Tο επιτελικό Κράτος ανάμεσα στην φάρσα και την τραγωδία

Τρία απλά παραδείγματα, ανάμεσα στην τραγωδία και στη φάρσα:

1.        Τι νόημα έχει να μιλάμε για «Κράτος», αν όχι για να υπερασπίζεται τους αδύναμους; Οι ισχυροί και οι δυνατοί πάντα θα βρίσκουν τον τρόπο να επιβιώνουν –όπως και με τον νόμο της Ζούγκλας άλλωστε. Οι αδύναμοι και ανάπηροι όμως;

Εν έτει 2020, ακόμα κυβερνά ο Νόμος Κατρούγκαλου. Όχι, μην πάει το μυαλό σας πάλι στις συντάξεις. Μιλάμε τώρα για αυτούς…. που δεν έχουνε καν συντάξεις! Και δη ανθρώπους μόνους, γεροντάκια, ανάπηρους, παρατημένους. Που πεθαίνουν κάθε μέρα από τη φτώχεια χωρίς κανείς να ρωτά πώς ζουν, αλλά βιώνουν από πρώτο χέρι τον παραλογισμό και ξέρουν πολύ καλύτερα από το Μέγαρο Μαξίμου και τα υπουργεία Εργασίας και Οικονομικών, τι σημαίνει «Επιτελικό Κράτος».

Για αυτούς πρωτίστως υπάρχει το Κράτος. Αυτοί είναι το άλλοθί του για να υπάρχει!

Και υπάρχει και ο Νόμος Κατρούγκαλου, που προβλέπει Επίδομα Ανασφαλίστων.

Το άρθρο  93 όμως του νόμου αυτού (ν.4387/2016) κόβει το ψωμί που υποτίθεται πως θα έδινε στους άπορους υπερήλικες!

 Ο διεστραμμένος Νους του νομοθέτη (Κατρούγκαλος δηλαδή) φρόντισε να θέσει  μεν εισοδηματικά κριτήρια (και σωστά) αλλά … πλασματικά και «δια νόμου» καθορισμένα ("αποφασίζομεν και διατάσσομεν" δηλαδή) και όχι πραγματικά.

Τόσο απλά, τόσο δημοκρατικά, τόσο λογικά. Για άλλη μια φορά, άσχετοι από φορολογία νομοθέτες, έμπλεξαν «μήλα με πορτοκάλια».  Και βγήκε τεταρτούργημα.

 Θες κριτήρια; Βάλε Κριτήρια. Αλλά πραγματικά! Πρόνοια και ΟΠΕΚΑ δεν έχουν σχέση –και δεν πρέπει να έχουν- με το τι κάνει η Εφορία.  Άλλο έργο οι μεν, άλλο η δε.

Αλλά ιδού που οδηγεί το άρθρον 93 του ν.Κατρούγκαλου (αληθινό παράδειγμα):

·         Άπορος και βαριά ανάπηρος  70 ετών  χωρίς καθόλου εισόδημα και σύνταξη, υποβάλει αίτηση για «Επίδομα Κοινωνικής Αλληλεγγύης Ανασφάλιστου Υπερήλικα». Το άρθρο 93 όμως λέει ότι λαμβάνεται υπόψην το «φορολογητέο» εισόδημα, όχι το «πραγματικό».

·        Η Εφορία (άλλου παπά Ευαγγέλιο) λέει στον άπορο: «δηλώνεις "μηδέν" εισόδημα, αλλά αφού ζεις, εγώ υπολογίζω τεκμήριο και εισόδημα 3.000 ευρώ».
Έτσι γουστάρει, γούστο της και καπέλο της. Προχωράμε: «Και υπολογίζω» λέει στο εκκαθαριστικό η Εφορία «ότι επειδή ζεις κατάκοιτος σε 53 τετραγωνικά μέτρα σε 70 ετών σπίτι, έχεις και άλλα 2.120 ευρώ εισόδημα (= 40 ευρώ Χ 53 ευρώ το τμ) που δεν μου τα έχεις δηλώσει».  Ότι δεν έχει ρεύμα η πολυκατοικία στην Ομόνοια και δεν ανεβαίνει το ασανσέρ στον 8ο όπου είναι το σπίτι του ανάπηρου, δεν έχει καμία σημασία. Αλλά Εφορία είναι και ό,τι  θέλει κάνει.
 
·        Με τεκμήριο 5.120 ευρώ, του βγάζει  να πληρώσει 27 ευρώ φόρο (για αποδείξεις που δεν μάζεψε) αλλά…  του τα χαρίζει, επειδή είναι κάτω από 30 ευρώ και δεν τα εισπράττει. Είπαμε, Εφορία είναι και έτσι γουστάρει.

·        Και ενώ η Εφορία υπολογίζει εισόδημα, επιβάλλει φόρο και χαρίζει φόρο (δεν κρίνουμε τώρα την Εφορία αλλά το Επιτελικό Κράτος) μπαίνει στη μέση ο Νόμος Κατρούγκαλου. Βλέπει η Πρόνοια εισόδημα 5.120 ευρώ αντί «μηδέν» και λέει στον άπορο: «Εσύ βγάζεις πολλά! Είσαι πλούσιος! Ξεπερνάς το «φορολογητέο» όριο εισοδήματος 4.320 ευρώ που ορίζει ο ν.Κατρούγκαλου» .

·        Και εκεί που ο άπορος και ανάπηρος με 80% και άνω περίμενε να ζήσει με 360 ευρώ το μήνα όλα κι όλα, βλέπει ότι η αίτηση απορρίπτεται. Χάνει δηλαδή 360 Χ 12 = 4320 ευρώ το χρόνο, γιατί η Εφορία έκανε τα μαγικά της, που η Πρόνοια δεν τα ξέρει και δεν τα καλαβαίνει (σσ: και επί Θεανώς Φωτίου μάλιστα είχε φτάσει να αθροίζει και τα τεκμαρτά μαζί με τα πραγματικά, νομίζοντας πως αυτό είναι το σωστό «φορολογητέο», με αποτέλεσμα  να χάνουν επίδομα 150 ευρώ τα απροστάτευτα παιδάκια χωρίς γονείς κάτω των 15 ετών -και βάσει σχεδίου ίσως αφού τελικά τους το έκοψε και αυτό ο ΣΥΡΙΖΑ)!

·        Όχι όμως 53 τμ, αλλά και 35 τετραγωνικά σπίτι να είχε, το ίδιο θα πάθαινε (35Χ40= 1.400 + 3.000 = 4.400 ευρώ).  Το Επιτελικό Κράτος το «παίζει» Κράτος Πρόνοιας , χωρίς να ξέρει η Πρόνοια τι ποιεί η Εφορία και τούμπαλιν …

Για την Ιστορία, πριν σχεδόν 1 χρόνο, από τον Δεκέμβριο του 2019 ήδη, ο Συνήγορος του Πολίτη έχει πάρει θέση και πρότεινε νομοθετικές παρεμβάσεις, δηλαδή:

·       να αλλάξει το άρθρο 93 παρ. 1 περ. ε του ν. 4387/2016, καθώς και το άρθρο 3 της σχετικής Κοινής Υπουργικής απόφασης, ώστε ως κριτήριο να λαμβάνεται το πραγματικό και όχι το φορολογητέο εισόδημα των αιτούντων, όπως ισχύει και για το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης.

·       επικουρικά, προτείνεται η αλλαγή στο άρθρο 93 του ν. 4387/2016, ώστε τουλάχιστον να μη συνυπολογίζεται τεκμαρτό εισόδημα το οποίο προκύπτει από την ελάχιστη αντικειμενική δαπάνη διαβίωσης (3.000 ευρώ) , την αντικειμενική δαπάνη κατοικίας (ιδιόκτητης, μισθωμένης ή δωρεάν παραχωρούμενης) έως 80 τ.μ. (Χ 40 ευρώ = 3.200 ευρώ)  και ενός αυτοκινήτου μικρού κυβισμού.

Ένα χρόνο μετά, με τα Αναδρομικά του Νομου Κατρούγκαλου στους Συνταξιούχους, πόσο δύσκολο θα ήταν να αλλάξει μία λέξη στον ν.4387, ώστε το άρθρο 93 να μιλά για «πραγματικό» και όχι «τεκμαρτό» εισόδημα , προκειμένου για την Πρόνοια, όπως με το ΚΕΑ; Προφανώς κανείς δεν σκέφτεται το Επιτελικό Κράτος και τους αναπήρους, παρά μόνο τα αναδρομικά…

2.       Επιτελικό Κράτος 21ου αιώνα: Κατάργησαν και το Πρωτόκολλο στο Δημόσιο!

Οργανισμός του Δημοσίου ζητά πιστοποιητικά που τα χρυσοπληρώνουν οι πολίτες, αλλά δεν τους δίνει Αριθμό Πρωτοκόλλου. Όποιος αλλάζει εταιρία ή στοιχεία παροχής ρεύματος, καλείται να προσκομίσει Πιστοποιητικό Ηλεκτρολόγου Εγκαταστάτη.

Εκεί συμβαίνουν δύο τινά:

(α) Κανείς δεν ζητά την απόδειξη του Ηλεκτρολόγου, μόνο το Πιστοποιητικό. Και αυτό κοστίζει 50 ή και έως 150 ευρώ πλέον ΦΠΑ. Τώρα πια μάλιστα, όχι μόνο δεν ζητούν απόδειξη οι πολίτες, αλλά αρνούνται να τη δώσουν και οι ηλεκτρολόγοι. «Κανείς δεν δίνει απόδειξη» ακούει στο τέλος της επίσκεψης ο πελάτης.

Ξέρει άραγε το Επιτελικό Κράτος πού θα έπρεπε να ψάξει, για να βρει «πεντακοσαριές» αδήλωτων αμοιβών και εισοδημάτων; ‘Η πόσο δύσκολο θα ήταν να ζητά και την απόδειξη, από τη στιγμή που το Κράτος προσφέρει αφειδώς εισόδημα στους ηλεκτρολόγους (50-150 ευρώ για 1 ώρα δουλειάς);

(β) ο ΔΕΔΔΗΕ ζητά τα πρωτότυπα έγγραφα, αλλά δεν τα δέχεται αυτοπροσώπως παραδόσεις λόγω COVID-19. Δεν τα δέχεται ούτε με email και δεν δίνει τουλάχιστον ηλεκτρονικά αριθμό πρωτοκόλλου.  Αν το ταχυδρομήσεις, δεν παίρνεις αποδεικτικό ότι τα έστειλες. «Στείλτε τα με κούριερ» σου λενε για να έχεις αποδεικτικό παραλαβής φακέλου, αλλά και πάλι δεν έχεις πιστοποίηση τι είχε μέσα ο φάκελος.

«Μην ανησυχείτε, σε 10 μέρες θα δειτε στο σύστημα ότι περάστηκε η βεβαίωση για την Παροχή ρεύματος, ποτέ δεν χάθηκε κανενός ο φάκελος» σε καθησυχάζουν.

Αν τους πεις όμως «οκ αφού είστε τόσο σίγουροι και ασφαλείς, αν τα στείλω και παρ’ελπίδα χαθούν τα πρωτότυπα (που κοστίζουν και λεφτά) θα δεχθείτε μετά να σας στείλω απλά ή θεωρημένα αντίγραφα;» η απάντηση είναι ευγενικά και κατηγορηματικά  «ΟΧΙ».

Δηλαδή αν ανησυχείς εσύ για τι θα κάνει  τα χαρτιά σου το Κράτος είσαι τρελός, ενώ το Κράτος δεν ανησυχεί ποτέ για εσένα γιατί σε βγάζει τρελό όποτε θέλει (πχ «δεν μας στείλατε ποτέ τα πρωτότυπα», «ήταν άδειος ο φάκελος» ή τρέχα γύρευε).

3.       Μεταβίβαση ακινήτου: φαύλος κύκλος οι διορίες!

Όποιος χρωστά στο δημόσιο και πουλά ακίνητο, ο πρώτος που εισπράττει είναι η Εφορία και τα Ταμεία.

Αλλά για να πουλήσει, θέλει πρώτα πιστοποιητικά οφειλής από την Εφορία και αυτά έχουν διάρκεια 30 μέρες.  Με το χαρτί αυτό αρχίζει ένας αγώνας δρόμου σε δικηγόρους, συμβολαιογράφους, ΚΕΑΟ κλπ. Και οι εβδομάδες περνάνε, αλλά η ισχύς του πιστοποητικού οφειλών κοντεύει να  λήξει. Με την ψυχή στο στόμα σε πολλές περιπτώσεις, αγοραστής και πωλητής προλαβαίνουν τις διορίες. Αν περάσει όμως ο μήνας και δεν έχουν μαζέψει όσα χρειάζονται, φτου και από την αρχή ξανά.

Προφανώς κάθε μήνα και το ποσόν οφειλής αλλάζει. Αλλά πόσο δύσκολο είναι να επικαιροποιηθεί απλώς το ποσόν οφειλής από το Ταμείο και την Εφορία, αντί να αρχίζει ξανά ο ίδιος Κυκεώνας γραφειοκρατικών διαδικασιών. Δικηγόροι και συμβολαιογράφοι λένε «μη μας πιέζετε, έχουμε και άλλες δουλειές, έτσι είναι τα πράγματα, στην Ελλάδα ζείτε, δεν αγχωνόμαστε, αν θέλετε πάρτε άλλον» και απειλούν και να σε παρατήσουν ακόμα πριν τελειώσει η δουλειά.

Είναι δεδομένο ότι εκατομμύρια ακίνητα είναι φορτωμένα με τα χρέη των ιδιοκτητών τους. Αλλά έτσι το Κράτος δεν εισπράττει, αφού δεν μπορεί να αποφασίσει πόσα θα του χρωστάνε επιπλέον, ακόμα και αν εισπράξει ολόκληρο το τίμημα της αγοραπωλησίας.

Αν και είχε διατελέσει Υπουργός αρμόδιος για το Δημόσιο, ίσως δεν ήξερε ο Πρωθυπουργός πόσα πράγματα πρέπει να αλλάξουν, για να δώσει νόημα στο όραμά του. Μέχρι πότε όμως μπορεί να υπόσχεται Επιτελικό Κράτος; Και μέχρι πότε αυτό μπορεί να περιμένει; 
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr