GP Βελγίου: Στη θρυλική πίστα του Σπα!
24.08.2017
10:48
Το πρωτάθλημα ξαναρχίζει με τον 12ο αγώνα μετά από ενός μηνός ανάπαυλα.
Υπολείπονται 9 αγώνες για την ολοκλήρωση του πρωταθλήματος και 225 βαθμοί να μοιραστούν. Eπί Ευρωπαϊκού εδάφους απομένουν δυο αγώνες, αρχής γενομένης από το Βελγικό GP αυτή την Κυριακή στη θρυλική πίστα του Σπα ενώ ακολουθεί αμέσως μετά το πρώτο Σαββατοκύριακο του Σεπτέμβρη (2-3/9) το Ιταλικό GP στην πίστα της Μόντσα. Ο Σεμπάστιαν Φέτελ προηγείται στο πρωτάθλημα οδηγών με διαφορά 14 βαθμών από το Χάμιλτον. Το Σπα είναι μια μοναδική ιστορική διαδρομή, αγαπημένη όλων των πιλότων, ο πρώτος αγώνας εκεί, έγινε το 1924 και ο γύρος ήταν 14.9km! Παρότι η πίστα από τότε έχει κοπεί παραπάνω από το μισό, το Σπα παραμένει η μεγαλύτερη σε μήκος πίστα του πρωταθλήματος (7004m).
Μόνο έξι οδηγοί στην ιστορία του αγώνα έχουν κερδίσει πάνω από δυο φορές , όλοι τους παγκόσμιοι πρωταθλητές: Φάντζιο (3 νίκες), Χιλ (3 νίκες), Ράικονεν (4 νίκες), Κλαρκ (4 νίκες), Σένα ( 5 νίκες), Μ.Σουμάχερ (6 νίκες). Η πρώτη φορά που διοργανώθηκε το GP του Βελγίου στην πίστα του Σπα ήταν το 1950, φέτος θα είναι η 62η. Τον πρώτο αγώνα είχε κερδίσει ο αείμνηστος Χουάν Μανουέλ Φάντζιο. Το Σπα μαζί με το Μονακό, το Σίλβερστον και τη Μόντσα αποτελούν την παλιά φρουρά πιστών στη F1. Το σημερινό μήκος της πίστας είναι το μισό από την αρχική διαδρομή που περνούσε από τα γύρω χωριά το Σπα, το Φρανκοσάμπ και το Μαλμεντί. Λόγοι ασφαλείας περιόρισαν το μήκος της διαδρομής στο μισό όταν το Σπα επανήλθε στο ημερολόγιο το 1983.
Φέτος διοργανώνεται στο Σπα, GP, στη σύγχρονη ιστορία για 49η φορά.
Μόνο έξι οδηγοί στην ιστορία του αγώνα έχουν κερδίσει πάνω από δυο φορές , όλοι τους παγκόσμιοι πρωταθλητές: Φάντζιο (3 νίκες), Χιλ (3 νίκες), Ράικονεν (4 νίκες), Κλαρκ (4 νίκες), Σένα ( 5 νίκες), Μ.Σουμάχερ (6 νίκες). Η πρώτη φορά που διοργανώθηκε το GP του Βελγίου στην πίστα του Σπα ήταν το 1950, φέτος θα είναι η 62η. Τον πρώτο αγώνα είχε κερδίσει ο αείμνηστος Χουάν Μανουέλ Φάντζιο. Το Σπα μαζί με το Μονακό, το Σίλβερστον και τη Μόντσα αποτελούν την παλιά φρουρά πιστών στη F1. Το σημερινό μήκος της πίστας είναι το μισό από την αρχική διαδρομή που περνούσε από τα γύρω χωριά το Σπα, το Φρανκοσάμπ και το Μαλμεντί. Λόγοι ασφαλείας περιόρισαν το μήκος της διαδρομής στο μισό όταν το Σπα επανήλθε στο ημερολόγιο το 1983.
Φέτος διοργανώνεται στο Σπα, GP, στη σύγχρονη ιστορία για 49η φορά.
Το μικροκλίμα του οροπεδίου που δεσπόζει στα δάση των Αρδεννών περιγράφεται περίτρανα από τη φράση "τέσσερις εποχές σε μια μέρα" και έχει δώσει στο παρελθόν αλησμόνητους αγώνες με θρυλικές μονομαχίες. Από τα συγκρουόμενα και τον καβγά Σουμάχερ – Κούλθαρντ το 1998 στο προσπέρασμα του Χάκινεν στο Σουμάχερ το 2000 αλλά και την κόντρα Ράικονεν - Χάμιλτον το 2008.
Πέρυσι στο Βέλγιο κέρδισε ο Ρόσμπεργκ. Στο βάθρο τον πλαισίωσαν οι Χάμιλτον και Ρικιάρντο.
Ο πολυνίκης στη συγκεκριμένη διαδρομή, ο άτυχος Μ.Σουμάχερ δε μπορούσε ποτέ να φανταστεί όταν έκανε ντεμπούτο στη F1 το 1991 στο Σπα, πως 21 χρόνια μετά σε ηλικία 43 ετών θα συμπλήρωνε εκεί 300 συμμετοχές σε GP. Στην πίστα του Σπα εκτός από ντεμπούτο, το ‘91 ο Σουμάχερ έχει σημειώσει την πρώτη νίκη της καριέρας του, το 1992 από τότε ακολούθησαν άλλες 90, πέντε εξ’ αυτών στο Σπα (1995, 1996, 1997, 2001 και 2002). Η τελευταία μάλιστα νίκη στο Σπα σήμανε την κατάκτηση του 5ου τίτλου στην καριέρα του Γερμανού που δίνει μια άνιση μάχη μετά το σοβαρό τραυματισμό του στο κεφάλι ενώ έκανε σκι.
Οι περισσότεροι πιλότοι θεωρούν το Σπα ως την καλύτερη πίστα στον κόσμο, όχι τυχαία βέβαια. Στροφές όπως η θρυλική Eau Rouge αλλά και οι Pouhon, Blanchimont αλλά και το σικέιν της «στάσης λεωφορείου» αποτελούν θρύλο στους αγώνες. Προσωπικά θεωρούμε πως όποιος δεν έχει ζήσει πέρασμα μονοθεσίου από την Eau Rouge με τέρμα γκάζι, δεν έχει ολοκληρωμένη εικόνα της F1. Οι Mercedes έχουν κερδίσει εδώ το 1955 με το Φάντζιο και τα τελευταία δύο χρόνια πέρυσι και πρόπερσι με τους Ρόσμπεργκ και Χάμιλτον αντίστοιχα. Από τους 20 οδηγούς που θα βρεθούν την Κυριακή στην εκκίνηση του 62ου Βελγικού GP μόνο οι έξι έχουν κερδίσει στο Σπα. Ο Ρικιάρντο κέρδισε το 2014, ο Φέτελ το 2013 και το 2011, ο Μπάτον το 2012 ο Χάμιλτον το 2010 και το 2015, ο Μάσα το 2008. Ο Ράικονεν έχει κερδίσει εκεί τέσσερις φορές (2004, 2005, 2007, 2009) από τις 20 συνολικά στην καριέρα του και μετά τους Σουμάχερ (6 φορές) και Σένα (5 φορές) είναι πολυνίκης στη συγκεκριμένη διαδρομή. Ο Ράικονεν έχει πλέον καλή ψυχολογία μετά την ανακοίνωση της Ferrari για ανανέωση του συμβολαίου του και το 2018 ενώ δείχνει να βολεύεται με την SF-70H που αεροδυναμικά έχει βελτιωθεί με το νέο πάτωμα/διαχύτη.
Στο Σπα οι πιλότοι πηγαίνουν με τέρμα γκάζι για πάνω από 20 sec από την πρώτη στροφή (La Source) ως την 5η (Les Combes) η πίστα αποτελεί δυναμόμετρο για τις υβριδικές μηχανές. Η υπεροχή της μονάδας ισχύος της Mercedes αναμένεται να παίξει ρόλο δίνοντας προβάδισμα στα εργοστασιακά μονοθέσια αλλά και σε Williams, Force India.
Η ΠΙΣΤΑ ΥΠΟ ΤΟ ΠΡΙΣΜΑ ΤΩΝ ΕΛΑΣΤΙΚΏΝ
Οι γόμες P Zero, πάρα πολύ μαλακή/πολύ μαλακή/μαλακή επιλέχθηκαν για τον μεγαλύτερο σε απόσταση γύρο πίστας που απαντάται μέσα στην χρονιά (7.004m). Η πάρα πολύ μαλακή γόμα εμφανίζεται στην πίστα του Βελγίου για πρώτη φορά. Κατά τη διάρκεια ενός γύρου σε πολλά σημεία μεταφέρονται υψηλά ενεργειακά φορτία διαμέσου των ελαστικών. Στην πραγματικότητα το Σπα Φρανκοσάμπ θέτει μια πραγματική πρόκληση για τα ελαστικά και κατ' επέκταση για ομάδες και οδηγούς. Το τοπικό μικροκλίμα προσθέτει μια ακόμη παράμετρο την οποία πρέπει να συνυπολογίζουν οι υπεύθυνοι στρατηγικής.
• Τα ενεργειακά φορτία που μεταφέρονται διαμέσου των ελαστικών είναι από τα μεγαλύτερα της χρονιάς
• Οι υψομετρικές διαφορές δημιουργούν κατακόρυφα φορτία στα ελαστικά τα οποία συμπιέζονται σε σημεία όπως η Eau Rouge.
• Eίναι πιθανό να βρέξει και συχνά βρέχει σ' ένα κομμάτι της πίστας και όχι σε όλη τη διαδρομή.
• Το σετάρισμα είναι ένας συμβιβασμός ανάμεσα στην απαίτηση για χαμηλές αεροδυναμικές αντιστάσεις στην ευθεία και υψηλή κάθετη δύναμη στις στροφές: Δεν είναι εύκολο αυτό.
• Υπάρχουν πολλές ευκαιρίες για προσπέρασμα αυτό σημαίνει πως οι επιλογές στρατηγικής είναι πιο ελεύθερες.
Ο διευθυντής αγώνων αυτοκινήτου της Pirelli, Μάριο Ίσολα τόνισε: «Το προηγούμενο μήνα η Pirelli αγωνίστηκε στο Σπα στον 24ωρο αγώνα αντοχής. Εκεί αντιμετωπίσαμε όλα όσα καθιστούν αυτή την πίστα διάσημη: Ευμετάβλητο καιρό, απρόβλεπτο ανταγωνισμό και πολύ υψηλές απαιτήσεις από τα ελαστικά. Στον αγώνα της F1 αναμένουμε εξίσου υψηλές απαιτήσεις. Μάλιστα φέρνοντας την πάρα πολύ μαλακή γόμα και σε συνδυασμό με τα ταχύτερα μονοθέσια της νέας γενιάς αυτό θα είναι έντονο. Θεωρητικά θα δούμε στρατηγική 2 αλλαγών ελαστικών, όμως θα φανεί καλύτερα τι θα συμβεί μετά τις ελεύθερες δοκιμές. Η επιλογή της ιδανικής στρατηγικής στο Σπα είναι δύσκολη καθώς απαιτείται ευελιξία: Υπάρχει πιθανότητα βροχής, εμφάνισης του αυτοκινήτου ασφαλείας ή ακόμη και κόκκινης σημαίας οπότε οι ομάδες πρέπει να είναι έτοιμες ν' αντιδράσουν στη μεταβολή των συνθηκών».
Οι επιλογές ελαστικών που έκαναν ομάδες/οδηγοί για το Σπα.
GP Βελγίου, 12ος αγώνας
Μήκος πίστας: 7.004km
Ρεκόρ γύρου: 1:47.263 (Φέτελ, Red Bull, 2009)
Αριθμός γύρων: 44
Συνολική απόσταση: 308.052km
Τέρμα γκάζι: 71% του γύρου
Ταχύτητα διέλευσης στα pit: 80 km/h σε δοκιμές και αγώνα.
Πέρυσι στο Βέλγιο κέρδισε ο Ρόσμπεργκ. Στο βάθρο τον πλαισίωσαν οι Χάμιλτον και Ρικιάρντο.
Ο πολυνίκης στη συγκεκριμένη διαδρομή, ο άτυχος Μ.Σουμάχερ δε μπορούσε ποτέ να φανταστεί όταν έκανε ντεμπούτο στη F1 το 1991 στο Σπα, πως 21 χρόνια μετά σε ηλικία 43 ετών θα συμπλήρωνε εκεί 300 συμμετοχές σε GP. Στην πίστα του Σπα εκτός από ντεμπούτο, το ‘91 ο Σουμάχερ έχει σημειώσει την πρώτη νίκη της καριέρας του, το 1992 από τότε ακολούθησαν άλλες 90, πέντε εξ’ αυτών στο Σπα (1995, 1996, 1997, 2001 και 2002). Η τελευταία μάλιστα νίκη στο Σπα σήμανε την κατάκτηση του 5ου τίτλου στην καριέρα του Γερμανού που δίνει μια άνιση μάχη μετά το σοβαρό τραυματισμό του στο κεφάλι ενώ έκανε σκι.
Οι περισσότεροι πιλότοι θεωρούν το Σπα ως την καλύτερη πίστα στον κόσμο, όχι τυχαία βέβαια. Στροφές όπως η θρυλική Eau Rouge αλλά και οι Pouhon, Blanchimont αλλά και το σικέιν της «στάσης λεωφορείου» αποτελούν θρύλο στους αγώνες. Προσωπικά θεωρούμε πως όποιος δεν έχει ζήσει πέρασμα μονοθεσίου από την Eau Rouge με τέρμα γκάζι, δεν έχει ολοκληρωμένη εικόνα της F1. Οι Mercedes έχουν κερδίσει εδώ το 1955 με το Φάντζιο και τα τελευταία δύο χρόνια πέρυσι και πρόπερσι με τους Ρόσμπεργκ και Χάμιλτον αντίστοιχα. Από τους 20 οδηγούς που θα βρεθούν την Κυριακή στην εκκίνηση του 62ου Βελγικού GP μόνο οι έξι έχουν κερδίσει στο Σπα. Ο Ρικιάρντο κέρδισε το 2014, ο Φέτελ το 2013 και το 2011, ο Μπάτον το 2012 ο Χάμιλτον το 2010 και το 2015, ο Μάσα το 2008. Ο Ράικονεν έχει κερδίσει εκεί τέσσερις φορές (2004, 2005, 2007, 2009) από τις 20 συνολικά στην καριέρα του και μετά τους Σουμάχερ (6 φορές) και Σένα (5 φορές) είναι πολυνίκης στη συγκεκριμένη διαδρομή. Ο Ράικονεν έχει πλέον καλή ψυχολογία μετά την ανακοίνωση της Ferrari για ανανέωση του συμβολαίου του και το 2018 ενώ δείχνει να βολεύεται με την SF-70H που αεροδυναμικά έχει βελτιωθεί με το νέο πάτωμα/διαχύτη.
Στο Σπα οι πιλότοι πηγαίνουν με τέρμα γκάζι για πάνω από 20 sec από την πρώτη στροφή (La Source) ως την 5η (Les Combes) η πίστα αποτελεί δυναμόμετρο για τις υβριδικές μηχανές. Η υπεροχή της μονάδας ισχύος της Mercedes αναμένεται να παίξει ρόλο δίνοντας προβάδισμα στα εργοστασιακά μονοθέσια αλλά και σε Williams, Force India.
Η ΠΙΣΤΑ ΥΠΟ ΤΟ ΠΡΙΣΜΑ ΤΩΝ ΕΛΑΣΤΙΚΏΝ
Οι γόμες P Zero, πάρα πολύ μαλακή/πολύ μαλακή/μαλακή επιλέχθηκαν για τον μεγαλύτερο σε απόσταση γύρο πίστας που απαντάται μέσα στην χρονιά (7.004m). Η πάρα πολύ μαλακή γόμα εμφανίζεται στην πίστα του Βελγίου για πρώτη φορά. Κατά τη διάρκεια ενός γύρου σε πολλά σημεία μεταφέρονται υψηλά ενεργειακά φορτία διαμέσου των ελαστικών. Στην πραγματικότητα το Σπα Φρανκοσάμπ θέτει μια πραγματική πρόκληση για τα ελαστικά και κατ' επέκταση για ομάδες και οδηγούς. Το τοπικό μικροκλίμα προσθέτει μια ακόμη παράμετρο την οποία πρέπει να συνυπολογίζουν οι υπεύθυνοι στρατηγικής.
• Τα ενεργειακά φορτία που μεταφέρονται διαμέσου των ελαστικών είναι από τα μεγαλύτερα της χρονιάς
• Οι υψομετρικές διαφορές δημιουργούν κατακόρυφα φορτία στα ελαστικά τα οποία συμπιέζονται σε σημεία όπως η Eau Rouge.
• Eίναι πιθανό να βρέξει και συχνά βρέχει σ' ένα κομμάτι της πίστας και όχι σε όλη τη διαδρομή.
• Το σετάρισμα είναι ένας συμβιβασμός ανάμεσα στην απαίτηση για χαμηλές αεροδυναμικές αντιστάσεις στην ευθεία και υψηλή κάθετη δύναμη στις στροφές: Δεν είναι εύκολο αυτό.
• Υπάρχουν πολλές ευκαιρίες για προσπέρασμα αυτό σημαίνει πως οι επιλογές στρατηγικής είναι πιο ελεύθερες.
Ο διευθυντής αγώνων αυτοκινήτου της Pirelli, Μάριο Ίσολα τόνισε: «Το προηγούμενο μήνα η Pirelli αγωνίστηκε στο Σπα στον 24ωρο αγώνα αντοχής. Εκεί αντιμετωπίσαμε όλα όσα καθιστούν αυτή την πίστα διάσημη: Ευμετάβλητο καιρό, απρόβλεπτο ανταγωνισμό και πολύ υψηλές απαιτήσεις από τα ελαστικά. Στον αγώνα της F1 αναμένουμε εξίσου υψηλές απαιτήσεις. Μάλιστα φέρνοντας την πάρα πολύ μαλακή γόμα και σε συνδυασμό με τα ταχύτερα μονοθέσια της νέας γενιάς αυτό θα είναι έντονο. Θεωρητικά θα δούμε στρατηγική 2 αλλαγών ελαστικών, όμως θα φανεί καλύτερα τι θα συμβεί μετά τις ελεύθερες δοκιμές. Η επιλογή της ιδανικής στρατηγικής στο Σπα είναι δύσκολη καθώς απαιτείται ευελιξία: Υπάρχει πιθανότητα βροχής, εμφάνισης του αυτοκινήτου ασφαλείας ή ακόμη και κόκκινης σημαίας οπότε οι ομάδες πρέπει να είναι έτοιμες ν' αντιδράσουν στη μεταβολή των συνθηκών».
Οι επιλογές ελαστικών που έκαναν ομάδες/οδηγοί για το Σπα.
GP Βελγίου, 12ος αγώνας
Μήκος πίστας: 7.004km
Ρεκόρ γύρου: 1:47.263 (Φέτελ, Red Bull, 2009)
Αριθμός γύρων: 44
Συνολική απόσταση: 308.052km
Τέρμα γκάζι: 71% του γύρου
Ταχύτητα διέλευσης στα pit: 80 km/h σε δοκιμές και αγώνα.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr