Κέρδισε ο Φέτελ ή έχασαν οι Mercedes;

Η ανάλυση στρατηγικής του χθεσινού αγώνα στη Μαλαισία δίνει μερικά πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία.

Στην εκκίνηση οι Χάμιλτον, Φέτελ και Ρόσμπεργκ βρίσκονταν στις 3 πρώτες θέσεις μ’ αυτή τη σειρά και παρέμειναν εκεί μετά τους πρώτους γύρους. Όταν στον 3ο μόλις γύρο εμφανίστηκε το αυτοκίνητο ασφαλείας στην πίστα μέχρι να απομακρυνθεί η Sauber του Έρικσον στη Mercedes αποφάσισαν να καλέσουν και τους δυο οδηγούς τους ταυτόχρονα για αλλαγή ελαστικών. Το ίδιο έκαναν οι Williams, ο Φερστάπεν με την Toro Rosso, οι Red Bull και οι McLaren που είχαν εκκινήσει με τη σκληρή γόμα και βρήκαν την ευκαιρία να την ξεφορτωθούν. Δεδομένου ότι η διαφορά απόδοσης ανάμεσα στις δυο γόμες σύμφωνα με την Pirelli ήταν πάνω από 1 sec στο γύρο είδαμε με πολύ μεγάλη μας έκπληξη τους οδηγούς της Mercedes να βάζουν την πιο αργή γόμα. Ο μόνος από τους υπόλοιπους επτά οδηγούς που επέλεξαν ν’ αλλάξουν ελαστικά σ’ αυτό το σημείο που έβαλε τη σκληρή γόμα ήταν ο Φερστάπεν.

Ο Χάμιλτον κράτησε 20 γύρους τη σκληρή γόμα και την έβγαλε στον 24ο γύρο
όπου έβαλε φρέσκη μέση γόμα. Την κράτησε για 14 μόλις γύρους και στον 38ο αντί να βάλει ένα ακόμη σετ μέσης γόμας ώστε να κοντράρει το Φέτελ έβαλε τη σκληρή. Μάλιστα απόρησε και ο ίδιος γι’ αυτό, η ομάδα έδωσε εξήγηση ότι είχε διαθέσιμο ένα μεταχειρισμένο σετ μέσης γόμας και προτίμησαν ένα καινούργιο σετ σκληρής γόμας θεωρώντας πως θα είναι ταχύτερο(!).

Ρίχνοντας μια ματιά στην περίληψη των pit stop γεννώνται ερωτηματικά.


Αριθμός    Οδηγός               Εκκίνηση             Pit 1                       Pit 2               Pit 3         Pit 4

5                 VET                        Mu                 Mn (17)                  Hn (37)

44               HAM                      Mu                  Hn (4)                    Mn (24)         Hn (38)

6                 ROS                        Mu                   Hn (4)                    Hn (26)        Mn (41)

7                 RAI                         Mn                   Mn (2)                  Mn (14)         Hn (34)

77               BOT                        Mu                    Mn (4)                  Mn (25)        Hn (40)

19               MAS                       Mu                    Mn (4)                  Mu (24)        Hn (38)

33                VST                        Mu                   Hn (4)                    Hn (20)        Mn (40)

55                SAI                         Mn                   Hn (14)                 Hn (32)

26                KVY                        Mu                    Mn (4)                 Hn (21)        Hn (39)

3                  RIC                         Mu                    Mn (4)                 Hn (18)        Hn (34)

8                  GRO                       Mu                    Mn (15)               Mu (26)       Hn (34)

12                NAS                       Mn                     Hn (2)                  Hn (20)        Hn (30)   Mn(43)

11                PER                        Mn                     Hn (17)                Mn (35)

27                HUL                        Mn                    Mn (15)                Hn (31)       Hn (44)

98                MER                       Mu                     Hn (5)                  Mn (22)      Mu (42)

13                MAL                       Mn                     Mn (1)                  Mu (18)      Hn (33)

22                BUT                        Hn                      Mn (4)                  Mn (21)      Mu (35)

14                ALO                        Hn                       Mn (4)

9                  ERI                          Mu


Η σειρά εκκίνησης περιέχει τα ελαστικά με τα οποία οι οδηγοί εκκίνησαν τον αγώνα
M = Μέση γόμα
H = Σκληρή γόμα
n = Νέα γόμα
u = Μεταχειρισμένη γόμα


Κάθε οδηγός έχει για τις κατατακτήριες δοκιμές και τον αγώνα διαθέσιμα 3 σετ από κάθε γόμα.
Ο Χάμιλτον εκκίνησε τον αγώνα με χρησιμοποιημένη μέση γόμα, προφανώς αυτή που έβαλε στο Q2 των δοκιμών. Στο Q1 χρησιμοποίησε τη σκληρή γόμα, ενώ στο Q3 έβαλε ενδιάμεσα ελαστικά γιατί έβρεχε. Άρα είχε στη διάθεσή του δυο απάτητα σετ μέσης γόμας και δυο απάτητα σετ σκληρής γόμας. Εδώ γεννάται το μείζον θέμα γιατί δε μεγιστοποίησε τη χρήση της πιο γρήγορης μέσης γόμας και γιατί οι μηχανικοί της Mercedes επέλεξαν την πιο αργή σκληρή γόμα λέγοντας μάλιστα πως το σετ μέσης γόμας που απέμενε ήταν μεταχειρισμένο; Έστω ότι λένε αλήθεια και κάτι χάσαμε στο μέτρημα, όταν λένε μεταχειρισμένο εννοούν για 3 γύρους. Δεδομένου ότι ο Μπότας έβγαλε 21 γύρους με τη μέση γόμα δεν τίθεται θέμα αντοχής πόσο μάλλον στο τέλος του αγώνα που τα μονοθέσια ήταν πιο ελαφρά από καύσιμα. Δεν προκύπτει λογική εξήγηση γι’ αυτή την επιλογή, αν δει κανείς τους χρόνους του Χάμιλτον όταν φορούσε μέση γόμα καταλαβαίνει πόσο μεγάλη ήταν η διαφορά.

Ακόμη χειρότερα είναι τα πράγματα με το Ρόσμπεργκ, ο Γερμανός κράτησε για 22 γύρους τη σκληρή γόμα από τον 4ο έως τον 26ο και έβαλε πάλι σκληρή γόμα που την κράτησε για 15 γύρους ως τον 41ο. Γιατί δεν έβαλε μέση σ’ αυτό το σημείο αφού θα έκανε 3 πιτ στοπ; Στο τέλος με τη μέση γόμα πέταγε όμως τότε ο αγώνας είχε κριθεί…




Ο πίνακας με τη στρατηγική όλων των οδηγών.



Αντίθετα ο Φέτελ έκανε το προφανές!
Η εμφάνιση του αυτοκινήτου ασφαλείας, νωρίς, μόλις στον 3ο γύρο βοήθησε στην προφύλαξη των ελαστικών του από πτώση στην απόδοση. Κράτησε τη μέση γόμα μέχρι τον 17ο γύρο και μπήκε στα pit ενώ ήταν επικεφαλής του αγώνα. Έβαλε ακόμη ένα σετ μέσης γόμας και όταν βγήκε ήταν τρίτος πίσω από τους οδηγούς της Mercedes που βράδυναν με τη σκληρή γόμα. Ο Γερμανός αξιοποίησε την ταχύτητα της μέσης γόμας για να μειώσει τη διαφορά και να ξαναπεράσει μπροστά. Η δεύτερη και τελευταία αλλαγή ελαστικών για το Φέτελ στον 37ο γύρο, τον έριξε στην δεύτερη θέση πίσω από το Χάμιλτον που μπήκε για την 3η του αλλαγή ένα γύρο μετά βάζοντας τη σκληρή γόμα(!). Αν εκεί ο Χάμιλτον είχε βάλει τη μέση λογικά θα μπορούσε να πιέσει το Φέτελ. Ο Γερμανός κέρδισε ένα αγώνα που κρίθηκε από τη στρατηγική των ελαστικών κάνοντας το προφανές.

Αξίζει μια ματιά και στη στρατηγική του Ράικονεν που αναγκάστηκε να μπει στα πιτ στο 2ο γύρο μετά από κλατάρισμα του πίσω ελαστικού λόγω σύγκρουσης με τη Sauber του Έρικσον. Ο Ράικονεν έπεσε τελευταίος μετά την αλλαγή ελαστικών είχε εκκινήσει με τη μέση γόμα και έβαλε ένα ακόμη σετ μέσης γόμας στον δεύτερο γύρο. Το άλλαξε βάζοντας ακόμη ένα σετ μέσης γόμας στον 14ο γύρο που το κράτησε για 20 γύρους μέχρι τον 34ο όπου έβαλε τη σκληρή για τους τελευταίους 22 γύρους. Ελαχιστοποιώντας όπως ο Φέτελ τη χρήση της σκληρής γόμας κατάφερε ν’ ανέβει από την τελευταία στην 4η θέση.



Ο Φέτελ πανηγυρίζει χτες στο βάθρο με το γνωστό του τρόπο.



Για το Φέτελ ήταν η 40στη νίκη της καριέρας του και η πρώτη από τη Βραζιλία το 2013.
Ταυτόχρονα για τη Ferrari ήταν η 222η νίκη στην ιστορία της και η πρώτη μετά το Ισπανικό GP του 2013.  Πρέπει να τονιστεί πως τα όποια λάθη στη στρατηγική της Mercedes δεν αφαιρούν σε τίποτα από την προσπάθεια και την πανάξια νίκη του Γερμανού πρωταθλητή με τη Ferrari.

Ένα τελευταίο σημείο που πρέπει ν’ αναφερθεί ήταν οι ακραίες καιρικές συνθήκες. Με τη θερμοκρασία στο οδόστρωμα να αγγίζει τους 62 βαθμούς Κελσίου οι μηχανικοί της Pirelli, τηγάνισαν αυγό για να δείξουν απλά το μέγεθος των θερμικών φορτίων των ελαστικών. Πιθανόν αυτό να επηρέασε τις Mercedes αρνητικά και τις Ferrari θετικά. Επίσης δείτε τη διαφορά στους χρόνους ανάμεσα στις δυο γόμες.



Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr