Εκλογές: Αλήθεια, ποιος θα τολμήσει;

Οι εκλογές της 21ης Μαΐου είναι αναμφίβολα κρίσιμες και για το αυτοκίνητο, αφού η κυβέρνηση που θα προκύψει θα πρέπει να διαχειριστεί την «καυτή πατάτα» των αποφάσεων της Ευρωπαϊκής Ενωσης σχετικά με τους ρύπους…

Τι θα έχει λοιπόν να διαχειριστεί η νέα κυβέρνηση την επόμενη τετραετία;

Καταρχάς, την… ουρά που θα φέρουν τα πολύ αυστηρά πρότυπα ρύπων Euro7 της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Η επίσημη εισαγωγή του συγκεκριμένου κανονισμού αναμένεται να γίνει στα μέσα της δεκαετίας που διανύουμε, ωστόσο η ημερομηνία ακριβούς εφαρμογής δεν έχει ακόμη καθοριστεί, καθώς οι συζητήσεις μεταξύ των εμπλεκόμενων φορέων και των κατασκευαστών αυτοκινήτων συνεχίζονται. Το μόνο σίγουρο είναι ότι θα εφαρμοστούν και η εντολή είναι ότι οι εκπομπές ρύπων από τα αυτοκίνητα θα πρέπει να μειωθούν κατά 75% σε σχέση με τα όρια του υπάρχοντος κανονισμού Euro6.

Πονοκέφαλος για τις αυτοκινητοβιομηχανίες αλλά και για τα κράτη-μέλη τα οποία θα αναγκαστούν να πάρουν αντίμετρα στη χρήση παλιών αυτοκινήτων. Ηδη σε χώρες της Ε.Ε. έχουν μπει χαράτσια για τη χρήση αυτοκινήτων προδιαγραφών Euro4 και πίσω. Στην Ελλάδα ακόμα όχι. Ξέρετε πόσα τέτοια αυτοκίνητα κυκλοφορούν σήμερα στην Ελλάδα; Πάνω από 4.500.000!

Παράλληλα, η επόμενη κυβέρνηση πρέπει να προετοιμάσει το έδαφος και για το τοπίο που θα διαμορφωθεί μετά την υπερψήφιση του νόμου που απαγορεύει την πώληση αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035, εκτός και αν αυτά κινούνται αποκλειστικά με συνθετικά καύσιμα (e-fuels). Με τα σημερινά δεδομένα, για τη χρήση των e-fuels σε κινητήρες εσωτερικής καύσης πρέπει να γίνουν τροποποιήσεις στον κινητήρα και στο σύστημα καυσίμου των αυτοκινήτων Euro5 και πίσω (και σε κάποιους Euro6) οι οποίες κοστίζουν υπερβολικά. Οι νεότεροι Euro6 και σίγουρα οι Euro7 θα είναι έτοιμοι γι’ αυτά.

Ολα τα παραπάνω επιβάλλουν λοιπόν δραστικές αποφάσεις από την κυβέρνηση που θα προκύψει από την 21η Μαΐου ή τις επαναληπτικές τον Ιούλιο. Η σημερινή κυβέρνηση εφάρμοσε -και είναι ακόμα σε ισχύ- το πιο γενναιόδωρο πρόγραμμα επιδότησης (έως 8.000 ευρώ) για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη. Δεν είναι αρκετό, όμως, σε καμία περίπτωση και με τα χρονοδιαγράμματα που έχουν καθοριστεί από την Ε.Ε.

Απόσυρση… χτες

Το μέτρο της απόσυρσης λοιπόν είναι μονόδρομος, μιας δραστικής απόσυρσης παλαιών οχημάτων για την Ελλάδα, η οποία το 2020 είχε τα 14 έτη ως μέσο ηλικιακό όρο των κυκλοφορούντων οχημάτων και σήμερα αυτός είναι στα 18…

Και δεδομένου ότι η οικονομία της χώρας μας σήμερα, μετά από οικονομική κρίση, πανδημία και τον πληθωρισμό λόγω πολέμου, δεν θα μπορέσει να αντέξει ένα γενναιόδωρο πρόγραμμα απόσυρσης, η επόμενη κυβέρνηση πρέπει να διεκδικήσει πακτωλό χρημάτων από τα ταμεία της Ε.Ε. για να υλοποιήσει τις δικές της αποφάσεις.

Γιατί είναι δεδομένο ότι θα αναγκαστεί να επιβάλει αντικίνητρα χρήσης των παλαιών και ρυπογόνων αυτοκινήτων. Πρέπει, όμως, να μπορέσει να δώσει και ισχυρά κίνητρα στον ακόμα λαβωμένο -από την προ 4ετίας οικονομική κρίση- Ελληνα, ώστε να αλλάξει το παλιό με καινούριο. Γιατί, ναι, όλοι θέλουν να κινούνται με ένα καινούριο, ασφαλές αυτοκίνητο. Λίγοι, όμως, μπορούν να το αποκτήσουν…

Ποιος λοιπόν έχει τη διάθεση αλλά, το σημαντικότερο, τις ικανότητες να μπορέσει να υλοποιήσει όλα τα παραπάνω;
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr