Σε αδιέξοδο η F1;
20.11.2015
10:00
Όταν σβήνουν οι κάμερες και ανοίγει ο λογιστής το γκισέ, η άνιση μοιρασιά φέρνει γκρίνια και σκέψεις γι’ αποχώρηση.
Η πρωταθλήτρια Mercedes F1 είχε χασούρα 104εκ. ευρώ πέρυσι, η Red Bull σκέφτεται να φύγει, Sauber, Force India έκαναν καταγγελία στην Ε.Ε. ζητώντας προστασία από αθέμιτο ανταγωνισμό και ο Έκλεστον πουλάει…
Η πηγή του προβλήματος βρίσκεται στην απόφαση της FIA , στα στερνά της προεδρίας του Μόσλεϊ για υιοθέτηση της υβριδικής τεχνολογίας και το πλαίσιο των κανονισμών που θα τη συνοδεύει ώστε να κρατηθούν χαμηλά τα έξοδα.
Είναι αλήθεια πως πριν το 2014 υπήρχε κυριαρχία του συνδυασμού Red Bull Renault/Φέτελ . Όμως δεν ήταν απόλυτη ο Φέτελ έδωσε μάχη το 2010 και το 2012 παρότι τα 2011/2013 πήρε χωρίς αντίπαλο τον τίτλο. Την ίδια στιγμή οι υπόλοιποι είχαν πρόσβαση σε φθηνό πελατειακό κινητήρα με 5εκ. ευρώ (σ.σ: του κιβωτίου συμπεριλαμβανομένου) ετησίως πράγμα που τους επέτρεπε να επιβιώνουν με τα έσοδα από χορηγούς και τηλεοπτικά δικαιώματα και ταυτόχρονα να δίνουν μάχη για θέση στην πίστα.
Η πηγή του προβλήματος βρίσκεται στην απόφαση της FIA , στα στερνά της προεδρίας του Μόσλεϊ για υιοθέτηση της υβριδικής τεχνολογίας και το πλαίσιο των κανονισμών που θα τη συνοδεύει ώστε να κρατηθούν χαμηλά τα έξοδα.
Είναι αλήθεια πως πριν το 2014 υπήρχε κυριαρχία του συνδυασμού Red Bull Renault/Φέτελ . Όμως δεν ήταν απόλυτη ο Φέτελ έδωσε μάχη το 2010 και το 2012 παρότι τα 2011/2013 πήρε χωρίς αντίπαλο τον τίτλο. Την ίδια στιγμή οι υπόλοιποι είχαν πρόσβαση σε φθηνό πελατειακό κινητήρα με 5εκ. ευρώ (σ.σ: του κιβωτίου συμπεριλαμβανομένου) ετησίως πράγμα που τους επέτρεπε να επιβιώνουν με τα έσοδα από χορηγούς και τηλεοπτικά δικαιώματα και ταυτόχρονα να δίνουν μάχη για θέση στην πίστα.
Από το 2014 τα πράγματα άλλαξαν δραματικά καθώς ένας κατασκευαστής, η Mercedes έφτιαξε υβριδικό σύνολο πολύ ανώτερο από τα υπόλοιπα. Η υπεροχή έγκειται στο ρυθμό ανάκτησης ενέργειας και οφείλεται κυρίως στο μικρό ηλεκτροκινητήρα MGU-H που φρενάρει τον άξονα του turbo. Καθώς οι κανονισμοί περιορίζουν δραματικά την εξέλιξη οι υπόλοιποι δεν μπορούν ν’ αντιμετωπίσουν τη Mercedes έτσι σε 37 αγώνες στην νέα υβριδική εποχή η γερμανική ομάδα έχει κερδίσει τους 31. Αυτό έχει ως άμεσο αντίκτυπο την πτώση της απήχησης, την πτώση της διαφημιστικής δαπάνης, την μείωση των εσόδων που είναι δραματική. Τα τρέχοντα τηλεοπτικά συμβόλαια έγιναν το 2012 όταν μονομαχούσαν ο Φέτελ με τον Αλόνσο και παρακολουθούσε όλος ο πλανήτης. Τα επόμενα που γίνονται αυτό τον καιρό είναι με σαφώς χαμηλότερα ποσά. Την ίδια ώρα ακόμη και η Mercedes F1 είχε χασούρα πάνω από 100 εκ. ευρώ το 2014.
Η αύξηση των ζημιών σύμφωνα με την Mercedes οφείλεται στην αύξηση των εξόδων. Το 2013 τα έξοδα έφτασαν τα 257 εκ. ευρώ ενώ το 2014 έφτασαν τα 325 ευρώ. Αυτή οφείλεται στην αύξηση των πριμ και στην πιο ακριβή μονάδα ισχύος. Τα υβριδικά σύνολα κοστίζουν 5 φορές περισσότερο απ’ ότι οι παλιοί ατμοσφαιρικοί V8 κινητήρες. Επιπλέον υπήρξε μια αύξηση στο μισθολογικό κόστος από τα 67 εκ. ευρώ στα 90 εκ. ευρώ. Οι μέτοχοι της εταιρείας θεωρούν αποδεκτή τη χασούρα των 100 εκ. ευρώ καθώς πιστεύουν πως τα έσοδα θα έρθουν τα επόμενα χρόνια. Η πραγματικότητα που αποκαλύπτουν οι αριθμοί καταδεικνύει την στρέβλωση που έχει το επιχειρηματικό μοντέλο της F1. Τη στιγμή που η κορυφαία ομάδα, χάνει τόσα χρήματα και πρέπει να συνεχίσει να χάνει αν θέλει να συνεχίσει να πρωταγωνιστεί τότε πως μπορεί κάποιος ιδιώτης να σταθεί ανταγωνιστικά; Προφανώς δεν μπορεί καθώς δεν μπορεί να έχει ανταγωνιστική μονάδα ισχύος. Αυτό διαπίστωσε με τον πιο σκληρό τρόπο ο Ντήτριχ Μάτεζιτς της Red Bull και κοιτάει προς την πόρτα καθώς δε θέλει να παρατείνει άλλο τη χασούρα στην πίστα και στο ταμείο. Ο μόνος που βγάζει λεφτά από τη F1 είναι ο Έκλεστον.
Προφανώς όμως πρέπει να μειώσει λίγο τα κέρδη του για να ισορροπήσει η κατάσταση. Αντί να το κάνει όμως αυτό προτιμά να πουλήσει και να φύγει. Οι Sauber και Force India έχουν καταφύγει στην Ε.Ε. ζητώντας ανατροπή στους οικονομικούς όρους της συμφωνίας Ομόνοιας.
Οι δυο ομάδες δεν είναι οι μόνες που διαμαρτύρονται για το σημερινό καθεστώς πληρωμών. Όπως ίσως γνωρίζεται οι πέντε μεγάλες (βάση αποτελεσμάτων, βαθμολογίας, ιστορίας) ομάδες Ferrari, Mercedes, Red Bull, McLaren, Williams λαμβάνουν πολύ περισσότερα χρήματα από τα τηλεοπτικά κέρδη σε αντίθεση με τις μικρότερες: Force India, Sauber, Toro Rosso, Manor, Lotus.
Αυτό συντελεί στο να παραμένουν μεγάλες, οι πρώτες ομάδες και μικρές οι δεύτερες. Για παράδειγμα οι περσινοί πρωταθλητές ήταν 3οι στις απολαβές γιατί προσμετρούν και τα αποτελέσματα προηγούμενων ετών και η προϊστορία. Ο κάτωθι πίνακας δείχνει γιατί διαμαρτύρονται οι μικρές ομάδες.
Κατανομή κερδών 2014
Σύνολο κερδών: 1.32 δις δολάρια, τα υπόλοιπα 436 εκ. δολάρια έλαβαν ως κέρδος οι μέτοχοι της CVC.
Η αύξηση των ζημιών σύμφωνα με την Mercedes οφείλεται στην αύξηση των εξόδων. Το 2013 τα έξοδα έφτασαν τα 257 εκ. ευρώ ενώ το 2014 έφτασαν τα 325 ευρώ. Αυτή οφείλεται στην αύξηση των πριμ και στην πιο ακριβή μονάδα ισχύος. Τα υβριδικά σύνολα κοστίζουν 5 φορές περισσότερο απ’ ότι οι παλιοί ατμοσφαιρικοί V8 κινητήρες. Επιπλέον υπήρξε μια αύξηση στο μισθολογικό κόστος από τα 67 εκ. ευρώ στα 90 εκ. ευρώ. Οι μέτοχοι της εταιρείας θεωρούν αποδεκτή τη χασούρα των 100 εκ. ευρώ καθώς πιστεύουν πως τα έσοδα θα έρθουν τα επόμενα χρόνια. Η πραγματικότητα που αποκαλύπτουν οι αριθμοί καταδεικνύει την στρέβλωση που έχει το επιχειρηματικό μοντέλο της F1. Τη στιγμή που η κορυφαία ομάδα, χάνει τόσα χρήματα και πρέπει να συνεχίσει να χάνει αν θέλει να συνεχίσει να πρωταγωνιστεί τότε πως μπορεί κάποιος ιδιώτης να σταθεί ανταγωνιστικά; Προφανώς δεν μπορεί καθώς δεν μπορεί να έχει ανταγωνιστική μονάδα ισχύος. Αυτό διαπίστωσε με τον πιο σκληρό τρόπο ο Ντήτριχ Μάτεζιτς της Red Bull και κοιτάει προς την πόρτα καθώς δε θέλει να παρατείνει άλλο τη χασούρα στην πίστα και στο ταμείο. Ο μόνος που βγάζει λεφτά από τη F1 είναι ο Έκλεστον.
Προφανώς όμως πρέπει να μειώσει λίγο τα κέρδη του για να ισορροπήσει η κατάσταση. Αντί να το κάνει όμως αυτό προτιμά να πουλήσει και να φύγει. Οι Sauber και Force India έχουν καταφύγει στην Ε.Ε. ζητώντας ανατροπή στους οικονομικούς όρους της συμφωνίας Ομόνοιας.
Οι δυο ομάδες δεν είναι οι μόνες που διαμαρτύρονται για το σημερινό καθεστώς πληρωμών. Όπως ίσως γνωρίζεται οι πέντε μεγάλες (βάση αποτελεσμάτων, βαθμολογίας, ιστορίας) ομάδες Ferrari, Mercedes, Red Bull, McLaren, Williams λαμβάνουν πολύ περισσότερα χρήματα από τα τηλεοπτικά κέρδη σε αντίθεση με τις μικρότερες: Force India, Sauber, Toro Rosso, Manor, Lotus.
Αυτό συντελεί στο να παραμένουν μεγάλες, οι πρώτες ομάδες και μικρές οι δεύτερες. Για παράδειγμα οι περσινοί πρωταθλητές ήταν 3οι στις απολαβές γιατί προσμετρούν και τα αποτελέσματα προηγούμενων ετών και η προϊστορία. Ο κάτωθι πίνακας δείχνει γιατί διαμαρτύρονται οι μικρές ομάδες.
Κατανομή κερδών 2014
Ομάδα |
Σύνολο |
Μερίδιο |
Προνόμιο |
Πρωτάθλημα κατασκευαστών 2014 |
Ferrari |
164 |
67 |
97 |
4 |
Red Bull |
156 |
82 |
74 |
2 |
Mercedes |
126 |
92 |
34 |
1 |
McLaren |
98 |
63 |
34 |
5 |
Williams |
83 |
73 |
10 |
3 |
Force India |
60 |
60 |
|
6 |
STR |
54 |
54 |
|
7 |
Lotus |
51 |
51 |
|
8 |
Marussia |
48 |
48 |
|
9 |
Sauber |
44 |
44 |
|
10 |
Σύνολο |
884 |
|
|
Σύνολο κερδών: 1.32 δις δολάρια, τα υπόλοιπα 436 εκ. δολάρια έλαβαν ως κέρδος οι μέτοχοι της CVC.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr