Μια νύχτα στο αρχείο
28.03.2016
07:53
Η Ιόλη Ανδρεάδη δημιουργεί μια παράσταση βασισμένη σε πρόταση του Ιστορικού Αρχείου του Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς
Το Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς γίνεται η πηγή έμπνευσης, το πεδίο έρευνας, ο χώρος προβών και τελικά η ιδιότυπη «σκηνή» που θα λάβει η χώρα η παράσταση »Διακόσιες δέκα χιλιάδες οκάδες βαμβακιού» της Ιόλης Ανδρεάδη. Η σκηνοθέτιδα και ερευνήτρια του King's College London δημιουργεί μια παράσταση εμπνευσμένη από πλήθος αρχειακών πηγών στον τομέα της κλωστοϋφαντουργίας που δημιουργήθηκε εξολοκλήρου από τα ευρήματα της έρευνας που διεξήχθη στο υλικό του Ιστορικού Αρχείου.
Στην ήσυχη γειτονιά του Ταύρου, λίγο πριν δύσει ο ήλιος, 20 θεατές κάθε φορά θα φτάνουν στην είσοδο του Αρχείου όπου θα τους περιμένουν δύο γυναίκες με στολή αρχειονόμου. Στα πρώτα λεπτά της συνάντησης, η μία καταγράφει το όνομα κάθε επισκέπτη και η άλλη χωρίζει τους θεατές σε δύο ομάδες: τους «Εργαζόμενους» και τους «Βιομήχανους». Κάθε θεατής φέρει πλέον ένα διακριτικό. Όλοι μαζί προχωρούν στο εσωτερικό του πρώην βιομηχανικού κτηρίου. Οι δύο ερευνήτριες μυούν τους επισκέπτες στα άδυτα του Αρχείου. Διεισδύουν τόσο βαθιά σε αυτό που μελετούν, που σταδιακά μεταλλάσσονται, ταυτίζονται και γίνονται οι ίδιες το αντικείμενο της έρευνάς τους, χαρίζοντας φωνή σε ψίθυρους από το παρελθόν.
Πραγματικές αφηγήσεις, φωτογραφίες από εγκαίνια, αποκριάτικοι χοροί, γιορτές παιδιών, απονομές βραβείων προσωπικού, γενικές συνελεύσεις, ξεναγήσεις, μητρώα εργατών, μισθολόγια, δείγματα υφασμάτων, περιοδικά εποχής, διαφημιστικό υλικό καθώς και ζωντανές συζητήσεις με ειδικούς στην ιστορία των ελληνικών επιχειρήσεων. Ακολουθώντας αρχές του «θεάτρου-ντοκουμέντου» και συνδυάζοντάς τις με τη site-specific performance, η παράσταση πραγματοποιεί μια πρωτότυπη τομή συγγενεύοντας με αυτό που θα μπορούσε να ονομασθεί «θέατρο-αρχείο»: το αρχείο εδώ δεν χρησιμοποιείται απλώς ως πηγή έρευνας και σχεδιασμού μιας θεατρικής παράστασης, αλλά περισσότερο ως ένας ζωντανός χώρος που περικλείει όλο το θεατρικό συμβάν, από τη γέννησή του ως το τέλος.
Είναι ο ίδιος χώρος από τον οποίο ξεπήδησαν οι πρώτες ιδέες και ο ίδιος χώρος στον οποίο οι θεατές καλούνται να παρακολουθήσουν το αποτέλεσμα αυτών των ιδεών με τη μορφή παράστασης–εμπειρίας. Στο αρχείο πραγματοποιήθηκε η έρευνα, στο αρχείο έλαβε χώρα η προετοιμασία της παράστασης και στο αρχείο θα περάσει η παράσταση μόλις ολοκληρωθεί. Οι χαρακτήρες που σχηματίστηκαν από την ανίχνευση του αρχείου, ζωντανεύουν μέσα στους χώρους του αρχείου και παραμένουν για πάντα εκεί.
Στην ήσυχη γειτονιά του Ταύρου, λίγο πριν δύσει ο ήλιος, 20 θεατές κάθε φορά θα φτάνουν στην είσοδο του Αρχείου όπου θα τους περιμένουν δύο γυναίκες με στολή αρχειονόμου. Στα πρώτα λεπτά της συνάντησης, η μία καταγράφει το όνομα κάθε επισκέπτη και η άλλη χωρίζει τους θεατές σε δύο ομάδες: τους «Εργαζόμενους» και τους «Βιομήχανους». Κάθε θεατής φέρει πλέον ένα διακριτικό. Όλοι μαζί προχωρούν στο εσωτερικό του πρώην βιομηχανικού κτηρίου. Οι δύο ερευνήτριες μυούν τους επισκέπτες στα άδυτα του Αρχείου. Διεισδύουν τόσο βαθιά σε αυτό που μελετούν, που σταδιακά μεταλλάσσονται, ταυτίζονται και γίνονται οι ίδιες το αντικείμενο της έρευνάς τους, χαρίζοντας φωνή σε ψίθυρους από το παρελθόν.
Πραγματικές αφηγήσεις, φωτογραφίες από εγκαίνια, αποκριάτικοι χοροί, γιορτές παιδιών, απονομές βραβείων προσωπικού, γενικές συνελεύσεις, ξεναγήσεις, μητρώα εργατών, μισθολόγια, δείγματα υφασμάτων, περιοδικά εποχής, διαφημιστικό υλικό καθώς και ζωντανές συζητήσεις με ειδικούς στην ιστορία των ελληνικών επιχειρήσεων. Ακολουθώντας αρχές του «θεάτρου-ντοκουμέντου» και συνδυάζοντάς τις με τη site-specific performance, η παράσταση πραγματοποιεί μια πρωτότυπη τομή συγγενεύοντας με αυτό που θα μπορούσε να ονομασθεί «θέατρο-αρχείο»: το αρχείο εδώ δεν χρησιμοποιείται απλώς ως πηγή έρευνας και σχεδιασμού μιας θεατρικής παράστασης, αλλά περισσότερο ως ένας ζωντανός χώρος που περικλείει όλο το θεατρικό συμβάν, από τη γέννησή του ως το τέλος.
Είναι ο ίδιος χώρος από τον οποίο ξεπήδησαν οι πρώτες ιδέες και ο ίδιος χώρος στον οποίο οι θεατές καλούνται να παρακολουθήσουν το αποτέλεσμα αυτών των ιδεών με τη μορφή παράστασης–εμπειρίας. Στο αρχείο πραγματοποιήθηκε η έρευνα, στο αρχείο έλαβε χώρα η προετοιμασία της παράστασης και στο αρχείο θα περάσει η παράσταση μόλις ολοκληρωθεί. Οι χαρακτήρες που σχηματίστηκαν από την ανίχνευση του αρχείου, ζωντανεύουν μέσα στους χώρους του αρχείου και παραμένουν για πάντα εκεί.
Info
Σκηνοθεσία - Έρευνα Αρχείου - Συγγραφή Κειμένων: Ιόλη Ανδρεάδη
Κείμενο παράστασης: Ιόλη Ανδρεάδη & Άρης Ασπρούλης
Επιστημονική σύμβουλος: Λένα Μπενέκη
Σκηνογραφική επιμέλεια: Δήμητρα Λιάκουρα
Επιμέλεια φωτισμών: Χριστίνα Θανάσουλα
Φωτογραφίες: Πάνος Μιχαήλ
Οργάνωσης παραγωγής: ArtMinds
Ερμηνεύουν: Ιφιγένεια Γρίβα & Κατερίνα Μισιχρόνη
Παραστάσεις: 1.4.2016 - 23.5.2016 | Δευτέρα & Παρασκευή στις 20.00
Η είσοδος είναι ελεύθερη για το κοινό.
Σκηνοθεσία - Έρευνα Αρχείου - Συγγραφή Κειμένων: Ιόλη Ανδρεάδη
Κείμενο παράστασης: Ιόλη Ανδρεάδη & Άρης Ασπρούλης
Επιστημονική σύμβουλος: Λένα Μπενέκη
Σκηνογραφική επιμέλεια: Δήμητρα Λιάκουρα
Επιμέλεια φωτισμών: Χριστίνα Θανάσουλα
Φωτογραφίες: Πάνος Μιχαήλ
Οργάνωσης παραγωγής: ArtMinds
Ερμηνεύουν: Ιφιγένεια Γρίβα & Κατερίνα Μισιχρόνη
Παραστάσεις: 1.4.2016 - 23.5.2016 | Δευτέρα & Παρασκευή στις 20.00
Η είσοδος είναι ελεύθερη για το κοινό.
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr