Λογιστές, φόροι, παρατάσεις και άλλα δαιμόνια

Οι λογιστές-φοροτεχνικοί έχουν εκτός από τα άλλα και ένα πρόσθετο και μοναδικό «προνόμιο» ανάμεσα στους κλάδους εργαζομένων και ελευθέρων επαγγελματιών

Γίνονται γνωστοί (συνήθως με αρνητική προβολή )μόνο μία συγκεκριμένη εποχή του χρόνου: την εποχή των φορολογικών δηλώσεων και μόνο για ένα διαχρονικό πρόβλημα: αν θα δοθεί παράταση της προθεσμίας των δηλώσεων από το Υπουργείο και μέχρι πότε. Όλους τους λοιπούς μήνες του χρόνου δεν υπάρχουν για τα ΜΜΕ, αντικειμενικά και αμερόληπτα κατά τα άλλα. Προφανώς γιατί τα προβλήματα του κλάδου μόνο τότε πουλάνε, προκαλώντας συνήθως αμφιλεγόμενες αντιδράσεις στην πλειονότητα των φορολογουμένων.

Ειδικά όμως από τους αρμόδιους, εκτός από τις αντιδράσεις υποβαθμίζεται η ζοφερή έως χαοτική πραγματικότητα του επαγγέλματος. Κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών ο κρατικός μηχανισμός έχει μετατρέψει τους λογιστές σε άμισθους δημοσίους λειτουργούς. Με την χρήση των κωδικών taxisnet εκδίδονται τα περισσότερα πλέον πιστοποιητικά και πάσης φύσεως έγγραφα, χωρίς επίσκεψη στις αρμόδιες υπηρεσίες με αποτέλεσμα ο λογιστής να μετεξελιχθεί σε ένα είδος ιδιωτικού κέντρου εξυπηρέτησης φορολογουμένων πολιτών υποκαθιστώντας σχεδόν όλες τις δημόσιες υπηρεσίες και όχι μόνο φορολογικές :ΕΦΚΑ,ΕΡΓΑΝΗ,ΓΕΜΗ κ.τ.λ. Με τον τρόπο αυτό ο κρατικός μηχανισμός μετακύλησε αμισθί ένα τεράστιο εργατικό κόστος από τις δημόσιες υπηρεσίες στα λογιστικά γραφεία.

Η θετική πλευρά για τον κλάδο είναι ότι αυξήθηκε η εργασία και οι δυνατότητες τους, αύξηση όμως που από ότι φαίνεται η πλειονότητα άφησε ανεκμετάλλευτη χωρίς σοβαρή επίπτωση στα έσοδα τους. Με απλά λόγια :αυξήθηκε μεν κατακόρυφα η απασχόληση αλλά ελάχιστα έως καθόλου οι αμοιβές τους. Πρώτος και μοναδικός υπεύθυνος οι ίδιοι.

Είναι απορίας άξιο πως επιστήμονες οι οποίοι στις οικονομικές σχολές που φοίτησαν διδάχθηκαν όχι μόνο Λογιστική αλλά και Μάρκετινγκ και Οικονομική των Επιχειρήσεων συμπεριφέρονται αντίθετα με όσα έμαθαν αλλά και τους νόμους της αγοράς .Αντί να αυξήσουν ανάλογα τις τιμές των υπηρεσιών τους περιορίζονται σε διαμαρτυρίες και παρακλήσεις για παρατάσεις και ρυθμίσεις για να προλάβουν να εκτελέσουν εμπρόθεσμα τα καθήκοντά τους σύμφωνα με έναν άγραφο κώδικα τιμής ως καλοί άμισθοι δημόσιοι υπάλληλοι.

Υποβαθμίζουν οι ίδιοι το επάγγελμα και τις γνώσεις τους ζητιανεύοντας παρατάσεις αντί να αναβαθμίσουν τις υπηρεσίες τους βάζοντας αυστηρούς κανόνες και όρους με αντίστοιχη αύξηση στις αμοιβές τους.

Είναι περιττό να τονίσουμε ότι ο κρατικός μηχανισμός εκμεταλλεύτηκε με διεστραμμένο τρόπο την εξέλιξη της τεχνολογίας και του διαδικτύου. Επειδή σχεδόν όλες οι εργασίες πλέον γίνονται με τον Η/Υ θεώρησε ότι αυτό είναι εύκολο για τους, στην πλειοψηφία τους ανίδεους, πολίτες και τις πολλαπλασίασε δημιουργώντας μια απίστευτη ηλεκτρονική γραφειοκρατία. Ηλεκτρονικά μεν, αλλά πολλαπλάσια έγγραφα, διαδικασίες, αναλύσεις ,πλατφόρμες και κάθε σχετικό. Η τεχνολογία στα χέρια των μανδαρίνων αντί να περιορίσει την γραφειοκρατία την πολλαπλασίασε μόνο που τώρα είναι ηλεκτρονική. Όποιος έχει την παραμικρή αμφιβολία αρκεί να ασχοληθεί με το My DATA,το ΕΡΓΑΝΗ και άλλες σύγχρονες ψηφιακές αίθουσες βασανιστηρίων. Το μεγάλο βάρος της ψηφιακής γραφειοκρατίας πέφτει στους λογιστές. Όποιος γνωρίζει να χειρίζεται τους κωδικούς taxisnet είναι υπεύθυνος “‘δια πάσαν νόσον”.

Το επάγγελμα του λογιστή-φοροτεχνικού διαχρονικά δεν κατάφερε να εκτιμάται όσο θα έπρεπε από τους επιχειρηματίες και τους φορολογουμένους. Είναι τουλάχιστον στη χώρα μας ένα επάγγελμα που αμείβεται με discount αντί με premium παρά τις απίστευτες δυσκολίες που αντιμετωπίζει σε καθημερινή βάση, καθ’ όσον οι υπηρεσίες που προσφέρει δεν προβάλλονται πάντα από αυτούς που το ασκούν.

Το τελευταίο ίσως είναι και σε μεγάλο βαθμό λογικό η αναμενόμενο: όταν όλες τις ώρες της ημέρας δεν μπορείς να ξεφύγεις από την οθόνη του Η/Υ, γεμάτος υποχρεώσεις και ασφυκτικές προθεσμίες, είναι δύσκολο να εξασκηθείς στον τομέα της εμπορικής ικανότητας ή της διεκδίκησης ή των δημόσιων σχέσεων και της προβολής, ικανότητες δυστυχώς απαραίτητες ιδιαίτερα στην σύγχρονη κοινωνία όπου επικρατούν οι εντυπώσεις παρά η ουσία. Προϊόν με δύσκολη παραγωγή αλλά χωρίς εντυπωσιακό η ευχάριστο περιτύλιγμα και καθόλου πετυχημένο brand name.

Είναι ευθύνη των λογιστών και των συλλογικών φορέων τους ή και του αρμόδιου επιμελητηρίου να πείσουν την εκτελεστική εξουσία, τους επιχειρηματίες και τους φορολογούμενους εν γένει ότι οι λογιστικές και φοροτεχνικές εργασίες δεν είναι εργασίες γραμματειακής υποστήριξης, αλλά επιστημονικές που χάρη στην πολυνομία, τη συχνότητα των μεταβολών, την απίστευτη ψηφιακή γραφειοκρατία, τις απίθανες περιπτώσεις της επιχειρηματικής πραγματικότητας, τις πολλές ιδιορρυθμίες της κάθε επιχείρησης η φορολογουμένων, γίνονται ολοένα και περισσότερο δυσκολότερες στην τελική εκτέλεσή τους.

Επιστήμη που απαιτεί γνώσεις φορολογικής, εργατικής, ασφαλιστικής και κάθε σχετικής με επιχειρήσεις και υπηρεσίες νομοθεσίας, γνώσεις επιχειρηματικές, προγραμματισμού και χειρισμού Η/Υ, καθημερινή ενημέρωση των εξελίξεων και αλλαγών, ικανότητες διαχείρισης, γνώσεις των υπηρεσιών των Τραπεζών των δημοσίων υπηρεσιών και ότι άλλο ήθελε προκύψει. Οι φορολογικές δηλώσεις (και μάλιστα των φυσικών προσώπων) και η παράταση της προθεσμίας υποβολής τους θα έπρεπε να είναι το απλούστερο πρόβλημα των συγκεκριμένων ελεύθερων επαγγελματιών. Τα υπόλοιπα ψηφιακά βασανιστήρια που μεταβάλλονται καθημερινά και για τα οποία εκδίδονται αναρίθμητες εγκύκλιοι αντιφατικές και σε απαράδεκτη χρονική στιγμή τους επιβαρύνουν πολύ περισσότερο.

Καλό είναι να συνειδητοποιήσουν ότι προκειμένου να αποφασίσουν οι αρμόδιοι, η παράταση ή μή, δεν επηρεάζονται από επιστολές, αιτήσεις ή διαμαρτυρίες .Πλησιάζοντας στη λήξη της προθεσμίας κάνουν απλώς μια διαίρεση : αριθμός των φορολογουμένων δηλώσεων που αναμένονται από το σύστημα δια του αριθμού των ημερών που απομένουν. Ανάλογα με το αποτέλεσμα αυτής της διαίρεσης δίδεται η παράταση και αποφασίζεται ο χρόνος της. Δεν χρειάζονται λοιπόν αιτήσεις ή ζητιανιά και αφορμές για ανεπίτρεπτες δημόσιες προσβολές. Και του χρόνου η διαίρεση θα αποφασίσει για την παράταση.

Γνωστά τα ανωτέρω. Ποιες είναι όμως οι προτάσεις; Πως μπορεί όχι νομοθετικά, αλλά πρακτικά να εξαλειφθεί το φαινόμενο των παρατάσεων; Θα μας επιτραπεί να προτείνουμε πέντε απλά και κυρίως πρακτικά μέτρα που θα περιορίσουν και ίσως εξαλείψουν το πρόβλημα:

  1. Ο κρατικός μηχανισμός πριν κάνει μαθήματα συνέπειας ,πρέπει ο ίδιος να τηρεί με ευλάβεια αυτή την αρχή. Όταν ο φορολογικός νόμος μεταβληθεί ,οι μεταβολές να μην ισχύουν αναδρομικά αλλά από το επόμενο φορολογικό έτος. Η αναδρομικότητα έστω και αν κριθεί νόμιμη από το ΣΤΕ,είναι ένα γεγονός που δεν είναι ούτε ηθικό ούτε δεοντολογικά σωστό. Το ίδιο ισχύει και για τις πολλαπλές εγκυκλίους, έτσι ώστε τα συστήματα έστω κι αν αλλάξουν, αυτό να γίνεται με άνεση. Είναι γνωστό ότι την φετινή χρονιά η παραβίαση αυτής της λογικής ήταν η αρχή του προβλήματος. Δηλαδή το ¨ήμισυ του παντός¨. Έναρξη 26/04 αντί 01/03 κ.τ.λ.
  2. Να επιβληθούν πρόστιμα σε επιχειρήσεις, δημόσιες υπηρεσίες, τράπεζες και κάθε οργανισμό που έχει σχετική υποχρέωση για καθυστέρηση στην υποβολή των στοιχείων, και να προβλέπονται πειθαρχικές διώξεις σε κάθε υπεύθυνο της καθυστέρησης αν είναι οργανισμός δημοσίου δικαίου. Σε όσους φορολογουμένους συμπεριλαμβάνονται σε αρχείο που υποβλήθηκε εκπρόθεσμα και μόνο σε αυτούς να δίδεται αντίστοιχη παράταση υποβολής.
  3. Για να περιορισθεί η αναβλητικότητα και ο στρουθοκαμηλισμός των φορολογουμένων,η ταμειακή έκπτωση 3% να κλιμακωθεί κατά μήνα: π.χ. υποβολή μέχρι τέλος Μαρτίου 4% μέχρι τέλος Απριλίου 3,5%, Μάιου 3%,έως 20/06 2% 21-30/06 0%. Ανάλογη κλίμακα και ο αριθμός των δόσεων για όσους επιθυμούν: υποβολή μέχρι τέλος Μαρτίου 12 δόσεις, Μέχρι τέλος Απριλίου 11 δόσεις, Μαΐου 10, έως 20/06 9 και από 21/06/-30/06 8.Την νοοτροπία της τελευταίας ώρας καλλιέργησε και ο κράτος. “Aς γίνει η δήλωση μου όσο το δυνατόν αργότερα. Μέχρι τότε όλο και κάποια απαλλαγή θα ψηφισθεί!” Σε μερικές περιπτώσεις τα παλαιότερα χρόνια οι αναβλητικοί δικαιωνόντουσαν και οι πιο συνεπείς είχαν αδικηθεί. Απίστευτο και όμως συνέβη!
  4. Το χρονικό διάστημα υποβολής των φορολογικών δηλώσεων (01/03-30/06) που είναι και χρόνος πολλαπλών για τους λογιστές φορολογικών υποχρεώσεων (οικονομικές καταστάσεις ,έλεγχος, υποβολές διαφόρων στοιχείων κ.τ.λ) να μην επιβαρύνεται όσο είναι δυνατόν με πρόσθετες ή έκτακτες υποχρεώσεις οι οποίες να έχουν μεταγενέστερη προθεσμία.
  5. Η βέλτιστη τεχνική αναβάθμιση και υποστήριξη της σχετικής πλατφόρμας ώστε να αντέχει σε μεγαλύτερο ημερήσιο όγκο υποβολής αν τυχόν χρειασθεί, πιθανότητα πολύ μικρή αν τηρηθούν τα ευνόητα.
Οι σύλλογοι των λογιστών και τα επιμελητήρια δεν χρειάζεται να υποβάλλουν έγγραφα και διαμαρτυρίες χωρίς αποτέλεσμα. Το παρελθόν διδάσκει ότι τα τελευταία 50 χρόνια ποτέ δεν δόθηκε παράταση στις προθεσμίες με βασικό λόγο την ικανοποίηση του σχετικού αιτήματος. Πάντα το κριτήριο ήταν ο αριθμός των δηλώσεων που δεν υποβλήθηκαν και η σύγκριση του με τον χρόνο που απομένει. Για ποιο λόγο τόση φασαρία, τόσοι ανεπίτρεπτοι χαρακτηρισμοί, ειρωνείες, αγωνία, στοιχήματα, απειλές, δημοσιότητα!

Να παρέμβουν δυναμικά και με συγκεκριμένες προτάσεις στο Υπουργείο να λάβει τα κατάλληλα μέτρα ώστε το φαινόμενο αυτό να έχει συμβεί για τελευταία φορά. Απαραίτητο είναι να εφαρμοστούν τα προτεινόμενα με το παρόν και ό,τι άλλο συμπληρωματικό ή και καλύτερο. Σε διαφορετική περίπτωση τις παραμονές της 30/06/2025 το αποτέλεσμα της γνωστής διαίρεσης θα είναι τέτοιο, που για μία ακόμη φορά δεν θα επιτευχθούν οι στόχοι, χάνοντας την αναμενόμενη ρεβάνς.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr