F1 - Μπαχρέιν: Όλα καταλήγουν στα ελαστικά!
12.03.2014
09:39
Περισσότερη ροπή στα πίσω ελαστικά, περισσότερο σπινάρισμα, λιγότερο έργο στα φρένα λόγω ανάκτησης ενέργειας, μεγαλύτερο βάρος και λιγότερο αεροδυναμικό φορτίο η φετινή εξίσωση μοιάζει σπαζοκεφαλιά ακόμη και για δυνατούς λύτες.
Ρωτάμε τον αγωνιστικό διευθυντή της Pirelli, Πωλ Χέμπερι μερικά βασικά πράγματα...
Πόσο επηρέασαν τη δημιουργία των νέων ελαστικών της Pirelli οι αλλαγές στους τεχνικούς κανονισμούς;
Για μας η αλλαγή του κινητήρα σε μονάδα ισχύος (βενζινοκινητήρας και δυο ηλεκτροκινητήρες) είναι πολύ σημαντική καθότι η μονάδα ισχύος παράγει πολύ περισσότερη ροπή η οποία προκαλεί πολύ περισσότερο σπινάρισμα στα πίσω ελαστικά. Ταυτόχρονα ο πίσω άξονας αεροδυναμικά φορτίζεται αρκετά πιο λίγο, οπότε εξίσου μειωμένο είναι το φορτίο στα πίσω ελαστικά. Επιπλέον κατά τη διάρκεια του αγώνα το αυξημένο βάρος του μονοθεσίου προσθέτει 50 κιλά οπότε για μας όλο αυτό συνιστά μια τεράστια αλλαγή δεδομένων.
Πως αντιδράσατε σ' αυτή;
Έγινε μεγάλη δουλειά στις γόμες των ελαστικών, δεδομένου πως οι ομάδες και ο οργανωτής μας ζήτησαν ξανά αγώνες με 2 ή 3 πιτ στοπ. Επιπλέον μας ζητήθηκε να μειωθούν τα υπολείμματα ελαστικού (marbles) στην πίστα. Έτσι αποφασίσαμε να μειώσουμε την ορατή φθορά της επιφάνειας του ελαστικού, φτιάχνοντας σκληρότερες γόμες. Πλέον ελάχιστη γόμα φεύγει από το ελαστικό, όμως παράλληλα διατηρήσαμε την μεταβολή στην απόδοση, με τον πέρασμα των γύρων η ικανότητα του ελαστικού μειώνεται χημικά (degradation) έτσι οι χρόνοι χειροτερεύουν χωρίς να έχει χάσει τη γόμα του. Όταν συμβαίνει αυτό συμφέρει ν' αλλάξεις ελαστικά και αυτό θα οδηγήσει, ελπίζουμε σε αγώνες 2 ή 3 πιτ στοπ.
Οπτικά πάντως τα ελαστικά δεν δείχνουν καταπονημένα όσο πέρυσι...
Ναι αυτή είναι η μαύρη μαγεία των ελαστικών... (γέλια...). Σοβαρά τώρα έχει γίνει πολύ δουλειά στις γόμες, από πέρυσι είχαμε αρκετές ιδέες αλλά μέσα στη σεζόν δεν μπορούσαμε να αλλάξουμε ότι θέλαμε. Πλέον υπάρχει μια καλή ισορροπία ανάμεσα στη φθορά και στην πτώση της απόδοσης και ειδικά στους πρώτους αγώνες της χρονιάς θα έχουμε 2 ή3 πιτ στοπ. Προς το τέλος της χρονιάς όμως στις νέες πίστες εκτός Ευρώπης που το οδόστρωμα είναι λείο μπορεί να δούμε αγώνες ενός πιτ στοπ.
Πόσο επηρέασαν τη δημιουργία των νέων ελαστικών της Pirelli οι αλλαγές στους τεχνικούς κανονισμούς;
Για μας η αλλαγή του κινητήρα σε μονάδα ισχύος (βενζινοκινητήρας και δυο ηλεκτροκινητήρες) είναι πολύ σημαντική καθότι η μονάδα ισχύος παράγει πολύ περισσότερη ροπή η οποία προκαλεί πολύ περισσότερο σπινάρισμα στα πίσω ελαστικά. Ταυτόχρονα ο πίσω άξονας αεροδυναμικά φορτίζεται αρκετά πιο λίγο, οπότε εξίσου μειωμένο είναι το φορτίο στα πίσω ελαστικά. Επιπλέον κατά τη διάρκεια του αγώνα το αυξημένο βάρος του μονοθεσίου προσθέτει 50 κιλά οπότε για μας όλο αυτό συνιστά μια τεράστια αλλαγή δεδομένων.
Πως αντιδράσατε σ' αυτή;
Έγινε μεγάλη δουλειά στις γόμες των ελαστικών, δεδομένου πως οι ομάδες και ο οργανωτής μας ζήτησαν ξανά αγώνες με 2 ή 3 πιτ στοπ. Επιπλέον μας ζητήθηκε να μειωθούν τα υπολείμματα ελαστικού (marbles) στην πίστα. Έτσι αποφασίσαμε να μειώσουμε την ορατή φθορά της επιφάνειας του ελαστικού, φτιάχνοντας σκληρότερες γόμες. Πλέον ελάχιστη γόμα φεύγει από το ελαστικό, όμως παράλληλα διατηρήσαμε την μεταβολή στην απόδοση, με τον πέρασμα των γύρων η ικανότητα του ελαστικού μειώνεται χημικά (degradation) έτσι οι χρόνοι χειροτερεύουν χωρίς να έχει χάσει τη γόμα του. Όταν συμβαίνει αυτό συμφέρει ν' αλλάξεις ελαστικά και αυτό θα οδηγήσει, ελπίζουμε σε αγώνες 2 ή 3 πιτ στοπ.
Οπτικά πάντως τα ελαστικά δεν δείχνουν καταπονημένα όσο πέρυσι...
Ναι αυτή είναι η μαύρη μαγεία των ελαστικών... (γέλια...). Σοβαρά τώρα έχει γίνει πολύ δουλειά στις γόμες, από πέρυσι είχαμε αρκετές ιδέες αλλά μέσα στη σεζόν δεν μπορούσαμε να αλλάξουμε ότι θέλαμε. Πλέον υπάρχει μια καλή ισορροπία ανάμεσα στη φθορά και στην πτώση της απόδοσης και ειδικά στους πρώτους αγώνες της χρονιάς θα έχουμε 2 ή3 πιτ στοπ. Προς το τέλος της χρονιάς όμως στις νέες πίστες εκτός Ευρώπης που το οδόστρωμα είναι λείο μπορεί να δούμε αγώνες ενός πιτ στοπ.
Τι άλλαξε στα βρόχινα ελαστικά;
Προσπαθήσαμε να βελτιώσουμε τη συμπεριφορά τους στην υδρολίσθηση αλλάζοντας τη σχεδίαση του πέλματος. Πλέον το πέλμα έχει περισσότερα κομμάτια, αυτό όμως δημιουργεί μια νέα πρόκληση για μας, καθότι κινούνται - υπερθερμαίνονται και είναι επίφοβη η παραμόρφωση (blistering) λόγω υπερθέρμανσης. Έτσι αλλάξαμε και τη σύνθεση της γόμας για ν' αντιμετωπίσουμε αυτό τον κίνδυνο. Το τελικό αποτέλεσμα είναι ότι μειώθηκε η διαφορά ανάμεσα στα ενδιάμεσα και τα βρόχινα ελαστικά. Φέτος λογικά θα δούμε τις ομάδες σε μεικτές συνθήκες να μεγιστοποιούν τη χρήση των βρόχινων ελαστικών.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr