Στα χιόνια χωρίς αλυσίδες ξανά!
30.01.2017
13:06
Πολλοί κάτοχοι αυτοκινήτων SUV τα οποία διαθέτουν και light σύστημα τετρακίνησης δεν γνωρίζουν επακριβώς τις δυνατότητες των οχημάτων τους.
Πιθανόν αυτός είναι ένας από τους λόγους για τον οποίο αποφεύγουν να εμπλακούν σε δύσκολες συνθήκες. Συμβαίνει όμως και ακριβώς το αντίθετο, κάτοχοι υπερμεγέθων SUV υπερεκτιμούν τις δυνατότητες που έχει το όχημά τους, σε δύσκολες εκτός δρόμου συνθήκες ειδικά αν έρθουν αντιμέτωποι με χιόνι ή λάσπη. Να ξεκαθαρίσουμε εδώ ότι για τους μηχανικούς που σχεδιάσουν αναρτήσεις, λάστιχα και συστήματα 4χ4 δεν υπάρχει διαφορά ανάμεσα στο χιόνι ή τη λάσπη και τα δυο αποτελούν επίπεδο ολίσθησης.
Σε αντίθεση με τη λάσπη όμως το χιόνι το συναντάμε και στον ασφαλτόδρομο. Πραγματοποιήσαμε μια δοκιμή που πιθανόν θα βοηθήσει τους κατόχους SUV με light συστήματα τετρακίνησης.Αυτά τα συστήματα βασίζονται στα ηλεκτρονικά και με αυτή τη δοκιμή αναδεικνύουμε στην πράξη τον τρόπο λειτουργίας των, τα όρια και τους περιορισμούς.
Όχημά μας για τη δοκιμή αυτή σε ακραίες συνθήκες η ανανεωμένη BMW X3
Σε αντίθεση με τη λάσπη όμως το χιόνι το συναντάμε και στον ασφαλτόδρομο. Πραγματοποιήσαμε μια δοκιμή που πιθανόν θα βοηθήσει τους κατόχους SUV με light συστήματα τετρακίνησης.Αυτά τα συστήματα βασίζονται στα ηλεκτρονικά και με αυτή τη δοκιμή αναδεικνύουμε στην πράξη τον τρόπο λειτουργίας των, τα όρια και τους περιορισμούς.
Όχημά μας για τη δοκιμή αυτή σε ακραίες συνθήκες η ανανεωμένη BMW X3
με το δίλιτρο υπετροφοδοτούμενο βενζινοκινητήρα απόδοσης 245PS. Η Χ3 δοκιμής μας φορούσε το 8αρι αυτόματο κιβώτιο της ZF τύπου Steptronic και ελαστικά Pirelli P Zero διαστάσεων 225/60/17.
Προφανώς δεν νοείται να φέρεις ένα αυτοκίνητο σε οριακή κατάσταση σε δημόσιο δρόμο. Πεδίο δοκιμής μας το φιλόξενο χιονοδρομικό κέντρο του Μαινάλου. Πραγματοποιήσαμε τη δοκιμή στο πλάτωμα μπροστά από τους αναβατήρες σε σημείο που δεν υπάρχει πρόσβαση γι' αυτοκίνητα. Το χιόνι ήταν παγωμένο και πατημένο από τα ειδικά μηχανήματα του χιονοδρομικού, είχε ύψος 50cm ενώ το συγκεκριμένο σημείο χρησιμοποιείται για να κάνουν τα παιδιά, έλκηθρο.
Με τη βοήθεια των ανθρώπων του χιονοδρομικού οριοθετήθηκε μια σειρά από δοκιμασίες στις οποίες υποβάλλαμε την Χ3. Επιλέξαμε αυτό το σημείο γιατί είναι εύκολο να φτάσει εκεί όχημα. Να ξεκαθαρίσουμε ακόμη μια φορά ότι μιλάμε για τερέν χιονοδρομικού και όχι για δημόσιο δρόμο.
To ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα χDrive της BMW συνεργάζεται με το Dynamic Stability Control (DSC) για έγκαιρη αξιολόγηση όλων των οδηγικών καταστάσεων. Οι ηλεκτρονικές παρεμβάσεις ελέγχου πραγματοποιούνται είτε από το xDrive ή σε συνδυασμό με το DSC/Performance Control. Το xDrive δεν επιλέγει κάποια σταθερή αναλογία στην κατανομή ισχύος. Υπό κανονικές συνθήκες, το σύστημα κατανέμει την ισχύ σε αναλογία 40% εμπρός - 60% πίσω. Αυτή η αναλογία μεταβάλλεται συνεχώς σε κλάσματα του δευτερολέπτου σύμφωνα με τις συνθήκες. Στα πιο ακραία σενάρια, όλη η ροπή μπορεί να μεταφέρεται σε ένα μόνο άξονα και σ' έναν τροχό.
Το σύστημα xDrive μπορεί να αναγνωρίζει τον κίνδυνο απώλειας πρόσφυσης σε αρχικό στάδιο και να εξουδετερώνει την ολίσθηση σε έναν ή περισσότερους τροχούς ρυθμίζοντας με ακρίβεια την ποσότητα ισχύος που μεταφέρεται στον καθένα από αυτούς. Το σύστημα παρακολουθεί προληπτικά την οδηγική κατάσταση, λαμβάνοντας πάντα υπόψη του τα δεδομένα διαχείρισης κινητήρα, τη θέση του πεντάλ γκαζιού, τη γωνία διεύθυνσης, τις ταχύτητες των τροχών και την πλευρική επιτάχυνση του οχήματος. Αντίθετα με τα συμβατικά all-wheel-drive συστήματα, τα οποία αντιδρούν μόνον όταν τουλάχιστον ένα τροχός ήδη σπινάρει, το xDrive μπορεί εγκαίρως να ανιχνεύει και να αποτρέπει την επικείμενη ολίσθηση. Σε δύσκολες καταστάσεις το DSC κόβει την δύναμη του κινητήρα και φρενάρει επιλεκτικά τους τροχούς.
Τα ελαστικά P Zero της Pirelli είναι φτιαγμένα για σπορ οδήγηση στην άσφαλτο. Εκεί αποδίδουν ιδανικά ιδιαίτερα σε θερμοκρασίες από 7 βαθμούς Κελσίου και άνω. Στο Μαίναλο η θερμοκρασία είναι - 4 βαθμοί Κελσίου και σε τέτοιο χιονισμένο τερέν προφανώς χρειάζονται Pirelli Scorpion Μ+S ή και κατά προτίμηση χειμερινά ελαστικά. Όμως καθότι θέλαμε η δοκιμή μας να είναι όσο το δυνατόν πιο ρεαλιστική με βάση αυτό που θα αντιμετωπίσει ο κάτοχος ενός τέτοιου SUV αφήσαμε τα σπορ ελαστικά δρόμου με τα οποία εξοπλίζεται η Χ3 και λειτουργούν όλο το χρόνο.
Προσπάθεια 1η
Ευθεία πορεία με όλα τα ηλεκτρονικά ενεργοποιημένα.
Η Χ3 κινείται χωρίς κανένα πρόβλημα στο παγωμένο χιόνι. Σταματά περισσότερο με το βάρος πιέζοντας το χιόνι και ξεκινά περισσότερο με τους πίσω τροχούς.
Στο βίντεο αυτό βλέπετε το σενάριο από τη 2η προσπάθεια
Προσπάθεια 2η
Ανάβαση σε σημείο με κλίση με τα ηλεκτρονικά στο ΟΝ
Το αυτοκίνητο ξεκινά από το ίσιωμα πασχίζοντας για πρόσφυση καθώς γλιστρούν τα ελαστικά στο παγωμένο χιόνι. Αν δώσεις απότομα γκάζι κολλάει κάτω και σκάβει και με τους 4 τροχούς. Αν πας προσεκτικά φτάνει περίπου μέχρι το μέσο της ανηφόρας προτού σου κόψει γκάζι για να μη σπινάρεις το DTC με αποτέλεσμα να κολλήσεις
Προσπάθεια 3η
Ανάβαση σε σημείο με κλίση με τα ηλεκτρονικά στο off
Το σύστημα επιτρέπει ολίσθηση των τροχών. Πατάς γκάζι δυνατά και το αυτοκίνητο κολλάει στο χιόνι και σκάβει. Αν όμως πας προσεκτικά απαλά και πάρεις φόρα καταφέρνεις να βγεις στην κορυφή της ανηφόρας. Λίγο γλίστρημα, λίγο γκάζι όλα σε σωστή δοσολογία και το Χ3 παρά τα ασφάλτινα ελαστικά ανέβηκε!
Προσπάθεια 4η
Κατάβαση παγωμένης πίστας
Το σύστημα Hill Descent Control εμποδίζει το κλείδωμα των τροχών σε μία κατηφόρα, διατηρώντας την κατευθυντικότητα και διασφαλίζοντας τον έλεγχο για τους οδηγούς και τον έλεγχο καθόδου. Το HDC επιβραδύνει αυτόματα το όχημα σε μία σταθερή ταχύτητα, επιτρέποντας στον οδηγό να είναι συγκεντρωμένος στο τιμόνι. Το σύστημα λειτουργεί μαζί με το ABS για να προσφέρει αποτελεσματική και ελεγχόμενη σταθεροποίηση στο φρενάρισμα σε μία κατηφόρα, χρησιμοποιώντας ειδικά προσαρμοσμένα όρια ολίσθησης. Αυτό αποτρέπει την ολίσθηση τροχών και οχήματος και διατηρεί την κατευθυντικότητα. Κοντολογίς σε ολισθηρή κατηφόρα αφήνεις το σύστημα να σε κατεβάσει χωρίς να πατάς φρένο ή γκάζι.
Συμπεράσματα:
Δείτε όλη τη δοκιμή αυτή την Κυριακή 5/2 στις 18:00 στο Action 24 στην εκπομπή μας Auto Action.
Μοναδικές εικόνες πάνω από τα σύννεφα στο Μαίναλο. Ευχαριστούμε το χιονοδρομικό του Μαινάλου για την βοήθεια σ' αυτή τη δοκιμή.
Προφανώς δεν νοείται να φέρεις ένα αυτοκίνητο σε οριακή κατάσταση σε δημόσιο δρόμο. Πεδίο δοκιμής μας το φιλόξενο χιονοδρομικό κέντρο του Μαινάλου. Πραγματοποιήσαμε τη δοκιμή στο πλάτωμα μπροστά από τους αναβατήρες σε σημείο που δεν υπάρχει πρόσβαση γι' αυτοκίνητα. Το χιόνι ήταν παγωμένο και πατημένο από τα ειδικά μηχανήματα του χιονοδρομικού, είχε ύψος 50cm ενώ το συγκεκριμένο σημείο χρησιμοποιείται για να κάνουν τα παιδιά, έλκηθρο.
Με τη βοήθεια των ανθρώπων του χιονοδρομικού οριοθετήθηκε μια σειρά από δοκιμασίες στις οποίες υποβάλλαμε την Χ3. Επιλέξαμε αυτό το σημείο γιατί είναι εύκολο να φτάσει εκεί όχημα. Να ξεκαθαρίσουμε ακόμη μια φορά ότι μιλάμε για τερέν χιονοδρομικού και όχι για δημόσιο δρόμο.
To ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα χDrive της BMW συνεργάζεται με το Dynamic Stability Control (DSC) για έγκαιρη αξιολόγηση όλων των οδηγικών καταστάσεων. Οι ηλεκτρονικές παρεμβάσεις ελέγχου πραγματοποιούνται είτε από το xDrive ή σε συνδυασμό με το DSC/Performance Control. Το xDrive δεν επιλέγει κάποια σταθερή αναλογία στην κατανομή ισχύος. Υπό κανονικές συνθήκες, το σύστημα κατανέμει την ισχύ σε αναλογία 40% εμπρός - 60% πίσω. Αυτή η αναλογία μεταβάλλεται συνεχώς σε κλάσματα του δευτερολέπτου σύμφωνα με τις συνθήκες. Στα πιο ακραία σενάρια, όλη η ροπή μπορεί να μεταφέρεται σε ένα μόνο άξονα και σ' έναν τροχό.
Το σύστημα xDrive μπορεί να αναγνωρίζει τον κίνδυνο απώλειας πρόσφυσης σε αρχικό στάδιο και να εξουδετερώνει την ολίσθηση σε έναν ή περισσότερους τροχούς ρυθμίζοντας με ακρίβεια την ποσότητα ισχύος που μεταφέρεται στον καθένα από αυτούς. Το σύστημα παρακολουθεί προληπτικά την οδηγική κατάσταση, λαμβάνοντας πάντα υπόψη του τα δεδομένα διαχείρισης κινητήρα, τη θέση του πεντάλ γκαζιού, τη γωνία διεύθυνσης, τις ταχύτητες των τροχών και την πλευρική επιτάχυνση του οχήματος. Αντίθετα με τα συμβατικά all-wheel-drive συστήματα, τα οποία αντιδρούν μόνον όταν τουλάχιστον ένα τροχός ήδη σπινάρει, το xDrive μπορεί εγκαίρως να ανιχνεύει και να αποτρέπει την επικείμενη ολίσθηση. Σε δύσκολες καταστάσεις το DSC κόβει την δύναμη του κινητήρα και φρενάρει επιλεκτικά τους τροχούς.
Τα ελαστικά P Zero της Pirelli είναι φτιαγμένα για σπορ οδήγηση στην άσφαλτο. Εκεί αποδίδουν ιδανικά ιδιαίτερα σε θερμοκρασίες από 7 βαθμούς Κελσίου και άνω. Στο Μαίναλο η θερμοκρασία είναι - 4 βαθμοί Κελσίου και σε τέτοιο χιονισμένο τερέν προφανώς χρειάζονται Pirelli Scorpion Μ+S ή και κατά προτίμηση χειμερινά ελαστικά. Όμως καθότι θέλαμε η δοκιμή μας να είναι όσο το δυνατόν πιο ρεαλιστική με βάση αυτό που θα αντιμετωπίσει ο κάτοχος ενός τέτοιου SUV αφήσαμε τα σπορ ελαστικά δρόμου με τα οποία εξοπλίζεται η Χ3 και λειτουργούν όλο το χρόνο.
Προσπάθεια 1η
Ευθεία πορεία με όλα τα ηλεκτρονικά ενεργοποιημένα.
Η Χ3 κινείται χωρίς κανένα πρόβλημα στο παγωμένο χιόνι. Σταματά περισσότερο με το βάρος πιέζοντας το χιόνι και ξεκινά περισσότερο με τους πίσω τροχούς.
Στο βίντεο αυτό βλέπετε το σενάριο από τη 2η προσπάθεια
Ανάβαση σε σημείο με κλίση με τα ηλεκτρονικά στο ΟΝ
Το αυτοκίνητο ξεκινά από το ίσιωμα πασχίζοντας για πρόσφυση καθώς γλιστρούν τα ελαστικά στο παγωμένο χιόνι. Αν δώσεις απότομα γκάζι κολλάει κάτω και σκάβει και με τους 4 τροχούς. Αν πας προσεκτικά φτάνει περίπου μέχρι το μέσο της ανηφόρας προτού σου κόψει γκάζι για να μη σπινάρεις το DTC με αποτέλεσμα να κολλήσεις
Προσπάθεια 3η
Ανάβαση σε σημείο με κλίση με τα ηλεκτρονικά στο off
Το σύστημα επιτρέπει ολίσθηση των τροχών. Πατάς γκάζι δυνατά και το αυτοκίνητο κολλάει στο χιόνι και σκάβει. Αν όμως πας προσεκτικά απαλά και πάρεις φόρα καταφέρνεις να βγεις στην κορυφή της ανηφόρας. Λίγο γλίστρημα, λίγο γκάζι όλα σε σωστή δοσολογία και το Χ3 παρά τα ασφάλτινα ελαστικά ανέβηκε!
Προσπάθεια 4η
Κατάβαση παγωμένης πίστας
Το σύστημα Hill Descent Control εμποδίζει το κλείδωμα των τροχών σε μία κατηφόρα, διατηρώντας την κατευθυντικότητα και διασφαλίζοντας τον έλεγχο για τους οδηγούς και τον έλεγχο καθόδου. Το HDC επιβραδύνει αυτόματα το όχημα σε μία σταθερή ταχύτητα, επιτρέποντας στον οδηγό να είναι συγκεντρωμένος στο τιμόνι. Το σύστημα λειτουργεί μαζί με το ABS για να προσφέρει αποτελεσματική και ελεγχόμενη σταθεροποίηση στο φρενάρισμα σε μία κατηφόρα, χρησιμοποιώντας ειδικά προσαρμοσμένα όρια ολίσθησης. Αυτό αποτρέπει την ολίσθηση τροχών και οχήματος και διατηρεί την κατευθυντικότητα. Κοντολογίς σε ολισθηρή κατηφόρα αφήνεις το σύστημα να σε κατεβάσει χωρίς να πατάς φρένο ή γκάζι.
Συμπεράσματα:
- Τα όρια στα σύγχρονα 4κίνητα οχήματα όπως η BMW X3 αλλά και τα ανάλογα οχήματα του ανταγωνισμού, έρχονται από τα ασφάλτινα ελαστικά.
- Σε μεικτές συνθήκες σβήνουμε τα ηλεκτρονικά για να φτιάξουμε πρόσφυση σπινάροντας λίγο τους τροχούς, πατάμε απαλά το γκάζι και έχουμε από πριν αξιολογήσει τι θέλουμε να κάνουμε.
- Απότομες ενέργειες έχουν το αντίθετο από τα προσδοκώμενα αποτελέσματα.
- Για να αντιμετωπίσεις μια τέτοια κατάσταση πρέπει να γνωρίζεις καλά όλες τις ρυθμίσεις που μπορεί να γίνουν με τα ηλεκτρονικά συστήματα του αυτοκινήτου.
- Πρέπει να έχετε επίγνωση της κατάστασης και των δυνατοτήτων του οχήματός σας αλλά και των ελαστικών που φέρει.
Δείτε όλη τη δοκιμή αυτή την Κυριακή 5/2 στις 18:00 στο Action 24 στην εκπομπή μας Auto Action.
Μοναδικές εικόνες πάνω από τα σύννεφα στο Μαίναλο. Ευχαριστούμε το χιονοδρομικό του Μαινάλου για την βοήθεια σ' αυτή τη δοκιμή.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr