Επιδόσεις και οικονομία από τα νέα e-turbo
08.09.2020
14:30
Το πάντρεμα του ηλεκτρισμού με τους κλασικούς υπερτροφοδότες είναι το επόμενο μεγάλο τεχνολογικό βήμα που υπόσχεται βελτίωση της απόδοσης αλλά και του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των θερμικών κινητήρων
Είναι δεδομένο πως η ηλεκτροκίνηση θα αποτελέσει τον πρωταγωνιστή της αυτοκίνησης όμως οι προβλέψεις αναφέρουν πως και οι θερμικοί κινητήρες θα βρίσκονται κοντά μας για κάμποσες δεκαετίες και θα το κάνουν αυτό υιοθετώντας έξυπνες λύσεις όπως οι ηλεκτροποιημένοι υπερτροφοδότες ή e-turbo.
Ίσως πολλοί δεν το γνωρίζουν αλλά η σχετική τεχνολογία βρίσκεται εδώ και κάποια χρόνια στο καλύτερο εργαστήριο εξέλιξης: του αγώνες. Τα e-turbo αποτελούν κομμάτι των κινητήρων της F1 από το ξεκίνημα της σύγχρονης υβριδικής εποχής της και όπως όλα δείχνουν η τεχνολογία είναι πλέον έτοιμη να περάσει και στα μοντέλα παραγωγής. Και μάλιστα από τα χέρια των καλύτερων καθώς πριν λίγο καιρό η Mercedes-AMG, η ομάδα της οποίας είναι ο απόλυτος κυρίαρχος της σύγχρονης F1, ανακοίνωσε πως σε συνεργασία με την Garrett εξέλιξε ένα e-turbo για αυτοκίνητα παραγωγής το οποίο πρακτικά αποτελεί μια εκδοχή αυτού που χρησιμοποιείται στον κινητήρα της F1.
Η καινοτομία του νέου e-turbo είναι πως πρακτικά μεταξύ του συμπιεστή και της φτερωτής υπάρχει ένας μικρός ηλεκτροκινητήρας. Αυτός φροντίζει ώστε να υπάρχει πάντα η απαιτούμενη ροπή στον άξονα του turbo για την κίνηση του συμπιεστή με αποτέλεσμα να εξαφανίζεται η υστέρηση της απόκρισης στις χαμηλές στροφές όπου ακόμα η πίεση των καυσαερίων είναι χαμηλή για να περιστρέψει την φτερωτή ενώ ακριβώς το ίδιο συμβαίνει και όταν ο οδηγός αφήσει και ξαναπατήσει το γκάζι. Ο μικρός ηλεκτροκινητήρας τροφοδοτείται με ενέργεια η οποία αποθηκεύεται ως περίσσευμα κινητικής ενέργειας από το ίδιο το turbo στις περιπτώσεις που η πίεση υπερπλήρωσης είναι μεγαλύτερη από την απαιτούμενη. Έτσι αντί να υπάρχει εκτόνωση από την βαλβίδα ανακούφισης η επιπλέον ενέργεια αποθηκεύεται μέσω συστήματος ανάκτησης.
Το νέο e-turbo φυσικά θα επιφέρει σημαντική βελτίωση της απόδοσης του κινητήρα, ειδικά στις χαμηλές στροφές υπό φορτίο όπου οι θερμικοί κινητήρες έχουν και τις υψηλότερες ενεργειακές απαιτήσεις. Έτσι θα προκύψει παράλληλα και μια σημαντική μείωση της κατανάλωσης αλλά και των εκπεμπόμενων ρύπων CO2, στοιχείο που είναι καθοριστικό για την μακροημέρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης.
Ίσως πολλοί δεν το γνωρίζουν αλλά η σχετική τεχνολογία βρίσκεται εδώ και κάποια χρόνια στο καλύτερο εργαστήριο εξέλιξης: του αγώνες. Τα e-turbo αποτελούν κομμάτι των κινητήρων της F1 από το ξεκίνημα της σύγχρονης υβριδικής εποχής της και όπως όλα δείχνουν η τεχνολογία είναι πλέον έτοιμη να περάσει και στα μοντέλα παραγωγής. Και μάλιστα από τα χέρια των καλύτερων καθώς πριν λίγο καιρό η Mercedes-AMG, η ομάδα της οποίας είναι ο απόλυτος κυρίαρχος της σύγχρονης F1, ανακοίνωσε πως σε συνεργασία με την Garrett εξέλιξε ένα e-turbo για αυτοκίνητα παραγωγής το οποίο πρακτικά αποτελεί μια εκδοχή αυτού που χρησιμοποιείται στον κινητήρα της F1.
Η καινοτομία του νέου e-turbo είναι πως πρακτικά μεταξύ του συμπιεστή και της φτερωτής υπάρχει ένας μικρός ηλεκτροκινητήρας. Αυτός φροντίζει ώστε να υπάρχει πάντα η απαιτούμενη ροπή στον άξονα του turbo για την κίνηση του συμπιεστή με αποτέλεσμα να εξαφανίζεται η υστέρηση της απόκρισης στις χαμηλές στροφές όπου ακόμα η πίεση των καυσαερίων είναι χαμηλή για να περιστρέψει την φτερωτή ενώ ακριβώς το ίδιο συμβαίνει και όταν ο οδηγός αφήσει και ξαναπατήσει το γκάζι. Ο μικρός ηλεκτροκινητήρας τροφοδοτείται με ενέργεια η οποία αποθηκεύεται ως περίσσευμα κινητικής ενέργειας από το ίδιο το turbo στις περιπτώσεις που η πίεση υπερπλήρωσης είναι μεγαλύτερη από την απαιτούμενη. Έτσι αντί να υπάρχει εκτόνωση από την βαλβίδα ανακούφισης η επιπλέον ενέργεια αποθηκεύεται μέσω συστήματος ανάκτησης.
Το νέο e-turbo φυσικά θα επιφέρει σημαντική βελτίωση της απόδοσης του κινητήρα, ειδικά στις χαμηλές στροφές υπό φορτίο όπου οι θερμικοί κινητήρες έχουν και τις υψηλότερες ενεργειακές απαιτήσεις. Έτσι θα προκύψει παράλληλα και μια σημαντική μείωση της κατανάλωσης αλλά και των εκπεμπόμενων ρύπων CO2, στοιχείο που είναι καθοριστικό για την μακροημέρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr