Καταργώντας τα -καλλιτεχνικά- σύνορα

H Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση υποδέχεται το 3ο Fast Forward Festival με 16 μέρες γεμάτες ποικίλες δράσεις εντός και εκτός των τειχών της.

H Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση υποδέχεται το 3ο Fast Forward Festival με 16 μέρες γεμάτες ποικίλες δράσεις εντός και εκτός των τειχών της.


Το Fast Forward είναι το φεστιβάλ που εν τη γενέσει του καταργεί τα όρια. Ανάμεσα στο κτίριο της Στέγης και της υπόλοιπης πόλης, ανάμεσα στους Έλληνες και τους ξένους καλλιτέχνες, ανάμεσα στις παραδοσιακές και στις καινοτόμες παραστάσεις. Φέτος το 3ο Fast Forward Festival εστιάζει ακόμη περισσότερο σε αυτό που θα ονομάζαμε σύνορο. Με καλλιτέχνες από το Άμστερνταμ, τη Βηρυτό, τις Βρυξέλλες, το Κέηπ Τάουν, τη Μελβούρνη, τη Ραμάλα, το Σέφιλντ και το Τελ Αβίβ καταργούνται τα γεωγραφικά και πολιτισμικά σύνορα με παραστάσεις εντός και εκτός Στέγης από τις 16 έως τις 31 Μαΐου.

Για 16 μέρες το Fast Forward Festival κάνει την Ευρώπη μουσείο, περπατά στην Πλατεία Συντάγματος, καυτηριάζει τις ρατσιστικές συμπεριφορές, τρυπώνει σε χωμάτινους λάκκους, γίνεται μήνυμα στους δρόμους της Αθήνας, χορεύει με τη σκληρή καθημερινότητα, μετατρέπει τον κυβερνοχώρο σε περφόρμανς, κάνει συμπόσιο για την τέχνη στα σύνορα.



«Φαντάζεστε μια πόλη με σπίτια στρογγυλά από πέτρα και ξύλο και ανοιχτά παράθυρα, σχολεία για όλους και έναν τεράστιο φούρνο να μοιράζει ζεστό ψωμί κάθε μέρα;» αναρωτιέται η Κάτια Αρφαρά, καλλιτεχνική διευθύντρια του φεστιβάλ, και συνεχίζει: «Φαντάζεστε μια κοινωνία όπου ο σεβασμός θα υποκαθιστούσε τον φόβο και όπου ο καθένας θα μπορούσε να φανταστεί το αύριο;» Τέτοιες ερωτήσεις και κυρίως οι προσπάθειες απάντησής τους θα προβληθούν στο φεστιβάλ, που έχει πάντα στο επίκεντρο τον δημόσιο χώρο και πραγματεύεται το θέμα των συνόρων και των ορίων αναζητώντας, με τα «εργαλεία» της τέχνης, πρακτικές και στρατηγικές υπέρβασής τους.

Το φεστιβάλ θα ανοίξει με μια ιδιαίτερη δράση του Tim Etchells στους δρόμους της Αθήνας. Μιλώντας με ανθρώπους που για διάφορους λόγους είναι αποκλεισμένοι από το δικαίωμα του εκλέγειν και του εκλέγεσθαι, ο καλλιτέχνης και η ομάδα του γέμισαν την πόλη με τα αντίστοιχα μηνύματα. Επιθυμίες, μικρές και μεγάλες, αστείες και σοβαρές, αινιγματικές και προκλητικές, πολιτικές και ποιητικές, προσωπικές και συλλογικές. Ο σκηνοθέτης, που ίδρυσε τη διάσημη πειραματική ομάδα Forced Entertainment ή αλλιώς αυτός που πριν από λίγα χρόνια όρθωσε μια γιγαντιαία νέον επιγραφή στις όχθες του Τάμεση με το μήνυμα «Θα θέλαμε να ήμασταν ο ουρανός», φέρνει τη δράση “Poster-project and for the rest” και εντυπωσιάζει.



Ο Thomas Bellinck στήνει ένα φουτουριστικό μουσείο για «την άνοδο και την πτώση» της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στο λαβυρινθώδες κτίριο του πρώην Υπουργείου Εργασίας στην οδό Πειραιώς, προσθέτοντας νέα «κεφάλαια» ειδικά για την Αθήνα, σε μια απόπειρα να διευρύνει και να εμβαθύνει τη συζήτηση για τα σύγχρονα ευρωπαϊκά αδιέξοδα. Στο Exhibit B, την πολυσυζητημένη «ανθρώπινη εγκατάσταση» που στήνεται στο κτίριο της πρώην Ένωσης Ανταποκριτών Ξένου Τύπου στην οδό Ακαδημίας, ο Brett Bailey καυτηριάζει τις θηριωδίες που διαπράχθηκαν από τις ευρωπαϊκές Μεγάλες Δυνάμεις στην Αφρική, αλλά και τις σύγχρονες πρακτικές της Δύσης στο θέμα των μεταναστευτικών και προσφυγικών ροών. Ο Bruce Gladwin και το Back to Back Theatre εισχωρούν αθόρυβα στην καθημερινότητα της Πλατείας Συντάγματος, με μια ιδιότυπη παράσταση-σχόλιο πάνω στις τελματωμένες κοινωνίες του Δυτικού κόσμου.



Στους χώρους της Στέγης, η εικαστικός και περφόρμερ Tania El Khoury μάς καλεί στους Ομιλούντες Κήπους της να αφουγκραστούμε προσωπικές ιστορίες που φέρνουν στην επιφάνεια μια «άλλη» όψη του πολέμου στη Συρία, η οποία σήμερα, με τη στρατιωτικοποίηση και την ισλαμοποίηση του επαναστατικού αγώνα, τείνει να ξεχαστεί. Ο Arkadi Zaides στρέφει το κριτικό βλέμμα του στην κατεχόμενη Δυτική Όχθη και διερευνά τις καθημερινές παραβιάσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων από τους Ισραηλινούς φονταμενταλιστές εποίκους, ενώ η Edit Kaldor φέρνει στο θέατρο τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να δημιουργήσει ένα φανταστικό κοινωνικό κίνημα στα όρια τέχνης και ακτιβισμού.

Στο πλαίσιο των παράλληλων δράσεων και του διεθνούς συμποσίου με θέμα τις χωρικές πολιτικές και τις μετα-αποικιακές στρατηγικές στη Μέση Ανατολή, που συνδιοργανώνει το FFF με την Μπιενάλε της Αθήνας, ο καλλιτέχνης και ακτιβιστής Khaled Jarrar μιλά για την οδυνηρή καθημερινότητα των Παλαιστίνιων, με αφορμή την προβολή του πολυβραβευμένου ντοκυμαντέρ του, “Infiltrators”.
{{{ articlebanner-330x100-triple-1 }}}
{{{ articlebanner-330x100-triple-2 }}}
{{{ articlebanner-330x100-triple-3 }}}

Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr