Ενα εποχικό πρόβλημα για τον Χρυσοχοΐδη και την κυβέρνηση
06.08.2019
06:27
Μία από τις πολλές ιδιαιτερότητες της Ελλάδας ορίζεται από την πληθυσμιακή εποχικότητά της. Ο πληθυσμός της Ελλάδας τριπλασιάζεται κάθε καλοκαίρι λόγω τουρισμού και το πρόβλημα γίνεται πολύ έντονο στις τουριστικές περιοχές.
Η χώρα είναι άδεια τον χειμώνα, όταν οι Ελληνες μαζεύονται στα αστικά κέντρα, αλλά γεμίζει το καλοκαίρι τουρίστες, ντόπιους και ξένους, οι οποίοι προκαλούν χάος σε περιοχές που δεν διαθέτουν τις απαιτούμενες υποδομές. Ιδιαίτερα σε περιοχές με πολύ μεγάλη τουριστική ζήτηση, όπως είναι τα περισσότερα νησιά του Αιγαίου και κυρίως οι Κυκλάδες. Ανάλογα προβλήματα υπάρχουν και σε άλλες τουριστικές περιοχές, αλλά στις Κυκλάδες το χάος είναι πρωτοφανές.
Καθώς η πληθυσμιακή διαφορά μεταξύ χειμώνα και καλοκαιριού είναι τεράστια, οι τοπικές αρχές αλλά και το κράτος δεν έχουν τη δυνατότητα να πετύχουν μια χρυσή τομή που να εξυπηρετεί ικανοποιητικά την υπερβολή του καλοκαιριού χωρίς να αποτελεί κολοσσιαία σπατάλη τον χειμώνα.
Φυσικά και δεν είναι λογικό να απασχολούνται υπεράριθμοι αστυνομικοί, λιμενικοί, πυροσβέστες, γιατροί και καθαριστές σε ένα νησί που τον χειμώνα έχει, για παράδειγμα, 5.000 κατοίκους και το καλοκαίρι ξεχειλίζει με 100.000 τουρίστες ή και πολύ περισσότερους. Ούτε είναι λογικό να πραγματοποιούνται εκεί πανάκριβες επενδύσεις σε δρόμους, σε αποχετεύσεις, σε δίκτυα και σε άλλα έργα υποδομής για να χρησιμοποιηθούν μόνο για δυο-τρεις μήνες και να υπολειτουργούν τους υπόλοιπους εννέα ή δέκα μήνες.
Ποια είναι η λύση;
Η λύση δεν είναι εύκολη και δεν είναι μόνο μία. Κάθε περιοχή έχει τις δικές της ιδιαιτερότητες και απαιτεί ξεχωριστές παρεμβάσεις τις οποίες ειδικοί επιστήμονες μπορούν να σχεδιάσουν. Παρεμβάσεις που δίνουν λύσεις πλησιάζοντας τη χρυσή τομή και δεν κοστίζουν υπερβολικά.
Στις υποδομές μεταφορών, για παράδειγμα, η επένδυση σε κάποια άνετη κεντρική οδική αρτηρία που θα εξυπηρετεί ολόκληρο το νησί είναι αναγκαία. Δεν χρειάζεται όμως να φαρδύνουν και όλα τα δρομάκια στα χωριά και στις πόλεις του νησιού. Αυτό που χρειάζεται είναι πολύ μεγάλοι χώροι πάρκινγκ σε διάφορα σημεία της αρτηρίας ώστε να εξυπηρετούνται τα χωριά και οι παραλίες χωρίς να δημιουργείται κομφούζιο. Μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθούν εκτάκτως το καλοκαίρι μικρά λεωφορεία και σκάφη σε σταθερά δρομολόγια ανάλογα με τη ζήτηση και να απαγορευτούν εντός χωριών και πόλεων τα αυτοκίνητα πέραν αυτών της τροφοδοσίας και των δημοσίων οχημάτων.
Με σωστό σχεδιασμό πολλά προβλήματα από αυτά λύνονται.
Στις υποδομές δικτύων ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών τα πράγματα είναι πιο εύκολα αφού οι πάροχοι μπορούν να αυξάνουν ή να περιορίζουν τις δυνατότητες ανάλογα με την εποχή και τη ζήτηση. Και εννοείται ότι επενδύσεις σε ανεμογεννήτριες, ηλιακά και αφαλατώσεις πρέπει να γίνουν σε όλα τα νησιά.
Οσον αφορά το προσωπικό, αυτό σε μεγάλο βαθμό είναι θέμα κεντρικής κυβέρνησης. Για παράδειγμα, ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης δεν μπορεί να αγνοήσει το γεγονός ότι π.χ. στη Μύκονο ή σε κάποια νησιά του Ιονίου επικρατεί απόλυτη ανομία τους καλοκαιρινούς μήνες. Ειδικά στη Μύκονο η ανομία βασιλεύει, οι μπράβοι παίζουν καθοριστικό ρόλο για την ασφάλεια των εργοδοτών τους εις βάρος όλων των υπολοίπων, οι έμποροι ναρκωτικών και οι προαγωγοί κάνουν πάρτυ, το ίδιο και οι συμμορίες διαρρηκτών και κλεφτών.
Στον σχεδιασμό του υπουργείου ο κ. Χρυσοχοΐδης θα πρέπει να προβλέψει τη σημαντική αύξηση των αστυνομικών δυνάμεων στα νησιά το καλοκαίρι. Και όχι μόνο απλών αστυνομικών, αλλά σε πολλές περιπτώσεις ειδικά εκπαιδευμένων, ώστε να αντιμετωπίζονται η βία και η παρανομία. Και αυτό δεν πρέπει να είναι τυχαίο, δηλαδή ίσως φέτος καταφέρουμε να στείλουμε λίγο περισσότερους, αλλά πρέπει να είναι συστηματικό, μόνιμο και προγραμματισμένο για κάθε χρόνο, από τον Μάιο μέχρι και τον Σεπτέμβριο. Το ίδιο πρέπει να προγραμματίσει ο υπουργός Υγείας Βασίλης Κικίλιας και όλοι οι άλλοι εμπλεκόμενοι με την καθημερινότητα του πολίτη υπουργοί.
Φυσικά ο ρόλος των δημάρχων ο οποίος δυστυχώς σε πολλές περιοχές είναι μάλλον διακοσμητικός, είναι καθοριστικός για την επίλυση των προβλημάτων της περιοχής τους. Και είναι εντυπωσιακό, όταν υπάρχουν τόσο μεγάλα προβλήματα σε τουριστικές περιοχές, πώς αποφασίζουν οι δημότες να διαλέξουν τον Α ή τον Β δήμαρχο ανάλογα με τις πολιτικές του πεποιθήσεις αντί να επιλέξουν τους ικανότερους ανεξαρτήτως κομματικής ταυτότητας, αυτούς που θα έλυναν τα προβλήματα.
Εν πάση περιπτώσει το ζήτημα είναι τώρα ότι ο υπερβολικά βεβαρημένος με προβλήματα σε όλη τη χώρα υπουργός Μιχάλης Χρυσοχοΐδης θα πρέπει να αναλάβει να λύσει ακόμη ένα, αυτό της οργάνωσης της ασφάλειας και της προστασίας του πολίτη όταν αλλάζει ο πληθυσμιακός χάρτης της χώρας το καλοκαίρι στις τουριστικές περιοχές. Και αυτό λύνεται μόνο με μετακινήσεις εκπαιδευμένου προσωπικού και οχημάτων και όχι με έκτακτους και εποχικούς.
Καθώς η πληθυσμιακή διαφορά μεταξύ χειμώνα και καλοκαιριού είναι τεράστια, οι τοπικές αρχές αλλά και το κράτος δεν έχουν τη δυνατότητα να πετύχουν μια χρυσή τομή που να εξυπηρετεί ικανοποιητικά την υπερβολή του καλοκαιριού χωρίς να αποτελεί κολοσσιαία σπατάλη τον χειμώνα.
Φυσικά και δεν είναι λογικό να απασχολούνται υπεράριθμοι αστυνομικοί, λιμενικοί, πυροσβέστες, γιατροί και καθαριστές σε ένα νησί που τον χειμώνα έχει, για παράδειγμα, 5.000 κατοίκους και το καλοκαίρι ξεχειλίζει με 100.000 τουρίστες ή και πολύ περισσότερους. Ούτε είναι λογικό να πραγματοποιούνται εκεί πανάκριβες επενδύσεις σε δρόμους, σε αποχετεύσεις, σε δίκτυα και σε άλλα έργα υποδομής για να χρησιμοποιηθούν μόνο για δυο-τρεις μήνες και να υπολειτουργούν τους υπόλοιπους εννέα ή δέκα μήνες.
Ποια είναι η λύση;
Η λύση δεν είναι εύκολη και δεν είναι μόνο μία. Κάθε περιοχή έχει τις δικές της ιδιαιτερότητες και απαιτεί ξεχωριστές παρεμβάσεις τις οποίες ειδικοί επιστήμονες μπορούν να σχεδιάσουν. Παρεμβάσεις που δίνουν λύσεις πλησιάζοντας τη χρυσή τομή και δεν κοστίζουν υπερβολικά.
Στις υποδομές μεταφορών, για παράδειγμα, η επένδυση σε κάποια άνετη κεντρική οδική αρτηρία που θα εξυπηρετεί ολόκληρο το νησί είναι αναγκαία. Δεν χρειάζεται όμως να φαρδύνουν και όλα τα δρομάκια στα χωριά και στις πόλεις του νησιού. Αυτό που χρειάζεται είναι πολύ μεγάλοι χώροι πάρκινγκ σε διάφορα σημεία της αρτηρίας ώστε να εξυπηρετούνται τα χωριά και οι παραλίες χωρίς να δημιουργείται κομφούζιο. Μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθούν εκτάκτως το καλοκαίρι μικρά λεωφορεία και σκάφη σε σταθερά δρομολόγια ανάλογα με τη ζήτηση και να απαγορευτούν εντός χωριών και πόλεων τα αυτοκίνητα πέραν αυτών της τροφοδοσίας και των δημοσίων οχημάτων.
Με σωστό σχεδιασμό πολλά προβλήματα από αυτά λύνονται.
Στις υποδομές δικτύων ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών τα πράγματα είναι πιο εύκολα αφού οι πάροχοι μπορούν να αυξάνουν ή να περιορίζουν τις δυνατότητες ανάλογα με την εποχή και τη ζήτηση. Και εννοείται ότι επενδύσεις σε ανεμογεννήτριες, ηλιακά και αφαλατώσεις πρέπει να γίνουν σε όλα τα νησιά.
Οσον αφορά το προσωπικό, αυτό σε μεγάλο βαθμό είναι θέμα κεντρικής κυβέρνησης. Για παράδειγμα, ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης δεν μπορεί να αγνοήσει το γεγονός ότι π.χ. στη Μύκονο ή σε κάποια νησιά του Ιονίου επικρατεί απόλυτη ανομία τους καλοκαιρινούς μήνες. Ειδικά στη Μύκονο η ανομία βασιλεύει, οι μπράβοι παίζουν καθοριστικό ρόλο για την ασφάλεια των εργοδοτών τους εις βάρος όλων των υπολοίπων, οι έμποροι ναρκωτικών και οι προαγωγοί κάνουν πάρτυ, το ίδιο και οι συμμορίες διαρρηκτών και κλεφτών.
Στον σχεδιασμό του υπουργείου ο κ. Χρυσοχοΐδης θα πρέπει να προβλέψει τη σημαντική αύξηση των αστυνομικών δυνάμεων στα νησιά το καλοκαίρι. Και όχι μόνο απλών αστυνομικών, αλλά σε πολλές περιπτώσεις ειδικά εκπαιδευμένων, ώστε να αντιμετωπίζονται η βία και η παρανομία. Και αυτό δεν πρέπει να είναι τυχαίο, δηλαδή ίσως φέτος καταφέρουμε να στείλουμε λίγο περισσότερους, αλλά πρέπει να είναι συστηματικό, μόνιμο και προγραμματισμένο για κάθε χρόνο, από τον Μάιο μέχρι και τον Σεπτέμβριο. Το ίδιο πρέπει να προγραμματίσει ο υπουργός Υγείας Βασίλης Κικίλιας και όλοι οι άλλοι εμπλεκόμενοι με την καθημερινότητα του πολίτη υπουργοί.
Φυσικά ο ρόλος των δημάρχων ο οποίος δυστυχώς σε πολλές περιοχές είναι μάλλον διακοσμητικός, είναι καθοριστικός για την επίλυση των προβλημάτων της περιοχής τους. Και είναι εντυπωσιακό, όταν υπάρχουν τόσο μεγάλα προβλήματα σε τουριστικές περιοχές, πώς αποφασίζουν οι δημότες να διαλέξουν τον Α ή τον Β δήμαρχο ανάλογα με τις πολιτικές του πεποιθήσεις αντί να επιλέξουν τους ικανότερους ανεξαρτήτως κομματικής ταυτότητας, αυτούς που θα έλυναν τα προβλήματα.
Εν πάση περιπτώσει το ζήτημα είναι τώρα ότι ο υπερβολικά βεβαρημένος με προβλήματα σε όλη τη χώρα υπουργός Μιχάλης Χρυσοχοΐδης θα πρέπει να αναλάβει να λύσει ακόμη ένα, αυτό της οργάνωσης της ασφάλειας και της προστασίας του πολίτη όταν αλλάζει ο πληθυσμιακός χάρτης της χώρας το καλοκαίρι στις τουριστικές περιοχές. Και αυτό λύνεται μόνο με μετακινήσεις εκπαιδευμένου προσωπικού και οχημάτων και όχι με έκτακτους και εποχικούς.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr