Πιλότοι F1: Υπεραθλητές!

Γνωρίζετε το επίπεδο φυσικής κατάστασης που απαιτείται για να οδηγήσει κανείς ανταγωνιστικά για 90 λεπτά ένα μονοθέσιο F1 σε GP;

Οι αριθμοί είναι αποκαλυπτικοί ο Τζένσον Μπάτον χρειάζεται 125 λεπτά για να τερματίσει στο τρίαθλο (σ.σ:1500m κολύμπι, 40km ποδήλατο, 10km τρέξιμο) ενώ ο Γιάρνο Τρούλι διανύει την απόσταση του μαραθωνίου σε 141 λεπτά.

Πίσω απ’ όλη αυτή την προσπάθεια βέβαια κρύβονται συγκεκριμένοι στόχοι απολύτως απαραίτητοι για την οδήγηση σε υψηλό επίπεδο. Ειδικά μετά την επαναφορά του KERS φέτος το σωματικό βάρος των οδηγών παίζει καθοριστικό ρόλο καθότι το βάρος των μονοθεσίων συμπεριλαμβανομένου του οδηγού είναι οριοθετημένο στα 640 κιλά κατ’ ελάχιστο. Απ’ αυτά δεν μπορεί να είναι λιγότερα από 292kg στον εμπρός άξονα.

Με δεδομένο ότι το πραγματικό βάρος των μονοθεσίων είναι κάτω από 500kg αν ο οδηγός ζυγίζει 70 κιλά περισσεύουν περίπου άλλα τόσα για να προστεθούν ως έρμα στο πάτωμα του μονοθεσίου. Όσο περισσότερο το έρμα τόσο μεγαλύτερο το εύρος επιλογών που έχουν οι μηχανικοί στο set – up του μονοθεσίου.
Ένας οδηγός βάρους 60 κιλών (π.χ. Μάσα) πλεονεκτεί σημαντικά ενός οδηγού με βάρος κοντά στα 90 κιλά (π.χ. Πετρόφ).

Ο φυσικοθεραπευτής του Τζένσον Μπάτον, Μάικ Κολιέ εξηγεί σχετικά: «Η φυσική κατάσταση όσον αφορά στην αντοχή αναλύεται σε τρία επίπεδα. Την βάση, πρόκειται ουσιαστικά για άσκηση ήπιας έντασης, το αερόβιο επίπεδο και το αναερόβιο. Σε ρυθμό αγώνα ένας πιλότος βρίσκεται στο μεταίχμιο μεταξύ αερόβιας και αναερόβιας κατάστασης. Στην αναερόβια κατάσταση μπορεί να κρατηθείς για πέντε με δέκα λεπτά. Στο τρίαθλο ο αθλητής πρέπει να κρατηθεί για ώρα στο σκαλοπάτι ανάμεσα στο αερόβιο και το αναερόβιο προτού ολοκληρώσει με υπερπροσπάθεια. Στην αρχή της χρονιάς δουλεύουμε πολύ την άσκηση ήπιας έντασης ώστε να μειώσουμε όσο μπορούμε το βάρος του σώματος. Στόχος μας ο πιλότος να είναι όσο πιο λιποβαρής είναι δυνατόν.
Από τη στιγμή που σταθεροποιείται το αγωνιστικό του βάρος μπορούμε να προχωρήσουμε στο επόμενο στάδιο. Συμμετέχοντας σ’ έναν αγώνα τριάθλου δουλεύεις το αερόβιο επίπεδο και διευρύνεις το μέγιστο του αναερόβιου. Αυτό που λέμε είναι ότι όσο πιο ευρεία βάση έχεις στην ικανότητα ήπιας άσκησης τόσο ψηλότερα είναι το μέγιστό σου. Αυτό επιτυγχάνεται ακόμη κι αν δε
δουλέψεις ειδικά για την αύξηση της μέγιστης αναερόβιας ικανότητας. Πολλοί άνθρωποι επικεντρώνουν την εικόνα στην εμφάνιση της εξάδας των κοιλιακών. Αυτό εξαρτάται από τα γονίδια και βέβαια προϋποθέτει σωματικό λίπος από 8-11% του βάρους. Όμως είναι σημαντικό η μείωση του λίπους και κατ’ επέκταση του βάρους να μην γίνεται εις βάρος της μυϊκής ικανότητας. Ιδιαίτερη αξία έχει η αξιοποίηση του χάρτη κατανομής λίπους στο σώμα κάθε ανθρώπου. Αν κάποιος για παράδειγμα παρουσιάζει συσσώρευση λίπους στην πλάτη αυτό οφείλεται σε περίσσεια υδατανθράκων. Στο Τζένσον με συγκεκριμένη δίαιτα κατεβήκαμε κάτω από το 8% σε ποσοστό λίπους, δεν ήταν ποτέ πιο ελαφρύς ή σε καλύτερη φυσική κατάσταση. Εκεί είναι και το όριο ειδικά για τους πιλότους που αγωνίζονται και σε ιδιαίτερα ζεστό – υγρό περιβάλλον όπως αυτό της Μαλαισίας και της Σιγκαπούρης. Η ενυδάτωση και η διατροφή παίζουν σημαντικό ρόλο για να μην υπερβείς το κάτω σκαλοπάτι».

Για να έχετε ένα μέτρο σύγκρισης τα μοντέλα σε περιοδικά όπως το Men’ Health έχουν ποσοστό λίπους γύρω στο 6% και αφυδατώνονται για να πετύχουν το αποτέλεσμα των φωτογραφιών.

Φυσικά δεν είναι τυχαίο ότι μετά από δυο χρόνια συστηματικής προπόνησης με τον Μάικ Κολιέ της McLaren ο Μπάτον είχε φέτος μια εξαιρετικά ανταγωνιστική χρονιά και όπως λέει οδηγεί καλύτερα από ποτέ.

Όπως επίσης δεν είναι τυχαίο ότι έχει πείσει και την συμβία του, Τζέσικα Μιτσιμπάτα, που είναι μοντέλο να τον ακολουθεί στο τρίαθλο (στην αγκαλιά του στη φωτ.) 




Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr