Πριν από μερικά χρόνια ο Μάιος θεωρούνταν ένας νεκρός θεατρικά μήνας. Μετέωρος ανάμεσα στη λήξη της χειμερινής σεζόν, που ολοκληρώνεται επίσημα κάθε χρόνο την Κυριακή των Βαΐων, και την έναρξη της θερινής σεζόν, ήταν μήνας θεατρικού πυρετού στα παρασκήνια με εντατικές πρόβες και προετοιμασίες για τις καλοκαιρινές παραγωγές.
Τα τελευταία χρόνια αυτό έχει αλλάξει. Υπάρχουν αρκετοί παράτολμοι που επιλέγουν να κάνουν πρεμιέρα μετά το Πάσχα σε χειμερινά θέατρα, αν και ο συνήθως πρώιμα καλοκαιρινός καιρός του Μαΐου δεν μοιάζει να τους ευνοεί στον αγώνα τους να πείσουν τους θεατρόφιλους να τους επισκεφθούν. Ας ρίξουμε μια ματιά σε μερικές από τις θεατρικές πρεμιέρες του φετινού Μαΐου.
Ο Οιδίποδας… αλλιώς
Στην πάντα δραστήρια Πειραματική του Εθνικού, που φέτος μας χάρισε πολύ ωραίες παραστάσεις, μία πρεμιέρα έρχεται να ταράξει τα νερά. «Η Γλυκιά Τυραννία του Οιδίποδα» σε σκηνοθεσία της Μαρίας Πρωτόπαππα σηκώνει αυλαία στις 12 Μαΐου στο -1 του Rex επιχειρώντας μία εντελώς διαφορετική, ψυχαναλυτική ματιά στη τραγωδία του Οιδίποδα, «ενός ανθρώπου που ακολουθώντας την επιθυμία του για γνώση και εξουσία, εκδιώχθηκε από τον ασφαλή παράδεισο της ηδονικής μητρικής αγκαλιάς, και σήκωσε μέχρι τέλος το φορτίο του πραγματικού του “εγώ”».
Στρίντμπεργκ κατά Πατεράκη
Η Ρούλα Πατεράκη ανεβάζει από τις 11 Μαΐου στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών την επική τριλογία του Στρίντμπεργκ «Προς Δαμασκόν» σε μία τετράωρη παράσταση με τίτλο “Post Inferno–Προς Δαμασκόν”. Ένα έργο–σταθμός στην παγκόσμια δραματουργία με σαφείς υπαρξιακές, θεολογικές και ερωτικές αναφορές και αναζητήσεις σε μία παράσταση–αίνιγμα με την πάντα αιρετική ματιά της Πατεράκη που ομολογεί ότι «αναμετριέμαι με τον Στρίντμπεργκ μέσα από την αντίληψή μου για το σήμερα, όσο μου το επιτρέπουν οι καιροί, η επάρκειά μου κι ο έρωτάς μου για τον ίδιο». Ο τίτλος της παράστασης μοιάζει να μην έχει μόνο βιβλιογραφική αξία –ο Στρίντμπεργκ έγραψε αυτή τη τριλογία δύο χρόνια μετά το έργο του “Inferno”– αλλά είναι πιθανότατα και μία αναφορά στη ψυχολογική κατάσταση του συγγραφέα εκείνη την περίοδο, αφού το «Προς Δαμασκόν» είναι ο δικός του δρόμος για να επιστρέψει στο φως. Πρωταγωνιστούν Λάζαρος Γεωργακόπουλος, Κωνσταντίνα Τάκαλου, Όμηρος Πουλάκης, Λουκία Μιχαλοπούλου, Αλέκος Συσσοβίτης, η ίδια η Πατεράκη και άλλοι.