Όλοι λατρεύουν τη λιακάδα
06.12.2016
21:05
Ο «νονός» της newsoul έρχεται στο Gazarte για μία ξεχωριστή εμφάνιση στις 10 Δεκεμβρίου
Και ποιος δεν έχει λικνιστεί στον ρυθμό του “Everybody loves the sunshine”; O θρυλικός Ρόι Άιερς, ένας από τους πιο διάσημους, αγαπητούς και αξιοσέβαστους jazz και R&B καλλιτέχνες στο παγκόσμιο μουσικό στερέωμα, ο επονομαζόμενος και «νονός» της newsoul και για πολλούς ένας από τους προφήτες της acid jazz, επιστρέφει το Σάββατο 10 Δεκεμβρίου στην Αθήνα και στο Gazarte με το απόλυτο soundtrack γνήσιων jazz, soul, funk και r&b ήχων.
Οι ώριμοι, μη συμβατικοί, jazzy και επαναλαμβανόμενοι ρυθμοί του εμποτισμένοι με ευαισθησία και υψηλό γούστο παραμένουν ακαταμάχητοι, ενώ ο ίδιος αποτελεί έναν ζωντανό θρύλο, ένα μουσικό είδωλο που αποθεώνεται όπου εμφανίζεται, και του οποίου η μουσική έχει διασκευαστεί από τα μεγαλύτερα ονόματα της σύγχρονης μουσικής βιομηχανίας.
Ελάχιστοι καλλιτέχνες μπορούν να υπερηφανεύονται για τη συμπόρευση με την εποχή τους σε ένα τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα καλλιτεχνικής δράσης όσο οι έξι δεκαετίες μέσα στις οποίες ο Αμερικανός σολίστας Ρόι Άιερς ακολουθεί και σε μεγάλο βαθμό ορίζει τις τάσεις της μουσικής. Ο ελαφρύς, μελωδικός, μεταλλικός ήχος του βιμπραφώνου του έχει πραγματοποιήσει από τις αρχές των ’60s έως σήμερα ένα θεαματικό crossover το οποίο διαπερνά σχεδόν όλα τα είδη του μεταπολεμικού μαύρου ήχου: από την jazz και την disco, μέχρι το hip hop και τη house.
Η εκκίνηση της πορείας του και τα πρώτα του άλμπουμ για λογαριασμό της ετικέτας Atlantic στα μέσα της δεκαετίας του ’60 τον θέλουν να καταπιάνεται μ’ έναν καθαρό jazz και hard bop ήχο. Την ίδια περίπου περίοδο ήταν βασικό μέλος της μπάντας του Χέρμπι Μαν. Η θητεία του στο πλευρό του πολύπλευρου φλαουτίστα της jazz ήταν αυτή που του μετέδωσε το μικρόβιο της μουσικής αναζήτησης, για την ακρίβεια της πρόσμειξης των μουσικών ειδών με σκοπό τη δημιουργία ενός καινούργιου. Την εποχή που ο Μάιλς Ντέιβις γίνεται πιο ηλεκτρικός και ο Χέρμπι Χάνκοκ υπογράφει υβριδικά αριστουργήματα με το σεξτέτο του, ο Άιερς διακόπτει τη συνεργασία του με τον Mann και σχηματίζει τους Ubiquity, την μπάντα με την οποία θα πορευτεί στη μεγαλύτερη διάρκεια των ’70s συμπεριλαμβάνοντας στις τάξεις της κορυφαίους σολίστες της jazz όπως οι Σόνι Φόρτσουν, Μπίλι Κόμπχαμ, Ομάρ Χακίμ και Αλφόνς Μουζόν.
Οι ώριμοι, μη συμβατικοί, jazzy και επαναλαμβανόμενοι ρυθμοί του εμποτισμένοι με ευαισθησία και υψηλό γούστο παραμένουν ακαταμάχητοι, ενώ ο ίδιος αποτελεί έναν ζωντανό θρύλο, ένα μουσικό είδωλο που αποθεώνεται όπου εμφανίζεται, και του οποίου η μουσική έχει διασκευαστεί από τα μεγαλύτερα ονόματα της σύγχρονης μουσικής βιομηχανίας.
Ελάχιστοι καλλιτέχνες μπορούν να υπερηφανεύονται για τη συμπόρευση με την εποχή τους σε ένα τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα καλλιτεχνικής δράσης όσο οι έξι δεκαετίες μέσα στις οποίες ο Αμερικανός σολίστας Ρόι Άιερς ακολουθεί και σε μεγάλο βαθμό ορίζει τις τάσεις της μουσικής. Ο ελαφρύς, μελωδικός, μεταλλικός ήχος του βιμπραφώνου του έχει πραγματοποιήσει από τις αρχές των ’60s έως σήμερα ένα θεαματικό crossover το οποίο διαπερνά σχεδόν όλα τα είδη του μεταπολεμικού μαύρου ήχου: από την jazz και την disco, μέχρι το hip hop και τη house.
Η εκκίνηση της πορείας του και τα πρώτα του άλμπουμ για λογαριασμό της ετικέτας Atlantic στα μέσα της δεκαετίας του ’60 τον θέλουν να καταπιάνεται μ’ έναν καθαρό jazz και hard bop ήχο. Την ίδια περίπου περίοδο ήταν βασικό μέλος της μπάντας του Χέρμπι Μαν. Η θητεία του στο πλευρό του πολύπλευρου φλαουτίστα της jazz ήταν αυτή που του μετέδωσε το μικρόβιο της μουσικής αναζήτησης, για την ακρίβεια της πρόσμειξης των μουσικών ειδών με σκοπό τη δημιουργία ενός καινούργιου. Την εποχή που ο Μάιλς Ντέιβις γίνεται πιο ηλεκτρικός και ο Χέρμπι Χάνκοκ υπογράφει υβριδικά αριστουργήματα με το σεξτέτο του, ο Άιερς διακόπτει τη συνεργασία του με τον Mann και σχηματίζει τους Ubiquity, την μπάντα με την οποία θα πορευτεί στη μεγαλύτερη διάρκεια των ’70s συμπεριλαμβάνοντας στις τάξεις της κορυφαίους σολίστες της jazz όπως οι Σόνι Φόρτσουν, Μπίλι Κόμπχαμ, Ομάρ Χακίμ και Αλφόνς Μουζόν.
Μαζί τους υπογράφει ορισμένους από τους πιο επιτυχημένους δίσκους της πορείας του: «Ubiquity» (1971 ), «He’s Coming» (1971 ), «Everybody Loves the Sunshine» (1976 ). Ο Ρόι Άιερς αγκαλιάζει το μαύρο ήχο του ραδιοφώνου ενσωματώνοντας την R&B, τη soul και την disco δίχως ωστόσο να χάνει το ευδιάκριτο jazz χρώμα του. Εκείνη την περίοδο σημαδεύουν classics όπως τα «Running Away» και «Everybody Loves the Sunshine», τα οποία ξεχωρίζουν ως popular ορόσημα μιας καριέρας που εξακολουθεί να μετράει περισσότερα άλμπουμ απ’ όσα hit singles.
Στα ’80s, τα οποία αναλώθηκαν κυρίως σε session ηχογραφήσεις για καλλιτέχνες της soul, ξεχωρίζει η συνεργασία του με τον πιονέρο του afrobeat Φέλα Ανικουλάπο Κούτι, ήταν όμως η δεκαετία του ’90 εκείνη η οποία τοποθέτησε ξανά τον Ρόι Άιερς στην πρώτη γραμμή της μουσικής επικαιρότητας. Η διάδοση του sampler, η οποία έκανε επιβεβλημένη την επιστροφή των παραγωγών της hip hop στους jazz δίσκους των περασμένων δεκαετιών, έφερε ξανά την τέχνη του Άιερς στο προσκήνιο κάνοντάς την κομμάτι της σύγχρονης urban μουσικής σκηνής. Οι μελωδίες του χρησιμοποιήθηκαν ως samples σε αμέτρητες σύγχρονες hip hop παραγωγές, αλλά και ο ίδιος αξιοποίησε τη νέα τροπή των πραγμάτων συμμετέχοντας στις ηχογραφήσεις καλλιτεχνών όπως οι Γκούρου, Έρικα Μπαντού, Ταλίμπ Κουέλι και Γουίλ Ντάουνινγκ και αποτυπώνοντας έτσι το στίγμα του στη neo-soul σκηνή. Ακόμα και παραγωγοί της dance σκηνής όπως οι Masters at Work ή o Κέρι Τσάντλερ δανείστηκαν τη ζεστασιά του βιμπραφώνου του Άιερς για να συνομιλήσουν δημιουργικά με το dancefloor.
Gazarte, Main Stage
Βουτάδων 32-34, Γκάζι
Σάββατο 10 Δεκεμβρίου στις 21.30
Τηλέφωνο επικοινωνίας: 210 346 0347
Ακολουθήστε το protothema.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr