Μονακό: Το πετράδι του πρωταθλήματος
Με όνομα βαρύ και ιστορία το Πριγκιπάτο αποτελεί το σημείο αναφοράς του πρωταθλήματος της F1.
Αυτό καθαυτό το GP του Μονακό αποτελεί τον αγώνα των μεγάλων αντιθέσεων. Την ίδια στιγμή που στα ντεκ των σκαφών τα κορίτσια ιδρώνουν τα μικροσκοπικά μαγιό τους, οι πιλότοι ιδρώνουν τις φόρμες τους προσπαθώντας να αποφύγουν τα σπιναρίσματα και τις μπαριέρες και να υπερνικήσουν τους φόβους τους πατώντας γκάζι, σ’ αυτό το παρανοϊκό ρόλερ κόστερ.
Ο πρώτος αγώνας στους δρόμους του Μονακό έγινε στις 14 Απριλίου του 1929. Η σύγχρονη ιστορία της F1 όμως υπολογίζεται από το 1950. Πριν λίγες μέρες μάλιστα συμπληρώθηκαν 64 χρόνια από τις 13/5 του 1950 όπου διεξήχθη ο πρώτος αγώνας F1. Η διαδρομή στο Μονακό είναι μια από τις τέσσερις ιστορικές πίστες (σ.σ: Μόντσα, Σπα και Σίλβερστον οι άλλες 3) που από την πρώτη στιγμή εντάχθηκε στο καλεντάρι του πρωταθλήματος. Τον πρώτο αγώνα εκεί το 1950 κέρδισε ο Χουάν Μανουέλ Φάντζιο οδηγώντας μια Alfa Romeo. Στα χρόνια που ακολούθησαν διοργανώθηκαν εκεί 60 GP και φέτος θα γίνει το 61ο.
Πολυνίκης και θρύλος στη συγκεκριμένη διαδρομή όπου ο οδηγός κάνει τη διαφορά, είναι ο αδικοχαμένος Άιρτον Σένα. Ο Βραζιλιάνος έχει κερδίσει εκεί 6 φορές η πρώτη ήταν το 1987 στο τιμόνι μιας Lotus 99T. Στη συνέχεια κέρδισε 5 φορές συνεχόμενες από το 1989 έως το 1993, το 1994 δεν αγωνίστηκε καθότι είχε χάσει τη ζωή του στην Ίμολα 15 μέρες νωρίτερα. Στην ιστορία θα μείνει η προσπάθειά του στις κατατακτήριες δοκιμές του 1988 που ο ίδιος περιγράφει ως «υπερβατική» αλλά και η μονομαχία του με τον Νάιτζελ Μάνσελ το 1992.
Ο Μίκαελ Σουμάχερ κέρδισε το 1994 του Σένα απόντος, ο Γερμανός έχει κερδίσει 5 φορές δυο με Benetton (1994, 1995) και τρεις με Ferrari (1997, 1999, 2001). Πέντε νίκες στους δρόμους του Πριγκιπάτου έχει επίσης ο Γκράχαμ Χιλ (1963, 1964, 1965, 1968, 1969). Ο Αλέν Προστ έπεται στη σχετική λίστα με 4 νίκες (1984, 1985, 1986, 1988).
Η διαδρομή έχει αλλάξει ελάχιστα όλα αυτά τα χρόνια μόνο η διαμόρφωση του σικέιν μετά την έξοδο του τούνελ είναι διαφορετική σήμερα. Στο πρώτο αγώνα το 1929 η μέση ωριαία ταχύτητα ήταν 84.8km/h, το 1955 ο Φάντζιο γύριζε με 110km/h, το 1964 ο Χιλ με 120km/h, το 1985 ο Αλμπορέρο με 144km/h ενώ μετά την διαμόρφωση του σικέιν ο Σουμάχερ έφτασε τα 161km/h το 2004.
Αντίστοιχα οι χρόνοι για την pole όλα αυτά τα χρόνια μεταβλήθηκαν ως εξής:
POLE POSITIONS |
- 1933 Βάρζι 2’02 |
- 1937 Καρατσιόλα 1’47’’5 |
- 1972 Φιτιπάλντι 1’21’’4 |
- 1974 Λάουντα 1’26’’3 |
- 1980 Πιρονί 1’24’’813 |
- 1985 Σένα 1’20’’450 πριν το νέο σικέιν |
- 1994 Σουμάχερ 1’18’’560 υπό το νέο σικέιν |
- 2011 Φέτελ 1’13’’556 αλλαγή στη Πισίνα |
Ο Σένα έχει και το ρεκόρ pole position με 5 στο Μονακό (1985, 1988, 1989, 1990, 1991).
Τα τελευταία 10 χρόνια κερδίζει ο poleman, εκτός από το 2008 που κέρδισε ο Χάμιλτον από την 3η θέση. Ο Ολιβιέ Πανίς έγραψε ιστορία το 1996 όταν κέρδισε από την 14η θέση, σ’ έναν αγώνα που τερμάτισαν μόλις 4 μονοθέσια. Φέτος συμπληρώνονται 30 χρόνια από την πρώτη νίκη της McLaren στο Πριγκιπάτο, την είχε πετύχει ο Προς. Η βρετανική ομάδα έχει κερδίσει συνολικά 14 φορές εκεί και είναι η πιο πετυχημένη στην ιστορία του αγώνα. Ακολουθεί η Ferrari με 8 νίκες.
Μυθική η μονομαχία Σένα Μάνσελ το 1992
O Χουάν Μανουέλ Φάντζιο με Ferrari το 1956 στην δεύτερη Portier πριν την είσοδο του τούνελ.
Ο φετινός αγώνας αναμένεται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Από τη μια τα μονοθέσια που λόγω ροπής και πιο σκληρών γομών γλιστρούν συνεχώς πίσω απ’ την άλλη η μέχρι τώρα κυριαρχία των Mercedes, δημιουργούν ένα απρόβλεπτο σκηνικό. Η F1 ξεχνά πόσο ασφαλής θέλει να είναι, μια φορά το χρόνο στο Μονακό. Πολλά πράγματα ξεφεύγουν από το πλαίσιο της λογικής καθώς οι πιλότοι προσπαθούν να ελέγξουν τα 600PS του turbo κινητήρα, τα 160PS του ERS, το DRS που όπως πέρυσι έτσι και φέτος θα χρησιμοποιείται μόνο στην κοντή καμπή εκκίνησης τερματισμού, τη φθορά των ελαστικών.
Στους στενούς γλιστερούς δρόμους σπάνια βρίσκεται ο οδηγός με το γκάζι πατημένο τέρμα. Οπότε η μονάδα ισχύος δεν μπορεί να κάνει τη διαφορά. Οι μηχανικοί ειδικά γι’ αυτόν τον αγώνα θυσιάζουν τη μέγιστη ισχύ στο βωμό της ομοιογενούς καμπύλης ροπής στις μέσες στροφές που παίζει καθοριστικό ρόλο στην έξοδο των αργών στροφών. Αεροδυναμικά οι κλίσεις στις αεροτομές είναι οι μέγιστες δυνατές, παρόλα αυτά η αεροδυναμική δεν παίζει σημαντικό ρόλο σε μια πίστα με χαμηλή μ.ω.τ. Σημαντικό ρόλο παίζει η μηχανική πρόσφυση, αυτός είναι ο μεγαλύτερος πονοκέφαλος των τεχνικών. Απ’ τη μια πρέπει τα μονοθέσια να ψηλώσουν γιατί το οδόστρωμα έχει πολλές ανωμαλίες απ’ την άλλη πρέπει να μην γέρνουν – ταλαντώνονται γιατί χαλά η ισορροπία κρατήματος.
Η Pirelli έχει στη διάθεση των ομάδων τις δυο πιο μαλακές της γόμες. Αναμένεται στις δοκιμές να χρησιμοποιηθεί η πολύ μαλακή γόμα και στον αγώνα να μεγιστοποιηθεί η χρήση της μαλακής γόμας. H πιο πιθανή στρατηγική για τους 78 γύρους του αγώνα είναι αυτή των 2 πιτ στοπ. Ο ασφαλτοτάπητας είναι λείος, η μέση ωριαία ταχύτητα χαμηλή και αυτό μεταφράζεται σε χαμηλό επίπεδο φθοράς των ελαστικών. Είναι πολύ πιθανό να εμφανιστεί αυτοκίνητο ασφαλείας λόγω κάποιου ατυχήματος (σ.σ: πιθανότητα 70%) οπότε οι ομάδες χρειάζονται ευελιξία στις στρατηγικές τους ώστε να προσαρμόζονται στις μεταβαλλόμενες συνθήκες. Τα φρένα ταλαιπωρούνται αρκετά στην πρώτη στροφή «Sainte Devote» όπου η ταχύτητα μειώνεται κατά 160km/h σε 100m αλλά και στην έξοδο του τούνελ.
Μιλώντας σχετικά ο αγ. διευθ. της Ιταλικής εταιρείας κατασκευής ελαστικών, Πωλ Χέμπερι τόνισε μεταξύ άλλων: "Προφανώς το Μονακό είναι ένας αγώνας επίδειξης για όλους όσοι εμπλέκονται στη F1. Η ατμόσφαιρα είναι μοναδική και η πρόκληση ξεχωριστή, δεν απαντάται πουθενά αλλού. Τα πολύ μαλακά ελαστικά θα κάνουν ντεμπούτο στο Μονακό. Όπως όλα τα σλικ ελαστικά του 2014 έτσι και αυτά είναι σχεδιασμένα ώστε να βελτιωθεί η αντοχή τους. Η φθορά και η πτώση στην απόδοση βρίσκονται πάντα σε πολύ χαμηλά επίπεδα στο Μονακό οπότε είναι πιθανό να ολοκληρωθεί ο αγώνας μόνο μ' ένα pit stop. Παραταύτα αυτός δεν είναι πάντοτε ο πιο γρήγορος τρόπος γι' αυτό η στρατηγική θα παίξει όπως συνήθως σημαντικό ρόλο, ειδικά γιατί στο Μονακό είναι πολύ δύσκολο να προσπεράσει κανείς. Αυτό καθιστά πολύ πιο σημαντικές τις κατατακτήριες δοκιμές. Οποιαδήποτε στρατηγική πρέπει να είναι ευέλικτη καθότι υπάρχει μεγάλη πιθανότητα για εμφάνιση του αυτοκινήτου ασφαλείας σε αυτή τη στενή διαδρομή. Κλειδί της επιτυχίας είναι να διαβάσεις την εξέλιξη του αγώνα και να είσαι έτοιμος να εκμεταλλευτείς τις ευκαιρίες που θα παρουσιαστούν".
Το Μονακό έχει μοναδική διαμόρφωση με τις ελεύθερες δοκιμές να διεξάγονται την Πέμπτη και να μην υπάρχει δράση για τη F1, ξανά έως το Σάββατο ενώ την Παρασκευή το απόγευμα οι δρόμοι είναι ανοιχτοί στην κυκλοφορία. Αυτό επηρεάζει τη συνήθη βελτίωση της διαδρομής όσον αφορά στο κράτημα, καθώς η γόμα που στρώνεται την Πέμπτη εξαφανίζεται λόγω της ελεύθερης κυκλοφορίας αυτοκινήτων την Παρασκευή. Επιπλέον προστίθενται ακαθαρσίες και θραύσματα στο οδόστρωμα. Χαρακτηριστικό πρόβλημα στο Μονακό στην έξοδο των αργών στροφών είναι το σπινάρισμα. Αυτός ο κίνδυνος είναι αυξημένος φέτος λόγω της μεγαλύτερης ροπής των υπερτροφοδοτούμενων κινητήρων οπότε η προστασία των ελαστικών και η αποφυγή του σπιναρίσματος θα είναι ακόμη πιο σημαντικά.
Με τη μηχανική πρόσφυση να είναι πολύ πιο σημαντική από την αεροδυναμικά παραγόμενη πρόσφυση σ' αυτή τη διαδρομή, το να φέρεις γρήγορα τα ελαστικά στο ιδανικό παράθυρο θερμοκρασιακής λειτουργίας και να τα διατηρήσεις εκεί είναι καθοριστικό. Το σταθερό και απέριττο στυλ οδήγησης και η σωστή προθέρμανση είναι κρίσιμα για να το πετύχεις αυτό. Η πολύ μαλακή γόμα είναι σχεδιασμένη να δουλεύει σε πιο χαμηλό θερμοκρασιακό εύρος έτσι πετυχαίνει βέλτιστη απόδοση ακόμη και σε χαμηλές θερμοκρασίες οδοστρώματος. Αντίθετα η μαλακή γόμα είναι σχεδιασμένη να δουλεύει σε πιο υψηλό θερμοκρασιακό εύρος και ταιριάζει καλύτερη σε πιο υψηλές θερμοκρασίες οδοστρώματος και σε πιο επίπονες συνθήκες. Ο καιρός στο Μονακό είναι ευμετάβλητος. Ο συγκεκριμένος αγώνας σπάνια κερδίζεται από κάποιον που εκκινεί πίσω από την πρώτη σειρά, έτσι έχουν μεγάλη σημασία οι κατατακτήριες δοκιμές. Παραταύτα ακόμη και τα πιο γρήγορα μονοθέσια μπορεί να μπλέξουν στο κυκλοφοριακό λόγω της στενής διαμόρφωσης, το να βρεις καθαρό δρόμο μπροστά σου στις δοκιμές είναι τόσο καθοριστικό όσο και το να έχεις τον απόλυτο ρυθμό.
Ο Νίκο Ρόσμπεργκ, κάτοικος Μονακό, πανηγυρίζει την περσινή του νίκη ανάμεσα στους δυο πιλότους της Red Bull, δεξιά ο Γουέμπερ(3ος), αριστερά ο Φέτελ (2ος).
Ο Ρόσμπεργκ κέρδισε πέρυσι για λογαριασμό της Mercedes εκκινώντας από την πρώτη θέση. Πήρε τη νίκη με στρατηγική δυο pit stop (supersoft, soft, supersoft). O ρυθμός του αγώνα επηρεάστηκε από την εμφάνιση του αυτοκινήτου ασφαλείας δυο φορές, αυτό έδωσε τη δυνατότητα σε κάποιους οδηγούς να κάνουν pit stop χωρίς χρονική επιβάρυνση.
Στην τηλεόραση!
Το GP του Μονακό θα μεταδοθεί απευθείας από τον Alpha στις 15:00. Περίπου μια ώρα νωρίτερα θα ξεκινήσει στο στούντιο το F1 Countdown, όπου πέρα από τα καλύτερα στιγμιότυπα των κατατακτήριων δοκιμών, μπορείτε να δείτε ενδιαφέροντα θέματα για τη F1 και το αυτοκίνητο. Ειδικότερα αυτή την Κυριακή θυμόμαστε την εξωπραγματική προσπάθεια του Άιρτον Σένα το 1988, τη συμπλήρωση 64 ετών από τη σύσταση της F1, αποχαιρετάμε τον τρεις φορές παγκόσμιο πρωταθλητή Τζακ Μπράμπαμ κ.α. Στην ενότητα του αυτοκινήτου ο οδηγός αγώνων Σταμάτης Κατσίμης καταθέτει την άποψή του για το Subaru BRZ.
F1 Countdown: 14:00
Εκκίνηση αγώνα: 15:00
GP Μονακό |
Πίστα: Μόντε Κάρλο |
Μήκος: 3340 m |
Γύροι: 78 |
Απόσταση: 260.520km |
Ρεκόρ γύρου: 1:14.439 (Σουμάχερ, 2004) |
Στροφές: 19 (11 δεξιές, 8 αριστερές) |
Τέρμα γκάζι: Στο 54% του γύρου |
Αλλαγές ανά γύρο: 62 (4836 στον αγώνα) |
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr