F1: Οι φετινές αλλαγές
ΤΟ 2013 είναι η τελευταία χρονιά που το πλαίσιο των κανονισμών παραμένει στη βάση του αναλλοίωτο. Οι αλλαγές στους τεχνικούς κανονισμούς δεν είναι πολλές είναι όμως σημαντικές.
Μπορεί στο φετινό πρόγραμμα αγώνων να μην υπάρχει νέο GP αλλά αρκετά πράγματα είναι νέα.
Σε επίπεδο οδηγών ο Πέρεζ στη McLaren και ο Χάμιλτον στη Mercedes αποτελούν την είδηση στις μεγάλες ομάδες. Σε επίπεδο ομάδων η πτώχευση της HRT οδηγεί σε συρρίκνωση του grid, φέτος θα εκκινούν 22 οδηγοί.
Σε επίπεδο κανονισμών πιο σημαντική ίσως αλλαγή είναι αυτή στη χρήση του DRS. Μέχρι και πέρυσι η χρήση του ήταν ελεύθερη στις δοκιμές από φέτος οριοθετείται στα σημεία που επιτρέπεται και στον αγώνα. Σ’ αυτά και μόνο τα σημεία οι οδηγοί θα μπορούν να το ενεργοποιούν κατά το δοκούν κατά τη διάρκεια των δοκιμών. Επιπλέον απαγορεύονται οι διατάξεις διπλού DRS δηλαδή το στολάρισμα και του εμπρός φτερού που πέρυσι πρώτη παρουσίασε η Mercedes και υιοθέτησαν και άλλες ομάδες όπως η Lotus. Βέβαια αρκετές είναι οι ομάδες που δουλεύουν πάνω σε διατάξεις παθητικού DRS.
Η διάταξη παθητικού DRS μορφοποιεί ένα ρεύμα αέρα προς μια συγκεκριμένη περιοχή της πίσω αεροτομής με στόχο το στολάρισμά της από ένα σημείο κρίσιμης πίεσης και πάνω. Το σημείο είναι μεταβλητό ανάλογα με την κλίση των αεροτομών και την μορφή της ροής του αέρα. Σε κάθε περίπτωση έρχεται σε ταχύτητα υψηλότερη της ταχύτητας διέλευσης από την ταχύτερη στροφή της εκάστοτε πίστας. Αυτό γιατί δεν θες σε καμία περίπτωση να βρεθείς να στρίβεις χωρίς την κάθετη δύναμη που παρέχει η πίσω αεροτομή όταν λειτουργεί.
Το κρίσιμο σημείο για τη διάταξη παθητικού DRS δεν είναι τόσο, πότε θα πάψει να λειτουργεί η πίσω αεροτομή (σ.σ: απομακρύνονται οι στροβιλισμοί αέρα, μηδενίζονται οι αντιστάσεις αλλά και η παραγωγή κάθετης δύναμης) αλλά το πότε θα ξαναρχίσει να λειτουργεί. Δεν είναι δεδομένο ότι αυτόματα μόλις πάψει το ρεύμα αέρα να ασκεί μια συγκεκριμένη τιμή πίεσης πως θα ομαλοποιηθεί ξανά αμέσως η ροή στην πτέρυγα. Επιπλέον αυτό μπορεί να επηρεαστεί από την διαταραχή της ροής αέρα προς το μονοθέσιο λόγω π.χ. ενός προπορευόμενου μονοθεσίου. Όλα αυτά είναι εξαιρετικά σύνθετα και προτού αποδειχτεί ότι έχουν θετική επίδραση στο ρυθμό ανά γύρο δύσκολα θα τα δούμε να χρησιμοποιούνται στους αγώνες. Θεωρητικά η αξία του συστήματος παθητικού DRS είναι μεγαλύτερη σε πίστες όπως αυτής στη Σαγκάη, το Κινεζικό GP είναι προγραμματισμένο για τις 14/4.
Μιλώντας σχετικά στην παρουσίαση της RB9 ο τεχνικός διευθυντής της Red Bull, Άντριαν Νιούι τόνισε: «Πρόκειται για ένα ενδιαφέρον σύστημα. Δεν είναι όμως τόσο απλή και ξεκάθαρη η λειτουργία του. Σίγουρα το ερευνούμε, δεν μπορώ όμως να σας πω με βεβαιότητα αν θα το χρησιμοποιήσουμε ή όχι στους αγώνες».
Όσον αφορά στα σκαλοπάτια στο ρύγχος των μονοθεσίων που χρησιμοποιήθηκαν κατά κόρον πέρυσι και δεν ήταν ότι πιο καλαίσθητο φέτος επετράπη η χρήση ειδικού καλύματος το οποίο δεν αποτελεί μέρος της δομής της εμπρόσθιας πτέρυγας. Οι διαστάσεις και η μορφή του είναι απόλυτα καθορισμένες. Γίνονται πιο αυστηρά τα όρια των crash test και υπόκεινται σ’ αυτά όλα τα σασί που κατασκευάζουν οι ομάδες της F1 και όχι μόνο ένα εξ’ αυτών.
Η εμπρός αεροτομή πρέπει να είναι πιο άκαμπτη. Στο τεστ ευκαμψίας θα εφαρμόζεται στατικό φορτίο 100kg και το βέλος κάμψης δεν πρέπει να ξεπερνά τα 10mm.
Το όριο ελάχιστου βάρους αυξάνεται από τα 640 – 642 kg για να εξισορροπηθεί η αντίστοιχη αύξηση στο βάρος των φετινών ελαστικών της Pirelli. Επιπλέον όσον αφορά στην κατανομή βάρους το ελάχιστο στον εμπρός άξονα είναι τα 292kg και το ελάχιστο στον πίσω άξονα τα 343kg. Αυτό συνεπάγεται πως οι μηχανικοί έχουν ένα περιθώριο 7kg έως τα 642kg για να χρησιμοποιήσουν όπως θέλουν το έρμα.
Εάν ένα μονοθέσιο σταματήσει στην πίστα θα πρέπει κατ’ ελάχιστο στο ρεζερβουάρ του να βρίσκεται καύσιμο ικανό για να φτάσει στα πιτ και επιπλέον ένα λίτρο καυσίμου για δείγμα.
Το φετινό πρόγραμμα αγώνων: |
|
17/03 Αυστραλία |
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr