Τι ψάχνει και τι προσφέρει ένας angel investor
16.12.2014
07:50
Ο πολύπειρος Απόστολος Αποστολάκης μιλά και αποκαλύπτει τα μυστικά αυτού του ιδιαίτερου επενδυτή που βάζει τα χρήματα του σε startup εγχειρήματα
Ο σαραντάρης Απόστολος ΑποστολάκηςTaxibeat, το e-food.gr, το doctoranytime.gr, το nannuka, το e-table
ούτε τυχαίος είναι, ούτε -πολύ περισσότερο- ένας πρωτοεμφανιζόμενος στην αναδυόμενη εγχώρια σκηνή των startup εταιρειών. Το ακριβώς αντίθετο. Ο Αποστολάκης έχει και συνεχίζει να επενδύει, να συμμετέχει σε ιδρυτικές ομάδες και σχήματα, να στηρίζει και να βοηθά με την προσωπική του παρουσία αλλά και να συμβουλεύει νεώτερους επιχειρηματίες στα πρώτα τους αλλά και στα κατοπινά τους βήματα. Άλλωστε, ο ίδιος έχει πολλές και διαφορετικές, αλλά πάντα χρήσιμες, εμπειρίες από τον επαγγελματικό και επιχειρηματικό του βίο και γνωρίζει καλά –και από πρώτο χέρι- τον τρόπο με τον οποίο όλοι όσοι επέλεξαν να δραστηριοποιηθούν στον επιχειρηματικό στίβο πρέπει να μένουν όρθιοι ακόμη και στις δυσκολίες. Το εγχείρημα του e-shop.gr φαίνεται να του δίδαξε πολλά και ακόμη περισσότερο για τις ανθρώπινες συμπεριφορές. Αλλά, αυτά ανήκουν στο παρελθόν – έστω κι αν αυτό είναι κοντινό. Ο ίδιος προτιμά να δίνει για το εαυτό του το παρακάτω βιογραφικό: «Ο Απόστολος είναι επιχειρηματίας στο χώρο του internet. Ξεκίνησε με το e-shop.gr αλλά έκτοτε έχει ασχοληθεί ως συνιδρυτής angel και σύμβουλος με το
και πρόσφατα το funkmartini.gr».
Σε κάθε περίπτωση αν κάποιος διεκδικούσε τον τίτλο του πιο δραστήριου αλλά και ανήσυχου angel investor –ο τύπος του βασικού επενδυτή σε startup εγχειρήματα- αυτός δεν θα μπορούσε να ήταν άλλος από τον Αποστολάκη. Με αυτές τις σκέψεις στο μυαλό μου του ζήτησα να μου απαντήσει σε δύο ερωτήσεις – δύο ερωτήσεις που θα ήθελε να τις υποβάλλει η συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων startupers.
1. Καταρχήν τι προσφέρει ένας angel investor;
Ένας angel προσφέρει χρήματα (συνήθως της τάξης των 20-50.000 ευρώ), όμως η βασική του συνεισφορά είναι ο χρόνος και η εμπειρία του. Η εμπειρία έγκειται στο ότι ο επενδυτής έχει ξαναπεράσει τη διαδικασία ίδρυσης και ανάπτυξης μιας εταιρείας και άρα μπορεί να μεταφέρει τη γνώση αυτή και να αποφευχθούν λάθη: να κερδηθεί χρόνος.
Παράλληλα, εάν υπάρχει και συναφής επιχειρηματική εμπειρία σε startup τότε ένας angel μπορεί να βοηθήσει και πρακτικά δίνοντας άποψη για το προϊόν, τη διαδικασία πώλησης αλλά και το marketing της εταιρείας. Επίσης σημαντική είναι η βοήθεια σε επίπεδο επαφών/συστάσεων. Οι επαφές είναι από νέα άτομα στο startup μέχρι ένα λογιστή/δικηγόρο, επαφές με διαφημιστικά μέσα ή ακόμη και με εμπόρους. Για παράδειγμα όταν ξεκινούσαμε το e-food.gr και το e-table.gr βοηθησε που εγώ είχα επαφές με κάποιες αλυσίδες ή εστιατόρια με τα οποία δύσκολα μπορεί κάποιος να συνεργαστεί στο ξεκίνημά του.
Τέλος η συμμετοχή ενός angel, τόσο με χρήματα όσο και με το χρόνο του, δίνει μια αξιοπιστία και εμπνέει εμπιστοσύνη τόσο σε συνεργάτες όσο και μελλοντικούς επενδυτές για τη σοβαρότητα του εγχείρηματος.
2. Τι ψάχνει ένας angel investor;
Καταρχήν ψάχνει μια καλή αλλά μεγάλη ιδέα. Αν μιλάμε για εμένα, εγώ επιπρόσθετα ψάχνως κυρίως για ιδεές που λύνουν υπαρκτά και σημαντικά προβλήματα - βλέπε ανεύρεση γιατρού (doctoranytime.gr) ή βοήθειας με τα παιδιά (nannuka.gr).
Το πιο σημαντικό όμως στοιχείο που κοιτάει κάθε angel investor είναι η ομάδα! Κοιτάμε τον επιχειρηματία και προσπαθούμε να καταλάβουμε αν το άτομο που μας μιλάει έχει τη σοβαρότητα, την πίστη, το πάθος και την ικανότητα να δημιουργήσει μια εταιρεία που κάποια στιγμή θα κάνει κάποια εκατομύρια ευρώ σε κύκλο εργασιών. Κοιτάμε αν το άτομο αυτό έχει τα χαρακτηριστικά να προσλάβει και να κινητοποιήσει 10-15 άτομα εργαζόμενους τα οποία θα πρέπει να συμμερίζονται το πάθος του για τη νέα επιχείρηση.
Η επιχειρηματικότητα έχει πολλές δυσκολίες και πρέπει ο ιδρυτής/ες να είναι μαχητές και έτοιμοι για αγώνα που θα διαρκέσει τουλάχιστον 3-4 χρόνια μέχρι να έρθει το validation της προσπάθειας και κάποια σημαντικά έσοδα.
Σε κάθε περίπτωση αν κάποιος διεκδικούσε τον τίτλο του πιο δραστήριου αλλά και ανήσυχου angel investor –ο τύπος του βασικού επενδυτή σε startup εγχειρήματα- αυτός δεν θα μπορούσε να ήταν άλλος από τον Αποστολάκη. Με αυτές τις σκέψεις στο μυαλό μου του ζήτησα να μου απαντήσει σε δύο ερωτήσεις – δύο ερωτήσεις που θα ήθελε να τις υποβάλλει η συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων startupers.
1. Καταρχήν τι προσφέρει ένας angel investor;
Ένας angel προσφέρει χρήματα (συνήθως της τάξης των 20-50.000 ευρώ), όμως η βασική του συνεισφορά είναι ο χρόνος και η εμπειρία του. Η εμπειρία έγκειται στο ότι ο επενδυτής έχει ξαναπεράσει τη διαδικασία ίδρυσης και ανάπτυξης μιας εταιρείας και άρα μπορεί να μεταφέρει τη γνώση αυτή και να αποφευχθούν λάθη: να κερδηθεί χρόνος.
Παράλληλα, εάν υπάρχει και συναφής επιχειρηματική εμπειρία σε startup τότε ένας angel μπορεί να βοηθήσει και πρακτικά δίνοντας άποψη για το προϊόν, τη διαδικασία πώλησης αλλά και το marketing της εταιρείας. Επίσης σημαντική είναι η βοήθεια σε επίπεδο επαφών/συστάσεων. Οι επαφές είναι από νέα άτομα στο startup μέχρι ένα λογιστή/δικηγόρο, επαφές με διαφημιστικά μέσα ή ακόμη και με εμπόρους. Για παράδειγμα όταν ξεκινούσαμε το e-food.gr και το e-table.gr βοηθησε που εγώ είχα επαφές με κάποιες αλυσίδες ή εστιατόρια με τα οποία δύσκολα μπορεί κάποιος να συνεργαστεί στο ξεκίνημά του.
Τέλος η συμμετοχή ενός angel, τόσο με χρήματα όσο και με το χρόνο του, δίνει μια αξιοπιστία και εμπνέει εμπιστοσύνη τόσο σε συνεργάτες όσο και μελλοντικούς επενδυτές για τη σοβαρότητα του εγχείρηματος.
2. Τι ψάχνει ένας angel investor;
Καταρχήν ψάχνει μια καλή αλλά μεγάλη ιδέα. Αν μιλάμε για εμένα, εγώ επιπρόσθετα ψάχνως κυρίως για ιδεές που λύνουν υπαρκτά και σημαντικά προβλήματα - βλέπε ανεύρεση γιατρού (doctoranytime.gr) ή βοήθειας με τα παιδιά (nannuka.gr).
Το πιο σημαντικό όμως στοιχείο που κοιτάει κάθε angel investor είναι η ομάδα! Κοιτάμε τον επιχειρηματία και προσπαθούμε να καταλάβουμε αν το άτομο που μας μιλάει έχει τη σοβαρότητα, την πίστη, το πάθος και την ικανότητα να δημιουργήσει μια εταιρεία που κάποια στιγμή θα κάνει κάποια εκατομύρια ευρώ σε κύκλο εργασιών. Κοιτάμε αν το άτομο αυτό έχει τα χαρακτηριστικά να προσλάβει και να κινητοποιήσει 10-15 άτομα εργαζόμενους τα οποία θα πρέπει να συμμερίζονται το πάθος του για τη νέα επιχείρηση.
Η επιχειρηματικότητα έχει πολλές δυσκολίες και πρέπει ο ιδρυτής/ες να είναι μαχητές και έτοιμοι για αγώνα που θα διαρκέσει τουλάχιστον 3-4 χρόνια μέχρι να έρθει το validation της προσπάθειας και κάποια σημαντικά έσοδα.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr