Η τεχνολογία στην υπηρεσία του οδηγού… κουλομαρία
Μηχανολόγοι, σχεδιαστές, μηχανικοί λογισμικού δουλεύουν πυρετωδώς για να βρουν τις τεχνολογίες που θα μας προστατεύουν από τον κακό μας εαυτό...
Στα άδυτα της αυτοκινητοβιομηχανίας χιλιάδες διακεκριμένοι επιστήμονες δουλεύουν επί 24ώρου βάσεως εφευρίσκοντας συστήματα που βελτιώνουν την ασφάλεια του αυτοκινήτου, ενεργητική και παθητική, τη φιλικότητά του προς το περιβάλλον, την ευκολία χρήσης του, τις επιδόσεις του.
Στον τομέα της ενεργητικής ασφάλειας τα ηλεκτρονικά συστήματα έχουν εξελ
Μηχανολόγοι, σχεδιαστές, μηχανικοί λογισμικού δουλεύουν πυρετωδώς για να βρουν τις τεχνολογίες που θα μας προστατεύουν από τον κακό μας εαυτό...
Στον τομέα της ενεργητικής ασφάλειας τα ηλεκτρονικά συστήματα έχουν εξελιχθεί τόσο πολύ ώστε το επόμενο βήμα είναι να παίρνουν πρωτοβουλία ακυρώνοντας τις… ανώριμες εντολές του οδηγού. Οσον αφορά στο περιβάλλον, άλλοι κατασκευαστές επενδύουν στην υβριδική τεχνολογία και άλλοι στα ανακυκλούμενα υλικά. Σχετικά με την ευκολία χρήσης τώρα, τα χειροκίνητα κιβώτια πολύ σύντομα θα πάψουν να χρησιμοποιούνται μαζί με τα ποδωστήρια συμπλέκτη. Σε ό,τι αφορά τις επιδόσεις, ξεχωρίζουν τα διάφορα συστήματα υπερτροφοδότησης, που εκτός από την πρόοδο των ηλεκτρονικών έχουν αναπτυχθεί και με τη χρήση εξωτικών υλικών, ενώ στον απόλυτο κόσμο της F1 ακόμη και με περιοριστή στροφών στις 19.000 rpm βρέθηκε τρόπος να ανέβει η απόδοση.
Συλλέξαμε κάποια χαρακτηριστικά δείγματα από όλες αυτές τις κατηγορίες και σας τα παρουσιάζουμε για να πάρετε μια γεύση από τη δουλειά που γίνεται προτού βρεθείτε πίσω από το τιμόνι έτοιμοι για όλα.
VOLVO: ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΟΝΤΑΣ ΤΟΥΣ ΠΕΖΟΥΣ
Η «Volvo» έχει μακρά παράδοση στον τομέα της
ασφάλειας που χαρακτηρίζεται από καινοτόμες
εφαρμογές. Οι τεχνικοί της σουηδικής εταιρείας εξελίσσουν ένα σύστημα μέσω του οποίου το αυτοκίνητο «προβλέπει» τι μέλλει γενέσθαι πριν από μια σύγκρουση και κατά τη διάρκειά της. Ετσι, όλα τα υποσυστήματα ασφαλείας ενεργοποιούνται πιο γρήγορα, συντελώντας στην αύξηση των πιθανοτήτων επιβίωσης. Μια εφαρμογή αυτού του συστήματος είναι το «Collision Warning, Auto Brake». Μέσω ειδικών αισθητήρων το σύστημα ανιχνεύει την πορεία των παρακείμενων πεζών και ο κεντρικός υπολογιστής χωρίς την εντολή του οδηγού ενεργοποιεί τα φρένα εάν κάποιος πεζός βρεθεί σε πορεία σύγκρουσης με το αυτοκίνητο.
Το νέο Direct Shift Change (DSG) της «Volkswagen» είναι το πρώτο ημιαυτόματο 7τάχυτο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη που χρησιμοποιεί η εταιρεία στο… λαϊκό κομμάτι οχημάτων της. Σε αντίθεση με το προηγούμενης γενιάς 6τάχυτο DSG, ο διπλός συμπλέκτης του νέου δεν βρίσκεται μέσα σε λιπαντικό. Αυτό συντελεί στην επίτευξη ακόμη πιο γρήγορων αλλαγών. Η ευκολία αλλαγών και η πρακτικότητα αυτού του κιβωτίου το έχει κάνει τόσο δημοφιλές, ώστε σε ποσοστό πάνω από 25% οι παραγγελίες των μοντέλων της VW γίνονται με αυτό το κιβώτιο. Το νέο κιβώτιο μπορεί να αντιμετωπίσει μέχρι 25 kgm - έτσι θα το δούμε μόνο στα μικρομεσαία μοντέλα της εταιρείας. Η οικονομία καυσίμου που επιτυγχάνει είναι της τάξεως του 3% σε σχέση με το χειροκίνητο.
PORSCHE: ΔΥΝΑΜΗ, ΠΟΛΥ ΔΥΝΑΜΗ
Πώς να μη θαυμάσει κανείς τα 480 PS και τα 63,2 Kgm που είναι διαθέσιμα από τις 1.950 rpm της νέας 911 Turbo. Ολη αυτή η δύναμη από έναν κινητήρα 3.6 lt αποδίδεται λόγω της εξέλιξης του συστήματος Variable Turbine Geometry (VTG), πάνω στο οποίο δουλεύει η Porsche τα τελευταία χρόνια. Πρόκειται ουσιαστικά για τουρμπίνα με εύκαμπτα πτερύγια, τα οποία αλλάζουν γωνία πρόσπτωσης ανάλογα με την πίεση που ασκείται πάνω τους. Ετσι στις χαμηλές στροφές έχουν μικρή γωνία και στις υψηλές μεγαλύτερη, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει πρακτικά υστέρηση. Το πρόβλημα είναι στην κατεργασία των υλικών, καθώς στους βενζινοκινητήρες αναπτύσσονται θερμοκρασίες 1000° C, οπότε για να μη λειώσει το εύκαμπτο πτερύγιο χρησιμοποιείται εξωτικό κράμα μετάλλων.
Στη νέα Mercedes C-Class Estate υπάρχουν 39 εξαρτήματα τα οποία είναι φτιαγμένα από ανακυκλωμένο πλαστικό. Αλλα 32 προέρχονται από ακατέργαστα ανανεώσιμα υλικά. Για παράδειγμα, τα καλύμματα των μπροστινών θόλων έχουν φτιαχτεί από πλαστικό που προέρχεται από το περίβλημα μπαταριών αυτοκινήτου που έχουν ολοκληρώσει τον κύκλο ζωής τους. Αλλα εξαρτήματα έχουν φτιαχτεί από το πλαστικό που καλύπτει τους αποσβεστήρες, και άλλα από τα υπολείμματα πλαστικού που προκύπτουν από τη γραμμή παραγωγής μετά την κατεργασία των καλουπιών και την τοποθέτηση των βασικών κομματιών του εσωτερικού, όπως είναι το ταμπλό.
BMW: ΠΟΛΛΑ ΓΚΑΖΙΑ
Οπως ίσως γνωρίζετε, φέτος οι περιορισμοί στους κανονισμούς της F1 για τους κινητήρες είναι πολύ αυστηροί. Πρακτικά οι κατασκευαστές ελάχιστα πράγματα μπορούν να κάνουν, καθώς η σχεδίαση θα μείνει ίδια έως το 2010, ενώ οι στροφές περιορίζονται ηλεκτρονικά στις 19.000 rpm. Παρά ταύτα, οι τεχνικοί της BMW κατάφεραν να «βρουν» άλλα 10 PS ανεβάζοντας την απόδοση του V8, 2.4 lt στα 760 PS μόνο μέσω της ηλεκτρονικής χαρτογράφησης. Μεταβάλλοντας τις στοιχειομετρικές αναλογίες λειτουργίας του κινητήρα ανάλογα με τις συνθήκες πίεσης και θερμοκρασίας του περιβάλλοντος, πετύχαιναν πάντα τον βέλτιστο συνδυασμό, ο οποίος έδινε τη μεγαλύτερη ισχύ χωρίς να επηρεάζεται αρνητικά η κατανάλωση.
Μία από τις καινοτομίες που ξεχωρίζουν στο νέο Audi A4 είναι το «ενεργό» σύστημα διεύθυνσης. Το Intelligent Steering μέσω ενός συστήματος επικυκλικών γραναζιών μεταβάλλει τη σχέσης της κρεμαγιέρας ανάλογα με την περίπτωση. Οταν, για παράδειγμα, ο οδηγός θέλει να παρκάρει, η κρεμαγιέρα «κονταίνει» και το στρίψιμο απ’ άκρη σ’ άκρη μειώνεται σε δύο στροφές του τιμονιού. Αντίθετα, σε γρήγορο ρυθμό οδήγησης η κρεμαγιέρα «μακραίνει» και οι εντολές του οδηγού βρίσκουν ανταπόκριση με μοναδική γραμμικότητα.
Επιπλέον, όταν ανιχνευτεί πιθανό γλίστρημα, σε συνεργασία με το ESP βελτιστοποιούνται οι διορθώσεις του οδηγού στο τιμόνι.
LEXUS: ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΚΑΙ ΑΝΕΣΗ
Οι Ιάπωνες έχουν εξοπλίσει νέο υβριδικό
Lexus LS 600h με πάμπολλα ηλεκτρονικά
συστήματα, τα οποία φιλτράρουν κατά πολύ την όποια ανοησία ή ανωριμότητα του οδηγού. Μεταξύ άλλων, υπάρχουν εννέα αερόσακοι, ραντάρ επισήμανσης οδικών εμποδίων, σύστημα παρακολούθησης της προσοχής του οδηγού με κάμερα στο τιμόνι, με την οποία ελέγχονται οι κινήσεις του προσώπου. Υπάρχουν ακόμη ραντάρ πρόγνωσης οπίσθιας σύγκρουσης που -όταν «προβλέψει» το αναπόφευκτο- δίνει εντολή στα ενεργά προσκέφαλα των καθισμάτων να πλησιάσουν το κεφάλι των επιβατών. Εκεί υπάρχει και ένα σύστημα που μεταβάλλει την ταχύτητα του τιμονιού σε περίπτωση ανάγκης, για να είναι πιο αποτελεσματική η αποφυγή κάποιου εμποδίου στον δρόμο, ενώ ταυτόχρονα σκληραίνουν οι αναρτήσεις!
Εκτός από τα συστήματα ασφαλείας προσφέρονται και ανέσεις, με τους πίσω επιβάτες να δέχονται μασάζ σιάτσου μέσω δόνησης σημείων και φυσαλίδων αέρα, ενώ τα καθίσματα έχουν ανακλινόμενη πλάτη και υποπόδια.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr