Το κράτος θα χάσει 700 εκατ. ευρώ από τον φόρο πολυτελείας στα Ι.Χ.!
10.03.2010
21:19
Το καμπανάκι του κίνδυνου κρούουν πλέον οι εκατοντάδες εταιρείες εμπορίας και εισαγωγής αυτοκινήτων, μετά την ανεξήγητη γι’ αυτούς απόφαση της κυβέρνησης να επιβάλλει...
Το καμπανάκι του κίνδυνου κρούουν πλέον οι εκατοντάδες εταιρείες εμπορίας και εισαγωγής αυτοκινήτων, μετά την ανεξήγητη γι’ αυτούς απόφαση της κυβέρνησης να επιβάλλει φόρο πολυτελείας σε αυτοκίνητα από 30.000 ευρώ και πάνω. Και με δεδομένο ότι πολλές από αυτές βρίσκονται ήδη σε μεγάλη οικονομική δυσχέρεια, είναι σχεδόν βέβαιο πως κάποιες θα οδηγηθούν στη χρεοκοπία, με όλα τα συνεπακόλουθα.
Οι άνθρωποι της αγοράς θεωρούν ανεξήγητη τη συγκεκριμένη απόφαση η οποία είναι μαθηματικά βέβαιο πως θα οδηγήσει σε συρρίκνωση των εσόδων του κράτους, παρά την αύξηση του ΦΠΑ, αλλά και του τέλους ταξινόμησης στα αυτοκίνητα άνω των 30.000 ευρώ.
Και αναφερόμαστε σε μία αγορά που προσφέρει κάθε χρόνο στην ελληνική οικονομία σχεδόν το 9% των τακτικών εσόδων του Προϋπολογισμού, ποσοστό που είναι το υψηλότερο στην Ε.Ε. Είναι κάτι περισσότερο από αφελές λοιπόν να αυξάνεις τους φόρους, οπότε, συνάμα, να μειώνεις τη ζήτηση, σε ένα προϊόν του οποίου σχεδόν το 40% (κατά μέσο όρο) του κόστους κτήσης αποδίδεται στο κράτος. Πιο συγκεκριμένα, τα έσοδα του κράτους, κατά το 2007, που οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων έφτασαν σχεδόν τις 274.000 ήταν στα 1,6 δισ. ευρώ, μόνο από τον ΦΠΑ και το τέλος ταξινόμησης. Δηλαδή μόνο κατά την αγορά. Διότι, αν υπολογιστούν τα έσοδα από τη χρήση (τέλη κυκλοφορίας, καύσιμα, ασφάλειες, συντήρηση κ.λπ.), το ποσό υπερδιπλασιάζεται.
Το αντίστοιχο νούμερο, το 2009, με τις πωλήσεις να έχουν πέσει στα 220.000 αυτοκίνητα έφτασε το 1,1 δισ. ευρώ. Μάλιστα, τη συγκεκριμένη χρονιά, τα έσοδα του κράτους από την αγορά νέων αυτοκινήτων διεσώθησαν τόσο από τη μικρή περίοδο της απόσυρσης των οχημάτων παλαιάς τεχνολογίας, όσο και από το τρίμηνο κατά το οποίο ίσχυσε η μείωση του τέλους ταξινόμησης κατά 50%. Είναι χαρακτηριστικό πως ο μέσος όρος των μηνιαίων εσόδων του κράτους στο πρώτο τρίμηνο του 2009, που δεν υπήρξε μέτρο στήριξης της αγοράς, ήταν στα 90 εκατ. ευρώ. Κατά τη διάρκεια της μείωσης του τέλους ταξινόμησης, τα έσοδα αυξήθηκαν στα 126 εκατ. ευρώ μηνιαίως!
Με τα σημερινά δεδομένα, και εφόσον η κυβέρνηση δεν πάρει κάποιο μέτρο στήριξης της αγοράς, προβλέπεται ότι τα έσοδα αυτά θα συρρικνωθούν περίπου στα 70 εκατ. ευρώ, κάτι σαφώς καταστροφικό για την προσπάθεια εξόδου της ελληνικής οικονομίας από την κρίση. Να σημειώσουμε ότι τα οχήματα από 1.900 κυβικά εκατοστά και πάνω, ενώ αποτελούν μόλις το 14% των πωληθέντων αυτοκινήτων στην Ελλάδα, αποτελούν το 44% των συνολικών εσόδων του κράτους από την πώληση των αυτοκινήτων. Το ζήτημα είναι ότι η κυβέρνηση είναι απόλυτα ενήμερη για τους παραπάνω αριθμούς (και όχι μόνο), αφού, σύμφωνα με πληροφορίες μας, το προεδρείο του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων ήδη από τον Ιανουάριο έχει επισκεφθεί συνολικά πέντε φορές το υπουργείο Οικονομικών, ενημερώνοντάς το σχετικά με το ζήτημα.
Πώς ορίζεται η «πολυτέλεια»;
Μεγάλο ενδιαφέρον έχει να μάθουμε το πώς η κυβέρνηση χαρακτηρίζει ένα αυτοκίνητο «πολυτελές», οπότε και του επιβάλλει φόρο «πολυτελείας». Πολυτελείς λοιπόν είναι κάποιες εκδόσεις του Toyota RAV, του Alfa Romeo 159, του Ford Mondeo, Hyundai Santa Fe, του Nissan Qashqai, του Skoda Yeti κ.ά. Παράλληλα, αναμένεται πολλοί υποψήφιοι αγοραστές, προκειμένου να γλιτώσουν τον συγκεκριμένο φόρο στα μοντέλα που είναι στο μεταίχμιο των 30.000 ευρώ, να μειώσουν τον εξοπλισμό ασφαλείας (και άνεσης βέβαια) και να προτιμήσουν την έκδοση με λιγότερο εξοπλισμό, προκειμένου να τους στοιχίσει λιγότερα το αυτοκίνητό τους. Και αυτό σε μία χώρα με τον μεγαλύτερο αριθμό νεκρών από τροχαία στην Ευρώπη, και με τα δεδομένα των ελληνικών δρόμων που όλοι γνωρίζουμε...
Και αναφερόμαστε σε μία αγορά που προσφέρει κάθε χρόνο στην ελληνική οικονομία σχεδόν το 9% των τακτικών εσόδων του Προϋπολογισμού, ποσοστό που είναι το υψηλότερο στην Ε.Ε. Είναι κάτι περισσότερο από αφελές λοιπόν να αυξάνεις τους φόρους, οπότε, συνάμα, να μειώνεις τη ζήτηση, σε ένα προϊόν του οποίου σχεδόν το 40% (κατά μέσο όρο) του κόστους κτήσης αποδίδεται στο κράτος. Πιο συγκεκριμένα, τα έσοδα του κράτους, κατά το 2007, που οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων έφτασαν σχεδόν τις 274.000 ήταν στα 1,6 δισ. ευρώ, μόνο από τον ΦΠΑ και το τέλος ταξινόμησης. Δηλαδή μόνο κατά την αγορά. Διότι, αν υπολογιστούν τα έσοδα από τη χρήση (τέλη κυκλοφορίας, καύσιμα, ασφάλειες, συντήρηση κ.λπ.), το ποσό υπερδιπλασιάζεται.
Το αντίστοιχο νούμερο, το 2009, με τις πωλήσεις να έχουν πέσει στα 220.000 αυτοκίνητα έφτασε το 1,1 δισ. ευρώ. Μάλιστα, τη συγκεκριμένη χρονιά, τα έσοδα του κράτους από την αγορά νέων αυτοκινήτων διεσώθησαν τόσο από τη μικρή περίοδο της απόσυρσης των οχημάτων παλαιάς τεχνολογίας, όσο και από το τρίμηνο κατά το οποίο ίσχυσε η μείωση του τέλους ταξινόμησης κατά 50%. Είναι χαρακτηριστικό πως ο μέσος όρος των μηνιαίων εσόδων του κράτους στο πρώτο τρίμηνο του 2009, που δεν υπήρξε μέτρο στήριξης της αγοράς, ήταν στα 90 εκατ. ευρώ. Κατά τη διάρκεια της μείωσης του τέλους ταξινόμησης, τα έσοδα αυξήθηκαν στα 126 εκατ. ευρώ μηνιαίως!
Με τα σημερινά δεδομένα, και εφόσον η κυβέρνηση δεν πάρει κάποιο μέτρο στήριξης της αγοράς, προβλέπεται ότι τα έσοδα αυτά θα συρρικνωθούν περίπου στα 70 εκατ. ευρώ, κάτι σαφώς καταστροφικό για την προσπάθεια εξόδου της ελληνικής οικονομίας από την κρίση. Να σημειώσουμε ότι τα οχήματα από 1.900 κυβικά εκατοστά και πάνω, ενώ αποτελούν μόλις το 14% των πωληθέντων αυτοκινήτων στην Ελλάδα, αποτελούν το 44% των συνολικών εσόδων του κράτους από την πώληση των αυτοκινήτων. Το ζήτημα είναι ότι η κυβέρνηση είναι απόλυτα ενήμερη για τους παραπάνω αριθμούς (και όχι μόνο), αφού, σύμφωνα με πληροφορίες μας, το προεδρείο του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων ήδη από τον Ιανουάριο έχει επισκεφθεί συνολικά πέντε φορές το υπουργείο Οικονομικών, ενημερώνοντάς το σχετικά με το ζήτημα.
Πώς ορίζεται η «πολυτέλεια»;
Μεγάλο ενδιαφέρον έχει να μάθουμε το πώς η κυβέρνηση χαρακτηρίζει ένα αυτοκίνητο «πολυτελές», οπότε και του επιβάλλει φόρο «πολυτελείας». Πολυτελείς λοιπόν είναι κάποιες εκδόσεις του Toyota RAV, του Alfa Romeo 159, του Ford Mondeo, Hyundai Santa Fe, του Nissan Qashqai, του Skoda Yeti κ.ά. Παράλληλα, αναμένεται πολλοί υποψήφιοι αγοραστές, προκειμένου να γλιτώσουν τον συγκεκριμένο φόρο στα μοντέλα που είναι στο μεταίχμιο των 30.000 ευρώ, να μειώσουν τον εξοπλισμό ασφαλείας (και άνεσης βέβαια) και να προτιμήσουν την έκδοση με λιγότερο εξοπλισμό, προκειμένου να τους στοιχίσει λιγότερα το αυτοκίνητό τους. Και αυτό σε μία χώρα με τον μεγαλύτερο αριθμό νεκρών από τροχαία στην Ευρώπη, και με τα δεδομένα των ελληνικών δρόμων που όλοι γνωρίζουμε...
O Φόρος
Σύμφωνα με το άρθρο 17, ο ειδικός φόρος πολυτελείας επιβάλλεται (με αύξηση του τέλους ταξινόμησης) σε αυτοκίνητα που η εργοστασιακή τους αξία είναι από τα 17.000-22.000 ευρώ. Το ποσό που θα επιβαρύνει τα συγκεκριμένα αυτοκίνητα υπολογίζεται από 1.600-2.500 ευρώ.
Στην επόμενη κατηγορία, ανήκουν τα Ι.Χ. με εργοστασιακή τιμή από 22.001-30.000 ευρώ. Η αύξηση στη λιανική τιμή των αυτοκινήτων αναμένεται να ξεκινάει από τα 4.500 και ξεπερνάει τα 7.000 ευρώ.
Η τρίτη και τελευταία κατηγορία αφορά στα αυτοκίνητα με εργοστασιακή τιμή άνω των 30.001 ευρώ, με τη λιανική τιμή να αυξάνεται από 9.000 ευρώ και να φτάνει ακόμα και τα 30.000 ευρώ. Αντιστοίχως, στα μεταχειρισμένα Ι.Χ., η αύξηση της τιμής θα είναι περίπου στα 1.500 ευρώ για αυτοκίνητα εργοστασιακής αξίας τα 13.000 ευρώ (μετά την απομείωση της εργοστασιακή τιμής ανάλογα με το έτος της πρώτης άδειας κυκλοφορίας). Τα αυτοκίνητα με εργοστασιακή αξία έως 18.000 ευρώ υπολογίζεται ότι θα αυξηθούν κατά 3.600 ευρώ, ενώ από την αξία των 18.001 ευρώ και πάνω η αύξηση θα ξεκινάει από τα 5.500 ευρώ.
Σύμφωνα με το άρθρο 17, ο ειδικός φόρος πολυτελείας επιβάλλεται (με αύξηση του τέλους ταξινόμησης) σε αυτοκίνητα που η εργοστασιακή τους αξία είναι από τα 17.000-22.000 ευρώ. Το ποσό που θα επιβαρύνει τα συγκεκριμένα αυτοκίνητα υπολογίζεται από 1.600-2.500 ευρώ.
Στην επόμενη κατηγορία, ανήκουν τα Ι.Χ. με εργοστασιακή τιμή από 22.001-30.000 ευρώ. Η αύξηση στη λιανική τιμή των αυτοκινήτων αναμένεται να ξεκινάει από τα 4.500 και ξεπερνάει τα 7.000 ευρώ.
Η τρίτη και τελευταία κατηγορία αφορά στα αυτοκίνητα με εργοστασιακή τιμή άνω των 30.001 ευρώ, με τη λιανική τιμή να αυξάνεται από 9.000 ευρώ και να φτάνει ακόμα και τα 30.000 ευρώ. Αντιστοίχως, στα μεταχειρισμένα Ι.Χ., η αύξηση της τιμής θα είναι περίπου στα 1.500 ευρώ για αυτοκίνητα εργοστασιακής αξίας τα 13.000 ευρώ (μετά την απομείωση της εργοστασιακή τιμής ανάλογα με το έτος της πρώτης άδειας κυκλοφορίας). Τα αυτοκίνητα με εργοστασιακή αξία έως 18.000 ευρώ υπολογίζεται ότι θα αυξηθούν κατά 3.600 ευρώ, ενώ από την αξία των 18.001 ευρώ και πάνω η αύξηση θα ξεκινάει από τα 5.500 ευρώ.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr