Δοκιμή: Ford Fiesta Active 1.0 ECOBOOST 100 PS
Με λίγο επιπλέον ύψος και τις κατάλληλες διακοσμητικές πινελιές, το Fiesta αποκτά πιο περιπετειώδη φυσιογνωμία, αναζητώντας μερίδιο στην καυτή αγορά των crossover. Σκεφθείτε τα σικάτα εστιατόρια και τα πριβέ κλαμπ όπου οι κανόνες λειτουργίας προϋποθέτουν σακάκι και γραβάτα προκειμένου να περάσετε την πόρτα της εισόδου, χωρίς όμως να έχει ιδιαίτερη σημασία η συνοχή του συγκεκριμένου κομματιού με την υπόλοιπη αμφίεση.
Αρκεί να το φοράτε. Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και με την κατηγορία των crossover και SUV, που σήμερα αποτελεί το πιο hot στέκι της αγοράς. Ολοι οι κατασκευαστές επιθυμούν την παρουσία τους σε αυτό και οι προϋποθέσεις για κάτι τέτοιο φαίνεται ότι περιέχουν αντίστοιχη ελευθερία με αυτή που υπόσχεται το χαρακτήρας των SUV.
Του Γιάννη Χαρπίδη, Φωτογραφίες: Χρήστος Καραγιωργάκης
Κάτι τέτοιο ισχύει στην περίπτωση του Fiesta Active -το πρώτο της οικογένειας Active που σύντομα θα αποκτήσει και τα αντίστοιχα Ka+ και Focus- που μπαίνει στο παιχνίδι των Β-SUV φορώντας ένα πακέτο εξωτερικών προστατευτικών πλαστικών περιμετρικά του αμαξώματος, εξατομικευμένες ζάντες 17’ και με αυξημένο ύψος από το έδαφος κατά 18 mm. Η αλήθεια είναι ότι αυτό το ύψος δεν δημιουργεί καμία ουσιαστική διαφορά στην αίσθηση που έχεις από τη θέση του οδηγού, καθώς δεν υπάρχει τόσο έντονη η εποπτική ορατότητα που προσφέρουν άλλες πιο εστιασμένες προτάσεις της κατηγορίας, όπως το αδελφό Ford Ecosport ή το Hyundai Kona. Ακόμα, όμως, και σε πρακτικό επίπεδο το ύψος του Active δεν σου δίνει τη σιγουριά ότι θα περάσεις από κάποια έντονη ανωμαλία ή ανάχωμα σε μια εκτός δρόμου διαδρομή χωρίς να ακουμπήσεις την κοιλιά. Ακόμα περισσότερο, δεν είμαστε σίγουροι κατά πόσο τα αμιγώς ασφάλτινα Continental Sport Contact με το 45άρι προφίλ θα περάσουν αλώβητα από τις παγίδες που κρύβει το χώμα ή ακόμα και οι κακοτεχνίες των δρόμων, αν ο οδηγός δεν δώσει τη δέουσα προσοχή.
Το Active διαθέτει τρία διαθέσιμα προγράμματα οδήγησης -Eco, Normal και Slippery- τα οποία επεμβαίνουν στον κινητήρα αλλά και στις ρυθμίσεις των συστημάτων ελέγχου πρόσφυσης και ευστάθειας. Σε ό,τι αφορά τα τελευταία, η μεταβολή αφορά τον βαθμό παρεμβατικότητας και όχι τη βελτίωση της κατανομής της ροπής στους κινητήριους τροχούς, όπως κάνει το Grip Control της Peugeot. Οι αλλαγές, επομένως, έχουν περισσότερο ψυχολογικό και λιγότερο πρακτικό αντίκρισμα. Το Fiesta Active δεν έχει αποκτήσει κάποιον σαφή εναλλακτικό χαρακτήρα, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν συγκεντρώνει στοιχεία που έχουν ενδιαφέρον και το διαφοροποιούν από τις υπόλοιπες εκδόσεις. Η αύξηση του ύψους, για παράδειγμα, δεν είναι αποτέλεσμα μιας απλής αλλαγής των ελατηρίων καθώς το Active ενσωματώνει εμπρός αμορτισέρ με υδραυλικό μηχανισμό ελέγχου της επαναφοράς, όπως και από νέα γεωμετρία της εμπρός ανάρτησης αλλά και από εξειδικευμένη ρύθμιση της υποβοήθησης του τιμονιού.
Αυτό που αντιλαμβάνεσαι από τα πρώτα μέτρα είναι ότι το Active έχει αποκτήσει εξαιρετικά ομαλή και άνετη απόσβεση, η οποία προσθέτει μια πιο εκλεπτυσμένη νότα στην ήδη γνωστή συμπαγή κύλιση του Fiesta. Περνά, δε, από τις ανωμαλίες με τόσο ραφιναρισμένο τρόπο που αρκετές φορές σε κάνει να ξεχνάς ότι βρίσκεσαι σε ένα μικρό αυτοκίνητο με ημιάκαμπτο πίσω άξονα. Η ανάρτηση είναι πιο ενδοτική και οι κλίσεις του αμαξώματος έχουν αυξηθεί ελαφρά, χωρίς όμως να επηρεάζουν την ωριμότητα και την ακρίβεια του οδηγικού χαρακτήρα, που είναι το πιο δυνατό όπλο του Fiesta. Το γρήγορο τιμόνι διατηρεί αμείωτη τη ζωντάνια του, ενώ το εμπρός μέρος εξακολουθεί να ενθουσιάζει με την αμεσότητα και την πρόσφυση που καταφέρνει να εκμαιεύσει. Η μόνη ίσως διαφορά είναι ότι η ουρά στην έντονη φόρτιση δεν έχει την απόλυτη σαφήνεια που έχουμε δει στις υπόλοιπες εκδόσεις του Fiesta. Αυτό, όμως, δεν στερεί από το Active τον τίτλο μιας από τις πιο ικανές και ολοκληρωμένες οδηγικά προτάσεις της κατηγορίας. Σε αυτό συμβάλει και ο 1.000άρης Ecoboost -που χάρη στην πολύ καλή ηχομόνωση ακούγεται ελάχιστα- ο οποίος ακόμα και στη μικρή έκδοση των 100 PS δεν δυσκολεύεται να κινήσει σβέλτα το Fiesta, χωρίς μάλιστα να χρειάζεται συχνή προσφυγή στον σαφή επιλογέα που συνοδεύει το κιβώτιο έξι σχέσεων. Ωστόσο, η ανάγκη του σε καύσιμο είναι υψηλότερη από αυτή του μέσου όρου της κατηγορίας και θα χρειαστεί σωστή εκμετάλλευση της ροπής και της ελαστικότητας στις χαμηλές και μεσαίες στροφές ώστε η μέση τιμή να κρατηθεί κάτω από τα 8 lt/100km. Από εκεί και πέρα, δεν έχει αλλάξει τίποτα στη χρηστική εικόνα που γνωρίζουμε από τα υπόλοιπα Fiesta.
Οι χώροι δεν είναι οι μεγαλύτεροι στην κατηγορία, όμως θα εξυπηρετήσουν χωρίς υποχωρήσεις τις ανάγκες για τέσσερις επιβάτες, ενώ δυνατό χαρτί παραμένει η συνολική ποιότητα και, κυρίως, το υψηλό τεχνολογικό υπόβαθρο του μικρού Ford. Μάλιστα, το συγκεκριμένο Fiesta ξεκινά από το πλούσιο επίπεδο εξοπλισμού, Active 2, που συνεπάγεται ένα πληρέστατο πακέτο συστημάτων ασφάλειας και υποβοήθησης, καθώς και διευρυμένες δυνατότητες συνδεσιμότητας μέσω του συστήματος πολυμέσων SYNC3. Ισως λοιπόν το Active να μη βάλει σε πειρασμό όσους αναζητούν τις διευρυμένες δυνατότητες που υπόσχεται ένα SUV, όμως αποτελεί ενδιαφέρουσα προσθήκη στην γκάμα του Fiesta.
Η διαφορά των περίπου 1.400 ευρώ που χωρίζουν το Active από το επίσης καλά εξοπλισμένο Titanium είναι ένα απόλυτα λογικό αντίτιμο για την ξεχωριστή, πιο περιπετειώδη εμφάνιση -που σίγουρα θα δελεάσει αρκετούς- αλλά κυρίως για την απόκτηση ενός διαφορετικού ύφους, όπως ακριβώς και στην περίπτωση του ST Line. Το Active δεν εξαργυρώνει κάποια ουσιαστική αναβάθμιση των εκτός δρόμου δυνατοτήτων, όμως είναι αναμφίβολα η πιο εύστοχη εκδοχή του Fiesta για όσους έχουν ως βασική προτεραιότητα την άνεση, με μπόνους την επιπλέον χρηστικότητα που δίνουν τα λίγα παραπάνω εκατοστά από το έδαφος.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr