονο, όπως τους συντελεστές, τις εκπτώσεις, τις έκτακτες εισφορές με διαφορετικές ονομασίες κάθε φορά, εκτός από ένα: η ζωή τους δεν είναι μονότονη και ανιαρή, αντιθέτως είναι γεμάτη σασπένς, εκπλήξεις, ευχάριστες και λυπηρές.
Πολύ τυχεροί οι Ελληνες φορολογούμενοι! Για πολλά γεγονότα μπορούν να έχουν παράπονο, όπως τους συντελεστές, τις εκπτώσεις, τις έκτακτες εισφορές με διαφορετικές ονομασίες κάθε φορά, εκτός από ένα: η ζωή τους δεν είναι μονότονη και ανιαρή, αντιθέτως είναι γεμάτη σασπένς, εκπλήξεις, ευχάριστες και λυπηρές. Οι Ελληνες υπουργοί Οικονομικών εμπνέονται από την έννοια της αέναης αλλαγής. Τι να την κάνεις τη σταθερότητα! Θα σε οδηγήσει σε μονοτονία και κατάθλιψη! Η ζωή θέλει εγρήγορση και συχνή μεταβολή, διαρκή προσαρμογή και πολλές απορίες, με διαφωνίες, συζητήσεις, σχόλια, εκπομπές, αναλύσεις, κριτικές που κρατούν ζωντανό το ενδιαφέρον! Αλλιώς πώς θα έχουν εργασία οι αναλυτές, οι δημοσιογράφοι, οι εφοριακοί, οι λογιστές, οι μηχανογραφικές υπηρεσίες και κάθε εμπλεκόμενος! Σε εκτέλεση αυτής της τόσο φιλολαϊκής φιλοσοφικής άποψης οι πατέρες του έθνους ψήφισαν πρόσφατα δύο νόμους:
-Ν. 3842/28.04.2010 - ΦΕΚ 58 τεύχος Α': «Αποκατάσταση φορολογικής δικαιοσύνης, αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και άλλες διατάξεις». Ομολογία ότι μέχρι τότε δεν υπήρχε φορολογική δικαιοσύνη. Ο νόμος αυτός την αποκατέστησε!
Αρθρο 1 § 1: Αναφέρεται στη νέα κλίμακα φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων, στην υποχρέωση προσκόμισης αποδείξεων, στην επιβολή φόρου 10%, στη διαφορά και ίδιου ποσοστού έκπτωσης σε περίπτωση υποβολής αποδείξεων υψηλότερης αξίας κ.τ.λ. Φανερό είναι ότι η πρόθεση του νομοθέτη ήταν να επιβραβεύσει τον φορολογούμενο που με επιμέλεια θα είχε συγκεντρώσει αποδείξεις μεγαλύτερης αξίας από την υποχρέωσή του και έπρεπε να ήταν λογικά αναμενόμενο ότι αυτό θα κόστιζε κάποιες επιστροφές φόρων. Προφανώς οι αρμόδιοι με μεγάλη τους έκπληξη είδαν τα ποσά με τη γνωστή ένδειξη «μείωση λόγω αποδείξεων» να είναι υψηλότερα από τα αναμενόμενα και σκέφτηκαν πώς να εκδικηθούν τους επιμελείς φορολογούμενους, ιδιαίτερα τους σχολαστικούς που με ολύμπια υπομονή τις μάζευαν για οκτώ μήνες!
Θα ψηφίσουμε νέο νόμο ο οποίος θα διατηρήσει την ποινή και θα αφαιρέσει την τόσο ζημιογόνα επιβράβευση! Επιπλέον με μία έκτακτη «εισφορά αλληλεγγύης», για να μην την μπερδεύουν οι λογιστές με τις έκτακτες εισφορές των νομικών προσώπων, θα σας πάρουμε και με το παραπάνω τις επιστροφές σας! Ετσι γεννήθηκε ο επόμενος -Ν. 3986/ 01.07.2011 - ΦΕΚ 152 τεύχος Α':
Αρθρο 27 § 3α: Το ποσό των αποδείξεων είναι 25% για εισόδημα από 0 μέχρι 60.000 ευρώ με ποινή 10% αν υπολείπονται και χωρίς το γνωστό bonus. Και χωρίς την απαλλαγή για χαμηλά εισοδήματα! Με την εξαφάνιση αυτής της απαλλαγής και τον απίθανο περιορισμό του αφορολογήτου προκύπτουν υποχρεώσεις και για ανθρώπους που βρίσκονται στο όριο της φτώχειας. Τα αναμενόμενα κρατικά έσοδα από αυτό θα είναι τόσα που θα δικαιολογούν, από εισπρακτική τουλάχιστον οπτική γωνιά, αυτή την αναλγησία;
Οι ως άνω διατάξεις λίγο έλειψε να μην ίσχυαν, ούτε καν έναν χρόνο, όπως οι προηγούμενες. Σκεφτείτε τι θα συνέβαινε: νόμος χωρίς καμία απολύτως εφαρμογή αν ο αναμενόμενος ίσχυε για το έτος 2011 αντί από 1.1.2012 που ανακοινώθηκε. Η συχνή αλλαγή και η ταχύτητα ξεπέρασε τον εαυτό της. Η Ανώνυμη Εισπρακτική Εταιρεία «Υπουργείο Οικονομικών» σχεδιάζει «φορολογικά προϊόντα» που πουλάει με καταναγκασμό στους καταναλωτές και τα κατασκευάζει ανάλογα με την προσφορά και τη ζήτηση και τις συνθήκες της αγοράς. Η ταχύτητα της κατασκευής και προσαρμογής θα αφήσει και μερικά χωρίς καμία πώληση, χωρίς καμία εφαρμογή. Νέες φορολογικές σκέψεις: κλίμακα στις αποδείξεις και υποχρέωση προσκόμισης μέχρι και 60% του εισοδήματος. Νέα ήθη: φορολογική επιβράβευση της σπατάλης ή της υπερκατανάλωσης. Απαγορεύεται η μεγάλη αποταμίευση γιατί θα υποστεί φορολογική ποινή 10%. Εννοείται ότι με τα νέα μέτρα κάθε ιδιώτης πρέπει να αποκτήσει λογιστικές γνώσεις τουλάχιστον τήρησης βιβλίων Β' κατηγορίας (εσόδων-εξόδων), έστω και αν δεν έχει αντίστοιχη άδεια άσκησης φοροτεχνικού επαγγέλματος από το οικονομικό επιμελητήριο. Μέσα σε 19 μήνες πόσες αλλαγές και τι εκπλήξεις μας επιφύλαξαν! Τι απίθανα φορομπηχτικά σχέδια νόμου ακούστηκαν! Επιπλέον δεν γνωρίζουν ότι είναι αντιφατικό να βάζουν την τάξη των αρμοδίων υπαλλήλων υπό διωγμό ή περιορισμό και ταυτόχρονα να τους δημιουργούν απίθανη αύξηση της εργασίας τους με τις υπέρμετρα συχνές μεταβολές της νομοθεσίας! Είναι κοινή η πεποίθηση ότι οι εισηγητές των φορολογικών νόμων και οι συντάκτες των ανακοινώσεων πρέπει να έχουν μερικά βασικά προσόντα όπως:
-Ν. 3842/28.04.2010 - ΦΕΚ 58 τεύχος Α': «Αποκατάσταση φορολογικής δικαιοσύνης, αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και άλλες διατάξεις». Ομολογία ότι μέχρι τότε δεν υπήρχε φορολογική δικαιοσύνη. Ο νόμος αυτός την αποκατέστησε!
Αρθρο 1 § 1: Αναφέρεται στη νέα κλίμακα φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων, στην υποχρέωση προσκόμισης αποδείξεων, στην επιβολή φόρου 10%, στη διαφορά και ίδιου ποσοστού έκπτωσης σε περίπτωση υποβολής αποδείξεων υψηλότερης αξίας κ.τ.λ. Φανερό είναι ότι η πρόθεση του νομοθέτη ήταν να επιβραβεύσει τον φορολογούμενο που με επιμέλεια θα είχε συγκεντρώσει αποδείξεις μεγαλύτερης αξίας από την υποχρέωσή του και έπρεπε να ήταν λογικά αναμενόμενο ότι αυτό θα κόστιζε κάποιες επιστροφές φόρων. Προφανώς οι αρμόδιοι με μεγάλη τους έκπληξη είδαν τα ποσά με τη γνωστή ένδειξη «μείωση λόγω αποδείξεων» να είναι υψηλότερα από τα αναμενόμενα και σκέφτηκαν πώς να εκδικηθούν τους επιμελείς φορολογούμενους, ιδιαίτερα τους σχολαστικούς που με ολύμπια υπομονή τις μάζευαν για οκτώ μήνες!
Θα ψηφίσουμε νέο νόμο ο οποίος θα διατηρήσει την ποινή και θα αφαιρέσει την τόσο ζημιογόνα επιβράβευση! Επιπλέον με μία έκτακτη «εισφορά αλληλεγγύης», για να μην την μπερδεύουν οι λογιστές με τις έκτακτες εισφορές των νομικών προσώπων, θα σας πάρουμε και με το παραπάνω τις επιστροφές σας! Ετσι γεννήθηκε ο επόμενος -Ν. 3986/ 01.07.2011 - ΦΕΚ 152 τεύχος Α':
Αρθρο 27 § 3α: Το ποσό των αποδείξεων είναι 25% για εισόδημα από 0 μέχρι 60.000 ευρώ με ποινή 10% αν υπολείπονται και χωρίς το γνωστό bonus. Και χωρίς την απαλλαγή για χαμηλά εισοδήματα! Με την εξαφάνιση αυτής της απαλλαγής και τον απίθανο περιορισμό του αφορολογήτου προκύπτουν υποχρεώσεις και για ανθρώπους που βρίσκονται στο όριο της φτώχειας. Τα αναμενόμενα κρατικά έσοδα από αυτό θα είναι τόσα που θα δικαιολογούν, από εισπρακτική τουλάχιστον οπτική γωνιά, αυτή την αναλγησία;
Οι ως άνω διατάξεις λίγο έλειψε να μην ίσχυαν, ούτε καν έναν χρόνο, όπως οι προηγούμενες. Σκεφτείτε τι θα συνέβαινε: νόμος χωρίς καμία απολύτως εφαρμογή αν ο αναμενόμενος ίσχυε για το έτος 2011 αντί από 1.1.2012 που ανακοινώθηκε. Η συχνή αλλαγή και η ταχύτητα ξεπέρασε τον εαυτό της. Η Ανώνυμη Εισπρακτική Εταιρεία «Υπουργείο Οικονομικών» σχεδιάζει «φορολογικά προϊόντα» που πουλάει με καταναγκασμό στους καταναλωτές και τα κατασκευάζει ανάλογα με την προσφορά και τη ζήτηση και τις συνθήκες της αγοράς. Η ταχύτητα της κατασκευής και προσαρμογής θα αφήσει και μερικά χωρίς καμία πώληση, χωρίς καμία εφαρμογή. Νέες φορολογικές σκέψεις: κλίμακα στις αποδείξεις και υποχρέωση προσκόμισης μέχρι και 60% του εισοδήματος. Νέα ήθη: φορολογική επιβράβευση της σπατάλης ή της υπερκατανάλωσης. Απαγορεύεται η μεγάλη αποταμίευση γιατί θα υποστεί φορολογική ποινή 10%. Εννοείται ότι με τα νέα μέτρα κάθε ιδιώτης πρέπει να αποκτήσει λογιστικές γνώσεις τουλάχιστον τήρησης βιβλίων Β' κατηγορίας (εσόδων-εξόδων), έστω και αν δεν έχει αντίστοιχη άδεια άσκησης φοροτεχνικού επαγγέλματος από το οικονομικό επιμελητήριο. Μέσα σε 19 μήνες πόσες αλλαγές και τι εκπλήξεις μας επιφύλαξαν! Τι απίθανα φορομπηχτικά σχέδια νόμου ακούστηκαν! Επιπλέον δεν γνωρίζουν ότι είναι αντιφατικό να βάζουν την τάξη των αρμοδίων υπαλλήλων υπό διωγμό ή περιορισμό και ταυτόχρονα να τους δημιουργούν απίθανη αύξηση της εργασίας τους με τις υπέρμετρα συχνές μεταβολές της νομοθεσίας! Είναι κοινή η πεποίθηση ότι οι εισηγητές των φορολογικών νόμων και οι συντάκτες των ανακοινώσεων πρέπει να έχουν μερικά βασικά προσόντα όπως:
• Να γνωρίζουν πρόσθεση και αφαίρεση.
• Να μπορούν να ξεχωρίζουν μεταξύ δύο αριθμών ποιος είναι ο μεγαλύτερος.
• Να έχουν συντάξει έστω μία φορολογική δήλωση με τα χέρια τους. Στην ανάγκη μόνο τη δική τους.
• Να είναι έστω εντελώς άσχετοι, αλλά να διαθέτουν τον κοινό νου.
• Να μην μπερδεύουν τα υψηλά ποσοστά με τα αληθινά ποσά.
• Να μη διαβάζουν μόνο νομικά βιβλία, αλλά να ζουν στην πραγματικότητα.
Ας ελπίσουμε ότι έχοντας αυτά τα σπάνια προσόντα, οι συντάκτες του νέου φορολογικού νόμου, που αναμένεται, να διαθέτουν και την εξυπνάδα να μην εκθέτουν τον εαυτό τους με τίτλους και έμμεσες ομολογίες ότι όλες οι προηγούμενες εμπνεύσεις τους ήταν τόσο εφήμερες! Το απαιτεί και η αισθητική.
• Να μπορούν να ξεχωρίζουν μεταξύ δύο αριθμών ποιος είναι ο μεγαλύτερος.
• Να έχουν συντάξει έστω μία φορολογική δήλωση με τα χέρια τους. Στην ανάγκη μόνο τη δική τους.
• Να είναι έστω εντελώς άσχετοι, αλλά να διαθέτουν τον κοινό νου.
• Να μην μπερδεύουν τα υψηλά ποσοστά με τα αληθινά ποσά.
• Να μη διαβάζουν μόνο νομικά βιβλία, αλλά να ζουν στην πραγματικότητα.
Ας ελπίσουμε ότι έχοντας αυτά τα σπάνια προσόντα, οι συντάκτες του νέου φορολογικού νόμου, που αναμένεται, να διαθέτουν και την εξυπνάδα να μην εκθέτουν τον εαυτό τους με τίτλους και έμμεσες ομολογίες ότι όλες οι προηγούμενες εμπνεύσεις τους ήταν τόσο εφήμερες! Το απαιτεί και η αισθητική.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr