Το φύσημα του διαχύτη!

Η νέα μεγάλη υπόθεση στη F1 είναι έτοιμη να γιγαντωθεί καθώς η FIA είναι αποφασισμένη να προχωρήσει στην απαγόρευση των ακραίων χαρτογραφήσεων που τροφοδοτούν με καυσαέρια τις εξατμίσεις ακόμη κι όταν ο οδηγός δεν πατάει γκάζι.

Η νέα μεγάλη υπόθεση στη F1 είναι έτοιμη να γιγαντωθεί καθώς η FIA είναι αποφασισμένη να προχωρήσει στην απαγόρευση των ακραίων χαρτογραφήσεων που τροφοδοτούν με καυσαέρια τις εξατμίσεις ακόμη κι όταν ο οδηγός δεν πατάει γκάζι.

Συνειδητοποιώντας ότι μπορεί εν μέρει να φαντάζουν δυσνόητες κάποιες από τις παραμέτρους του θέματος επιχειρούμε μια ανάλυση πριν την Πέμπτη (23/6) όπου το Technical Working Group της F1 θα εξετάσει την υπόθεση σε συνεργασία με τη FIA.

Τι σημασία έχει η έξοδος των εξατμίσεων;
Σε ένα αυτοκίνητο δρόμου η έξοδος της εξάτμισης συνήθως βρίσκεται στο πίσω μέρος. Φέτος στα περισσότερα μονοθέσια F1 είναι τοποθετημένη εμπρός από τους πίσω τροχούς στο κάτω μέρος με τέτοιο τρόπο ώστε τα καυσαέρια να διοχετεύονται προς το διαχύτη. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση της ροής στο διαχύτη που οδηγεί σε αντίστοιχη αύξηση της κάθετης δύναμης που αυτός παράγει.
Αυτό δεν απαγορεύεται από τους κανονισμούς.

Η ροή των καυσαερίων διακόπτεται όταν ο πιλότος δεν πατά γκάζι….
Υπό φυσιολογικές συνθήκες η εξάτμιση αποβάλλει καυσαέρια όταν ο οδηγός πατάει γκάζι. Όταν όμως σηκώνει το πόδι του από εκεί προκαλείται μια απότομη διακοπή της ροής των καυσαερίων προς το διαχύτη. Για να το ξεπεράσουν αυτό κάποιες ομάδες τροποποίησαν τις χαρτογραφήσεις του κινητήρα ώστε όταν σηκώνει το πόδι του από το γκάζι ο οδηγός να διακόπτεται η παροχή καυσίμου και η ανάφλεξη, αλλά να συνεχίζεται η ροή καυσαερίων. Αυτή η ροή είναι χαμηλής θερμοκρασίας καθότι δεν υπάρχει καύση μείγματος.

Πως πετυχαίνουν θερμή ροή;
Όταν ο οδηγός σηκώνει το πόδι του από το γκάζι διακόπτεται η ανάφλεξη αλλά συνεχίζει η τροφοδοσία καυσίμου το οποίο αναφλέγεται στην εξάτμιση λόγω υψηλών θερμοκρασιών και έτσι το φαινόμενο συντηρείται.

Γιατί η FIA πιστεύει πως είναι παράνομο;
Θεωρεί πως το σύστημα εξάτμισης μπορεί να αποβάλλει καυσαέρια όσο πατά το γκάζι ο οδηγός. Όταν δεν το πατά είναι αφύσικο να βγαίνουν καυσαέρια πρόκειται για μια εφαρμογή που επηρεάζει τα αεροδυναμικά χαρακτηριστικά του μονοθεσίου, αυτό απαγορεύεται βάση κανονισμών (σ.σ: άρθρο 3.15)
Το εν λόγω άρθρο οδήγησε και στην απαγόρευση των f –duct φέτος. Θυμίζουμε τη διάταξη που ο οδηγός με το χέρι, τον αγκώνα ή το πόδι μετέβαλλε μια ροή αέρα που προκαλούσε αποκόλληση ροής στην πίσω αεροτομή.  
Η FIA θέλει να το απαγορεύσει γιατί βλέπει κάποιες οικονομικά εύρωστες ομάδες να ακολουθούν ακραία επιλογές που σίγουρα δεν μπορεί να υιοθετήσουν οι οικονομικά ασθενέστερες ομάδες. Αυτό θα έχει σαν αποτέλεσμα να μεγαλώσει η διαφορά ανάμεσά τους. Επιπλέον δε συνάδει με το οικολογικό της προφίλ η εικόνα των μονοθεσίων που καίνε καύσιμο ενώ ο οδηγός δεν πατάει γκάζι. Για το 2012 η έξοδος των εξατμίσεων σύμφωνα με τους κανονισμούς θα γίνεται στο πίσω μέρος του μονοθεσίου.

Πως θα αστυνομευτεί η απαγόρευση;
Λόγω της χρήσης στάνταρ ECU η FIA έχει πρόσβαση σε κρίσιμες πληροφορίες όπως η ανάφλεξη, η τροφοδοσία καυσίμου και το άνοιγμα του γκαζιού σε όλες τις χαρτογραφήσεις που χρησιμοποιούν οι ομάδες.

Ποιος θα βγει περισσότερο χαμένος;
Προφανώς οι ομάδες που έχουν εξελίξει περισσότερο την όλη διάταξη. Η Red Bull είναι το προφανές παράδειγμα. Κάποιοι πιστεύουν ότι η απαγόρευση δεν θα έχει καμία επίπτωση στην διαφορά δυναμικής των ομάδων.
Κάποιοι άλλοι όμως βάζουν στοίχημα ότι από τις 10 Ιουλίου στο Σίλβερστον θα ξεκινήσει το νέο πρωτάθλημα του 2011 με τελείως διαφορετική εικόνα.

Εσείς τι λέτε;


Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr