Ο βασιλιάς της οικιακής ψυχαγωγίας
27.08.2016
07:56
Η άνοδος και οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει το Netflix, η υπηρεσία streaming που καθήλωσε τον δυτικό κόσμο στον καναπέ του
Κάτι κινήθηκε πάλι αυτές τις ημέρες στη Βόρεια Κορέα. Όχι, ο Κιμ Γιονγκ Ουν
Το ίδιο το Netflix ενθουσιάστηκε με αυτά τα νέα! Έτσι, αν επισκεφθείτε τη σελίδα του στο Twitter, θα δείτε ότι άλλαξε την περιγραφή του σε «Απομίμηση του Manbang» (“Manbang knockoff”). Και αφού το Netflix κατάφερε -έστω και με αυτόν τον τρόπο- να διεισδύσει στην πιο απομονωμένη χώρα του κόσμου, σημαίνει ότι κάτι έχει κάνει πάρα πολύ καλά...
δεν πάτησε το κουμπί για να εκτοξεύσει πυραύλους που θα έστελναν τους μοχθηρούς καπιταλιστές πίσω στη λίθινη εποχή. Αντ' αυτού, ανακοινώθηκε η έναρξη του Manbang, μίας υπηρεσίας που μοιάζει πάρα πολύ στο Netflix και η οποία θα προβάλλει εκπομπές ανώτερης ποιότητας, κάτι που στην περίπτωση του ασιατικού προπύργιου του κομμουνισμού σημαίνει ντοκιμαντέρ για την ένδοξη δυναστεία των Κιμ, άντε και ορισμένες εκπομπές εκμάθησης ρωσικών και αγγλικών. Το ίδιο το Netflix ενθουσιάστηκε με αυτά τα νέα! Έτσι, αν επισκεφθείτε τη σελίδα του στο Twitter, θα δείτε ότι άλλαξε την περιγραφή του σε «Απομίμηση του Manbang» (“Manbang knockoff”). Και αφού το Netflix κατάφερε -έστω και με αυτόν τον τρόπο- να διεισδύσει στην πιο απομονωμένη χώρα του κόσμου, σημαίνει ότι κάτι έχει κάνει πάρα πολύ καλά...
Το Netflix υποκλίνεται στο... ξαδελφάκι του από τη Βόρεια Κορέα
Όχι και άσχημα για μία εταιρεία που ξεκίνησε τις εργασίες της ενοικιάζοντας DVD μέσω ταχυδρομείου (και στις 29 Αυγούστου θα σβήσει 19 κεράκια). Στα πρώτα του στάδια, συγκεκριμένα το 2000, το Netflix παραλίγο να εξαγοραστεί από την Blockbuster (μία εταιρεία ενοικίασης DVD) έναντι 50 εκατ. δολαρίων, όμως τελικά η συμφωνία ναυάγησε. Η Blockbuster χρεοκόπησε και το Netflix έμελλε να εξελιχθεί στην υπηρεσία που αλλάζει το πρόσωπο της οικιακής ψυχαγωγίας σε ολόκληρο τον κόσμο.
Αυτή η άνοδος ήλθε, βέβαια, σε στάδια. Κατ' αρχάς, το Netflix, ως γνήσιο τέκνο του broadband, στράφηκε στο streaming όταν το επέτρεψαν οι συνθήκες, δηλαδή η διείσδυση του DSL. Δέκα χρόνια μετά την ίδρυσή του, και αφού απέστειλε το δισεκατομμυριοστό DVD, άρχισε να εστιάζει στις υπηρεσίες video on demand, αφουγκραζόμενο εγκαίρως τις νέες ανάγκες της αγοράς. Παράλληλα, άρχισε να αναλύει τις προτιμήσεις των πελατών του -είχε ήδη μία σχετική τεχνογνωσία ενώ δραστηριοποιούνταν στην ενοικίαση DVD- με σκοπό να τους προτείνει εκπομπές που θα τους κρατούσαν όσο το δυνατόν περισσότερο στην πλατφόρμα.
Τα θεμέλια είχαν ήδη τεθεί. Το 2010 το Netflix άρχισε να δραστηριοποιείται εκτός των συνόρων των ΗΠΑ. Το 2011 εισήλθε στη Λατινική Αμερική. Ακολούθησαν η Βρετανία και οι χώρες της βόρειας Ευρώπης το 2012. Έναν χρόνο μετά, η υπηρεσία άρχισε να παράγει το δικό της περιεχόμενο. Το ρόδι για την ετικέτα “A Netflix Original Series” έσπασε το καταπληκτικό House of cards, με τον θαυμάσιο Κέβιν Σπέισι (και δεν πρέπει να παραλείπουμε και την εξαιρετική Ρόμπιν Ράιτ). Ακολούθησαν άλλες must see παραγωγές, όπως το αγαπημένο του γράφοντος Daredevil, το Narcos, το Marco Polo, το Jessica Jones και το πιο πρόσφατο Stranger things.
Η δεύτερη σεζόν του Narcos έρχεται στις 2 Σεπτεμβρίου
Φέτος ήρθε μία ακόμη μεγάλη κίνηση. Λίγο μετά την Πρωτοχρονιά, στο πλαίσιο της έκθεσης CES 2016, ο συνιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος του Netflix, Ριντ Χέιστινγκς, ανακοίνωσε ότι η υπηρεσία θα διατίθεται πλέον σχεδόν σε ολόκληρο τον κόσμο (με την Κίνα να αποτελεί την πιο κραυγαλέα ανάμεσα στις ελάχιστες εξαιρέσεις). Στη χώρα μας διατίθενται τρία πακέτα: το βασικό κοστίζει 7,99 ευρώ (χωρίς HD, με δυνατότητα προβολής σε μία συσκευή), το κανονικό 9,99 ευρώ (με HD και δυνατότητα προβολής σε δύο συσκευές) και το premium 11,99 (με Ultra HD και δυνατότητα προβολής σε τέσσερις συσκευές).
Αυτή η ενέργεια είναι καθοριστική για το μέλλον της υπηρεσίας. Σύμφωνα με μία έρευνα της βρετανικής εταιρείας ανάλυσης δεδομένων IHS Markit που κυκλοφόρησε μέσα στην εβδομάδα, οι διεθνείς συνδρομητές του Netflix αναμένεται να ξεπεράσουν τους Αμερικανούς μέχρι το 2018. Το 2020 εκτιμάται ότι η υπηρεσία θα διαθέτει 75 εκατ. διεθνείς συνδρομητές - σήμερα διαθέτει συνολικά (εντός και εκτός ΗΠΑ) περίπου 80 εκατ. Ο καλύτερος πελάτης του εξωτερικού θα είναι οι χώρες της Δυτικής Ευρώπης: μέχρι το τέλος της χρονιάς, το Netflix αναμένεται να φτάσει τους 6 εκατ. συνδρομητές στη Βρετανία και τους 5,4 εκατ. συνδρομητές στην Ολλανδία και τις σκανδιναβικές χώρες.
Το Daredevil σε κερδίζει ήδη με τους τίτλους αρχής...
Για να εξασφαλίσει αυτή την ανοδική του πορεία, το Netflix επενδύει βαριά στο πρωτότυπο περιεχόμενο. Μόνο για φέτος, το μπάτζετ φτάνει στο ιλιγγιώδες ποσό των 5 δισ. δολαρίων, το οποίο είναι υπερδιπλάσιο του αντίστοιχου του HBO, του καλωδιακού καναλιού που είναι επίσης γνωστό για το ποιοτικό του περιεχόμενο, από το The Sopranos και το The wire μέχρι το Boardwalk empire και ασφαλώς το Game of thrones. Απώτερος στόχος είναι το Netflix να είναι σε θέση να ικανοποιήσει κάθε γούστο, βελτιώνοντας ταυτόχρονα τις λίστες με τις προτεινόμενες εκπομπές για κάθε χρήστη.
Ο ίδιος ο Χέιστινγκς τόνισε πρόσφατα: «Μία ημέρα ελπίζουμε να γίνουμε τόσο καλοί με τις προτάσεις μας που θα είμαστε σε θέση να σας δείχνουμε ακριβώς την κατάλληλη ταινία ή τηλεοπτική εκπομπή που θα αντιστοιχεί στη διάθεσή σας μόλις ανοίγετε το Netflix». Και βρίσκονται ήδη σε καλό δρόμο. Το 2010 κάθε συνδρομητής παρέμενε κατά μέσο όρο στο Netflix περίπου μισή ώρα ανά ημέρα. Το 2015 ο χρόνος σχεδόν τετραπλασιάστηκε, κοντά στις 2 ώρες. Σε αυτό βοηθά και το binge watching, μια και η υπηρεσία συνηθίζει να διαθέτει ολόκληρο τον κύκλο κάθε σειράς της την ίδια στιγμή, οδηγώντας πολλούς συνδρομητές στο... κάψιμο.
Ο Luke Cage είναι το επόμενο βήμα της Marvel στο Netflix. Έρχεται στις 30 Σεπτεμβρίου
Το ερώτημα, λοιπόν, που τίθεται είναι ποιος μπορεί να ανακόψει την πορεία του Netflix. Σύμφωνα με τον Economist, υπάρχουν ορισμένοι λόγοι ανησυχίας για τον νέο βασιλιά της οικιακής ψυχαγωγίας. Ο βασικότερος όλων είναι ο ανταγωνισμός. Όπου υπάρχει μία ταχέως αναπτυσσόμενη αγορά θα υπάρχουν και υποψήφιοι παίκτες που θα θέλουν να δραστηριοποιηθούν και να επωφεληθούν από αυτή.
Στην Αμερική, για παράδειγμα, υπάρχει το Hulu -το οποίο έχει από πίσω τους κολοσσούς των αμερικανικών media, την Disney, τη Fox, την Comcast και την Time Warner-, αλλά και το YouTube, η κυριότερη απειλή όμως μπορεί να προέλθει από την Amazon, η οποία έχει επίσης αρχίσει να ρίχνει πολλά λεφτά στο πρωτότυπο περιεχόμενο. Μόνο πέρυσι πλήρωσε 250 εκατ. δολάρια για να κλείσει τον Τζέρεμι Κλάρκσον και την ομάδα που δημιούργησε το Top gear, ενώ σύμφωνα με ανακοίνωσή της, αυτό το εξάμηνο αναμένεται να διπλασιάσει το μπάτζετ της για πρωτότυπο περιεχόμενο. Στο portfolio της υπάρχουν ήδη σειρές όπως το The man in the High Castle, το Hand of God και το Transparent, ενώ προσεχώς θα μας σερβίρει δυνατές παραγωγές όπως το Z: The beginning of everything (μία βιογραφία της συζύγου του Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ με πρωταγωνίστρια την Κριστίνα Ρίτσι) και το Tom Clancy's Jack Ryan, με ήρωα τον εμβληματικό αναλυτή της CIA.
Το The man in the High Castle είναι ένα από τα πρώτα δυνατά χαρτιά του Amazon. Διαβάστε το review του πρώτου κύκλου εδώ
Ένα άλλο ζήτημα είναι ο τοπικός ανταγωνισμός. Σε χώρες όπως η Βρετανία και η Γαλλία τα τηλεοπτικά δίκτυα δημιουργούν τις δικές τους πλατφόρμες streaming. Σε ακόμα πιο μικρές αγορές, όπου το Netflix απλά προσφέρει το αγγλόγλωσσο περιεχόμενό του -και πολλές φορές χωρίς υπότιτλους, όπως στην περίπτωση της Ελλάδας- η εγχώρια καλωδιακή τηλεόραση δεν αντιμετωπίζει ακόμα κάποια ιδιαίτερα μεγάλη απειλή. Πάρτε για παράδειγμα τον OTE TV, ο οποίος έχει τα δικαιώματα του House of cards. Για τον φετινό κύκλο έφτιαξε και ένα pop up κανάλι για τα κατορθώματα του κ. Φρανκ Άντεργουντ, διαθέτοντας σε ελάχιστο χρόνο τα επεισόδια της νέας σεζόν με ελληνικούς υπότιτλους. Αυτό, φυσικά, είναι πρόσκαιρο. Το Netflix είχε παραχωρήσει τα δικαιώματα του House of cards και του Orange is the new black σε μία εποχή που δεν δραστηριοποιούνταν ιδιαίτερα στο εξωτερικό. Τώρα που έχουν αλλάξει οι καιροί, διατηρεί το ίδιο τα δικαιώματα των παραγωγών του.
Παράλληλα, τα στούντιο έχουν διαπιστώσει ότι όταν πωλούν παραγωγές τους στο Netflix υποστηρίζουν έναν ανταγωνιστή. Στα πρώτα του στάδια, το Netflix είχε καταφέρει να εξασφαλίσει σχετικά φθηνά τα δικαιώματα για την προβολή ταινιών και σειρών -όπως το “Breaking bad”, διευρύνοντας το κοινό του. Τώρα που η εταιρεία έχει μετατραπεί σε κολοσσό (η κεφαλαιοποίησή της έχει φτάσει τα 40 δισ. δολάρια, δηλαδή περίπου όσο και η αντίστοιχη της 21st Century Fox), οι τιμές έχουν ανέβει και η υπηρεσία πρέπει να κονταροχτυπηθεί με άλλους ανταγωνιστές για δικαιώματα και συνδρομητές.
Το Stranger Things ήταν η μεγάλη έκπληξη του φετινού καλοκαιριού. Διαβάστε περισσότερα εδώ.
Επιπλέον πρόκληση είναι η διείσδυση του Netflix στις αναπτυσσόμενες αγορές. Η Κίνα όπως αναφέραμε παραπάνω του έχει ρίξει πόρτα. Και δεν είναι μία τυχαία χώρα. Πρόκειται για την κορυφαία τηλεοπτική αγορά του κόσμου. Σε άλλες αναπτυσσόμενες χώρες τίθεται το ζήτημα των υποδομών. Η πρόσβαση στο γρήγορο ίντερνετ είναι περιορισμένη και ακριβή, τη στιγμή που τα συστήματα πληρωμών είναι ακόμα ατελή και οι καταναλωτές είναι απρόθυμοι να πληρώσουν για τέτοιου είδους υπηρεσίες. Αυτό, βέβαια, από την άλλη πλευρά δημιουργεί μία εν δυνάμει δεξαμενή νέων συνδρομητών για το μέλλον, στην οποία μπορεί να απευθυνθεί το Netflix όταν θα κορεστούν οι ανεπτυγμένες αγορές.
Η Jessica Jones ήταν άλλη μία σειρά που ενθουσίασε το κοινό του Netflix. Διαβάστε το review του πρώτου κύκλου εδώ
Το τελευταίο ζήτημα έχει να κάνει με την ικανότητα του Netflix να συνεχίζει να παράγει και να αγοράζει περιεχόμενο που θα προσελκύει ένα ευρύ κοινό. Το παρόν μοντέλο έχει ως εξής: εκτεταμένη επένδυση σε ποιοτικό πρωτότυπο περιεχόμενο, που θα έχει ως αποτέλεσμα περισσότερους συνδρομητές, άρα περισσότερα έσοδα και επομένως ακόμη περισσότερες επενδύσεις μέσα σε έναν ενάρετο κύκλο. Αν, όμως, για κάποιο λόγο παρουσιαστεί στασιμότητα ή μείωση του αριθμού των συνδρομητών, κάτι τέτοιο θα μπορούσε να ανατραπεί. Θα μπορούσε το Netflix να αντεπεξέλθει σε μία τέτοια πρόκληση;
Όπως και να έχει, το μοντέλο του Netflix ήλθε για να μείνει. Οι τηλεθεατές έχουν την απαίτηση να βλέπουν το πρόγραμμα που θέλουν, την ώρα που θέλουν -και μάλιστα απαιτούν να παρακολουθούν εκπομπές κινηματογραφικών προδιαγραφών- και όλα αυτά με χαμηλό κόστος, που μπορεί να εξασφαλιστεί μόνο μέσα από μεγάλη κλίμακα. Αυτή τη στιγμή, το Netflix είναι για την οικιακή ψυχαγωγία ό,τι είναι οι δύο κεντρικοί ήρωες ισάριθμων σειρών του, ο Φρανκ Άντεργουντ και ο Πάμπλο Εσκομπάρ: κυρίαρχος του παιχνιδιού. Απλά στο λιγότερο αιμοβόρο…
Όχι και άσχημα για μία εταιρεία που ξεκίνησε τις εργασίες της ενοικιάζοντας DVD μέσω ταχυδρομείου (και στις 29 Αυγούστου θα σβήσει 19 κεράκια). Στα πρώτα του στάδια, συγκεκριμένα το 2000, το Netflix παραλίγο να εξαγοραστεί από την Blockbuster (μία εταιρεία ενοικίασης DVD) έναντι 50 εκατ. δολαρίων, όμως τελικά η συμφωνία ναυάγησε. Η Blockbuster χρεοκόπησε και το Netflix έμελλε να εξελιχθεί στην υπηρεσία που αλλάζει το πρόσωπο της οικιακής ψυχαγωγίας σε ολόκληρο τον κόσμο.
Αυτή η άνοδος ήλθε, βέβαια, σε στάδια. Κατ' αρχάς, το Netflix, ως γνήσιο τέκνο του broadband, στράφηκε στο streaming όταν το επέτρεψαν οι συνθήκες, δηλαδή η διείσδυση του DSL. Δέκα χρόνια μετά την ίδρυσή του, και αφού απέστειλε το δισεκατομμυριοστό DVD, άρχισε να εστιάζει στις υπηρεσίες video on demand, αφουγκραζόμενο εγκαίρως τις νέες ανάγκες της αγοράς. Παράλληλα, άρχισε να αναλύει τις προτιμήσεις των πελατών του -είχε ήδη μία σχετική τεχνογνωσία ενώ δραστηριοποιούνταν στην ενοικίαση DVD- με σκοπό να τους προτείνει εκπομπές που θα τους κρατούσαν όσο το δυνατόν περισσότερο στην πλατφόρμα.
Τα θεμέλια είχαν ήδη τεθεί. Το 2010 το Netflix άρχισε να δραστηριοποιείται εκτός των συνόρων των ΗΠΑ. Το 2011 εισήλθε στη Λατινική Αμερική. Ακολούθησαν η Βρετανία και οι χώρες της βόρειας Ευρώπης το 2012. Έναν χρόνο μετά, η υπηρεσία άρχισε να παράγει το δικό της περιεχόμενο. Το ρόδι για την ετικέτα “A Netflix Original Series” έσπασε το καταπληκτικό House of cards, με τον θαυμάσιο Κέβιν Σπέισι (και δεν πρέπει να παραλείπουμε και την εξαιρετική Ρόμπιν Ράιτ). Ακολούθησαν άλλες must see παραγωγές, όπως το αγαπημένο του γράφοντος Daredevil, το Narcos, το Marco Polo, το Jessica Jones και το πιο πρόσφατο Stranger things.
Η δεύτερη σεζόν του Narcos έρχεται στις 2 Σεπτεμβρίου
Φέτος ήρθε μία ακόμη μεγάλη κίνηση. Λίγο μετά την Πρωτοχρονιά, στο πλαίσιο της έκθεσης CES 2016, ο συνιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος του Netflix, Ριντ Χέιστινγκς, ανακοίνωσε ότι η υπηρεσία θα διατίθεται πλέον σχεδόν σε ολόκληρο τον κόσμο (με την Κίνα να αποτελεί την πιο κραυγαλέα ανάμεσα στις ελάχιστες εξαιρέσεις). Στη χώρα μας διατίθενται τρία πακέτα: το βασικό κοστίζει 7,99 ευρώ (χωρίς HD, με δυνατότητα προβολής σε μία συσκευή), το κανονικό 9,99 ευρώ (με HD και δυνατότητα προβολής σε δύο συσκευές) και το premium 11,99 (με Ultra HD και δυνατότητα προβολής σε τέσσερις συσκευές).
Αυτή η ενέργεια είναι καθοριστική για το μέλλον της υπηρεσίας. Σύμφωνα με μία έρευνα της βρετανικής εταιρείας ανάλυσης δεδομένων IHS Markit που κυκλοφόρησε μέσα στην εβδομάδα, οι διεθνείς συνδρομητές του Netflix αναμένεται να ξεπεράσουν τους Αμερικανούς μέχρι το 2018. Το 2020 εκτιμάται ότι η υπηρεσία θα διαθέτει 75 εκατ. διεθνείς συνδρομητές - σήμερα διαθέτει συνολικά (εντός και εκτός ΗΠΑ) περίπου 80 εκατ. Ο καλύτερος πελάτης του εξωτερικού θα είναι οι χώρες της Δυτικής Ευρώπης: μέχρι το τέλος της χρονιάς, το Netflix αναμένεται να φτάσει τους 6 εκατ. συνδρομητές στη Βρετανία και τους 5,4 εκατ. συνδρομητές στην Ολλανδία και τις σκανδιναβικές χώρες.
Το Daredevil σε κερδίζει ήδη με τους τίτλους αρχής...
Για να εξασφαλίσει αυτή την ανοδική του πορεία, το Netflix επενδύει βαριά στο πρωτότυπο περιεχόμενο. Μόνο για φέτος, το μπάτζετ φτάνει στο ιλιγγιώδες ποσό των 5 δισ. δολαρίων, το οποίο είναι υπερδιπλάσιο του αντίστοιχου του HBO, του καλωδιακού καναλιού που είναι επίσης γνωστό για το ποιοτικό του περιεχόμενο, από το The Sopranos και το The wire μέχρι το Boardwalk empire και ασφαλώς το Game of thrones. Απώτερος στόχος είναι το Netflix να είναι σε θέση να ικανοποιήσει κάθε γούστο, βελτιώνοντας ταυτόχρονα τις λίστες με τις προτεινόμενες εκπομπές για κάθε χρήστη.
Ο ίδιος ο Χέιστινγκς τόνισε πρόσφατα: «Μία ημέρα ελπίζουμε να γίνουμε τόσο καλοί με τις προτάσεις μας που θα είμαστε σε θέση να σας δείχνουμε ακριβώς την κατάλληλη ταινία ή τηλεοπτική εκπομπή που θα αντιστοιχεί στη διάθεσή σας μόλις ανοίγετε το Netflix». Και βρίσκονται ήδη σε καλό δρόμο. Το 2010 κάθε συνδρομητής παρέμενε κατά μέσο όρο στο Netflix περίπου μισή ώρα ανά ημέρα. Το 2015 ο χρόνος σχεδόν τετραπλασιάστηκε, κοντά στις 2 ώρες. Σε αυτό βοηθά και το binge watching, μια και η υπηρεσία συνηθίζει να διαθέτει ολόκληρο τον κύκλο κάθε σειράς της την ίδια στιγμή, οδηγώντας πολλούς συνδρομητές στο... κάψιμο.
Ο Luke Cage είναι το επόμενο βήμα της Marvel στο Netflix. Έρχεται στις 30 Σεπτεμβρίου
Το ερώτημα, λοιπόν, που τίθεται είναι ποιος μπορεί να ανακόψει την πορεία του Netflix. Σύμφωνα με τον Economist, υπάρχουν ορισμένοι λόγοι ανησυχίας για τον νέο βασιλιά της οικιακής ψυχαγωγίας. Ο βασικότερος όλων είναι ο ανταγωνισμός. Όπου υπάρχει μία ταχέως αναπτυσσόμενη αγορά θα υπάρχουν και υποψήφιοι παίκτες που θα θέλουν να δραστηριοποιηθούν και να επωφεληθούν από αυτή.
Στην Αμερική, για παράδειγμα, υπάρχει το Hulu -το οποίο έχει από πίσω τους κολοσσούς των αμερικανικών media, την Disney, τη Fox, την Comcast και την Time Warner-, αλλά και το YouTube, η κυριότερη απειλή όμως μπορεί να προέλθει από την Amazon, η οποία έχει επίσης αρχίσει να ρίχνει πολλά λεφτά στο πρωτότυπο περιεχόμενο. Μόνο πέρυσι πλήρωσε 250 εκατ. δολάρια για να κλείσει τον Τζέρεμι Κλάρκσον και την ομάδα που δημιούργησε το Top gear, ενώ σύμφωνα με ανακοίνωσή της, αυτό το εξάμηνο αναμένεται να διπλασιάσει το μπάτζετ της για πρωτότυπο περιεχόμενο. Στο portfolio της υπάρχουν ήδη σειρές όπως το The man in the High Castle, το Hand of God και το Transparent, ενώ προσεχώς θα μας σερβίρει δυνατές παραγωγές όπως το Z: The beginning of everything (μία βιογραφία της συζύγου του Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ με πρωταγωνίστρια την Κριστίνα Ρίτσι) και το Tom Clancy's Jack Ryan, με ήρωα τον εμβληματικό αναλυτή της CIA.
Το The man in the High Castle είναι ένα από τα πρώτα δυνατά χαρτιά του Amazon. Διαβάστε το review του πρώτου κύκλου εδώ
Ένα άλλο ζήτημα είναι ο τοπικός ανταγωνισμός. Σε χώρες όπως η Βρετανία και η Γαλλία τα τηλεοπτικά δίκτυα δημιουργούν τις δικές τους πλατφόρμες streaming. Σε ακόμα πιο μικρές αγορές, όπου το Netflix απλά προσφέρει το αγγλόγλωσσο περιεχόμενό του -και πολλές φορές χωρίς υπότιτλους, όπως στην περίπτωση της Ελλάδας- η εγχώρια καλωδιακή τηλεόραση δεν αντιμετωπίζει ακόμα κάποια ιδιαίτερα μεγάλη απειλή. Πάρτε για παράδειγμα τον OTE TV, ο οποίος έχει τα δικαιώματα του House of cards. Για τον φετινό κύκλο έφτιαξε και ένα pop up κανάλι για τα κατορθώματα του κ. Φρανκ Άντεργουντ, διαθέτοντας σε ελάχιστο χρόνο τα επεισόδια της νέας σεζόν με ελληνικούς υπότιτλους. Αυτό, φυσικά, είναι πρόσκαιρο. Το Netflix είχε παραχωρήσει τα δικαιώματα του House of cards και του Orange is the new black σε μία εποχή που δεν δραστηριοποιούνταν ιδιαίτερα στο εξωτερικό. Τώρα που έχουν αλλάξει οι καιροί, διατηρεί το ίδιο τα δικαιώματα των παραγωγών του.
Παράλληλα, τα στούντιο έχουν διαπιστώσει ότι όταν πωλούν παραγωγές τους στο Netflix υποστηρίζουν έναν ανταγωνιστή. Στα πρώτα του στάδια, το Netflix είχε καταφέρει να εξασφαλίσει σχετικά φθηνά τα δικαιώματα για την προβολή ταινιών και σειρών -όπως το “Breaking bad”, διευρύνοντας το κοινό του. Τώρα που η εταιρεία έχει μετατραπεί σε κολοσσό (η κεφαλαιοποίησή της έχει φτάσει τα 40 δισ. δολάρια, δηλαδή περίπου όσο και η αντίστοιχη της 21st Century Fox), οι τιμές έχουν ανέβει και η υπηρεσία πρέπει να κονταροχτυπηθεί με άλλους ανταγωνιστές για δικαιώματα και συνδρομητές.
Το Stranger Things ήταν η μεγάλη έκπληξη του φετινού καλοκαιριού. Διαβάστε περισσότερα εδώ.
Επιπλέον πρόκληση είναι η διείσδυση του Netflix στις αναπτυσσόμενες αγορές. Η Κίνα όπως αναφέραμε παραπάνω του έχει ρίξει πόρτα. Και δεν είναι μία τυχαία χώρα. Πρόκειται για την κορυφαία τηλεοπτική αγορά του κόσμου. Σε άλλες αναπτυσσόμενες χώρες τίθεται το ζήτημα των υποδομών. Η πρόσβαση στο γρήγορο ίντερνετ είναι περιορισμένη και ακριβή, τη στιγμή που τα συστήματα πληρωμών είναι ακόμα ατελή και οι καταναλωτές είναι απρόθυμοι να πληρώσουν για τέτοιου είδους υπηρεσίες. Αυτό, βέβαια, από την άλλη πλευρά δημιουργεί μία εν δυνάμει δεξαμενή νέων συνδρομητών για το μέλλον, στην οποία μπορεί να απευθυνθεί το Netflix όταν θα κορεστούν οι ανεπτυγμένες αγορές.
Η Jessica Jones ήταν άλλη μία σειρά που ενθουσίασε το κοινό του Netflix. Διαβάστε το review του πρώτου κύκλου εδώ
Το τελευταίο ζήτημα έχει να κάνει με την ικανότητα του Netflix να συνεχίζει να παράγει και να αγοράζει περιεχόμενο που θα προσελκύει ένα ευρύ κοινό. Το παρόν μοντέλο έχει ως εξής: εκτεταμένη επένδυση σε ποιοτικό πρωτότυπο περιεχόμενο, που θα έχει ως αποτέλεσμα περισσότερους συνδρομητές, άρα περισσότερα έσοδα και επομένως ακόμη περισσότερες επενδύσεις μέσα σε έναν ενάρετο κύκλο. Αν, όμως, για κάποιο λόγο παρουσιαστεί στασιμότητα ή μείωση του αριθμού των συνδρομητών, κάτι τέτοιο θα μπορούσε να ανατραπεί. Θα μπορούσε το Netflix να αντεπεξέλθει σε μία τέτοια πρόκληση;
Όπως και να έχει, το μοντέλο του Netflix ήλθε για να μείνει. Οι τηλεθεατές έχουν την απαίτηση να βλέπουν το πρόγραμμα που θέλουν, την ώρα που θέλουν -και μάλιστα απαιτούν να παρακολουθούν εκπομπές κινηματογραφικών προδιαγραφών- και όλα αυτά με χαμηλό κόστος, που μπορεί να εξασφαλιστεί μόνο μέσα από μεγάλη κλίμακα. Αυτή τη στιγμή, το Netflix είναι για την οικιακή ψυχαγωγία ό,τι είναι οι δύο κεντρικοί ήρωες ισάριθμων σειρών του, ο Φρανκ Άντεργουντ και ο Πάμπλο Εσκομπάρ: κυρίαρχος του παιχνιδιού. Απλά στο λιγότερο αιμοβόρο…
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr