GP Ισπανίας, ανάλυση: Τυχερός ο Φερστάπεν!
16.05.2016
16:23
Ο 18χρονος Ολλανδός έγραψε ιστορία χτες σημειώνοντας την πρώτη νίκη της καριέρας του στο ντεμπούτο του με τα χρώματα της Red Bull. Πέρα όμως από την αδιαμφισβήτητη ικανότητά του χρειάστηκε και τύχη.
Προφανώς ο Χέλμουτ Μάρκο που πήρε την απόφαση να προβιβάσει το Μαξ Φερστάπεν στη μεγάλη ομάδα της Red Bull από την Toro Rosso, εκμεταλλευόμενος τα λάθη του Κβίατ στη Ρωσία πρέπει σήμερα να αισθάνεται απόλυτα δικαιωμένος. Ο Φερστάπεν είχε χτες την ευκαιρία να δείξει πόσο καλός οδηγός είναι και το κυριότερο, την αφύσικη – για την ηλικία του – ωριμότητα που διαθέτει.
Τίποτα δεν προμήνυε στην εκκίνηση του χθεσινού αγώνα πως θα είχαμε τέτοια εξέλιξη. Οι Mercedes εκκινούσαν από την πρώτη σειρά, οι Red Bull από τη 2η σειρά, οι Ferrari από την 3η. Στη Mercedes είχαν να χάσουν αγώνα από πέρυσι στη Σιγκαπούρη όταν κέρδισε ο Φέτελ με τη Ferrari. Στη Red Bull είχαν να κερδίσουν αγώνα από το Βέλγιο του 2014 με το Ρικιάρντο. Ποτέ στην ιστορία του θεσμού δεν είχε κερδίσει Ολλανδός. Μόνο δυο φορές στην 25χρονη ιστορία της συγκεκριμένης πίστας είχε κερδίσει οδηγός που δεν εκκινούσε από την πρώτη σειρά.
Η σύγκρουση των Χάμιλτον/Ρόσμπεργκ (σ.σ: καθαρά ευθύνη του Χάμιλτον κατά την άποψή μας, δεν γίνεται προσπέρασμα εκεί) είχε ως αποτέλεσμα την εγκατάλειψη και των δυο Mercedes. Ο Ρικιάρντο που εκκινούσε 3ος βρέθηκε επικεφαλής της κούρσας, ο Φερστάπεν ακολουθούσε, ο Σάινθ είχε ανέβει 3ος προς ώρας αλλά δεν μπόρεσε να κρατηθεί για πολύ μπροστά από τις Ferrari. Το πρώτο πιτ στοπ ήρθε στον 11ο γύρο για το Ρικιάρντο, στο 12ο για τους Φερστάπεν και Ράικονεν και για το Φέτελ στο 15ο γύρο. Μετά την 1η αλλαγή η κατάταξη διατηρήθηκε αμετάβλητη Ρικιάρντο/Φερστάπεν/Φέτελ/Ράικονεν. Όλοι τους έχουν βγάλει τη μαλακή και έχουν βάλει τη μέση γόμα. Αυτό δεικνύει δυο πράγματα: Πρώτον σε Ferrari/Red Bull έχουν αποφασίσει να αφήσουν ανοικτές τις επιλογές τους για 2 ή 3 πιτ στοπ. Δεύτερον θέλουν να ξεμπερδέψουν από την υποχρέωση χρήσης και των δυο γομών ώστε να έχουν όλες τις επιλογές ανοιχτές για τη συνέχεια. Ο Φέτελ καθυστερεί 3 γύρους ν’ αλλάξει γόμα καθώς είχε την απαραίτητη διαφορά από το Ράικονεν και δεν έχασε θέση ενώ είχε ελαστικά 3 γύρους πιο φρέσκα.
Τίποτα δεν προμήνυε στην εκκίνηση του χθεσινού αγώνα πως θα είχαμε τέτοια εξέλιξη. Οι Mercedes εκκινούσαν από την πρώτη σειρά, οι Red Bull από τη 2η σειρά, οι Ferrari από την 3η. Στη Mercedes είχαν να χάσουν αγώνα από πέρυσι στη Σιγκαπούρη όταν κέρδισε ο Φέτελ με τη Ferrari. Στη Red Bull είχαν να κερδίσουν αγώνα από το Βέλγιο του 2014 με το Ρικιάρντο. Ποτέ στην ιστορία του θεσμού δεν είχε κερδίσει Ολλανδός. Μόνο δυο φορές στην 25χρονη ιστορία της συγκεκριμένης πίστας είχε κερδίσει οδηγός που δεν εκκινούσε από την πρώτη σειρά.
Η σύγκρουση των Χάμιλτον/Ρόσμπεργκ (σ.σ: καθαρά ευθύνη του Χάμιλτον κατά την άποψή μας, δεν γίνεται προσπέρασμα εκεί) είχε ως αποτέλεσμα την εγκατάλειψη και των δυο Mercedes. Ο Ρικιάρντο που εκκινούσε 3ος βρέθηκε επικεφαλής της κούρσας, ο Φερστάπεν ακολουθούσε, ο Σάινθ είχε ανέβει 3ος προς ώρας αλλά δεν μπόρεσε να κρατηθεί για πολύ μπροστά από τις Ferrari. Το πρώτο πιτ στοπ ήρθε στον 11ο γύρο για το Ρικιάρντο, στο 12ο για τους Φερστάπεν και Ράικονεν και για το Φέτελ στο 15ο γύρο. Μετά την 1η αλλαγή η κατάταξη διατηρήθηκε αμετάβλητη Ρικιάρντο/Φερστάπεν/Φέτελ/Ράικονεν. Όλοι τους έχουν βγάλει τη μαλακή και έχουν βάλει τη μέση γόμα. Αυτό δεικνύει δυο πράγματα: Πρώτον σε Ferrari/Red Bull έχουν αποφασίσει να αφήσουν ανοικτές τις επιλογές τους για 2 ή 3 πιτ στοπ. Δεύτερον θέλουν να ξεμπερδέψουν από την υποχρέωση χρήσης και των δυο γομών ώστε να έχουν όλες τις επιλογές ανοιχτές για τη συνέχεια. Ο Φέτελ καθυστερεί 3 γύρους ν’ αλλάξει γόμα καθώς είχε την απαραίτητη διαφορά από το Ράικονεν και δεν έχασε θέση ενώ είχε ελαστικά 3 γύρους πιο φρέσκα.
Ο επικεφαλής του προγράμματος οδηγών της Red Bull, Χέλμουτ Μάρκο πανηγυρίζει σηκώνοντας το τρόπαιο του νικητή για λογαριασμό του κατασκευαστή. Δίπλα του χειροκροτά ο Ράικονεν, παρακολουθεί ο Φερστάπεν και καμαρώνει ο Φέτελ. Ο Αυστριακός πήρε το βάρος της απόφασης να προβιβάσει το Φερστάπεν στη Red Bull και το αποτέλεσμα τον δικαίωσε από τον πρώτο κιόλας αγώνα.
Ο Φέτελ εκμεταλλευόμενος το γεγονός άρχισε να πιέζει ασφυκτικά το Φερστάπεν όμως ο Ολλανδός νεαρός υπερασπίστηκε άξια τη θέση του. Στην πίστα της Καταλωνίας είναι πολύ δύσκολα τα προσπεράσματα και το καλό σετάρισμα της Red Bull επέτρεπε στους οδηγούς της να κρατούν σε απόσταση τους Φέτελ/Ράικονεν στο τρίτο κομμάτι της πίστας, έτσι έμπαιναν με απόσταση ασφαλείας στην μεγάλη ευθεία. Κάπου εκεί στα επιτελεία των δυο ομάδων που διεκδικούσαν τη νίκη λαμβάνεται η απόφαση να καλύψουν όλα τα ενδεχόμενα ώστε να παραμείνουν στη μάχη. Τόσο στη Red Bull όσο και στη Ferrari δίνουν στους οδηγούς τους διαφορετικές στρατηγικές. Δεδομένου ότι ταχύτερη επιλογή θεωρούνταν τα 3 πιτ στοπ ο Ρικιάρντο που ήταν ο πρώτος εκ των δυο οδηγών της Red Bull και ο Φέτελ που ήταν ο πρώτος εκ των δυο οδηγών της Ferrari υιοθετούν αυτή τη στρατηγική. Πρώτος μπαίνει στα πιτ ο Ρικιάρντο στον 28ο γύρο και βάζει τη μαλακή γόμα, ακολουθεί ο Φέτελ και κάνει το ίδιο ένα γύρο μετά.
Οι δυο «δεύτεροι» στην κατάταξη οδηγοί Φερστάπεν και Ράικονεν διατηρούν μερικούς γύρους ακόμη το πρώτο σετ μέσης γόμας. Πρώτοι αποφασίζουν οι άνθρωποι της Red Bull να βάλουν το Φερστάπεν στον 34ο γύρο και να τοποθετήσουν στην RBR ένα ακόμη σετ μέσης γόμας. Το εγχείρημά τους είναι στο απόλυτο όριο καθώς απομένουν 32 γύροι για το πέσιμο της καρό σημαίας. Κανείς δεν έχει κάνει μέχρι εκείνη τη στιγμή τόσους γύρους με ένα σετ μέσης γόμας ούτε το τριήμερο του αγώνα ούτε στις δοκιμές εξέλιξης το Φεβρουάριο. Το μέγιστο μέχρι εκείνη την ώρα είναι οι 24 γύροι. Από τη Ferrari αντιδρούν άμεσα προσπαθώντας να καλύψουν αυτή την επιλογή και βάζουν το Ράικονεν στον επόμενο γύρο (35ο). Ο Φινλανδός επίσης παίρνει τη μέση γόμα και βγαίνει 4ος πίσω από Ρικιάρντο/Φέτελ/Φερστάπεν. Τόσο ο Φερστάπεν όσο και ο Ράικονεν γνωρίζουν πως πρέπει να είναι προσεκτικοί για να αντέξουν τα ελαστικά τους τόσους γύρους στο φθοροποιό οδόστρωμα της συγκεκριμένης πίστας.
Από τους πρώτους κιόλας γύρους είναι σαφές πως δεν υπάρχει μεγάλη διαφορά στο ρυθμό οπότε οι Ρικιάρντο/Φέτελ που έχουν τη μαλακή γόμα θα έχουν δύσκολο έργο για να καλύψουν τη χρονική υστέρηση του ενός πιτ στοπ παραπάνω. Στη Ferrari βλέποντας ότι πλησιάζουν πιο αργούς συνδυασμούς εκτιμούν ότι θα χαθεί χρόνος στα ντουμπλαρίσματα και τραβάνε το Φέτελ μέσα ξανά μετά από 12 γύρους. Ο Γερμανός βάζει ξανά τη μέση γόμα, επωφελείται από το κυκλοφοριακό στο οποίο έμπλεξε ο Ρικιάρντο και τον περνάει. Στο τέλος ο Αυστραλός τον φτάνει προσπαθεί αλλά δεν καταφέρνει να περάσει. Πατάει μάλιστα ένα θραύσμα που οδηγεί σε κλατάρισμα έτσι μπαίνει για 4η φορά στα πιτ ένα γύρο πριν το τέλος.
Μπροστά ο Ράικονεν πιέζει ασφυκτικά το Φερστάπεν αλλά δεν μπορεί να τον περάσει. Όπως τόνισε μετά το τέλος του αγώνα ο Iceman η SF16 H έχανε την αεροδυναμική της απόδοση όταν πλησίαζε πολύ και έμπαινε στην ακάθαρτη ροή της Red Bull. Έτσι δεν μπορούσε να προσπεράσει τόσο αυτός όσο και οι υπόλοιποι οδηγοί στο χθεσινό συναρπαστικό αγώνα είχαμε ελάχιστα προσπεράσματα. Από το 2012 και τη νίκη του Μαλντονάντο με τη Williams είχε να δώσει η Ισπανία έναν αγώνα αξιομνημόνευτο. Σίγουρα ο χθεσινός θα μείνει ως σημείο αναφοράς στα χρόνια που έρχονται. Μένει να δούμε ποια θα είναι η συνέχεια για το Μαξ Φερστάπεν; Θα μπορέσει να βαδίσει στα χνάρια του Φέτελ; Ο Ρικιάρντο πάντως χτες πριν τον αγώνα έλεγε πως η Red Bull μετά την τελευταία αναβάθμιση της Ισπανίας έχει πολύ καλό μονοθέσιο και αν η αναμενόμενη για τον Καναδά αναβάθμιση της υβριδικής μηχανής της Renault είναι ανάλογη τότε πιθανόν θα είναι σε θέση να διεκδικούν νίκες σε κάθε αγώνα.
Αναφερόμενος στο χθεσινό αγώνα ο αγωνιστικός διευθυντής της Pirelli, Πωλ Χέμπερι σημείωσε: «Παρακολουθήσαμε μια πολύπλοκη μάχη στρατηγικής καθόλη τη διάρκεια του αγώνα και μέχρι το τέλος. Η ισορροπία δυνάμεων μετατοπίζονταν ανάμεσα στη Red Bull και στη Ferrari καθώς οι τακτικές άλλαζαν γύρο με το γύρο. Το αποτέλεσμα ήταν ένας συναρπαστικός αγώνας, απολύτως απρόβλεπτος μέχρι και την καρό σημαία. Ζήσαμε έναν από τους πιο ξεχωριστούς αγώνες της χρονιάς. Κατά τη διάρκεια των 10 τελευταίων γύρων οι οδηγοί έπρεπε να διαχειριστούν τα ελαστικά τους ώστε να διατηρήσουν την απόδοσή τους μέχρι το τέλος. Αυτό προσέθεσε ακόμη μια συναρπαστική παράμετρο στη δράση. Πρόκειται ακριβώς για τη μορφή του αγώνα που ελπίζαμε να έχουμε με τις φετινές γόμες και τις τελευταίες αλλαγές στους κανονισμούς των ελαστικών. Το πετύχαμε στο Ισπανικό Grand Prix. Είδαμε να γράφεται ιστορία για τη Formula 1 σ’ αυτό τον αγώνα καθώς είχαμε το νεότερο νικητή όλων των εποχών. Νιώθουμε περήφανοι που παίξαμε ρόλο σε αυτό».
Οι ομάδες της F1, έχουν παραμείνει στη Βαρκελώνη όπου αύριο και μεθαύριο θα κάνουν δοκιμές εξέλιξης.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr