GP Μονακό: Η F1 λάμπει αυτό το Σαββατοκύριακο!

'Ερχεται το GP του Μονακό, ο πιο κοσμοπολίτικος και συνάμα ο πιο απρόβλεπτος αγώνας στο πρόγραμμα της F1.

Παραδοσιακά ο αγώνας στο Μονακό κρύβει εκπλήξεις και ανατροπές. Στους στενούς γλιστερούς δημόσιους δρόμους δεν παίζει τόσο ρόλο η ισχύς της υβριδικής μηχανής, οι μηχανικοί περιορίζουν το μέγιστο της απόδοσης, δίνοντας έμφαση στην ομοιογένεια. Κομβικό ρόλο παίζει η μηχανική πρόσφυση αλλά και το σετάρισμα της ανάρτησης. Από τη μια χρειάζεται ύψος για να αντιμετωπίζει ήπια το μονοθέσιο τις ανομοιομορφίες και τα φρεάτια των δρόμων, από την άλλη χρειάζεται κάθετη δύναμη (αεροδυναμικά παραγόμενη) άρα ελάχιστη απόσταση από το έδαφος. Μηχανικοί και οδηγοί καλούνται στις ελεύθερες δοκιμές να βρουν τη χρυσή τομή απόδοσης/ενδοτικότητας με έμφαση στο σετάρισμα για τις κατατακτήριες. Δεν είναι μυστικό πως αν βρεθείς μπροστά στο Μονακό έχεις σημαντικό πλεονέκτημα.

Από τους 20 οδηγούς που εκκινούν σήμερα έχουν κερδίσει εκεί οι παγκόσμιοι πρωταθλητές:
Χάμιλτον (2016, 2008), Φέτελ (2011), Μπάτον (2009), Ράικονεν (2005). Ο Μπάτον αγωνίζεται στη θέση του Αλόνσο με τα χρώματα της McLaren - Honda. Ο Ισπανός αντίστοιχα τρέχει στα 500 μίλια της Ινδιανάπολης με McLaren – Honda. Το GP του Μονακό, τα 500 μίλια της Ινδιανάπολης και οι 24 Ώρες του Μαν είναι οι αγώνες με το μεγαλύτερο κύρος. Ο αγώνας αριθμεί 78 γύρους όμως το μήκος των 3.3km (19 στροφές) δεν επιτρέπει να συμπληρωθούν 305km σε λογικό χρόνο, η καρό σημαία πέφτει στα 260km για οικονομία καθώς η μ.ω.τ είναι χαμηλή.




Ο Ντάνιελ Ρικιάρντο της Red Bull που είχε πάρει πέρυσι pole στο Μονακό, ανέβηκε στον προηγούμενο αγώνα στην Ισπανία στο βάθρο και φιλοδοξεί να κάνει το ίδιο την Κυριακή στον τόπο διαμονής του: «Μπορώ να πάω περπατώντας από το σπίτι στα πάντοκ αλλά προτιμώ να πηγαίνω με βάρκα στο Energy Station. Είναι θέμα να κοιμάσαι σπίτι σου και να παραπονιέσαι για το θόρυβο που προκαλεί η δουλειά σου. Ως διαδρομή είναι η αγαπημένη μου τόσο σφιχτή και τρομακτική. Απ’ έξω μοιάζει αδύνατο να πας με την ταχύτητα που κινούμαστε. Μέσα στο μονοθέσιο το συναίσθημα είναι μοναδικό. Αν ξύσεις τον τοίχο μ’ έναν περίεργο τρόπο θες να το επαναλάβεις, αντί να φοβηθείς. Έπρεπε να κερδίσω πέρυσι ανυπομονώ να τρέξω και να πάρω αυτό που έχασα. Αν κερδίσω θα κρατήσω το τρόπαιο, δε θα δεχτώ καμία ρέπλικα». Τελευταία φορά που κέρδισε η Ferrari στο Μονακό ήταν το 2001 με το Σουμάχερ. 



Ο Φέτελ προηγείται στη βαθμολογία με 104 βαθμούς
και ακολουθεί ο Χάμιλτον με 98. Στους κατασκευαστές προηγείται η Mercedes με 161β. και ακολουθεί η Ferrari με 153β.  Για πρώτη φορά φέτος οι οδηγοί επέλεξαν γόμες ελαστικών. Οι Χάμιλτον Μπότας πήραν 9 σετ πάρα πολύ μαλακής (US), 3 σετ πολύ μαλακής (SS) και 1 σετ μαλακής γόμας (S). Οι Ρικιάρντο, Φερστάπεν 11 σετ (US), 1 σετ (SS) και ένα σετ (S). Οι Φέτελ, Ράικονεν 10 σετ (US), 2 σετ (SS) και ένα σετ (S). Αναμένεται όπως είναι λογικό μεγιστοποίηση χρήσης της πάρα πολύ μαλακής γόμας. Το στοίχημα στρατηγικής είναι να γίνει μια αλλαγή ελαστικών. Δύσκολα θα δούμε την μαλακή γόμα να χρησιμοποιείται. 

Η αυτοκινητική λέσχη του Μονακό που διοργανώνει τον αγώνα ιδρύθηκε πριν 126 χρόνια. Στις 14/4/1929 διεξήχθη το πρώτο GP Μονακό, ενώ στη σύγχρονη ιστορία της F1 που μετρά από το 1950 το φετινό GP είναι το 64ο. Το πρώτο στις 21/5 του 1950 το είχε κερδίσει ο Φάτζιο με Alfa Romeo. Το 63ο το κέρδισε ο Χάμιλτον με Mercedes.





Ο Χάμιλτον ήταν πέρυσι νικητής  στο Μονακό.


Το πετράδι του πρωταθλήματος βρίσκεται στη Κυανή Ακτή και το κοσμοπολίτικο Μόντε Κάρλο
. Παραδοσιακά η ολοκλήρωση του κινηματογραφικού φεστιβάλ των Καννών συμπίπτει με το GP στο Μονακό. Τα φώτα όλου του πλανήτη είναι στραμμένα στην περιοχή και όλοι θέλουν να δουν και να ειδωθούν. Τα δρώμενα εκτός πίστας πολλές φορές επισκιάζουν τα αγωνιστικά, το Grand Prix ξεκινάει σήμερα με τις ελεύθερες δοκιμές και θα είναι ο 6ος φετινός αγώνας. Στο Μονακό κατοικούν 36 χιλιάδες άνθρωποι, οι 8 χιλιάδες είναι γηγενείς. Η συνολική έκταση του Πριγκιπάτου είναι 195 εκτάρια, τα 40 απ’ αυτά είναι κατασκευές μέσα στη θάλασσα που προστέθηκαν τα τελευταία 20 χρόνια. Η διαδρομή στο Μονακό είναι μια από τις τέσσερις ιστορικές πίστες (σ.σ: Μόντσα, Σπα και Σίλβερστον οι άλλες 3) που από την πρώτη στιγμή εντάχθηκε στο καλεντάρι του πρωταθλήματος. Πολυνίκης και θρύλος στη συγκεκριμένη διαδρομή όπου ο οδηγός κάνει τη διαφορά, είναι ο αδικοχαμένος Άιρτον Σένα. Ο Βραζιλιάνος έχει κερδίσει εκεί 6 φορές η πρώτη ήταν το 1987 στο τιμόνι μιας Lotus 99T. Στη συνέχεια κέρδισε 5 φορές συνεχόμενες από το 1989 έως το 1993.



Ο Μίκαελ Σουμάχερ κέρδισε το 1994 του Σένα θανόντος
, ο Γερμανός έχει κερδίσει 5 φορές δυο με Benetton (1994, 1995) και τρεις με Ferrari (1997, 1999, 2001). Πέντε νίκες στους δρόμους του Πριγκιπάτου έχει επίσης ο Γκράχαμ Χιλ (1963, 1964, 1965, 1968, 1969). Ο Αλέν Προστ έπεται στη σχετική λίστα με 4 νίκες (1984, 1985, 1986, 1988).

Η διαδρομή έχει αλλάξει ελάχιστα όλα αυτά τα χρόνια μόνο η διαμόρφωση του σικέιν μετά την έξοδο του τούνελ είναι διαφορετική σήμερα. Στο πρώτο αγώνα το 1929 η μέση ωριαία ταχύτητα ήταν 84.8km/h, το 1955 ο Φάντζιο γύριζε με 110km/h, το 1964 ο Χιλ με 120km/h, το 1985 ο Αλμπορέρο με 144km/h ενώ μετά την διαμόρφωση του σικέιν ο Σουμάχερ έφτασε τα 161km/h το 2004.



Τιμητική πινακίδα για το Σένα τοποθετήθηκε στο Fairmont. Στα εγκαίνια ο Αλβέρτος με την αδερφή του Άιρτον. 


Αντίστοιχα οι χρόνοι για την pole όλα αυτά τα χρόνια μεταβλήθηκαν ως εξής:

POLE POSITIONS

- 1933  Βάρζι              2’02

- 1937 Καρατσιόλα     1’47’’5

- 1972  Φιτιπάλντι       1’21’’4

- 1974  Λάουντα         1’26’’3

- 1980 Πιρονί             1’24’’813

- 1985  Σένα               1’20’’450 πριν το νέο σικέιν

- 1994 Σουμάχερ        1’18’’560 υπό το νέο σικέιν

- 2011  Φέτελ              1’13’’556 αλλαγή στη Πισίνα


Πέρυσι ο Ρικιάρντο πήρε την pole με 1:13.662.
Ο Σένα έχει και το ρεκόρ pole position με 5 στο Μονακό (1985, 1988, 1989, 1990, 1991). Τα τελευταία χρόνια (10 στις 12 φορές) κερδίζει ο poleman, εκτός από το 2008 και πέρυσι που κέρδισε ο Χάμιλτον υπό βροχή γιατί έμεινε με τα βρόχινα ελαστικά. Ο Ολιβιέ Πανίς έγραψε ιστορία το 1996 όταν κέρδισε από την 14η θέση, σ’ έναν αγώνα που τερμάτισαν μόλις 4 μονοθέσια. Φέτος συμπληρώνονται 32 χρόνια από την πρώτη νίκη της McLaren στο Πριγκιπάτο, την είχε πετύχει ο Προστ. Η βρετανική ομάδα έχει κερδίσει συνολικά 14 φορές εκεί και είναι η πιο πετυχημένη στην ιστορία του αγώνα. Βέβαια φέτος τα πράγματα είναι διαφορετικά καθώς ψάχνουν ακόμη το πρώτο τους βαθμό. Θα τον δώσει άραγε ο Μπάτον; Ακολουθεί η Ferrari με 8 νίκες.



Στον προηγούμενο αγώνα στην Ισπανία η Pirelli έφερε τις
τρεις σκληρότερες γόμες της γκάμας της. Στο Μονακό η Pirelli φέρνει τις τρεις πιο μαλακές γόμες της γκάμας της σε μια τελείως διαφορετική διαδρομή. Για το Μονακό επελέγησαν η μαλακή (soft), η πολύ μαλακή (supersoft) και η πάρα πολύ μαλακή (ultrasoft) γόμα. Η περίφημη διαδρομή είναι γνωστή για την χαμηλή μέση ωριαία ταχύτητα αλλά και τη χαμηλότερη θερμική καταπόνηση που απαντάται όλη τη χρονιά: Το πιο πιθανό σενάριο είναι να έχουμε μια αλλαγή ελαστικών στον αγώνα. Όμως είναι εξαιρετικά αβέβαιο το πως θα προσεγγίσουν από άποψη στρατηγικής οι ομάδες αυτόν τον απαιτητικό αγώνα που δε συγχωρεί λάθη.
 
Η ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΥΠΟ ΤΟ ΠΡΙΣΜΑ ΤΩΝ ΕΛΑΣΤΙΚΩΝ 

  Είναι δύσκολο να προσπεράσεις στο Μονακό οπότε μια καλή επίδοση στις κατατακτήριες δοκιμές είναι κρίσιμη. Για να το πετύχεις αυτό πρέπει να ξεκλειδώσεις την απόδοση της ultrasoft γόμας από τα ελεύθερα.
Η πτώση στην απόδοση λόγω θερμικής καταπόνησης θα είναι πολύ χαμηλή: Ακόμη και η πάρα πολύ μαλακή γόμα (ultrasoft) θα αντέξει για μεγάλες αποστάσεις.
Θα έχουμε τη χαμηλότερη φθορά όλης της χρονιάς, το πότε θα πραγματοποιήσει κάποιος τη μοναδική του αλλαγή θα είναι εντελώς ανοικτό.
Έχουμε τη χαμηλότερη μέση ωριαία ταχύτητα της σεζόν αλλά και την πιο αργή στροφή: Το πέταλο του Fairmont.
Οι ομάδες χρησιμοποιούν μέγιστη κλίση στις αεροτομές για υψηλή κάθετη δύναμη ώστε να εξασφαλίσουν μηχανική πρόσφυση από τα ελαστικά.
Τα λάθη δε συγχωρούνται καθώς δεν υπάρχουν χώροι διαφυγής: Η ακρίβεια είναι καθοριστική.




Ο Φέτελ έφτασε σήμερα με το ποδήλατο στα πάντοκ. Προσέξτε ότι έχει και κράνος που φορούσε πριν κατέβει από το ποδήλατο. 


Μάριο Ίσολα - Επικεφαλής αγώνων αυτοκινήτου Pirelli
“Οι τρεις πιο μαλακές γόμες ήταν η προφανής επιλογή για το Μονακό όμως υπάρχουν πολλά περιθώρια διαφορετικής στρατηγικής. Αυτό γιατί τόσο η φθορά όσο και η πτώση στην απόδοση λόγω θερμικής καταπόνησης είναι ελάχιστες. Έτσι οι ομάδες μπορούν να διαλέξουν οιαδήποτε στιγμή για ν' αλλάξουν από την πάρα πολύ μαλακή στην πολύ μαλακή γόμα, που αναμένεται να είναι ο στάνταρ συνδυασμός επιλογών στον αγώνα. Είναι ο πρώτος αγώνας φέτος που οι οδηγοί είχαν την ευχέρεια να διαλέξουν γόμες και όπως το περιμέναμε η πάρα πολύ μαλακή γόμα έγινε ανάρπαστη. Θα είναι η γόμα που θα κυριαρχήσει τόσο στις δοκιμές όσο και στον αγώνα".


Τι είναι νέο;   
Μερικές ομάδες θα παρουσιάσουν περισσότερες αεροδυναμικές αναβαθμίσεις αλλά και συγκεκριμένα κομμάτια ειδικά για το Μονακό. Όμως η συνολική αεροδυναμική απόδοση δεν είναι πάντα ο καθοριστικός παράγοντας στο Πριγκιπάτο.
Ο νικητής στο Μονακό (2009) Jenson Button επιστρέφει με τα χρώματα της McLaren στη Formula 1. Θα αγωνιστεί για πρώτη φορά φέτος αντικαθιστώντας τον Fernando Alonso, ο οποίος θα τρέξει στα Indy 500.
Η παράδοση στο Μονακό είναι να γίνονται οι ελεύθερες δοκιμές την Πέμπτη και να μην έχουμε δράση F1 την Παρασκευή.



Ο Χάμιλτον εμφανίστηκε με μηχανή χωρίς κράνος, αυτό είναι λάθος του γιατί δε δίνει σωστό παράδειγμα. 


Περισσότερα γι' αυτό το θέμα με το κράνος του Χάμιλτον μπορείτε να δείτε εδώ...

ΕΛΑΧΙΣΤΕΣ ΠΙΕΣΕΙΣ ΣΛΙΚ ΕΛΑΣΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΕΚΚΙΝΗΣΗ (SLICKS)

 
19  psi (εμπρός) – 18  psi (πίσω)


ΟΡΙΟ ΓΩΝΙΑΣ ΚΑΜΠΕΡ

 
-4.25° (εμπρός) | -3.00° (πίσω)

Στο Μονακό υπάρχουν κάποιες ασυνήθιστες παράμετροι. Είναι ο αγώνας με τη χαμηλότερη μέση ωριαία ταχύτητα και έχει την πιο αργή στροφή του πρωταθλήματος. Επίσης είναι ο μόνος αγώνας που δεν ολοκληρώνεται μετά το ελάχιστο των 305km που έχει θεσπίσει η FIA. Η επιφάνεια του οδοστρώματος στο Μονακό είναι η πιο λεία που απαντάται όλη τη χρονιά. Δεδομένου ότι τα σημεία διαφυγής είναι ελάχιστα υπάρχει μεγάλη πιθανότητα για συμβάντα που θα προκαλέσουν την εμφάνιση του αυτοκινήτου ασφαλείας και αυτό πρέπει να υπολογιστεί στις επιλογές στρατηγικής. Υπάρχει νέο κέντρο ελέγχου του αγώνα μια εντυπωσιακή εγκατάσταση που πήρε μήνες για να κατασκευαστεί και λειτούργησε πέρυσι για πρώτη φορά.



Ο Μπάτον αντικαθιστά σ' αυτό τον αγώνα τον Αλόνσο στο κόκπιτ της McLaren.


Το Μονακό έχει μοναδική διαμόρφωση με τις ελεύθερες δοκιμές να διεξάγονται την Πέμπτη και να μην υπάρχει δράση για τη F1, ξανά έως το Σάββατο ενώ την Παρασκευή το απόγευμα οι δρόμοι είναι ανοιχτοί στην κυκλοφορία. Αυτό επηρεάζει τη συνήθη βελτίωση της διαδρομής όσον αφορά στο κράτημα, καθώς η γόμα που στρώνεται την Πέμπτη εξαφανίζεται λόγω της ελεύθερης κυκλοφορίας αυτοκινήτων την Παρασκευή. Επιπλέον προστίθενται ακαθαρσίες και θραύσματα στο οδόστρωμα.

GP Μονακό

Πίστα: Μόντε Κάρλο

Μήκος: 3340 m

Γύροι: 78

Απόσταση: 260.520km

Ρεκόρ γύρου: 1:14.439 (Σουμάχερ, 2004)

Στροφές: 19 (11 δεξιές, 8 αριστερές)

Τέρμα γκάζι: Στο 54% του γύρου

Αλλαγές ανά γύρο: 62 (4836 στον αγώνα)



Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr