Ο «Αίας» στην σκιά των Βράχων
23.07.2015
07:48
Η θερινή παραγωγή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου παρουσιάζεται στις 27 Ιουλίου στο Θέατρο Βράχων με πρωταγωνιστές τους Νίκο Κουρή, Μαρία Πρωτόπαππα, Γιάννο Περλέγκα, Γιάννη Τσορτέκη και Ελένη Ουζουνίδου
Μετά την πρεμιέρα του στην Επίδαυρο στις 17 και 18 Ιουλίου στο πλαίσιο του Ελληνικού Φεστιβάλ, ο «Αίας» του Σοφοκλή δια χειρός Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου κάνει την πρώτη του παράσταση στην Αθήνα. Η θερινή παραγωγή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου θα παρουσιαστεί στις 27 Ιουλίου στο Θέατρο Βράχων δίνοντας την ευκαιρία στους θεατρόφιλους της πρωτεύουσας, που δεν κατάφεραν να ταξιδέψουν το περασμένο Σαββατοκύριακο στην Επίδαυρο, να την απολαύσουν εντός των τειχών.
Η ομώνυμη τραγωδία του Σοφοκλή –η πρώτη από τις σωζόμενες του αρχαίου ποιητή– διηγείται την ιστορία του Αίαντα, του καλύτερου πολεμιστή των Ελλήνων στην Τροία μετά τον θάνατο του Αχιλλέα. Κατά την κρίση των όπλων όμως οι Έλληνες αρχηγοί αποφασίζουν να δώσουν τα όπλα του νεκρού ήρωα στον Οδυσσέα, κάτι που εξοργίζει τον Αίαντα. Επιχειρεί να τους επιτεθεί, όμως η θεά Αθηνά θολώνει το μυαλό του και τον κάνει να βγάλει όλη τη μανία του πάνω στα κοπάδια προβάτων των Αχαιών. Όταν συνειδητοποιεί την πράξη του, θεωρεί ότι η αξιοπρέπειά του έχει πληγεί ανεπανόρθωτα και επιλέγει τον δρόμο της απομόνωσης και της αυτοκτονίας.
«Το θέμα της τιμής είναι βασική αξία του Αίαντα. O Αίας πίστευε πολύ στη δική του δύναμη. Ήθελε να καθορίζει αυτός τη μοίρα του και όχι να εξαρτάται από θεούς. Η θεά Αθηνά ήθελε να τον στηρίξει σε μία μάχη κι αυτός αρνήθηκε. Και μάλιστα την αφαίρεσε κι από την ασπίδα του», μου επισημαίνει ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος προσθέτοντας ότι ο Σοφοκλής σκιαγραφεί δεξιοτεχνικά τη σύγκρουση δύο κόσμων. Από τη μία ο Αίαντας, ο αρχηγός στη μάχη, ο ήρωας του πολέμου, που βάζει την τιμή πάνω απ’ όλα, και από την άλλη ο Οδυσσέας, ο πολιτικός και ο διπλωμάτης, που ξέρει να κινεί τα νήματα από κάτω.
Η ομώνυμη τραγωδία του Σοφοκλή –η πρώτη από τις σωζόμενες του αρχαίου ποιητή– διηγείται την ιστορία του Αίαντα, του καλύτερου πολεμιστή των Ελλήνων στην Τροία μετά τον θάνατο του Αχιλλέα. Κατά την κρίση των όπλων όμως οι Έλληνες αρχηγοί αποφασίζουν να δώσουν τα όπλα του νεκρού ήρωα στον Οδυσσέα, κάτι που εξοργίζει τον Αίαντα. Επιχειρεί να τους επιτεθεί, όμως η θεά Αθηνά θολώνει το μυαλό του και τον κάνει να βγάλει όλη τη μανία του πάνω στα κοπάδια προβάτων των Αχαιών. Όταν συνειδητοποιεί την πράξη του, θεωρεί ότι η αξιοπρέπειά του έχει πληγεί ανεπανόρθωτα και επιλέγει τον δρόμο της απομόνωσης και της αυτοκτονίας.
«Το θέμα της τιμής είναι βασική αξία του Αίαντα. O Αίας πίστευε πολύ στη δική του δύναμη. Ήθελε να καθορίζει αυτός τη μοίρα του και όχι να εξαρτάται από θεούς. Η θεά Αθηνά ήθελε να τον στηρίξει σε μία μάχη κι αυτός αρνήθηκε. Και μάλιστα την αφαίρεσε κι από την ασπίδα του», μου επισημαίνει ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος προσθέτοντας ότι ο Σοφοκλής σκιαγραφεί δεξιοτεχνικά τη σύγκρουση δύο κόσμων. Από τη μία ο Αίαντας, ο αρχηγός στη μάχη, ο ήρωας του πολέμου, που βάζει την τιμή πάνω απ’ όλα, και από την άλλη ο Οδυσσέας, ο πολιτικός και ο διπλωμάτης, που ξέρει να κινεί τα νήματα από κάτω.
«Μακριά από το πεδίο της μάχης, όπου το προβάδισμα κερδίζουν η πολιτική και η διπλωματία, ο άριστος πολεμιστής απομονώνεται, δεν έχει πια θέση στη νέα τάξη πραγμάτων», αναφέρεται χαρακτηριστικά στο δελτίο τύπου. Η παράσταση του Θεοδωρόπουλου με πρωταγωνιστές τους Νίκο Κουρή, Μαρία Πρωτόπαππα, Γιάννο Περλέγκα, Γιάννη Τσορτέκη και Ελένη Ουζουνίδου επιχειρεί κάτω από τις γραμμές μία σύνδεση του Αίαντα με έναν άλλον πιο σύγχρονο ήρωα, που δεν συμβιβάστηκε με τη νέα τάξη πραγμάτων με αποτέλεσμα τη φυσική και ηθική του εξόντωση. Ο λόγος για τον Οδυσσέα Ανδρούτσο.
«Ήταν από τους μεγαλύτερους αγωνιστές του αγώνα, τρομακτικό στρατηγικό μυαλό. Όταν ήρθαν οι πολιτικοί στα πράγματα έπρεπε να τον απαξιώσουν. Το τέλος του ήταν από τα πιο φρικτά με απίστευτα βασανιστήρια σε μια σπηλιά στην Ακρόπολη, απ’ όπου και τον πέταξαν σκοτώνοντας τον. Η μνήμη του αποκαταστάθηκε μετά από 40 χρόνια. Το θεωρώ αφελές φυσικά να κάνεις τον Αίαντα, Οδυσσέα Ανδρούτσο. Η όποια σύνδεση έχει να κάνει περισσότερο με το πώς κατανοείς σήμερα με τα δικά σου μάτια έναν κόσμο, που είναι πάρα πολύ μακρινός», σχολιάζει ο Θεοδωρόπουλος. H προπώληση των εισιτηρίων για την παράσταση στο Θέατρο Βράχων στις 27 Ιουλίου έχει ήδη ξεκινήσει μέσω viva.gr.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr