Έρχεται ένας άλλος Ταρτούφος

Χειλάκης και Δούνιας παρουσιάζουν μια νέα διασκευή του κλασικού κειμένου, κάνοντάς το και πάλι επίκαιρο

Ξαναδιάβαζα τις προάλλες τα «Τετράδια Ζωής» της Τζένης Καρέζη. Έγραφε λοιπόν σε ένα σημείο για τον «Ταρτούφο», που είχε δει αρχές δεκαετίας του ’80 από το περίφημο Θέατρο Τέχνης της Μόσχας σε σκηνοθεσία του Έφρος. «Λάτρεψα τον Μολιέρο. Ή μάλλον τον ξαναλάτρεψα όπως τον λάτρευα όταν ήμουν μικρή και διάβαζα τα έργα του. Έπειτα, με κάτι παραστάσεις που είχα δει εδώ και στη Γαλλία, άρχισε να μου φαίνεται πεπαλαιωμένος. Και νάτος τώρα πάλι μεγάλος, πάλι ιδιοφυής και –το κυριότερο– πολύ μοντέρνος».

Τα λόγια αυτά θυμήθηκα διαβάζοντας το δελτίο τύπου για τη νέα παράσταση του «Ταρτούφου», που ετοιμάζει ο Αιμίλιος Χειλάκης στο Θέατρο Κιβωτός (προγραμματισμένη πρεμιέρα: 12 Φεβρουαρίου). Και τα θυμήθηκα, γιατί όλα δείχνουν ότι ο Χειλάκης δεν ετοιμάζει έναν ακόμα κλασικό και αναμενόμενο «Ταρτούφο». Βασισμένος στη νέα μετάφραση του εξαίρετου ποιητή Γιώργου Μπλάνα, ο Χειλάκης προχωρά -με σταθερό συνοδοιπόρο του τον Μανώλη Δούνια– σε μία τολμηρή διασκευή του μολιερικού κειμένου, που έρχεται να φωτίσει τη σκοτεινή πλευρά όχι τόσο του Ταρτούφου, αλλά κυρίως του Οργκόν!

Στην εκδοχή των Χειλάκη–Δούνια, ο Ταρτούφος παραμένει ένας ψευτοθρησκευόμενος μικροαπατεώνας, που εισβάλει στη ζωής της πλούσιας αστικής οικογένειας του Οργκόν παρουσιάζοντας εαυτόν ως υπέρμαχο της ενάρετης ζωής. Γιατί όμως ο Οργκόν τον ανέχεται, ενώ όλοι δίπλα του του λένε ότι μόνο κατ’ επίφαση είναι άνθρωπος της Εκκλησίας; Σε τι εξυπηρετεί τον Οργκόν η παρουσία του Ταρτούφου; Ποιος είναι τελικά ο πιο επικίνδυνος; Ποιος ο πιο υποκριτής; Ποιος είναι το θύμα και ποιος ο θύτης; Μήπως ο Ταρτούφος δεν είναι παρά ένας μικροαπατεώνας, που έπεσε στον λάκκο των λεόντων;

Αυτά τα ερωτήματα φιλοδοξεί να θέσει η νέα αυτή διασκευή του «Ταρτούφου» κάνοντας το κλασικό αυτό κείμενο εξόχως επίκαιρο. Είχα δει τη δουλειά των Χειλάκη–Δούνια στο «Μόνος με τον Άμλετ» και μπορώ να σας πω ότι έχουν μία ξεχωριστή ικανότητα να διεισδύουν στα κλασικά, μεγάλα κείμενα και να αναδεικνύουν το μεδούλι τους. Ελπίζω να τα καταφέρουν και με τον «Ταρτούφο». Έχουν πάντως όλες τις προϋποθέσεις για να το κάνουν. Και πάνω απ’ όλα ένα σπουδαίο σύνολο συντελεστών με τους Αιμίλιο Χειλάκη, Άλκη Κούρκουλο, Ράνια Οικονομίδου και Αθηνά Μαξίμου να ηγούνται του θιάσου. Υπομονή μέχρι τον Φλεβάρη.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr