Οδική ασφάλεια: Η αθέατη πλευρά!

Παρευρεθήκαμε στο Τεχνικό Συνέδριο για θέματα Οδικής Ασφάλειας που φιλοξενήθηκε τις προηγούμενες μέρες στο Μουσείο της Ακρόπολης

Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός που ασχολείται με την Οδική Ασφάλεια (European Union Road Federation), διόλου τυχαία επέλεξε τη χώρα μας για το συνέδριο οδικής ασφάλειας καθώς τα τροχαία ατυχήματα στην Ελλάδα παρουσιάζουν υψηλό συχνότητα και στην συντριπτική τους πλειοψηφία οφείλονται στο ολισθηρό οδόστρωμα ή θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί/μετριαστεί αν το οδόστρωμα είχε καλύτερο συντελεστή τριβής.
 
Το Συνέδριο που τελούσε υπό την αιγίδα του Υπουργείο Μεταφορών και του ΕΜΠ,
παρακολούθησαν πληθώρα φορέων, εκπρόσωποι Περιφερειών και Δήμων και δημοσιογράφοι απ’ όλο τον κόσμο. Παρουσιάστηκαν τεχνικές μέθοδοι που συμβάλλουν στην οδική ασφάλεια, και βοηθούν στην μείωση των ατυχημάτων/ δυστυχημάτων στην Ελλάδα. Συζητήθηκαν θέματα από φωτισμό, μπαριέρες, διαγραμμίσεις και οριοθετήσεις μέχρι σημάνσεις και ενέργειες σε έκτακτες περιπτώσεις.

Ανάμεσά τους ξεχωρίσαμε και θέλουμε να σταθούμε στη μέθοδο Shotblast,  ή σφαιριδιοβολή.
Το Shotblαst, όπως τόνισαν τα στελέχη του ERF, αντιμετωπίζει με μεγάλη επιτυχία το φαινόμενο της ολισθηρότητας της ασφάλτου. Η άσφαλτος γίνεται αντι-ολισθηρή, με αποτέλεσμα τα αυτοκίνητα να μην γλιστρούν σε επικίνδυνες στροφές, σε απότομα φρεναρίσματα ειδικά σε βρεγμένο οδόστρωμα και κατά συνέπεια μειώνεται η πιθανότητα ατυχήματος.



Στιγμιότυπο από το συνέδριο στο Μουσείο της Ακρόπολης, τη στιγμή της παρουσίασης του Shotblast.

Η παρουσίαση της πρωτοποριακής μεθόδου, που ήδη εφαρμόζεται στις ΗΠΑ, τον Καναδά, την Αυστραλία και αρκετές χώρες της Ευρώπης,
έγινε στο Συνέδριο από τον Ελευθέριο Κοκκινάκη, ηλεκτρολόγο/μηχανολόγο: «Η σφαιριοδιοβολή είναι μια απλή, οικολογική και οικονομική μέθοδος. Ένα ειδικό μηχάνημα ρίχνει μικρά μεταλλικά σφαιρίδια με μεγάλη ταχύτητα στο ήδη υπάρχον οδόστρωμα και το καθιστά πιο τραχύ, δημιουργεί πιο αδρή επιφάνεια. Αυτομάτως η πρόσφυση γίνεται καλύτερη και η πιθανότητα να χάσει τον έλεγχο του αυτοκινήτου ο οδηγός μειώνεται σημαντικά. Ακόμη κι αν χαθεί ο έλεγχος στιγμιαία είναι πολύ πιο εύκολο ν’ ανακτηθεί καθώς υπάρχει αρκετή πρόσφυση. Του λόγου το αληθές επιβεβαιώνεται από στοιχεία της Τροχαίας, για τα σημεία όπου εφαρμόστηκε το Shotblαst. Η σφαιριδιοβολή δεν αντικαθιστά την άσφαλτο. Την βελτιώνει. Χρειάζονται όμως και τα δύο. Κάποιος να ρίχνει νέα άσφαλτο και κάποιος να την βελτιώνει σε μεγάλο βαθμό. Εμείς καταλάβαμε μετά από χρόνια δοκιμών και φυσικά στοιχείων, πως βρήκαμε κάτι για να μην χάνονται τόσοι άνθρωποι από τροχαία δυστυχήματα. Τα νούμερα είναι συγκλονιστικά. Μία δοκιμή μπορεί να πείσει ακόμη και τον πλέον δύσπιστο. Η αντιολισθηρότητα του οδοστρώματος είναι ο πρωταρχικός παράγοντας στην οδική ασφάλεια».



Αριστερά το οδόστρωμα πριν υποστεί σφαιριοδιοβολή με τα κατάλοιπα από λάδια, ελαστικό, σκόνη, πίσσα. Δεξιά το ανανεωμένο τραχύ οδόστρωμα μετά την σφαιριδιοβολή.

Σύμφωνα με στοιχεία από την Αττική Οδό
που υπογράφει ο Διευθυντής Κυκλοφορίας και Συντήρησης Φάνης Παπαδημητρίου το χειμώνα πριν τη σφαιριδιοβολή στη Δυτική Περιφερειακή Υμηττού έγιναν 93 ατυχήματα και την ίδια εποχή τον επόμενο χρόνο μόλις 15 ατυχήματα.
Ο αναπληρωτής διοικητής της Τροχαίας Σπάρτης, Βασίλης Μαυροειδόγγονας επιβεβαιώνει πως στην περιοχή Κοπίτα στο δρόμο Τριπόλεως – Σπάρτης πριν τη σφαιριοδιοβολή είχαν γίνει σε διάστημα ενός έτους 32 τροχαία ατυχήματα/δυστυχήματα και μετά την διαδικασία εδώ και 2 χρόνια δεν έχει γίνει κανένα.  Για λογαριασμό της Εγνατίας Οδού ο πολιτικός μηχανικός Θανάσης Τσαντσάνογλου επιβεβαιώνει πως πριν τη σφαιριοδιοβολή στην περιφερειακή Θεσσαλονίκης είχαν γίνει 9 μήνες πριν την εφαρμογή 14 ατυχήματα και 18 μήνες μετά την εφαρμογή έγιναν μόνο 4 ατυχήματα.

Τα στοιχεία έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον όπως και το θέμα της σφαιριδιοβολής γενικότερα οπότε θα επανέλθουμε αφού κάνουμε αυτοψία στο κομμάτι της παραλιακής από Βάρκιζα μέχρι Σούνιο σε σημεία που έχει εφαρμοστεί η τεχνική.




Η σφαιριδιοβολή κοστίζει 90% λιγότερο από το να στρώσεις νέο ασφαλτοτάπητα, δε χρειάζεται να διακοπεί η κυκλοφορία, τα αποτελέσματά της διαρκούν πολλά χρόνια, δεν μένουν υπολλείματα στο δρόμο καθώς υπάρχει ειδικός κάδος συλλογής απορριμάτων και αυξάνει σημαντικά την τραχύτητα/πρόσφυση του οδοστρώματος. Η εφαρμογή γίνεται με ρυθμό 1.5km/h.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr