Ποια κυβέρνηση θέλει η οικονομία

To πολιτικό παιχνίδι μπορεί να βρίσκεται στο απόγειό του και να πηγαίνουμε από debate σε debate, όμως αυτό που έρχεται μετά είναι σίγουρο ότι για μία ακόμη φορά θα ξεγυμνώσει την πολιτική παραφιλολογία που δίνει και παίρνει προεκλογικά. Γιατί ζητούμενο δεν είναι μόνο -εδώ που είμαστε- οι απλές συνεργασίες αλλά και οι αποτελεσματικές

Η υπηρεσιακή κυβέρνηση δείχνει τον δρόμο μιας αποτελεσματικής διαχείρισης, περαίωσης και προετοιμασίας. Μετά τι πρόκειται να γίνει; Παίρνω κάποια στοιχεία από τον επενδυτικό όμιλο Wood που επενδύει στην Ελλάδα και απομονώνω στοιχεία εργασιακού κόστους και ανταγωνιστικότητας. Η Ελλάδα το 2014 έφτασε να πέσει στο 58,8% του ευρωπαϊκού μέσου όρου, παραμένοντας πολύ χαμηλότερα όμως σε σχέση με άλλες χώρες στην παγκόσμια κατάταξη, όπου το εργασιακό κόστος είναι πολύ υψηλότερο όπως η Ιταλία και η Ισπανία. Από την άλλη πλευρά, χώρες όπως η Ρουμανία, η Τσεχία και η Πολωνία έχουν πολύ χαμηλότερο εργασιακό και υπερέχουν και αυτές αντίστοιχα της χώρας μας σε ανταγωνιστικότητα.

Ολα αυτά έχουν πολύ μεγάλη σημασία για την προσέλκυση άμεσων επενδύσεων, που είναι αναγκαίες για να γυρίσει η οικονομία. Η ίδια έκθεση σημειώνει ότι το τρίτο μνημόνιο είναι ένα ιδιαίτερα φιλόδοξο πακέτο για να μπορέσει να υλοποιηθεί, όπως είναι προγραμματισμένο, σε τριετή βάση. Θα απαιτήσει δηλαδή προσαρμογές και οι ωφέλειες θα φανούν σε 2-4 χρόνια από την αρχή της υλοποίησης. Πάρα πολλά βασίζονται στην πολιτική σταθερότητα, στην αποτελεσματική αξιοποίηση των κοινοτικών κονδυλίων και την εφαρμογή των πολιτικών που θα ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητα και την ελκυστικότητα της χώρας για τα κεφάλαια.

Ολα αυτά μεταφράζονται στα ρίσκα και τις προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα κυβέρνηση, άρα και στην κρισιμότητα της ψήφου για τη σύνθεσή της. Η κοινωνία δείχνει να έχει ωριμάσει για την ευρωπαϊκή πορεία και αυτό πρέπει να βαρύνει στις αποφάσεις των πολιτικών.

Ολα αυτά δείχνουν ότι θα είναι και το μήνυμα της κάλπης, δηλαδή οι ευρύτερες συνεργασίες για τη συγκρότηση ενός σχήματος που θα μπορεί να πάρει πάνω του το βάρος των 170 δράσεων μέχρι τα Χριστούγεννα.

Η υπογραφή του τρίτου μνημονίου μειώνει σημαντικά τις αποστάσεις μεταξύ των πολιτικών ανταγωνιστών και εξαγνίζει πολιτικά έως έναν βαθμό όσους έλαβαν πρωτύτερα τέτοιες αποφάσεις.

Η υλοποίηση, βέβαια, μιας τέτοιας συμφωνίας έχει σημασία σε σχέση με το ποιος την πραγματοποιεί, όμως αυτό είναι και το κρίσιμο ζήτημα που απαιτεί ικανούς και έμπειρους ανθρώπους.

Ολοι θα πρέπει να διδαχθούν από τα λάθη του παρελθόντος, όπως και ο ΣΥΡΙΖΑ, που έχει πολλά να πει γι' αυτούς που φόρτωσαν τη χώρα με δάνεια και PSI, αλλά και από την πλευρά του θα πρέπει να χρεωθεί τα χαμένα 30 δισ. των τραπεζών από τη ζημιά των capital controls. Oλοι θα πρέπει να ενσκήψουν με πολύ μεγάλη προσπάθεια για την αντιμετώπιση του ασφαλιστικού ζητήματος, που ακόμα δεν έχει ξεκαθαριστεί πώς θα αρχίσει να επιλύεται. Πολλές οι επικοινωνιακές στρατηγικές, αλλά όχι και τόση ουσία μέχρι στιγμής σε όσα έχουν ειπωθεί προεκλογικά.

Οπως αναφέρει ο γνωστός οικονομολόγος του ΣΕΒ Μιχάλης Μασουράκης, το βασικό ρίσκο είναι να μην ολοκληρωθεί η πρώτη αξιολόγηση του τρίτου μνημονίου μέχρι τα τέλη Νοεμβρίου και να εισέλθει η χώρα σε περίοδο αμφισβήτησης των υποχρεώσεών της στο τέλος του χρόνου. Παράλληλα η υποχώρηση των εισαγωγών προμηνύει προβλήματα στις εξαγωγές τους επόμενους μήνες, καθώς οι εξαγωγές μεγαλύτερης προστιθέμενης αξίας βασίζονται σε εισαγόμενες εισροές.

Η συνεννόηση και η εφαρμογή των προγραμμάτων, αν προχωρήσει, είναι βέβαιο ότι πολύ γρήγορα θα αλλάξει το κλίμα κατάρρευσης των τελευταίων μηνών.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr